Nieuwe job aanbieding tijdens ontslagronde op het werk

Jarexx

New member
Ik zit reeds +15jaar bij dezelfde firma en sinds dit jaar gevoel dat ik aan nieuwe uitdaging toe ben.
niet echt actief gaan zoeken naar werk maar eerder aanbiedingen die ik kreeg via Linkedin wel eens beginnen overwegen.

Ergens in november via recruiter vacature doorgekregen die voor mij perfect is. Alles wat ik van een vacature verwacht: mooie functie, dicht bij huis, nieuwe uitdaging, ...

Na verschillende gesprekrondes hebben ze nu een voorstel gedaan en willen ze dus verder. Ze hebben echt een mooie inspanning gedaan om me te overtuigen. Functie opgewaardeerd zodat ze hoger loon konden geven enz... Dit geeft ook vertrouwen dat ze me echt willen.
Ik zou dan ook ingaan op het aanbod en had ik altijd gedaan mocht de ontslagronde niet aangekondigd zijn op mijn werk.

In december hebben ze op mijn huidige werk een ontslagronde aangekondigd. We vallen onder de wet renault waardoor de onzekerheid wie in aanmerking komt wel even kan duren.
Vraag is nu wat ik zou moeten/kunnen doen. Aangezien ik 15+ jaar anciënniteit heb, zou dit om een mooie ontslagpremie gaan 100k+ als wettelijk minimum.
Ik moet volgende week nog op assessment en indien positief zullen ze vragen op nieuw werk wanneer ik zou kunnen starten. Maar volgende week zal ik nog niet de info hebben als ik bij de ontslagenen zit. Dit zal nog wel een maand tot 2 maand duren.

Indien ik zelf ontslag geef heb ik zoiezo nog opzegtermijn van 13weken, maar dan heb ik zeker geen bonus? Of is dit anders tijdens onderhandelingen wet renault?
Ik zou dus nog even willen wachten tot ik weet of ik ontslagen ga worden of niet. Denk open te zijn tegen nieuwe werkgever en de situatie uit te leggen en hoop dat ze nog wat extra langer willen wachten. Indien ik effectief ontslagen wordt dan kan het eventueel sneller zijn dan de 13weken
Denk voor te stellen nieuw contract te laten ingaan vanaf Juni, dan heb ik nog tot eind februari om meer te weten te komen op het huidige werk. Dan kan ik nog de 13weken laten ingaan.
Indien ik dan nog niets weet dan zou ik samen zitten met huidige manager en situatie uitleggen en kijken hoe ze reageren.

Zijn er nog die in een gelijkaardige situatie gezeten hebben? Of die tips kunnen geven hoe ik dit best aanpak?

Ik heb in krak dezelfde situatie gezeten. Was aan het zoeken en ineens kennisgeving van collectief ontslag.

Allerbeste is om open zijn tegen nieuwe werkgever.

Exact hoe je aangeeft, startdatum ongeveer juni, mogelijks vroeger indien je ontslagen wordt.

Eerlijk aangeven dat er ontslagronde komt, dat dit voor jou een halve hypotheek inhoudt als je er bij zou zitten, en dat je daarom startdatum vrij open wil laten.

Ik zou het wel pas zeggen als ze jou zouden kiezen voor de functie.

Bedankt voor de feedback! Hoe is het bij jou afgelopen?

Als ik slaag voor assessment zou het voor mij moeten zijn. Iedereen moet die assessments doen, normaal eerst assesment dan pas voorstel. Bij mij hebben ze dat omgekeerd gedaan omdat ze eerst wilden weten of ik aanbod zou aanvaarden, ik heb durven doorvragen omdat ik in die situatie zit 😀. Al zal ik nog altijd niet meer verdienen maar nieuwe uitdaging is me meer waard. Doe al 10jaar zowat zelfde functie, dus zou moeten lukken. Of die assessments trekken op niks 😀 al weet ik niet wat ik moet verwachten...

Ik denk dat dit heel functieafhankelijk is. (Bv een technieker zullen ze al lang blij zijn dat iemand tekent)
Op mijn werk is iemand gestart waarop ze gewacht hebben ifv de ontslagtimings.

Ik denk dat iedereen wel gaat snappen dat je 100k niet gaat laten liggen, dus ik zou heel transparant zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze op u wachten.
Dus in dat geval komt het er op neer op 2 vragen:
- financieel: hoe snel denk je ander werk te vinden bij ontslag (want als je 15m wordt uitbetaald, heb je 15m ook geen uitkering)?
- interesse: hoe uniek is de job dat ze u aanbieden (loon, locatie, inhoud, sector) tov andere mogelijkheden op basis van je ervaring en waar je naar toe wil?

Hier hetzelfde meegemaakt, sowiso eerst langs de kassa passeren en als ze je echt willen hebben dan begrijpen ze dit.
Indien niet jammer voor hun en zoeken voor iets anders.

Grootste probleem is dat ik niet weet of ik langs de kassa kan passeren. Ik schat dat iemand van ons team moet vertrekken op zo'n 30%
Zal maar zeer open zijn naar nieuwe werkgever en zien wat reactie is, dan kan ik nog beslissen wat ik doe.
Nieuwe functie is wel een buitenkans voor wat ik zoek...

Als ge beschouwt wordt als high performer en nog bij de wat jongere garde hoort: vergeet het maar. Bij die 30% gaat ge niet horen.

Grootste probleem is dat ik niet weet of ik langs de kassa kan passeren. Ik schat dat iemand van ons team moet vertrekken op zo'n 30%

Dus nog kleinere kans dat het jij zal zijn? Of staan ze in het bedrijf open voor officieuze aanmeldingen om erbij te zijn?

Bedankt voor de feedback! Hoe is het bij jou afgelopen?

Als ik slaag voor assessment zou het voor mij moeten zijn. Iedereen moet die assessments doen, normaal eerst assesment dan pas voorstel. Bij mij hebben ze dat omgekeerd gedaan omdat ze eerst wilden weten of ik aanbod zou aanvaarden, ik heb durven doorvragen omdat ik in die situatie zit 😀. Al zal ik nog altijd niet meer verdienen maar nieuwe uitdaging is me meer waard. Doe al 10jaar zowat zelfde functie, dus zou moeten lukken. Of die assessments trekken op niks 😀 al weet ik niet wat ik moet verwachten...
Bij mij ongeveer best case scenario. Ontslag gekregen. Job die ik toen op oog had was het dan toch niet, maar stevig zitten solliciteren en anderhalve maand later gestart bij huidige werkgever.
Zal maar zeer open zijn naar nieuwe werkgever en zien wat reactie is, dan kan ik nog beslissen wat ik doe.
Nieuwe functie is wel een buitenkans voor wat ik zoek...
Startdatum is geen voldongen feit hé. Als je het open laat weten aan de mogelijke nieuwe werkgever, zullen zij ook wel laten weten hoe het voor hun is. Zeggen ze OK, we kunnen daar mee leven, dan heb je die mogelijkheid. Zeggen ze dat niet te willen, dan kan je alsnog beslissen om toch te veranderen. (Gaat wel een kutkeuze zijn vermoed ik.)

Wat betreft kans op ontslag, kan je niet al wat navragen via-via? Managers, vakbond, mensen uit ondernemingsraad, etc.
Vaak kan iemand wel idee geven waar de ontslagen zullen vallen, of welke departementen geherstructureerd zullen worden.

Zou dat wel erg subtiel doen. Als ze weten dat je weg wil zetten ze je mss niet op de lijst omdat ze toch weten dat ge zult vertrekken op eigen houtje, wat pak goedkoper uitkomt voor hun.

Een nieuwe job kan ook tegenvallen he. Wat als uw nieuwe collega's kak zijn, het werk saai en de koffie slecht? Dus zou zeker afwachten op het nieuws van ontslag, en dan uw klauwen in de premie zetten en niet loslaten vooraleer ge die flappen in uw vest hebt.

Wachten.

Oké ik snap het, het is veel geld. Maar komt toch ietwat raar over naar nieuwe werkgever. Mij komt het toch niet zo “sterk” over.

Ik zou niet wachten moest je voor mijn team solliciteren- life goes on, ik zou iemand anders zoeken.

Wachten.

Oké ik snap het, het is veel geld. Maar komt toch ietwat raar over naar nieuwe werkgever. Mij komt het toch niet zo “sterk” over.

Ik zou niet wachten moest je voor mijn team solliciteren- life goes on, ik zou iemand anders zoeken.

Ik heb in 2014 in dezelfde situatie gezeten, ik had wel mijn einddatum, maar die lag nog 4 maand in de toekomst. Per maand dat ik langer bleef kwam er 12,5k ontslagpremie en 2k bruto aanmoedingspremie bij.
Ik heb toen met de nieuwe werkgever open kaart gespeeld en verteld gezien het netto zonder aanmoedingspremies om bijna 75k euro ging, ik liefst wou blijven tot de laatste dag op mijn oud werk.

Ze waren al 18 maanden op zoek en dat was dan geen probleem om nog 4 maanden te wachten. Als ze niet wilde wachten, was ik ook niet begonnen. Als jonge 30'er in 2014 75k toegeworpen krijgen was immens veel geld. Een andere job had sowieso wel gekomen.

Kunt ge niet afkloppen op april? Wacht die ontslagronde af en geef aan uw nieuwe werkgever de 13 weken excuus en dan effen "op adem komen" vooraleer ge nieuwe uitdaging begint. Dan hoeven ze het niet te weten en hebt ge een deftig excuus

April gaat zoiezo te vroeg zijn. Probleem is dat ik nu nog niet weet of ik in aanmerking kom voor ontslag. Verwacht dit te vroegste ergens eind februari (vakbonden zijn niet van de snelsten :( ) Vandaar mijn idee om Juni voor te stellen.
Voor hen is dit maar 1,5 maand extra uitstel (indien ze deze week beslissen) en indien eventueel ontslagen toch vroeger. Indien ik tegen eind februari nog niets weet moet ik wel mijn ontslag indienen om op tijd 13weken te hebben tegen Juni, maar dan zou ik dus die week eerst naar huidige manager gaan en situatie uitleggen en proberen af te spreken dat opzegtermijn dan verkort wordt tot juni. Tot dat we meer weten. Geen idee hoe mijn manager daarop zou reageren.
Hopelijk sleept het nog even aan bij nieuw bedrijf voor ik effectief bevestiging krijg, en dan zien wat hun reactie is. Denk wel dat ik enige kandidaat ben en ze al tijdje op zoek zijn naar juiste profiel. Wel gemerkt dat nieuwe kandidaat liefst zo snel mogelijk kan beginnen tijdens solliciaties gesprekken, dus dat speelt niet in mijn voordeel.

Zeker dat je zo n ontslagpremie wel netto zal krijgen?

Bij ons is het gewoon uw opzegperiode presteren hoor, bij ontslag. En krijg je geen extra premie.

Zeker dat je zo n ontslagpremie wel netto zal krijgen?

Bij ons is het gewoon uw opzegperiode presteren hoor, bij ontslag. En krijg je geen extra premie.
Die premie is bruto hé dus moet je zeker de helft vanaf trekken. Worden zeker uitbetaald in andere landen waar er geen wet renault is lag iedereen dag na aankondiging buiten...
Dus ik heb die wet al vervloekt 😂

Die premie is bruto hé dus moet je zeker de helft vanaf trekken. Worden zeker uitbetaald in andere landen waar er geen wet renault is lag iedereen dag na aankondiging buiten...
Dus ik heb die wet al vervloekt 😂

Ligt aan je belastingsvoet van het voorgaande jaar (in 2014 toch). Het is niet zo dat het belast wordt aan marginaal tarief.
Met toen al een kind, hypotheek en andere aftrekposten viel dat uiteindelijk wel mee, zeker omdat alles buiten het wettelijke bij mij via warrants (geen RSZ, 25% erbovenop) gegaan is.

Ligt aan je belastingsvoet van het voorgaande jaar (in 2014 toch). Het is niet zo dat het belast wordt aan marginaal tarief.
Met toen al een kind, hypotheek en andere aftrekposten viel dat uiteindelijk wel mee, zeker omdat alles buiten het wettelijke bij mij via warrants (geen RSZ, 25% erbovenop) gegaan is.
Zal inderdaad beter meevallen dan die 50% maar ik reken daar gewoon mee als richtwaarde. Bonussen krijgen we hier ook als warrents/opties dus dat is ook een mogelijkheid. Ik reken gewoon met 50% om niet te enthousiast te worden :) alles wat erbij komt is mooi meegenomen. Nu is het ook enkel het wettelijke, de vakbonden halen daar meestal nog iets meer uit maar dat weten we dus allemaal nog niet.

Deze avond feedback gehad dat assessment positief was en ze me graag verwelkomen. Morgen meeting inplannen of verder af te spreken. Ga dan ook de situatie uitleggen en zien hoe ze reageren.

Al 2 keer een ontslagvergoeding meegekregen en hetgeen op je rekening gestort word is netto, bij mij ging er dacht ik 36-37% vanaf.

Terug
Bovenaan