Nemen mensen met laag loon te weinig initiatief?

Is reeds over gediscussieerd.
Poetsen kan iedereen. En heel vaak beter dan een poetsmedewerker zelf.
De passie waarmee veel van die medewerkers poetsen, amai. En neen, als je die beter zal betalen zal het werk niet beter gebeuren wegens gebrek aan attitude.

We hebben het op werk al gezegd: geef ons elk Xx eur per maand bij en we doen onze bureau zelf het zal beter zijn dan hoe het nu gebeurt via de externe poetsfirma.
De passie van veel poetsmedewerkers en vervolgens zeg je geef ons x euro per maand en we doen het zelf en het zal beter zijn.
Wel, stel u eens voor dat jij iedere dag moet poetsen voor iemand anders zijn vuiligheid op te ruimen, voor iemand anders zijn toiletten.
En nogmaals IEDERE dag 8 uur gedurende maanden. Denk jij echt dat jij nog veel passie gaat hebben voor dat poetswerk?
Denk jij echt dat jij gaat harder of beter poetsen voor een paar eurootjes meer geld per maand?

Natuurlijk niet. Probeer het eens een paar maanden, je gaat waarschijnlijk zeggen: geef al dat poetspersoneel 2500 euro netto per maand of ze hun job nu zeer goed doen of niet...

Een individu, dan nog laaggeschoold, die bepaalde rechten kan afdwingen van een werkgever?
Dat gaat niet.
Bijscholen kan altijd als je niet tevreden bent van je loon... Poetsvrouw kan zich opwerken als bv als toezicht of controleur of opleidingspersoon of...
Bij ons op het werk kwam vroeger een stellingbouwer. Na verloop van jaren zag je dat hij zich opwerkte en meer verantwoordelijkheid kreeg. Maar hard werk en opleidingen volgen was daar wel voor nodig. Hij WOU het, dan is het mogelijk.

Bij elke job kan je je opwerken, zolang je zelf wil!

Bijscholen kan altijd als je niet tevreden bent van je loon... Poetsvrouw kan zich opwerken als bv als toezicht of controleur of opleidingspersoon of...
Bij ons op het werk kwam vroeger een stellingbouwer. Na verloop van jaren zag je dat hij zich opwerkte en meer verantwoordelijkheid kreeg. Maar hard werk en opleidingen volgen was daar wel voor nodig. Hij WOU het, dan is het mogelijk.

Ik vind het riedeltje dat het sowieso gaat als je het maar genoeg wilt nu wel redelijk fout. Er zijn hopen mensen die in slechtbetaalde jobs zitten omdat ze intrinsiek niet beter kunnen wegens mentale of fysieke beperkingen. De vaak lagere flexibiliteit en moeilijkere uren gaan het dan ook moeilijker maken voor wie misschien wel beter kan.

Natuurlijk gaan er mensen "vast" zitten in bepaalde jobs door eigen toedoen, maar als je zonder enige nuance akkoord gaat met de threadtitel wil dat gewoon zeggen dat iedereen met een laag loon in die situatie zit door zijn eigen fout.

Maar als iedereen zich gaat opwerken heb je enkel nog opzichters en verantwoordelijken, en niemand die het werk meer doet.
Waardoor de waarde van dat opwerken weer verdwijnt en de situatie zich weer naar de oorspronkelijke staat herstelt.

Maar als iedereen zich gaat opwerken heb je enkel nog opzichters en verantwoordelijken, en niemand die het werk meer doet.
Waardoor de waarde van dat opwerken weer verdwijnt en de situatie zich weer naar de oorspronkelijke staat herstelt.
Of de posities voor opzichters en verantwoordelijken zijn gevuld en dan kan je nog veel willen natuurlijk, maar blijf je uitvoerend.

Ik snap dat het merendeel van bg hier anders over denkt maar ik zie het echt anders... Bij ons alleen in de familie al zijn er 5 die zich zo hebben opgewerkt. Zonder (of met laag diploma) ergens gestart en door bijscholing, hard werken, vele uren maken etc zich opwerken richting toezichter of zelfs hoger.
Als je WIL is die mogelijkheid er ALTIJD.

Het argument dat je dan geen werkvolk meer hebt gaat niet op, er zijn er genoeg die simpel handenarbeid graag doen en niet hoger willen. Die zie ik in het dagelijkse leven ook genoeg. Maar het gaat erom wie wil, die kan.

Zeker in landen zoals België is er praktisch geen enkel excuus om dit niet te kunnen. Gratis opleidingen, fiscaal voordeel voor je baas als je een opleiding volgt, gratis vdab avondonderwijs/hogeschool,...

Ook met fysische beperkingen is dat allemaal mogelijk. Bij ons op basf werkt een blinde, die doet zijn job perfect samen met zijn hond. In productie heeft iemand gewerkt met ALS tot een week voor hij stierf, mensen in rolstoel of met prothesen,...

Er zal altijd een uitzondering zijn met iemand die bedlegerig is of mentaal beperkt is. Maar dat is toch echt de uitzondering en niet de regel (en die vallen dan vaak meer op de sociale zekerheid ipv de arbeidsmarkt).

Ik vind het riedeltje dat het sowieso gaat als je het maar genoeg wilt nu wel redelijk fout. Er zijn hopen mensen die in slechtbetaalde jobs zitten omdat ze intrinsiek niet beter kunnen wegens mentale of fysieke beperkingen. De vaak lagere flexibiliteit en moeilijkere uren gaan het dan ook moeilijker maken voor wie misschien wel beter kan.

Natuurlijk gaan er mensen "vast" zitten in bepaalde jobs door eigen toedoen, maar als je zonder enige nuance akkoord gaat met de threadtitel wil dat gewoon zeggen dat iedereen met een laag loon in die situatie zit door zijn eigen fout.

Hangt er vanaf hoe breed je mentale beperking neemt natuurlijk. Als ik zeer snel overstressed word en het daardoor te moeilijk vind om bepaalde jobs te doen kan je dat zien als je eigen schuld/gebrek aan initiatief of afschuiven op mentale beperking.

Zelfde met dommer of luier zijn. Vanaf welk punt is wel wel je eigen schuld ?

Wat anderen hier bedoelen is dat met dezelfde omgevingsfactoren (armoede, mensen rondom, ...) iemand mentaal sterk zich er altijd kan uitwerken.

Hangt er vanaf hoe breed je mentale beperking neemt natuurlijk. Als ik zeer snel overstressed word en het daardoor te moeilijk vind om bepaalde jobs te doen kan je dat zien als je eigen schuld/gebrek aan initiatief of afschuiven op mentale beperking.

Zelfde met dommer of luier zijn. Vanaf welk punt is wel wel je eigen schuld ?
Ook als je dat zo "smal" neemt als je zelf wil, blijft mijn punt toch gelden? En ja, ik denk dat gewoon dom zijn niet je eigen schuld is.

En ja, ik denk dat gewoon dom zijn niet je eigen schuld is.

Wel ja over dat stuk gaat het dus. Dom zijn valt toch 100% onder personal responsibility. Mijn schuld is het zeker niet dat persoon X dom is.

Dus vanuit dat opzicht klopt het statement toch wel:
Persoon neemt te weinig initiatief (mogelijk doordat hij te dom is)

Wel ja over dat stuk gaat het dus. Dom zijn valt toch 100% onder personal responsibility. Mijn schuld is het zeker niet dat persoon X dom is.

Dus vanuit dat opzicht klopt het statement toch wel:
Persoon neemt te weinig initiatief (mogelijk doordat hij te dom is)
Moet er iemand schuldig zijn dan, moet het jij of de persoon in kwestie zijn?

Vermits iemand die te dom is om een bepaalde functie uit te voeren nog zoveel initiatief kan nemen als hij wil lijkt me dat toch rechtstreeks de threadtitel tegen te spreken. Net zoals volgens mij een persoon geen schuld treft voor zijn eigen biologische limieten.

De threadtitel is gewoon een extensie van mensen die geloven dat hun succes 100% door hun eigen inzet te verklaren is, en het gebrek eraan bij anderen dan ook door hun gebrek aan die inzet.

Er is ook een hoop die zich al snel 'dom' vinden en op voorhand niet proberen...
Daar gaat het niet over.

Vermits iemand die te dom is om een bepaalde functie uit te voeren nog zoveel initiatief kan nemen als hij wil lijkt me dat toch rechtstreeks de threadtitel tegen te spreken. Net zoals volgens mij een persoon geen schuld treft voor zijn eigen biologische limieten.

Dat is semantics. Jou interpretatie is maar 1 van de mogelijke.

Dit statement is toch iets dat in het echt gebruikt wordt en niet per definitie contradictorisch is :
Persoon X neemt te weinig initiatief doordat hij te dom is.

En ook in de discussie of iets eigen inzet of niet is het relevant. Omgevingsfactoren zoals rijke ouders en dergelijke kan ik nog aannemen dat dat niet je eigen doen is. Maar of je slimmer bent of niet dat valt toch onder eigen inzet. 'ik' in situatie X zou het wel beter doen, hence waarom zouden we die persoon die dat niet doet moeten steunen. Gelijke kansen los van wie de persoon is, is in mijn moraal framewerk het eerlijkste.

Laatst bewerkt:
Ik snap dat het merendeel van bg hier anders over denkt maar ik zie het echt anders... Bij ons alleen in de familie al zijn er 5 die zich zo hebben opgewerkt. Zonder (of met laag diploma) ergens gestart en door bijscholing, hard werken, vele uren maken etc zich opwerken richting toezichter of zelfs hoger.
Als je WIL is die mogelijkheid er ALTIJD.

Het argument dat je dan geen werkvolk meer hebt gaat niet op, er zijn er genoeg die simpel handenarbeid graag doen en niet hoger willen. Die zie ik in het dagelijkse leven ook genoeg. Maar het gaat erom wie wil, die kan.

Zeker in landen zoals België is er praktisch geen enkel excuus om dit niet te kunnen. Gratis opleidingen, fiscaal voordeel voor je baas als je een opleiding volgt, gratis vdab avondonderwijs/hogeschool,...

Ook met fysische beperkingen is dat allemaal mogelijk. Bij ons op basf werkt een blinde, die doet zijn job perfect samen met zijn hond. In productie heeft iemand gewerkt met ALS tot een week voor hij stierf, mensen in rolstoel of met prothesen,...

Er zal altijd een uitzondering zijn met iemand die bedlegerig is of mentaal beperkt is. Maar dat is toch echt de uitzondering en niet de regel (en die vallen dan vaak meer op de sociale zekerheid ipv de arbeidsmarkt).
Er is ook maar een beperkt aantal jobs die kunnen uitgevoerd worden door uw voorbeelde he. Gaan we morgen gans basf eens volsteken met blinden en als patienten en kijken hoe de boel dan draait? Imo is dat bij grote bedrijven inderdaad geen probleem omdat men daar voor die mensen persoonlijk rekening mee houdt . Ik vraag mij af hoe lang die mensen nog bij basf zouden werken moest de werkgever daar gelijke eisen voor stellen als de rest van het personeel.
Nogal ironisch om dan te roepen dat wie wil het wel kan.

Dat is semantics. Jou interpretatie is maar 1 van de mogelijke.

Dit statement is toch iets dat in het echt gebruikt wordt en niet per definitie contradictorisch is :
Persoon X neemt te weinig initiatief doordat hij te dom is.

En ook in de discussie of iets eigen inzet of niet is het relevant. Omgevingsfactoren zoals rijke ouders en dergelijke kan ik nog aannemen dat dat niet je eigen doen is. Maar of je slimmer bent of niet dat valt toch onder eigen inzet. 'ik' in situatie X zou het wel beter doen, hence waarom zouden we die persoon die dat niet doet moeten steunen. Gelijke kansen los van wie de persoon is, is in mijn moraal framewerk het eerlijkste.
Ik denk niet dat er zoveel semantische discussie is rond de vraag of intelligentie voor een deel bepaald wordt door je genen en je die dus niet te kiezen hebt hoor.

Voor mij is slimmer zijn of niet dus niet iets dat onder eigen inzet valt. Maar als dat jouW mening is, ok hoor.

Hier ben ik het mee eens, als je het wil dan kan het, zeker in een land als België. Als je nu ergens in India/Nigeria/Afhganistan werkt op een boerderij zonder enige toegang tot opleidingen of zonder geld, dan kan je het vergeten. Hier in België heeft iedereen toegang tot gratis onderwijs, gratis gezondheidszorg, gratis opvangnet, ... Het probleem is eerder in België dat de nadruk veel te veel ligt dat iedereen mee moet kunnen en alles zoveel mogelijk herverdeeld moet worden. Dat systeem werkt niet en ontmoedigt ondernemingszin.

Terug
Bovenaan