To Streamz or not to Streamz: gezien op Streamz in januari

Streamz is een Vlaamse streamingdienst die niet alleen Vlaamse, maar ook (inter)nationale series en films bevat. Streamz biedt drie abonnementsvormen aan afhankelijk van je voorkeuren (met of zonder reclame, recente blockbusters, het aantal kijkprofielen, het aantal schermen waarop je tegelijk kan kijken, downloaden, …). Hieronder volgt een overzicht van de films en series die onze redacteurs vorige maand bekeken op Streamz.

streamz-januari.jpg

Joeri​

Fair Trade​

Afgelopen tijd zag ik regelmatig dingen verschijnen rond het tweede seizoen van Fair Trade. Aangezien ik het eerste seizoen nog niet had bekeken, zat er niets anders op dan daar eindelijk eens mee te beginnen. Het eerste seizoen draait rond politieagenten Robin (Ella-June Henrard) en Walter (Kevin Janssens) die het lastig hebben met de dunne lijn tussen goed en kwaad. Dat zorgt ervoor dat ze in het Antwerpse criminele milieu tipgevers zijn van Patrick Paternoster (Peter Van den Begin). Voor een goed gevuld envelopje speelt het politieduo onder één hoedje met de cocaïnebaas, al bestrijden ze wel degelijk ook nog criminelen. Paternoster heeft namelijk enkele vijanden en met een tip hier en daar wordt er af en toe eens wat drugs gevangen van rivaliserende bendes.

Het tweede seizoen gaat voort op hetzelfde elan, al is het deze keer zonder Walter. Nu Robin haar partner kwijt is, gaat ze over van de sectie drugs naar moordzaken, al zijn enkele commissarissen daar ook niet koosjer. Ook hier laten de agenten zich gemakkelijk omkopen, terwijl ze willen dat er enkele geheimen goed bewaard blijven. De ene heeft een gokverslaving, de andere kan niet genoeg krijgen van wat hoertjes en ruimt al graag eens wat mensen uit de weg ... Hoe dan ook zorgen beide seizoenen van Fair Trade voor een pak actie en spanning, waarbij bloed op het scherm en af en toe wat spektakel niet wordt geschuwd. Dat zo'n serieuze reeks ook een portie humor bevat, vind ik trouwens top. Patrick Paternoster schudt enkele oneliners uit zijn mouw die me nog lang zullen bijblijven. Voorproevertje: "Ik weet niet of ge het kunt zien in deze broek, maar ge begint mijn kloten uit te hangen." De sfeer is gezet.

Sir. K​

School of Rock​

Geen nieuwe titel, maar eentje die ik al meermaals aan een rewatch onderwierp: School of Rock van regisseur Richard Linklater. Hoewel niet iedereen Jack Blacks humor zal smaken, wist deze prent uit 2003 me van de eerste kijkbeurt te overtuigen. In deze knotsgekke komedie volgen we Dewey Finn, een zelfverklaarde ‘rockster’ die uit zijn band wordt gegooid en in zijn wanhopige zoektocht naar werk, uiteindelijk als vervangende leerkracht aan de slag kan. Op de prestigieuze privéschool ‘Horace Green’ krijgt hij al snel in de smiezen dat er wel wat muzikaal talent aanwezig is. In een poging om snel geld te verdienen en zo zijn huur te kunnen betalen, beslist Dewey de kinderen in te schrijven voor de muziekcompetitie ‘Battle of the Bands’. Uiteraard niet met de volledige zin van het schoolbestuur …

Naast Jack Black prijken ook Joan Cusack, Mike White, Lucas Papaelias en Sarah Silverman op de castlijst. En ondanks dat zij ook zeker het beste van zichzelf geven, is het vooral Jack Black die deze film draagt. Met zijn onvermoeibare energie, excentrieke stijl en aanstekelijk enthousiasme weet hij iedereen mee te nemen in deze humoristische, muzikale feel good-prent. Nee, School of Rock is zeker geen geniale film of verdoken parel. Het is het soort film waarbij je je verstand op nul zet en gewoon geniet van de rit. Ja de film heeft zijn leeftijd en Jack Black zal niet iedereen kunnen bekoren, maar desondanks amuseer ik me nog steeds met deze, toch wel, guilty pleasure. Een kijkje waard voor wie houdt van komedie, muziek en de excentrieke stijl van Jack Black.

Killjoy​

Mayor of Kingstown: seizoen 2​

Taylor Sheridan heeft vorig jaar ietwat van een vechtscheiding gehad met Paramount. Ronduit bizar als je weet dat nagenoeg het hele portfolio van de streamer is opgebouwd uit de fiere fundamenten van de ouderwetse machocultuur van Sheridan. Op Streamz, dat de exclusieve rechten heeft om de reeksen van Paramount te streamen, kun je in elk geval nog steeds volop genieten van het Sheridanverse, waar de mannen onverzettelijke antihelden zijn die hun eigen moreel kompas volgen, en de dames steevast gered dienen te worden van de gevolgen van hun daden. Of je nu Sylvester Stallone volgt die op grond van oldschool spelregels een drugsimperium probeert uit de grond te stampen, of de Duttons die de invloedsfeer van hun macht proberen te behouden in Yellowstone, op Streamz kom je volledig aan je trekken wanneer het aankomt op testosteron.

Misschien wel het meest ouderwetse, meest testosteron gedreven, is Mayor of Kingstown, een reeks waar ik na twee seizoenen nog steeds niet uit ben of ik de reeks nu ontzettend entertainend of vrij fout vind. Misschien vloeit het eerste wel voort uit het andere. Centraal staat Mike McClusky, de zogeheten Mayor van Kingstown. Het is een geuzennaam bedoeld voor een man die fungeert als de schakel tussen de penitentiaire machthebbers in een stadje dat economisch draait op de gevangenissen van Kingstown en de misdaadbendes die de dienst uitmaken binnen en buiten de muren. De gevangenissen zijn een kruitvat vol spanningen, McClusky is degene die moet beletten dat het vuur van de lont wegblijft. Dat is, we moeten er eerlijk in zijn, entertainend om te zien, maar niet zonder problemen. Het gros van de misdadigers zijn Afro-Amerikaans, wat de reeks al de kritiek opgeleverd heeft wel een erg cliché beeld van de misdaadcultuur op te hangen. De reeks is bij momenten ook gitzwart en gewelddadig, op het provocerende af. En toch, toch bleef ik kijken. Dat komt grotendeels door Jeremy Renner, die als McClusky ook nu weer een ijzersterke prestatie neerzet waar je niet van weg kan kijken. Mayor of Kingstown mag dan wel ietwat over de top zijn, Renner weet het de gravitas te geven die nodig is om je als kijker geïnvesteerd te houden.

Terug
Bovenaan