Nemen mensen met laag loon te weinig initiatief?

Ik denk dat veel mensen hier echt geen besef hebben hoe geprivilegieerd ze eigenlijk wel zijn. Ik heb enkel jaren les gegeven in het deeltijds beroeps onderwijs, de bodem van de waterval dus. Zelf uit een middenklasse gezin komende, een normale intelligentie, geen noemenswaardige problemen, is dat initieel best schokkend om de realiteit te zien waarmee sommige jongeren te maken krijgen.

Iemand met een normaal traject zit daar waarschijnlijk niet, in dat deeltijds beroeps onderwijs. Degenen die daar terecht kwamen door luiheid waren echt wel de minderheid. De groep die gewoon dom was, was al wat groter, maar nog steeds een minderheid. Bij de meesten was er gewoon een erg zware rugzak van problematieken.
Bij een groot aantal van hen was dat een mentale of gedragsproblematiek waardoor het het niet lukte om in het reguliere onderwijs te functioneren.

Dan was er de groep van anderstalige nieuwkomers die als tiener helemaal opnieuw moesten beginnen, waardoor een deeltijds traject hen het minste achterstand gaf, zodat ze als 17-18 jarige niet tussen 14-15jarigen moesten zitten en daar dan nog een achterstand hebben omwille van taal. Een NT2 traject geeft snel heel goede resultaten, maar een taal goed leren doe je niet op 1-2-3. Een praktisch gerichte opleiding is dan gewoon haalbaarder. + dat als snel toch een inkomen hebben het leven veel makkelijker maakt, als je alleen in een vreemd land moet zien te overleven. Uiteraard dat een groot deel onder hen, komende uit oorlogsgebieden, vluchtroutes met gammele bootjes en in containers gevolgd hebbende, de nodige mentale bagage meeslepen.

Dan was er een groepje die uitgevallen waren in het reguliere onderwijs omwille van erg zware pestproblemen en daardoor een grote achterstand had opgelopen, vaak in combinatie met mentale problemen.

Dan de grote groep die eigenlijk gewoon in problematische opvoedingssituaties zitten, waar er drank- en druggebruik is door ouders, gokproblemen, criminaliteit... en daardoor vaak tieners die op veel te jonge leeftijd een veel te grote verantwoordelijkheid over jongere broertjes en/of zusjes op zich nemen. bv. eentje die vaak te laat kwam of spijbelde en dan bleek dat dat momenten waren waarop hij de zorg over 6 jongere kinderen in het gezin over nam, telkens de alleenstaande moeder high of dronken was.

Op 3 jaar lesgeven, 2 keer een geval tegen gekomen, waarbij in een gesprek over de problemen op school (te laat komen, spijbelen) bleek dat ze eigenlijk dakloos waren. Eentje was een meisje die vaak niet opdaagde als ze die nacht nergens een slaapplaats had gevonden. En dan een jongen die dagelijks op school verscheen, proper gewassen (dat deed hij ergens in een openbaar toilet), maar soms was hij te laat, dan had zijn wekker (de kerkklokken van de toren vlakbij de brug waaronder hij kampeerde) niet gehoord. Als het een zware nacht was geweest, sliep hij daar al wel eens door.

Zeker die laatste gevallen, zijn geen kwestie van motivatie en wat harder werken. Dat zijn kinderen die al enorm zotte dingen realiseren in een situatie die er gewoon niet zou mogen zijn. Door gewoon op te dagen op school en niet op te geven leveren die al een inspanning die vele malen groter is dan wat de doorsnee bg'er ooit in z'n leven zal moeten doen. Als die gasten geen ambitie hadden, lagen ze in de goot met een heroïnespuit in hun arm. Als die ergens in een sociaal appartementje wonen en aan een minimumloon gaan poetsen als ze 25 zijn, hebben die al een enorm succesvol traject afgelegd, gezien hun startpunt.

Dus ik ben het eens dat ambitie en inzit u ver kunnen brengen in het leven. Alleen is 'ver' een heel andere plek afhankelijk van je startpunt.

De correlatie tussen een hoog loon en hogere studies is imo overrated, je moet gewoon durven initiatief/risico's te nemen (zoals de thread titel het hier ook zegt).

Ik denk dat je het woord 'correlatie' gewoon niet begrijpt. Zoek maar eens het gemiddelde loon van iemand met hoger diploma op en vergelijk dat met gemiddelde van laaggeschoolden of mensen zonder diploma.
En mensen die hooggeschoold zijn én ondernemend zijn én risico durven nemen zullen doorgaans ook een stuk meer verdienen dan de laaggeschoolde die ondernemend en risicovol is.

En los daarvan is een job 'voor' hooggeschoolden ook vaak een stuk aangenamer dan de gemiddelde job die laaggeschoolden uitvoeren.

Dus nee, de correlatie tussen een hoog loon en hogere studies is echt niet "overrated", eerder nog underrated.

Ik denk dat je het woord 'correlatie' gewoon niet begrijpt. Zoek maar eens het gemiddelde loon van iemand met hoger diploma op en vergelijk dat met gemiddelde van laaggeschoolden of mensen zonder diploma.
Op een grote massa zal die correlatie er wel zijn, ik had het eerder over de link tussen hogere studies/goede resultaten/... en het salaris dat iemand later gaat verdienen. Ik ken genoeg voorbeelden van studenten die bij mij op het jaar bovengemiddelde punten behaalden en qua salaris bij lange niet bovengemiddeld zitten. Iemand die vandaag de dag start op zijn 18e-20ste als zelfstandige technieker/elektricien/... kan gemakkelijk meer verdienen dan de gemiddelde hooggeschoolde.

Op een grote massa zal die correlatie er wel zijn, ik had het eerder over de link tussen hogere studies/goede resultaten/... en het salaris dat iemand later gaat verdienen.

Dat is ook de essentie van correlatie...

Ik ken genoeg voorbeelden van studenten die bij mij op het jaar bovengemiddelde punten behaalden en qua salaris bij lange niet bovengemiddeld zitten. Iemand die vandaag de dag start op zijn 18e-20ste als zelfstandige technieker/elektricien/... kan gemakkelijk meer verdienen dan de gemiddelde hooggeschoolde.

Dat is appelen met peren vergelijken. Voor elke laaggeschoolde zelfstandige zijn er wrs een veelvoud hooggeschoolden die als freelancer/in een vennootschap/whatever een stuk meer verdienen dan pakweg de random zelfstandige elektrieker. Vergelijk laaggeschoolde werknemers eens met hooggeschoolde werknemers.
Om goed geld te verdienen heb je niet per se een diploma nodig, maar uit letterlijk alle studies blijkt dat hooggeschoolden doorgaans een stuk meer verdienen, al het overige gelijk.

uit letterlijk alle studies blijkt dat hooggeschoolden doorgaans een stuk meer verdienen, al het overige gelijk.
Hooggeschoolden verdienen meer dan anderen "al het overige gelijk" zeg je, bedoel je ook gelijk IQ, gelijke zin voor ondernemerschap, gelijke interesses, gelijke omgeving waarin men opgegroeid is, gelijke rijkdom van de ouders enzovoort? Ook allemaal gelijk? Ik denk niet dat alle studies daar ook rekening mee houden.

Laatst bewerkt:
Hooggeschoolden verdienen meer dan anderen "al het overige gelijk" zeg je, bedoel je ook gelijk IQ, gelijke zin voor ondernemerschap, gelijke interesses, gelijke omgeving waarin men opgegroeid is, gelijke rijkdom van de ouders enzovoort? Ook allemaal gelijk? Ik denk niet dat alle studies daar ook rekening mee houden.

Ik denk niet de zaken die je hebt opgenoemd (buiten de sociaal-economische status) in die studies zaten, want hoe meet je op een kwantitatieve manier zin voor ondernemerschap, interesses, etc.? Misschien dat er nog goede intrumental variables kan gevonden worden, maar bon. Maar uiteindelijk zijn dat meestal ook wel zaken die allemaal ietwat tot sterk samenhangen: iemand die intelligenter is zal ook vaker ondernemingsgezind zijn, beter (zakelijk) inzicht hebben, een 'betere' omgeving hebben, specifieke interesses hebben die professioneel ook lonen, etc.
Als je succesvolle ondernemers ziet, die hebben toch wel meer karakteristieken gemeen met hoopggeschoolden dan met Ida die op haar 18 jaar in de Delhaize is beginnen werken of met Pol de loodgieter, ook al zijn mensen zoals Zuckerberg school drop-outs.

Maar te veel mensen hier denken precies dat een diploma op zichzelf leidt tot beter betaalde jobs/carrières. Dat is niet waar eh. Slimme mensen verdienen meer geld, en slimme mensen gaan in de regel gewoon naar het hoger/universitair onderwijs. Intelligentie en het hebben van een universitair diploma zijn in de praktijk synoniem. Als je het ene hebt, heb je meestal ook het andere.

De threadtitel alleen al "nemen mensen met een laag loon te weinig initiatief?" doet alsof dat mensen met een laag loon iets fout doen of slechte mensen zijn. Daar kan ik nooit akkoord mee zijn. Mogelijks bedoelt men dan "kunnen mensen die een hoger loon willen dit bereiken door meer initiatieven te nemen"? in dat geval is het antwoord uiteraard ja, maar dit is niet gegarandeerd. Dus al even nietszeggend. Lijkt me een topic dat onstaan is door een mod die iets wou afsplitsen en een titel verzonnen heeft zonder veel na te denken.

De threadtitel alleen al "nemen mensen met een laag loon te weinig initiatief?" doet alsof dat mensen met een laag loon iets fout doen of slechte mensen zijn. Daar kan ik nooit akkoord mee zijn. Mogelijks bedoelt men dan "kunnen mensen die een hoger loon willen dit bereiken door meer initiatieven te nemen"? in dat geval is het antwoord uiteraard ja, maar dit is niet gegarandeerd. Dus al even nietszeggend. Lijkt me een topic dat onstaan is door een mod die iets wou afsplitsen en een titel verzonnen heeft zonder veel na te denken.
Wist je dat er op het einde van de titel een vraagteken staat? Je hoeft er dus zeker niet akkoord mee gaan.

En een titel die niet jouw mening verkondigt, kan trouwens nog altijd een doordachte titel zijn.

Ik denk dat het probleem vooral in de personen zit en niet zozeer in de lage lonen. Mensen die weinig initiatief nemen nemen gewoon weinig initiatief. We hebben zo collega's die elk jaar om een loonsverhoging vragen, je hebt collega's die dit nooit vragen en die we zelf om de paar jaar moeten belonen of ze verdienen na 20 jaar gewoon minder dan de starters.

Ik denk dat het probleem vooral in de personen zit en niet zozeer in de lage lonen. Mensen die weinig initiatief nemen nemen gewoon weinig initiatief. We hebben zo collega's die elk jaar om een loonsverhoging vragen, je hebt collega's die dit nooit vragen en die we zelf om de paar jaar moeten belonen of ze verdienen na 20 jaar gewoon minder dan de starters.
Goch ja, eigenlijk ligt die verantwoordelijkheid toch ook wel wat bij beide kampen. Ik weet dat we als ondernemer ook wel graag veel winst maken maar wanneer je goed werkvolk hebt mag je bij die mensen toch ook wel eens de vraag stellen of je hun wel degelijk betaald naargelang hun inzet en capaciteiten. En al zeker als je graag zou hebben dat ze blijven. Er zijn er ook genoeg die nooit hun mond zullen opentrekken om meer te vragen en dan komt de dag dat een concurrent hun eens een voorstel doet en dan komen de traantjes natuurlijk. Imo is loon ook een vorm van appreciatie en het is toch aan de werkgever om de appreciatie voor zijn personeel te uiten ipv te geloven dat ze blij mogen zijn dat ze voor je werken (toch bij mensen die zich inzetten)

En zeker bij lage lonen leeft nogal veel de indruk dat ze blij mogen zijn dat ze werk hebben en zit de vrees voor de baas toch nog wel wat meer ingebakken. Wie een laag loon heeft heeft ook veel meer te verliezen bij ontslag en durft daarom ook niet altijd jaarlijks zijn baas te vragen voor opslag. Want die staat al ganse dagen te zeggen dat de lonen zo duur zijn en de marges klein.

Terug
Bovenaan