Negatieve invloed hln | vtm nieuws | social media

Horse

Well-known member
Ik ondervind de laatste jaren dat mijn schoonpa, mijn nonkel en nog enkele andere familieleden enorm gefrustreerd zijn op familiebijeenkomsten. Iedere keer moeten ze tegen mekaar alles vertellen dat ze online gelezen hebben. Je kent ze wel, de hln artikels, de sensatie berichten op vtm nieuws, de advertenties op social media dat er alweer een allochtoon iets crimineels gedaan had, de zoveelste politieker die teveel betaald wordt, dat grote bedrijf dat zo weinig belastingen betaalt, ...

Zorgt die media ervoor dat heel wat mensen ongelukkig door het leven gaan? Bij enkele van mijn (schoon)familie begint het écht wel een probleem te worden. Iedere dag zijn ze wel gefrustreerd over een schandaal in deze wereld. Het gaat zelfs zo ver dat we hulp gaan zoeken voor 1 persoon (psycholoog) want het kan zo echt niet meer verder.

Uren aan een stuk de ene frustratie na de andere, en altijd over verhaal X of verhaal Y dat ze ergens hebben gehoord. Uiteraard zoeken die metgezellen, waarvan ze dan andere verhalen horen, en zo wordt het dus erger en erger.

Ik moet zeggen: ze mogen er fier op zijn. Iedereen die meewerkt aan die negatieve sfeer. Proficiat zou ik zeggen.

Oprechte vraag: klinkt dit bekend in de oren voor iemand anders? Zijn er oplossingen? Wij zijn echt aan het overwegen om de smartphone af te nemen (een beetje zoals bij kinderen) want alles wat ze op social media lezen en hun bekende startpagina hln zijn toch allemaal zaken waardoor ze zéér ongelukkig worden.

Sorry maar het is echt triestig om zien hoe die oude mensen zo hun pensioen moeten 'vieren'.

Ik kan het vergelijken met verslavingen: de ene weet wanneer hij moet stoppen met iets, de andere kan nooit stoppen en het wordt erger en erger met de jaren. Zelf zijn ze van geen kwaad bewust en als je spreekt over externe hulp dan zijn ze gepikeerd en verklaren ze ons zot. De familiefeesten zijn gewoon niet meer plezant.

Voor alle duidelijkheid, je hebt dat probleem ook op café. Je kent hem wel, die oude man die aan de toog zijn gefrustreerde verhalen zit te vertellen (heb je het al gehoord van .... schandalig!) dus ik ben ervan overtuigd dat het probleem (uiteraard) veel groter is dan mijn (schoon)familie alleen. Maar dit moet echt van mijn hart en wij zijn echt op zoek naar een oplossing. Die negatieve sfeer trekt alles naar beneden, waardoor we ze eigenlijk zouden moeten negeren of zelfs niet meer uitnodigen.

Hier mag van mijn part eens een reportage over gemaakt worden. Nogmaals, triestig als je meewerkt aan die negatieve sensatie berichten. Maar het is zoals een alcoholieker, de persoon zelf moet een manier vinden om ermee om te gaan. Volgende keer gaan we dit eens open en bloot op tafel leggen, maar ik wil goed voorbereid zijn. Ik verwacht sowieso een tegenreactie dat het maar normaal is en dat ze toch hun gedacht mogen zeggen en blablabla

Je zou die mensen eens 3 maanden geen nieuws of krant moeten geven en weg van social media. En dan nadien vragen hoe ze zich voelen. Ik geloof daar echt in. Vroeger werkten die mensen ook nog eens 40u per week waardoor je toch nog een afleiding hebt. Eens op pensioen zitten ze gevangen denk ik in al die negatieve berichten. Die ik trouwens niet te zien krijg. Ik zit niet in die marketing-doelgroep.

Laatst bewerkt:
Ik ondervind de laatste jaren dat mijn schoonpa, mijn nonkel en nog enkele andere familieleden enorm gefrustreerd zijn op familiebijeenkomsten. Iedere keer moeten ze tegen mekaar alles vertellen dat ze online gelezen hebben. Je kent ze wel, de hln artikels, de sensatie berichten op vtm nieuws, de advertenties op social media dat er alweer een allochtoon iets crimineels gedaan had, de zoveelste politieker die teveel betaald wordt, dat grote bedrijf dat zo weinig belastingen betaalt, ...

Zorgt die media ervoor dat heel wat mensen ongelukkig door het leven gaan? Bij enkele van mijn (schoon)familie begint het écht wel een probleem te worden. Iedere dag zijn ze wel gefrustreerd over een schandaal in deze wereld. Het gaat zelfs zo ver dat we hulp gaan zoeken voor 1 persoon (psycholoog) want het kan zo echt niet meer verder.

Uren aan een stuk de ene frustratie na de andere, en altijd over verhaal X of verhaal Y dat ze ergens hebben gehoord. Uiteraard zoeken die metgezellen, waarvan ze dan andere verhalen horen, en zo wordt het dus erger en erger.

Ik moet zeggen: ze mogen er fier op zijn. Iedereen die meewerkt aan die negatieve sfeer. Proficiat zou ik zeggen.

Oprechte vraag: klinkt dit bekend in de oren voor iemand anders? Zijn er oplossingen? Wij zijn echt aan het overwegen om de smartphone af te nemen (een beetje zoals bij kinderen) want alles wat ze op social media lezen en hun bekende startpagina hln zijn toch allemaal zaken waardoor ze zéér ongelukkig worden.

Sorry maar het is echt triestig om zien hoe die oude mensen zo hun pensioen moeten 'vieren'.

Ik kan het vergelijken met verslavingen: de ene weet wanneer hij moet stoppen met iets, de andere kan nooit stoppen en het wordt erger en erger met de jaren. Zelf zijn ze van geen kwaad bewust en als je spreekt over externe hulp dan zijn ze gepikeerd en verklaren ze ons zot. De familiefeesten zijn gewoon niet meer plezant.

Voor alle duidelijkheid, je hebt dat probleem ook op café. Je kent hem wel, die oude man die aan de toog zijn gefrustreerde verhalen zit te vertellen (heb je het al gehoord van .... schandalig!) dus ik ben ervan overtuigd dat het probleem (uiteraard) veel groter is dan mijn (schoon)familie alleen. Maar dit moet echt van mijn hart en wij zijn echt op zoek naar een oplossing. Die negatieve sfeer trekt alles naar beneden, waardoor we ze eigenlijk zouden moeten negeren of zelfs niet meer uitnodigen.

Hier mag van mijn part eens een reportage over gemaakt worden. Nogmaals, triestig als je meewerkt aan die negatieve sensatie berichten. Maar het is zoals een alcoholieker, de persoon zelf moet een manier vinden om ermee om te gaan. Volgende keer gaan we dit eens open en bloot op tafel leggen, maar ik wil misschien wat beter voorbereid zijn.
Het is toch geen nieuw verschijnsel dat enerzijds oudere mensen vaak teveel tijd hebben om te piekeren en zich in allerhande zaken op te winden die mensen met een drukker (sociaal) leven relativeren, en dat anderzijds "nieuws" dat sterke negatieve emoties opwekt beter verkoopt?

Maar spreken van hun smartphone afnemen en ze alleen thuis isoleren, ... echt?

Je moet u dat allemaal niet aantrekken.

Straks nog een wereldoorlog, en de gevolgen van climate change zijn duidelijk ook niet mals.

En voor wat zit jij je nu druk te maken.

Snap ook de focus niet op HLN en VTM.
Het is nu niet dat De Morgen en het Nieuwsblad of VRT zoveel beter zijn.

De manier waarop VTM het nieuws brengt heeft imho altijd de bedoeling dat je reageert met: oh neen, zo schandalig!

Vooral Stef Wauters kan er alleen al met zijn manier van presenteren een schepje bovenop doen. Maar de redactie is sowieso gericht op sensatie. We moeten vooral het gevoel krijgen dat er weeral vanalles slecht is gebeurd vandaag. Clickbait, maar dan op televisie met de focus op aantal kijkers.

Het nieuwsblad is al even erg.

Vind je deze niet minder sensatie gericht?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/net-binnen/

(oprechte vraag)

Facebook is ook een gedrocht op gebied van betaalde advertenties door bepaalde politieke partijen. Die hun mind (de bezoekers dus) wordt dagelijks gevoed met bagger.

Laatst bewerkt:
Het grote probleem is ook dat elke scheet waar ter wereld meteen wereldnieuws is. Wat vroeger een artikel in de voetnoot van een krant was, of niet eens de drukpersen haalde, is nu hoofdnieuws op vele websites door die constante drang naar sensatie en nieuwtjes. Vele media hebben dezelfde bronnen, of kopiëren van elkaar. Dat versterkt dat effect.
Ik heb me ook een tijd geërgerd eraan, maar heb het algemeen nieuws zoveel mogelijk los gelaten. Je kan je alle dagen druk maken in dingen.

O jawel. VRT is een stuk duidender en neutraler dan de DPG tak. Het is duidelijk dat die door hebben dat erg veel van hun doelgroep rechts stemt, en ook veel van hun nieuws posten met die doelgroep in gedachten.

Het grote probleem is ook dat elke scheet waar ter wereld meteen wereldnieuws is. Wat vroeger een artikel in de voetnoot van een krant was, of niet eens de drukpersen haalde, is nu hoofdnieuws op vele websites door die constante drang naar sensatie en nieuwtjes.
Deze middag ging het over een verborgen camera op een scouts kamp. Ok, ik snap het. Misschien was het een vuile pedo van 65 jaar. Maar misschien was het ook Jeroen en Jonas die 13 jaar zijn en kattenkwaad uitsteken.

Maar neen, zonder enig onderzoek komt dit als eerste (!) onderwerp in het vtm nieuws. Want het zou maar eens een pedo moeten zijn. Dan kunnen we allemaal opnieuw roepen ‘schandalig

Het enige doel van de media is clickbait of veel kijkers. En sommige hebben het niet door, laten zich vangen, en krijgen dus dagelijks deze bagger binnen zonder filter. Zonder nadenken. En dat niemand daar iets aan doet, of tenminste eens nationaal een opmerking geeft, vind ik oprecht erg.

Want daarmee voed je gewoon de man aan de toog.

Het is toch geen nieuw verschijnsel dat enerzijds oudere mensen vaak teveel tijd hebben om te piekeren en zich in allerhande zaken op te winden die mensen met een drukker (sociaal) leven relativeren, en dat anderzijds "nieuws" dat sterke negatieve emoties opwekt beter verkoopt?
Klopt helemaal.

En zelfs niet alleen voor ouderen. Ook jonge mensen die bvb in de werkloosheid blijven hangen, daarbovenop ook nog eens single zijn, wat sociaal passief worden, dagenlang voor het PCke zitten smoren… lopen hiervoor gevaar.
Bij gebrek aan input van een eigen leven wordt dat nieuws hun leven, dat is eerder negatief nieuws en men geraakt depressief.

De knop omdraaien, wat meer buitenkomen, een eigen leven opbouwen, en minder het nieuws volgen lost dat op, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, en sommigen hebben voor die stap wat hulp nodig, maar die bestaat gelukkig wel.

Ik kijk of volg bijna geen nieuws meer. Heb gewoon geen behoefte aan al die negativiteit. Mijn vrouw kan dan ook zo zeggen ja heb je da gezien op HLN wat er met die kindjes gebeurd is? Ik zeg dan dat ik het niet moet weten da ik er toch niets aan kan doen.

Komt wss ook wel door mijn werk waar ik al die shit irl meemaak dat ik in mijn vrije tijd totaal geen behoefte meer heb om nog meer shit te zien.

Als je niet kan relativeren lees je die artikels beter niet. Het valt toch zeer hard op dat de focus van onderwerpen ligt om zoveel mogelijk reacties uit te lokken, migratie, opwarming van de aarde, elektrische voertuigen,... Als je die reacties erbij bekijkt van die artikels op FB, altijd dezelfde types die reageren.

Ik betrap De Standaard (als abonnee) er even goed op. Niet in de krant/app zelf maar wel met typische clickbait titels op hun social media account. Waarna de bagger van al degenen die het artikel niet eens gelezen hebben (soms is dat zelfs niet eens mogelijk ivm paywall) kan beginnen.

BNR Nieuwsradio heeft een achtdelige podcastreeks over DPG Media gemaakt.

In deel 6 wordt de journalistieke werkwijze van het bedrijf mooi uitgelegd.

Laatst bewerkt:

Maar spreken van hun smartphone afnemen en ze alleen thuis isoleren, ... echt?
Dit vooral.

Ik merk het goed bij mijn ouders, beiden gepensioneerd. Pa zit in de maanden dat hij weinig in de tuin kan werken al eens meer achter de pc en durft HLN al eens openzetten. Gegarandeerd dat je dan een tirade hoort over elektrische auto's of dergelijke. Nu als het enkele dagen droog weer is, raakt die zijn pc gewoon niet aan en dan hoor je niks. :)
Ergste vind ik dan nog dat ze een abonnement op GVA hebben waarmee ze online ook op alle zusterkranten (Standaard, Nieuwsblad...) alle artikels voor abonnees online kunnen lezen. Maar dat hij dan nog naar HLN gaat kijken als hij even het nieuws wil lezen online. 🤦‍♂️

En bij mijn ma is het dan vooral sociale media. Sinds enkele jaren heeft ze Facebook en dan kan ze regelmatig al eens afgeven op kennis X of Y omdat ze dit of dat gepost hebben. Soms echt de meest onnozele zaken dat ik denk: 'waar gaat het hier in godsnaam toch over?'
Of een artikel dat door kennis Z werd gedeeld over bv. De Croo. Dan vertelt ze: 'zie eens wat die De Croo allemaal uitsteekt.' Ik weet niet meer wat het was maar het klonk heel ongeloofwaardig en nergens in de media ging het erover. Dat zei ik en dan laat ze dat zien op Facebook: 'ja hier staat het se.' Dat gedeelde artikel ziet er dan uit alsof het van De Morgen komt. Ik klik dat aan en dan linkt het naar een site met een rare URL maar die er helemaal als De Morgen uitziet. Duidelijk fake news dus. Sindsdien kijkt ze dan toch ook naar de URL gelukkig. Maar als ik dat dan zie wat die Facebook-pagina voor een ongelooflijke diarree aan onzin produceert, ben ik toch altijd blij dat ik geen enkele account heb op sociale media. Tijd die allemaal veel nuttiger kan worden besteed.

Dit vooral.

Ik merk het goed bij mijn ouders, beiden gepensioneerd. Pa zit in de maanden dat hij weinig in de tuin kan werken al eens meer achter de pc en durft HLN al eens openzetten. Gegarandeerd dat je dan een tirade hoort over elektrische auto's of dergelijke. Nu als het enkele dagen droog weer is, raakt die zijn pc gewoon niet aan en dan hoor je niks. :)
Ergste vind ik dan nog dat ze een abonnement op GVA hebben waarmee ze online ook op alle zusterkranten (Standaard, Nieuwsblad...) alle artikels voor abonnees online kunnen lezen. Maar dat hij dan nog naar HLN gaat kijken als hij even het nieuws wil lezen online. 🤦‍♂️

En bij mijn ma is het dan vooral sociale media. Sinds enkele jaren heeft ze Facebook en dan kan ze regelmatig al eens afgeven op kennis X of Y omdat ze dit of dat gepost hebben. Soms echt de meest onnozele zaken dat ik denk: 'waar gaat het hier in godsnaam toch over?'
Of een artikel dat door kennis Z werd gedeeld over bv. De Croo. Dan vertelt ze: 'zie eens wat die De Croo allemaal uitsteekt.' Ik weet niet meer wat het was maar het klonk heel ongeloofwaardig en nergens in de media ging het erover. Dat zei ik en dan laat ze dat zien op Facebook: 'ja hier staat het se.' Dat gedeelde artikel ziet er dan uit alsof het van De Morgen komt. Ik klik dat aan en dan linkt het naar een site met een rare URL maar die er helemaal als De Morgen uitziet. Duidelijk fake news dus. Sindsdien kijkt ze dan toch ook naar de URL gelukkig. Maar als ik dat dan zie wat die Facebook-pagina voor een ongelooflijke diarree aan onzin produceert, ben ik toch altijd blij dat ik geen enkele account heb op sociale media. Tijd die allemaal veel nuttiger kan worden besteed.
Mijn vader was net hetzelfde. Sowieso al redelijk verbitterd geraakt door de dood van mijn moeder, woorden gehad met mensen bij wie hij geregeld over de vloer kwam, en dan altijd maar thuis zitten en zich in veel zaken opjagen die rationeel bekeken gewoon niet belangrijk waren. Dat kon dan het nieuws zijn, of gewoon iets dat iemand terloops had gezegd en in zijn hoofd een eigen leven begon te leiden.

Het is voor mij simpel, de dag dat je veel vrije tijd hebt zie je maar beter dat je weet hoe je die gaat vullen.

Ik ben het laatste jaar ook actief nieuwssites aan het vermijden. Het is allemaal clickbait geworden en er zal ergens wel een statistiek zijn dat miserie verkoopt dus dat doen ze dan ook.

Ik ben nogal gevoelig aan zaken inzake gezondheid. Denk nogal snel het ergste op dat vlak. En hun wekelijks artikel over die kanker, spierziekte of neurologische aandoening en hoe je die herkent werkt enorm triggerend voor mezelf.

En buiten dat was het doomscrollen gewoon een enorme domper op mijn algemene mentale welzijn. Zaken zoals de oorlog, klimaatopwarming, economische toestand moeten absoluut niet genegeerd maar constante stroom van dit type nieuwsberichten zou echt beter gereguleerd moeten worden.

Ik ben het laatste jaar ook actief nieuwssites aan het vermijden. Het is allemaal clickbait geworden en er zal ergens wel een statistiek zijn dat miserie verkoopt dus dat doen ze dan ook.

Ik ben nogal gevoelig aan zaken inzake gezondheid. Denk nogal snel het ergste op dat vlak. En hun wekelijks artikel over die kanker, spierziekte of neurologische aandoening en hoe je die herkent werkt enorm triggerend voor mezelf.

En buiten dat was het doomscrollen gewoon een enorme domper op mijn algemene mentale welzijn. Zaken zoals de oorlog, klimaatopwarming, economische toestand moeten absoluut niet genegeerd maar constante stroom van dit type nieuwsberichten zou echt beter gereguleerd moeten worden.
Ja, ik denk dat dagelijk bepaalde onderwerpen volgen ook gewoon mensen ongelukkig maakt. Neem nu Gaza of Oekraïne, dat is een verschrikkelijke situatie, ik denk dat het Westen daar zeker een rol in te spelen heeft, maar ik denk niet dat ik persoonlijk beter geïnformeerd wordt of een betere rol kan spelen door elke dag wenende moeders en ondervoede, zieke kindjes te zien. Dat heeft altijd ook zo iets voyeuristisch vind ik, dan zie je daar een radeloze vrouw in tranen uitbarsten voor de camera omdat haar toekomst en die van haar kinderen in duigen ligt, en gaan we over naar de sport. Het is misschien omdat ik zelf vader ben nu, maar ik verteer dat veel slechter dan vroeger.

Alles is gericht op sensatie en click, dat is helaas de moderne media. Ik blijf dan ook over het algemeen weg van nieuws en media. Het enigste waar ik mij nog vaak informeer is Radio 1, o.a. hun ochtendshow is heel interessant. Veel meer in diepte.

Verder is het huidige nieuws ook niet om gelukkig van te worden: oorlogen, geopolitieke spelletjes tot de max met wereldleiders die wacko zijn, klimaatproblematiek en veel meer.

Terug
Bovenaan