Review: Tales of Graces f Remastered

Fans van JRPG’s kennen ongetwijfeld de Tales-serie. Deze uitgebreide franchise van Bandai Namco bevat toppers zoals Tales of Vesperia, Tales of Zestiria, Tales of Berseria of het nieuwste Tales of Arise, maar bij velen zal ook de naam Tales of Graces een belletje doen rinkelen. Ik zal al meteen kleur bekennen en met het schaamrood op de wangen toegeven dat ik nooit eerder een Tales-game speelde. Met deze Tales of Graces f Remastered is er uiteraard geen beter moment om daar verandering in te brengen. Hoewel ik daardoor vermoedelijk niet de best geplaatste redacteur ben om deze titel te reviewen, hoop ik toch dat jullie benieuwd zijn naar mijn ontdekking van, en tevens frisse blik op, deze klassieker. Ik kan jullie nu alvast al verklappen dat het voor mij een aanzet was om in de volledige Tales-serie te duiken!

Het originele Tales of Graces werd reeds in 2009 uitgebracht voor Nintendo Wii. Niet veel later werd Tales of Graces f voor PlayStation 3 geboren. Deze port bevatte naast een aantal wijzigingen onder de motorkap ook meteen de Lineage and Legacies-proloog. Vijftien jaar later mogen we nu Tales of Graces f Remastered verwelkomen. Deze remaster brengt niet enkel visuele verbeteringen, maar ook een aantal welkome Quality of Life-verbeteringen. Benieuwd welke? Lees dan zeker verder!

TOG 1.jpg

Een mysterieus verhaal waarin vriendschap centraal staat

In Tales of Graces f Remastered bevinden we ons in Ephinea, een fantasiewereld die is verdeeld in de landen Windor, Stratha en Fendel. Hierin volgen we protagonist Asbel Lhant, zijn broer Hubert en hun vrienden Cheria en Richard, de prins van Windor. Het verhaal begint in hun kindertijd, waar ze op een dag kennismaken met een jong meisje met geheugenverlies. Ze geraken bevriend en geven haar de naam Sophie. Wat ze nog niet weten is dat Sophie zichzelf zal opofferen om het leven van Asbel, Hubert en Richard te redden. Na deze gebeurtenissen zal niets nog hetzelfde zijn. Hubert wordt om politieke redenen afgestaan ter adoptie, Asbel beslist om van huis weg te lopen en zich aan te sluiten bij de ridderacademie, Richard moet zich klaarstomen om koning te worden en Cheria blijft eenzaam achter. Een proloog die kan tellen en die meteen de juiste achtergrond weet te scheppen voor het verdere verhaal. Een verhaal over familie, vriendschap en liefde, verraad, vergiffenis en verlies. Kortom, een emotionele rollercoaster met heel wat mysterie en plotwendingen.

Dit merken we meteen, wanneer zeven jaar na de gebeurtenissen Asbel een tragedie te horen krijgt die hem terugbrengt naar Lhant, waar hij genoodzaakt zal zijn om de heerschappij over Lhant op zich te nemen. Al zal dat van korte duur zijn, wanneer blijkt dat Windor Stratha de opdracht heeft gegeven om Lhant veilig te stellen en zijn leven daardoor een plotse wending zal nemen. Wat volgt is een avontuur doorheen Ephinea, waarin nieuwe vriendschappen zullen gevormd worden, maar waarin ook oude bekenden de kop zullen opsteken. Een avontuur dat hun vriendschap op de proef zal stellen, maar dat belangrijk zal zijn om het lot van de wereld te bepalen.

TOG 2.jpg

Smooth combat met heel wat mogelijkheden en bevredigende combo’s!

In Tales of Graces f Remastered kom je terecht in een virtuele 3D-wereld, waarin je enerzijds vrij kan rondlopen in de wereld van Ephinea en anderzijds regelmatig gekatapulteerd zal worden naar het combat-scherm. Dit laatste bestaat uit een zogenaamd Style Shift Linear Motion Battle System, waarbij realtime actie gecombineerd wordt met passieve eigenschappen. Hierbij kan je steeds kiezen met welk speelbaar karakter je op dat moment speelt en waarbij je twee aparte groepen van aanvallen hebt, namelijk A-artes en B-artes. Afhankelijk van de richting van de joysticks kan je hierdoor een reeks van speciale aanvallen en combo’s uitvoeren, waarbij een A-artes aanval steeds meer CC (Chain Capacity) kost, maar ook sterker zal worden naarmate je meerdere aanvallen doet en je B-artes vrij kan gebruiken zolang je CC hebt. Ik kan jullie alvast vertellen dat deze manier van combat enorm vlot aanvoelt en erg bevredigend is wanneer je een leuke combo uit je mouw kan schudden. Voeg daaraan de Titles toe die voor specifieke buffs zorgen, een Elith Mixer om situatieafhankelijke voordelen te verkrijgen en een dualize-optie om wapens en uitrustingen sterker te maken, en je snapt dat Tales of Graces f Remastered heel wat mogelijkheden biedt. Dit wordt vooral verder in het spel duidelijk, wanneer de combat iets uitdagender wordt en je zal merken dat het juist inzetten van Titles, het regelmatig verwisselen van personages om nét die noodzakelijke heal ertussen te krijgen of het slim aan elkaar rijgen van combo’s nodig zal zijn om de moeilijkere bazen te overleven.

Was de remaster absoluut noodzakelijk? Misschien niet. Maar heeft hij zijn plaats in het huidige gaming-landschap, zeker wel!

Een remaster verwijst uiteraard ook steevast naar visuele upgrades. Ondanks dat je merkt dat het een remaster betreft en je dus geen grafisch hoogstandje naar nieuwste normen moet verwachten, ziet de wereld van Ephinea er heel kleurrijk en gedetailleerd uit. Daarenboven weten de makers een erg leuk en innemend verhaal te brengen. Ondanks het eerder simpele script, staan vooral de charmante karakters en hun karakterontwikkeling centraal, waardoor je steeds meeleeft met de personages en benieuwd bent naar het verdere verloop. Liefde, vriendschap, een constante spanning onder oude bekenden, gecombineerd met prachtig bijpassende muziek, zorgden ervoor dat ik steeds meegezogen werd in de belevenissen van Asbel en zijn vrienden. Vooral de cutscenes bleken hierbij prachtig weergegeven.

TOG 3.jpg

De remaster brengt ons uiteraard ook heel wat Quality of Life-verbeteringen

Hoewel ik het origineel dus nooit gespeeld heb, begrijp ik dat de QoL-verbeteringen die de makers toevoegden voor een leukere speelervaring kunnen zorgen. Zo werden er bestemmingsiconen toegevoegd aan de map, waarbij de hoofdmissie steeds wordt weergegeven door een ‘!’, maar er ook Timed Events zijn die worden weergegeven door een zandloper. Daarenboven werd de mogelijkheid toegevoegd om cutscenes en gesprekken te skippen, een ‘dash’ om sneller door de wereld te lopen, alsook een setting die ervoor zorgt dat vijanden je niet automatisch aanvallen. Iets dat mij absoluut noodzakelijk lijkt wanneer je een tweede playthrough overweegt. Hierbij moet ik wel zeggen dat de Quest Marker zich regelmatig eens achter de map durfde te verstoppen, waardoor deze niet altijd even duidelijk was. En ondanks dat de zijmissies duidelijker worden weergegeven en het al een heel uitgebreid spel betreft, had ik wat extra zijmissies en een meer openwereldgevoel niet erg gevonden.

Mijn eerste kennismaking met een Tales-game was dus absoluut positief. De twee sterkste elementen voor een actie-JRPG waren voor mij aanwezig en dat is enerzijds een meeslepend verhaal en interessante karakters en anderzijds een vlotte, uitdagende combat. En laat nu net dat de sterkte van Tales of Graces f Remastered zijn. Daar neem ik het eerder simpele script en de vaak te gemakkelijke puzzels maar al te graag bij. Ik ga alvast op zoek naar eerdere iteraties uit de reeks en kijk uit naar nieuwe Tales-remasters!

Conclusie

Tales of Graces zal niet onbekend klinken in de oren van actie-JRPG-fans. Met Tales of Graces f Remastered brengt Bandai Namco deze topper opnieuw onder de aandacht. Naast visuele upgrades horen hier uiteraard ook een aantal welkome Quality of Life-verbeteringen bij. Denk hierbij aan zaken zoals bestemmingsiconen, de mogelijkheid om gesprekken over te slaan, een automatische save-functie, of de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat vijanden je niet automatisch aanvallen. Wat niet veranderd is, is het charmante en meeslepende verhaal, de karakters en hun ontwikkeling en uiteraard ook de erg fijne en vlotte combat. Kortom, Tales of Graces f Remastered was in mijn geval een welkome ontdekking. Was de remaster absoluut noodzakelijk? Misschien niet. Maar heeft hij zijn plaats in het huidige gaming-landschap, zeker wel! Wie Tales of Graces f reeds in zijn bezit heeft kan deze mogelijks links laten liggen, maar voor wie deze nooit eerder speelde en benieuwd is naar een goede Tales-game of het hele verhaal toch nog eens opnieuw wenst te ervaren op de best mogelijke manier, hoeft zeker en vast niet te twijfelen!

Pro

• Visuele en QoL-verbeteringen die bij de Remaster horen
  • Meeslepend verhaal en leuke personages en karakterontwikkelingen
  • Gameplay voelt erg vlot aan, vooral de combat is bevredigend bij het maken van combo's

Con

• De Quest Marker zat regelmatig verstopt achter de minimap
  • Puzzels zijn doorgaans te simpel
  • Ondanks de uitgebreide speelduur mochten er wat mij betreft nog iets meer zijmissies en een openwereld-gevoel inzitten
8

Over

Beschikbaar vanaf

17 januari 2025

Gespeeld op

1. PlayStation 5

Beschikbaar op

1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One