Negatieve invloed hln | vtm nieuws | social media

Alles is gericht op sensatie en click, dat is helaas de moderne media. Ik blijf dan ook over het algemeen weg van nieuws en media. Het enigste waar ik mij nog vaak informeer is Radio 1, o.a. hun ochtendshow is heel interessant. Veel meer in diepte.

Verder is het huidige nieuws ook niet om gelukkig van te worden, oorlogen, klimaatprobleem en veel meer.
+1 voor Radio 1.

Al denk ik wel dat het altijd zo is geweest hoor, enkel dat er nu zo'n bombardement van informatie op ons wordt losgelaten dat je al actief moet ontkoppelen om niet meer binnen te krijgen dan je wilt.

Niet getreurd.

Straks stuurt AI jullie social media mee aan.

Dan is het allemaal positivisme en roze wolkjes.

(Je zet uw gsm nog maar aan, direct 50 aangestuurde pop-ups. Op het randje een epileptische aanval vermeden.)

Laatst bewerkt:
Probleem is ook dat bij het minste wat, en waar, er ook gebeurd iedereen binnen de 5 seconden geïnformeerd kan zijn.
Nieuwssites ed werken met push notificaties en willen ook gewoon dat je 15 keer per dag op hun site zit want dat brengt clicks aan en die clicks zorgen voor reclame inkomsten. Dus gaan ze gewoon elke scheet in een fles doorpushen naar iedereen.

Uiteraard zijn net die personen met genoeg tijd om daar telkens op te klikken ook die met tijd genoeg om daar allemaal over te piekeren of over te zagen tegen anderen die zulke zaken ook gelezen hebben.

Beetje een jammere evolutie maar eentje die we niet meer gaan kunnen tegenhouden vrees ik. De kritische journalist die elke bewering staaft met bewijzen lijkt een uitstervend ras.

Alles is gericht op sensatie en click, dat is helaas de moderne media. Ik blijf dan ook over het algemeen weg van nieuws en media. Het enigste waar ik mij nog vaak informeer is Radio 1, o.a. hun ochtendshow is heel interessant. Veel meer in diepte.

Verder is het huidige nieuws ook niet om gelukkig van te worden: oorlogen, geopolitieke spelletjes tot de max met wereldleiders die wacko zijn, klimaatproblematiek en veel meer.
Radio 1 is ook niet meer wat het geweest is hoor. Hun linkse bias komt ook vaak boven, voornamelijk bij gasten waar ze geen gas terug tegen geven.

Hoe dan ook, het vertrouwen in de mainstream/legacy media is enorm gedaald en ook terecht. Is niet enkel sociale media dat het probleem is. Zoals al aangehaald neutrale kwaliteitsjournalistiek is bijna niet meer te vinden.

Nieuws negeren, allemaal goed en wel. Maar je moet als volwassen mens toch ook een beetje op de hoogte blijven van het reilen en zeilen in dit land en eventueel de nabije regio's. Hoe kan je anders ooit een weloverwogen stem uitbrengen met de verkiezingen?

Dan heb je als tegenpool natuurlijk mensen die het onderwerp vormen van dit topic, die door sensatiepers en fake news een compleet verkeerd wereldbeeld aangepraat krijgen en hierdoor een ongeinformeerde stem uitbrengen.

Wat een wereldje he.

Terug
Bovenaan