Wie de frontpage volgt weet dat Bandai Namco bezig is aan een heuse Remastered-reeks van de Tales of-serie. Na het eerder gereviewde Tales of Graces f Remastered en het reeds aangekondigde Tales of Berseria Remastered, dat we in februari 2026 mogen verwelkomen, is het in deze review de beurt aan Tales of Xillia Remastered. Gezien mijn positieve ervaring met Tales of Graces f was ik alvast enorm benieuwd naar deze remaster van het origineel in 2011 uitgebrachte PlayStation 3-spel. Jullie ook?
Tales of Xillia zag het daglicht in september 2011. De PlayStation 3-titel van Namco Tales Studio kwam oorspronkelijk enkel uit in Japan. Pas twee jaar later mochten we deze ook in onze contreien verwelkomen. In tussentijd was in Japan reeds de opvolger, Tales of Xillia 2, verschenen. Jammer genoeg maakt de sequel geen onderdeel uit van deze remaster. Al kan ik nu al vertellen dat, net als de meeste JRPG’s, Tales of Xilia Remastered
al heel wat uren spelplezier zal bieden!
Afhankelijk van de keuze die je maakt aan het begin van het spel, volg je Jude Mathis of Milla Maxwell. Deze keuze maakt niet heel erg veel uit, aangezien ze het verhaal bijna volledig samen beleven, maar voor wie toch twijfelt, wordt doorgaans Jude aangeraden voor een eerste playthrough. Jude, een geneeskundestudent, gaat in een onderzoekscentrum op zoek naar zijn vermiste professor. Hoewel hij de professor al snel heeft teruggevonden, is hij getuige van een door ‘spyrix’ (een soort energiebron die natuurgeesten kan absorberen) aangedreven wapen die zijn professor lijkt te absorberen. In een poging om hem te redden, wordt hij al snel zelf het doelwit. Gelukkig krijgt hij de hulp van Milla Maxwell. Dat Milla geen ‘gewoon meisje’ is, wordt al snel duidelijk. Ze claimt namelijk de ‘lord of spirits’ te zijn, een persoon die de kracht heeft om The Four Great Spirits op te roepen. Deze kracht lijkt ze echter te zijn verloren, waardoor de twee protagonisten op avontuur zullen moeten gaan en een oplossing zullen moeten vinden om het wapen te vernietigen en de balans terug te herstellen.
De gevechten zelf gebeuren in real-time, waarbij ook in deze Tales of-iteratie gebruik wordt gemaakt van standaardaanvallen en speciale aanvallen, ‘artes’ genaamd. Artes zijn sterke aanvallen, maar waarvoor je TP (Technical Points) zal moeten gebruiken. Daarenboven zal je ook toegang hebben tot Linked Artes, sterke skills die afhankelijk zijn van je gekozen ‘link’ en die je pas kan gebruiken als je Linked Artes Gauge vol is. Je merkt het al, maar ook deze Tales of-game draait niet enkel om button mashen, maar je zal weldegelijk tactisch te werk moeten gaan.
Na elk gevecht krijg je GP (Growth Points) die je vervolgens kan gebruiken om je karakter sterker te maken. Dit doe je in de Lilium Orb, een karakter gebonden grid waarbij je stats, nieuwe artes, et cetera kan vrijspelen. Hoe meer GP je gebruikt, hoe groter het grid en de bijhorende mogelijkheden. Wie het echter allemaal wat overweldigend vindt, kan de upgrades ook automatisch laten verlopen, maar voor wie iets meer controle wil over zijn karakters, kan ook manueel gaan optimaliseren.
Een goede (J)RPG heeft nood aan een goed verhaal. Ook dat zit bij Tales of Xillia zeker goed. Het neemt misschien een iets te trage start, maar komt nadien alvast goed op snelheid. Zeker wat de hoofdverhaallijn betreft wisten de makers me toch steevast te boeien, mede door de perfecte ondersteuning van de erg mooie muziek van Motoi Sakuraba. Dit ging helaas niet altijd op voor de voice acting, al moet ik toegeven dat mij dit nooit echt stoorde. Hetzelfde geldt voor de sidequests. Toegegeven, ik heb er niet erg veel tijd aan besteed, maar deze leken me in eerste instantie niet heel erg noodzakelijk.
Daarnaast zit de sterkte van Tales of Xillia Remastered vooral in de goede combat. Deze is erg vloeiend, je hebt tig mogelijkheden en het Linked Artes-aspect, breng toch een leuke dynamiek teweeg. Voor wie het allemaal wat overweldigend vindt, kan gebruik maken van duidelijke guides. Verder mag deze remaster ook rekenen op het meeste van de originele DLC en heel wat Quality of Life-verbeteringen, zoals een auto-save, een verbeterde mini-map (al kon dat naar mijn mening nog beter), de mogelijkheid om field encounters uit te zetten, een sprint-functie en de Grade Shop die meteen van in het begin beschikbaar is. Voor wie dit nog niet kent, dit geeft je de mogelijkheid om bij de start van een nieuw spel boosts te kopen die je zullen helpen. Denk aan extra geld, XP, wapens, uitrusting, et cetera. Handig om wat sneller door het spel te gaan, maar wie voor het eerst speelt, raad ik zeker aan om deze voorlopig links te laten liggen. Anders geraak je al snel in situaties waarbij standaard tegenstanders meteen neergaan, maar baasgevechten toch al snel iets moeilijker worden. Wil je ten volle genieten van het spel, speel het dan zonder upgrades en ga zelf op zoek naar ideale Artes, Lilium Orb-upgrades, leuke Linked Artes-combo’s en dergelijke meer!
Tales of Xillia zag het daglicht in september 2011. De PlayStation 3-titel van Namco Tales Studio kwam oorspronkelijk enkel uit in Japan. Pas twee jaar later mochten we deze ook in onze contreien verwelkomen. In tussentijd was in Japan reeds de opvolger, Tales of Xillia 2, verschenen. Jammer genoeg maakt de sequel geen onderdeel uit van deze remaster. Al kan ik nu al vertellen dat, net als de meeste JRPG’s, Tales of Xilia Remastered
Rieze Maxia staat onder druk, natuurgeesten lijken te verdwijnen
Aan het verhaal werd niets gewijzigd. We bevinden ons dus ook in de remaster in Rieze Maxia, een wereld waar mensen en natuurgeesten samenleven. Rieze Maxia wordt geregeerd door twee rivaliserende rijken, namelijk Rashugal en Auj Oule. Hoewel ze initieel in harmonie lijken te leven, hebben ze beide als doel om elkaar te veroveren en als enige over het land te regeren.Afhankelijk van de keuze die je maakt aan het begin van het spel, volg je Jude Mathis of Milla Maxwell. Deze keuze maakt niet heel erg veel uit, aangezien ze het verhaal bijna volledig samen beleven, maar voor wie toch twijfelt, wordt doorgaans Jude aangeraden voor een eerste playthrough. Jude, een geneeskundestudent, gaat in een onderzoekscentrum op zoek naar zijn vermiste professor. Hoewel hij de professor al snel heeft teruggevonden, is hij getuige van een door ‘spyrix’ (een soort energiebron die natuurgeesten kan absorberen) aangedreven wapen die zijn professor lijkt te absorberen. In een poging om hem te redden, wordt hij al snel zelf het doelwit. Gelukkig krijgt hij de hulp van Milla Maxwell. Dat Milla geen ‘gewoon meisje’ is, wordt al snel duidelijk. Ze claimt namelijk de ‘lord of spirits’ te zijn, een persoon die de kracht heeft om The Four Great Spirits op te roepen. Deze kracht lijkt ze echter te zijn verloren, waardoor de twee protagonisten op avontuur zullen moeten gaan en een oplossing zullen moeten vinden om het wapen te vernietigen en de balans terug te herstellen.
Tales of Xillia onderscheidt zich door ‘Linked Artes’
De gameplay in deze actie-RPG lijkt erg op het eerder uitgebrachte Tales of Graces f Remastered. Je hebt zowel een grote 3D-wereld waarin je kan rondlopen en met NPC’s kan praten, als een battle screen waarin je het tegen tegenstanders opneemt. In tegenstelling tot Tales of Graces f, maakt Tales of Xillia echter gebruik van een Dual Raid Linear Motion Battle-systeem. Dit systeem laat toe om samen met andere karakters de strijd aan te gaan, maar waarbij twee karakters steeds een link hebben met elkaar. Afhankelijk van het gekozen karakter zal je andere mogelijkheden hebben. Waar de ene bijvoorbeeld meer focust op healing, zal de andere makkelijker een verdediging doorbreken of een vijand stunnen. Een leuk systeem dat een extra dimensie weet te brengen aan het strategische aspect. Zeker doordat je tijdens gevechten ook van teamleden kan wisselen als er meer dan vier in je groep zitten.De vlotte combat, het boeiende verhaal en de erg mooie muziek zijn de sterktes van deze titel.
De gevechten zelf gebeuren in real-time, waarbij ook in deze Tales of-iteratie gebruik wordt gemaakt van standaardaanvallen en speciale aanvallen, ‘artes’ genaamd. Artes zijn sterke aanvallen, maar waarvoor je TP (Technical Points) zal moeten gebruiken. Daarenboven zal je ook toegang hebben tot Linked Artes, sterke skills die afhankelijk zijn van je gekozen ‘link’ en die je pas kan gebruiken als je Linked Artes Gauge vol is. Je merkt het al, maar ook deze Tales of-game draait niet enkel om button mashen, maar je zal weldegelijk tactisch te werk moeten gaan.
Na elk gevecht krijg je GP (Growth Points) die je vervolgens kan gebruiken om je karakter sterker te maken. Dit doe je in de Lilium Orb, een karakter gebonden grid waarbij je stats, nieuwe artes, et cetera kan vrijspelen. Hoe meer GP je gebruikt, hoe groter het grid en de bijhorende mogelijkheden. Wie het echter allemaal wat overweldigend vindt, kan de upgrades ook automatisch laten verlopen, maar voor wie iets meer controle wil over zijn karakters, kan ook manueel gaan optimaliseren.
Frisse kleuren en heel wat Quality-of-Life improvements!
Het zou uiteraard geen remaster zijn zonder de obligatoire opgepoetste graphics. Dat is ook in Tales of Xillia Remastered het geval. Hoewel de graphics meer dan behoorlijk zijn, zijn het vooral de kleuren die opvallen ten opzichte van het origineel. Dit kwam ook naar voor tijdens de vele cutscenes en zogenaamde ‘skits’, een soort comic-variant met geanimeerde portretten en voice acting. Wat mij betreft brachten deze extra diepgang aan het verhaal, maar ben je meer voor de continue actie, dan kan dit voor jou mogelijks soms iets teveel van het goede zijn. Toegegeven, ze zijn zeker niet allemaal even boeiend, maar ik kon ze zeker en vast smaken. Waar ik iets minder warm van werd, was echter de invulling van de wereld. Deze voelde mijn inziens soms iets te kaal aan. Een aspect waar in een remaster misschien ook iets meer aandacht mag worden aan besteed.Een goede (J)RPG heeft nood aan een goed verhaal. Ook dat zit bij Tales of Xillia zeker goed. Het neemt misschien een iets te trage start, maar komt nadien alvast goed op snelheid. Zeker wat de hoofdverhaallijn betreft wisten de makers me toch steevast te boeien, mede door de perfecte ondersteuning van de erg mooie muziek van Motoi Sakuraba. Dit ging helaas niet altijd op voor de voice acting, al moet ik toegeven dat mij dit nooit echt stoorde. Hetzelfde geldt voor de sidequests. Toegegeven, ik heb er niet erg veel tijd aan besteed, maar deze leken me in eerste instantie niet heel erg noodzakelijk.
Daarnaast zit de sterkte van Tales of Xillia Remastered vooral in de goede combat. Deze is erg vloeiend, je hebt tig mogelijkheden en het Linked Artes-aspect, breng toch een leuke dynamiek teweeg. Voor wie het allemaal wat overweldigend vindt, kan gebruik maken van duidelijke guides. Verder mag deze remaster ook rekenen op het meeste van de originele DLC en heel wat Quality of Life-verbeteringen, zoals een auto-save, een verbeterde mini-map (al kon dat naar mijn mening nog beter), de mogelijkheid om field encounters uit te zetten, een sprint-functie en de Grade Shop die meteen van in het begin beschikbaar is. Voor wie dit nog niet kent, dit geeft je de mogelijkheid om bij de start van een nieuw spel boosts te kopen die je zullen helpen. Denk aan extra geld, XP, wapens, uitrusting, et cetera. Handig om wat sneller door het spel te gaan, maar wie voor het eerst speelt, raad ik zeker aan om deze voorlopig links te laten liggen. Anders geraak je al snel in situaties waarbij standaard tegenstanders meteen neergaan, maar baasgevechten toch al snel iets moeilijker worden. Wil je ten volle genieten van het spel, speel het dan zonder upgrades en ga zelf op zoek naar ideale Artes, Lilium Orb-upgrades, leuke Linked Artes-combo’s en dergelijke meer!
Conclusie
Bandai Namco is bezig aan een heuse Remastered-reeks van de Tales of-serie. Daarin mag Tales of Xillia uiteraard niet ontbreken. In deze actie-RPG ga je met één van de twee protagonisten aan de slag en ga je de uitdaging aan om de balans in Rieze Maxia opnieuw te herstellen. Hoewel aan het verhaal zelf niet werd gewijzigd, mogen we wel op een aantal verbeteringen rekenen. Op grafisch vlak zullen vooral de kleuren opvallen, maar ook de talrijke Quality of Life-verbeteringen zijn welkome toevoegingen. De vlotte combat, waarbij Linked Artes een leuke tactische dimensie toevoegen, het boeiende verhaal en de erg mooie bijpassende muziek zijn wat mij betreft alvast de sterktes van deze titel. Helaas voor de fans, bevat deze remaster enkel het originele spel en zullen we op de sequel nog even moeten wachten. Hoewel ik zelf iets meer fan was van de Tales of Graces f-remaster, kan ik ook deze titel zeker en vast aanraden voor liefhebbers van JRPG’s!
Pro
- Verhaallijn en personages weten te boeien
- Heel wat Quality of Life-verbeteringen
- Erg mooie muziek
- Vlotte combat
Con
- Voice acting kon iets beter
- De wereld voelt ook in deze remaster soms iets te 'leeg' aan
- De hoeveelheid cutscenes en 'skits' zal misschien niet iedereen aanspreken
- De mini-map mocht mijn inziens nog iets duidelijker
7.5
Over