Nieuwe GPU

Stefan_Gaming_BE

Well-known member
Ik ben ook aan het denken om een nieuwe GPU te kopen. Heb vorig jaar mijn MBO en CPU vervangen.

Nu is mijn GTX 1080 aan de beurt. Als ik stream en speel tegenijk dropt de fps wel eens onder de 60 aan de pits, en gfx al naar beneden gedraaid.

Welke GPU zouden jullie nemen? Zal vooral voor iRacing zijn, en als de nieuwe Battlefield er komt.

Cpu : AMD Ryzen 7 3700X
Cooling : CORSAIR-HYDRO SERIES H100i
Ram : Corsair 16 GB DDR4-3600
Gpu : NVIDIA GTX 1080
Mobo :GIGABYTE X570 GAMING X
Case :NZXT-H440 RAZER SPECIAL EDITION
SSD : SAMSUNG-250GB
NVMe : Kingston A2000, 1 TB SSD
HDD : WESTERN DIGITAL-1000GB

Als je streamt EN gamed vanaf dezelfde pc zou ik voor een 3080 gaan.
de vraag is ook op welk resolutie game je?

Sweet spots van deze gen zijn eerder de 3060TI of de 3080.

Sowieso afschuwelijke timing om te kopen. Beter nog een jaartje die 1080 houden tenzij je het ok vindt om 2000 euro neer te tellen voor een 3080 of 1200 voor een 3070.

Als ge het echt nu al wilt hebben denk ik dat uw beste gok is om te subscriben op een Telegram bot voor AMD GPU's (op Tweakers staat er eentje gelinkt in hun GPU topic IIRC). Die doen op de officiële site wekelijks nog wel een drop met kaarten aan MSRP. Dat is de enige manier om momenteel aan een kaart te geraken zonder veel te veel te betalen.

Van de week zag ik bij Alnernate de 3070 op voorraad. nu blijkbaar overal uitverkocht.
Ik heb altijd een team green GPU gehad. En geen ervaring met die van AMD.
Maar ik dacht wel gehoord te hebben dat je AMD samen combineerd dat je een "boost" van ongeveer 10% ofzo kreeg?

Het is idd niet super super dringend. Maar deze tekorten gaan nog tot ver in 2022 doorlopen. dus dacht nu het budget van een console +-700€ er tegenaan te gooien voor een nieuwe GPU. Maar dat zal precies nog niet voor morgen zijn :)

Het Nvidia alternatief voor de AMD drops is evenzeer een Discord/Telegram groep zoeken en de Founders Edition drops van de 3060TI/3070/3080 (of zelfs 3090) te pakken te krijgen aan resp. 419/519/729/1549 euro bij LDLC. Het gaat snel, maar echt wel haalbaar wanneer je achter je PC zit en direct klikt bij drop notificatie.

Het gaat dan wel om 1 drop om de 2.5-3 weken, en die kunnen 's morgens, 's avonds laat, op zondag, ... gebeuren dus dat betekent dan wel dat je gemakkelijk enkele weken quasi continu achter je PC moet zitten of je smartphone in je handen moet hebben om te reageren. Maar je hebt dan wel wat natuurlijk.

Van de week zag ik bij Alnernate de 3070 op voorraad. nu blijkbaar overal uitverkocht.
Ik heb altijd een team green GPU gehad. En geen ervaring met die van AMD.
Maar ik dacht wel gehoord te hebben dat je AMD samen combineerd dat je een "boost" van ongeveer 10% ofzo kreeg?
Dat klopte aanvankelijk. Maar ondertussen zijn Intel en Nvidia daar ook al mee op gesprongen.

Dus enkel daarvoor hoef je het niet te doen.

Dat klopte aanvankelijk. Maar ondertussen zijn Intel en Nvidia daar ook al mee op gesprongen.

Dus enkel daarvoor hoef je het niet te doen.

Ik krijg het op mijn 3080 helaas niet enabled. Geen idee waaraan het ligt. Mobo ondersteunt het en ik heb het daar ook aangezet, fabrikant heeft een tooltje om het te enablen, maar wanneer ik dat draai krijg ik gewoon een zwart scherm. Moet dan PC uitleggen en opnieuw opstarten en dan werkt alles zoals voorheen, maar zonder Resizable Bar.

Los daarvan, ook zonder Resizable Bar blijven de Nvidia kaartjes wel sneller, vooral wanneer je raytracing nog eens gaat enablen.

Edit: nu wel enabled gekregen :)

Laatst bewerkt:
Iracing speel ik op triple monitoren in 1080p.
Battlefield enz zou ik op mijn LGCX 4k tv spelen.
Als je 4K gaat gamen dan zou ik zeker geen 3070 kopen maar eerder de 3080Ti overwegen (als hij komt)
Voor 1080p is 3070 meer daan voldoende.

Als je 4K gaat gamen dan zou ik zeker geen 3070 kopen maar eerder de 3080Ti overwegen (als hij komt)
Voor 1080p is 3070 meer daan voldoende.
4k gaat vooral single screen zijn. op 4k tv.
meestal gaat het gwn racen zijn om 1080p triple screen.

maar eigenlijk is er gwn geen enkele kans/manier op te upgraden. Op tweakers zei er ook iemand om te upgraden van CPU naar een 5700X.
ik zit nu met een Ryzen 7 3700X van nog geen jaar oud. lijkt me persoonlijk ook niet echt de moete waard?

Een 5700x bestaat (nog) niet. En ik zou die pas upgraden als je echt merkt dat die gaat bottlenecken, zo oud is die van u inderdaad niet. Op 4K maakt de CPU ook minder uit en iRacing gebruikt niet overdreven veel CPU.

4k gaat vooral single screen zijn. op 4k tv.
meestal gaat het gwn racen zijn om 1080p triple screen.

maar eigenlijk is er gwn geen enkele kans/manier op te upgraden. Op tweakers zei er ook iemand om te upgraden van CPU naar een 5700X.
ik zit nu met een Ryzen 7 3700X van nog geen jaar oud. lijkt me persoonlijk ook niet echt de moete waard?
Waarom zou je een CPU upgrade doen als je een 3700X hebt en zeker als je alleen gamed op uw pc is het niet logisch om van cpu up te graden...
Ik zit nog op een 2700X en ik denk er nog niet aan om van CPU te veranderen.

Ja, ik volgde het ook niet echt waarom hij zij op de cpu te upgraden.

Maar aan een deftige GPU valt nu dus niet aan te raken. Mss moet ik eventueel eens kijken voor die “bots” hoe dat juist werkt enz. En er zo 1 proberen te scoren. Maar dat zal ook niet aan de “adviesprijzen” zijn waarschijnlijk?

Ja, ik volgde het ook niet echt waarom hij zij op de cpu te upgraden.

Maar aan een deftige GPU valt nu dus niet aan te raken. Mss moet ik eventueel eens kijken voor die “bots” hoe dat juist werkt enz. En er zo 1 proberen te scoren. Maar dat zal ook niet aan de “adviesprijzen” zijn waarschijnlijk?
Zelfs met bots ga je niet ver geraken, de GPU's in de winkels zelf zijn ver over de MSRP prijzen. Enigste dat je kan doen is een bot inschakelen om een Founders Edition van nVidia zelf ergens te scoren want dat zijn de enigste die momenteel nog aan MSRP prijzen worden verkocht.

En het zal nog een tijdje duren voordat de prijzen terug normaal zullen zijn...

Zelfs met bots ga je niet ver geraken, de GPU's in de winkels zelf zijn ver over de MSRP prijzen. Enigste dat je kan doen is een bot inschakelen om een Founders Edition van nVidia zelf ergens te scoren want dat zijn de enigste die momenteel nog aan MSRP prijzen worden verkocht.

En het zal nog een tijdje duren voordat de prijzen terug normaal zullen zijn...
Toevallig idee hoe dat werkt, of waar ik dat kan vinden?

Een bot heb je niet nodig om een FE te scoren. Wel in de juiste discord zitten en je pc of smartphone continu in de gaten houden.

Zoals ik hierboven al zei eigenlijk ;)

Terug
Bovenaan