Ruim op voorhand kregen we in het geheim de vraag van Nintendo of er iemand beschikbaar was om naar Parijs te reizen en daar de nieuwe Nintendo Switch 2 aan de tand te voelen. Ik kreeg de zegen van de eindredactie en sprong in Brussel op de Eurostar om nieuw speelgoed te testen.
Na een verwelkoming moest iedereen verplicht starten met een potje Grand Prix in Mario Kart World. De console mag dan wel van nul opnieuw opgebouwd zijn, alles voelt ontzettend vertrouwd aan. Even was er sprake van een Super Nintendo Switch, maar ditmaal kan deze console wel games van de vorige generatie spelen, wat de SNES niet kon. De Nintendo Switch 2 bevat een HD lcd-scherm van 7,9 inch, wat groter is dan mijn Nintendo Switch OLED van 7 inch, terwijl de dikte wel hetzelfde is gebleven. Het is jammer dat een OLED-scherm (voorlopig) ontbreekt, al moet ik zeggen dat het beeld er zeer goed uitzag en de kleuren er uit popten! Het beeldscherm ondersteunt HDR en tot 120 frames per seconde.
Na Mario Kart World werden we losgelaten om andere games te verkennen. De eerstvolgende was Donkey Kong Bananza, wat mij die dag het meest heeft verrast. Tijdens een korte tutorial krijg je wat controls aangeleerd, die wel even wennen waren. Het spel draait vooral rond destructie van omgevingen die grotendeels kort en klein geslagen kunnen worden en het vinden van gouden bananen die werden gestolen door Voidco. De vernietiging doet wat denken aan Minecraft waar exploratie de kern van het spel is. Zo krijgen we de vrijheid hoe we de levels traverseren aan de hand van je eigen weg te banen, niet alleen horizontaal maar ook verticaal. DK is in staat tunnels te graven waarvan een Nintendo-medewerker me liet weten dat er altijd wel iets van beloningen te vinden vallen. De twintig minuten speeltijd vlogen voorbij en deden me hunkeren naar meer. Na het testen van andere games keerde ik terug om wat meer op ontdekking te gaan. Maar met de korte speelduur en de gelimiteerde inhoud van de demo kreeg ik naast het verzamelen en wat kleine minigames niet veel meer te weten. Bananza is een grote speeltuin en was na het spelen wel de eerste game die ik op release in huis wilde halen. Er zal zodanig veel te ontdekken en te verzamelen zijn dat ik me hier uren aan zie spenderen. Enkel jammer dat de framerate niet even stabiel was wanneer er te veel objecten door de lucht vlogen. Hopelijk is dat tegen de release in juli opgelost.
Over 120 Hz gesproken, de game die er op de presentatie het meeste baat bij had was Metroid Prime 4: Beyond. Het spel beschikt over een quality- en performancemodus. Bij quality speel je in 4K met 60 frames per seconde, terwijl performance de framerate opkrikt naar 120 frames per seconde, maar de beeldkwaliteit daalt dan wel naar 1080p. Waar de Nintendo Switch 2 bij Metroid echt shinede was de muisfunctie. De linker Joy-Con stond in voor de bewegingen van Samus en met de rechter was het mikken alsof je met een computermuis aan het spelen was. Ik zie mezelf nooit nog een shooter op de Nintendo Switch 2 op een andere manier spelen.
Waar ik minder positief over was, was de game Drag x Drive waar je rolstoelbasket speelt met de muisfunctie van beide Joy-Con 2-controllers. Het spel zelf was ik na een match al beu, en het constante gebruik van de Joy-Con 2-controllers om je rolstoel voort te duwen werkte niet altijd even goed. Het is een gimmick die volgens mij maar bij een paar soorten games echt goed tot zijn recht zal komen. Zelf had ik niet de tijd om elk gepresenteerd spel te spelen, al ben ik wel overal eens vluchtig gepasseerd om een kijkje te nemen. Daarin merkte ik een voorlopige build van Cyberpunk 2077 op, die toch liet merken dat de Nintendo Switch 2 qua prestaties moet onderdoen voor de PlayStation 5 of de Xbox Series X. Ook in Split Fiction, die ik de week ervoor nog heb uitgespeeld, leek de versie voor de Nintendo Switch 2 aan grafische pracht te moeten inboeten.
Een van de opvallendste toevoegingen was de GameChat-functie. Dit hebben we jammer nog niet aan de tand kunnen voelen. De Nintendo Switch 2-camera-accessoire en de ingebouwde microfoon was dan wel weer bruikbaar bij een aantal minigames uit Super Mario Party Jamboree – Nintendo Switch 2 Edition + Jamboree TV (wat een vervelende naam). Deze bewezen hun nut, maar het valt ook nog af te wachten hoe vaak deze effectief gebruikt zullen worden in de toekomst. Waar ik wel aangenaam verrast van was, waren de Joy-Con 2-controllers die magnetisch aan de handheld vastgeklikt zitten. Met een eenvoudige druk op de ontgrendelknop is het makkelijker dan ooit om de Joy-Cons los te krijgen, waar ik voordien wel mee sukkelde.
Na een verwelkoming moest iedereen verplicht starten met een potje Grand Prix in Mario Kart World. De console mag dan wel van nul opnieuw opgebouwd zijn, alles voelt ontzettend vertrouwd aan. Even was er sprake van een Super Nintendo Switch, maar ditmaal kan deze console wel games van de vorige generatie spelen, wat de SNES niet kon. De Nintendo Switch 2 bevat een HD lcd-scherm van 7,9 inch, wat groter is dan mijn Nintendo Switch OLED van 7 inch, terwijl de dikte wel hetzelfde is gebleven. Het is jammer dat een OLED-scherm (voorlopig) ontbreekt, al moet ik zeggen dat het beeld er zeer goed uitzag en de kleuren er uit popten! Het beeldscherm ondersteunt HDR en tot 120 frames per seconde.
Mario Kart World en bananen
Als ik eerlijk mag zijn vroeg ik me af waar Mario Kart World nog vernieuwing kon brengen. De game bevat meer dan vijftig speelbare personages, nieuwe karts, spelmodi en ondersteunt races tot en met 24 spelers. Alles voelt als vanouds en de races zijn chaotischer dan ooit tevoren. Hoogtepunt van de meerdere sessies was de Knockout Tour. Een afvalrace waarin zes races aaneensluitend op elkaar volgen. Aan het einde van elke race is er een checkpoint, en de laatste vier racers vallen af. Alles vloeit vlot in elkaar van de verschillende racebanen, tot de weersomstandigheden. Dit is ook het geval voor de free roam. Toen we moesten wachten tot de lobby gevuld werd tot 24 personen konden we vrij in de wereld vertoeven. Zo kun je van track naar track rijden zonder ook maar enig laadscherm. Ongetwijfeld zal er veel te verzamelen en te ontdekken vallen, al zal blijken hoeveel meerwaarde de free roam modus heeft en ben ik best sceptisch over de dure prijs van de game.Alles voelt als vanouds en de races zijn chaotischer dan ooit tevoren
Na Mario Kart World werden we losgelaten om andere games te verkennen. De eerstvolgende was Donkey Kong Bananza, wat mij die dag het meest heeft verrast. Tijdens een korte tutorial krijg je wat controls aangeleerd, die wel even wennen waren. Het spel draait vooral rond destructie van omgevingen die grotendeels kort en klein geslagen kunnen worden en het vinden van gouden bananen die werden gestolen door Voidco. De vernietiging doet wat denken aan Minecraft waar exploratie de kern van het spel is. Zo krijgen we de vrijheid hoe we de levels traverseren aan de hand van je eigen weg te banen, niet alleen horizontaal maar ook verticaal. DK is in staat tunnels te graven waarvan een Nintendo-medewerker me liet weten dat er altijd wel iets van beloningen te vinden vallen. De twintig minuten speeltijd vlogen voorbij en deden me hunkeren naar meer. Na het testen van andere games keerde ik terug om wat meer op ontdekking te gaan. Maar met de korte speelduur en de gelimiteerde inhoud van de demo kreeg ik naast het verzamelen en wat kleine minigames niet veel meer te weten. Bananza is een grote speeltuin en was na het spelen wel de eerste game die ik op release in huis wilde halen. Er zal zodanig veel te ontdekken en te verzamelen zijn dat ik me hier uren aan zie spenderen. Enkel jammer dat de framerate niet even stabiel was wanneer er te veel objecten door de lucht vlogen. Hopelijk is dat tegen de release in juli opgelost.
Hit & Miss
Na Donkey Kong was het de beurt om de Welcome Tour eens te ontdekken. Hierin wordt uitleg over de technologie en de bouw van de console gecombineerd met minigames die de functies van de nieuwe Switch demonstreren. Functies zoals de vibratie- en de muismogelijkheden van de Joy-Con 2-controllers, 4K en de functie om sommige games in 120 Hz te spelen. In mijn ogen is de kritiek terecht dat deze tegen betaling te spelen is. Daarnaast lijkt Astro’s Playroom van PlayStation ook nog eens de betere game van de twee te zijn, al kan ik die conclusie natuurlijk nog niet volledig doortrekken aangezien ik maar een fractie van de game gespeeld heb.Over 120 Hz gesproken, de game die er op de presentatie het meeste baat bij had was Metroid Prime 4: Beyond. Het spel beschikt over een quality- en performancemodus. Bij quality speel je in 4K met 60 frames per seconde, terwijl performance de framerate opkrikt naar 120 frames per seconde, maar de beeldkwaliteit daalt dan wel naar 1080p. Waar de Nintendo Switch 2 bij Metroid echt shinede was de muisfunctie. De linker Joy-Con stond in voor de bewegingen van Samus en met de rechter was het mikken alsof je met een computermuis aan het spelen was. Ik zie mezelf nooit nog een shooter op de Nintendo Switch 2 op een andere manier spelen.
Ik zie mezelf nooit nog een shooter op de Nintendo Switch 2 op een andere manier spelen
Waar ik minder positief over was, was de game Drag x Drive waar je rolstoelbasket speelt met de muisfunctie van beide Joy-Con 2-controllers. Het spel zelf was ik na een match al beu, en het constante gebruik van de Joy-Con 2-controllers om je rolstoel voort te duwen werkte niet altijd even goed. Het is een gimmick die volgens mij maar bij een paar soorten games echt goed tot zijn recht zal komen. Zelf had ik niet de tijd om elk gepresenteerd spel te spelen, al ben ik wel overal eens vluchtig gepasseerd om een kijkje te nemen. Daarin merkte ik een voorlopige build van Cyberpunk 2077 op, die toch liet merken dat de Nintendo Switch 2 qua prestaties moet onderdoen voor de PlayStation 5 of de Xbox Series X. Ook in Split Fiction, die ik de week ervoor nog heb uitgespeeld, leek de versie voor de Nintendo Switch 2 aan grafische pracht te moeten inboeten.
Zowel fysieke als in-game upgrades
Verder mocht ik ook een level spelen van de Nintendo Switch 2 exclusieve uitbreiding van Kirby and the Forgotten Land: Star-Crossed World. Het spel heeft haarscherpe graphics gekregen met een stabiele hoge framerate. Indien je net zoals Super Mario Party Jamboree het spel voor de Nintendo Switch al hebt, kun je via een expansion pack de Switch 2 Edition aan een prijs verkrijgen. Dit gezegd zijnde gaat The Legend of Zelda: Breath of the Wild zijn derde generatie consoles in, en kunnen we net zoals diens opvolger Tears of the Kingdom eindelijk deze games spelen in de kwaliteit die ze verdienen. Beide games zijn speelbaar in een hogere resolutie, hebben betere textures, hogere framerate, snellere laadtijden, ondersteunen HDR en hebben beide een extra save slot ter beschikking.Beide Zelda games zijn eindelijk in de kwaliteit te spelen die ze verdienen.
Een van de opvallendste toevoegingen was de GameChat-functie. Dit hebben we jammer nog niet aan de tand kunnen voelen. De Nintendo Switch 2-camera-accessoire en de ingebouwde microfoon was dan wel weer bruikbaar bij een aantal minigames uit Super Mario Party Jamboree – Nintendo Switch 2 Edition + Jamboree TV (wat een vervelende naam). Deze bewezen hun nut, maar het valt ook nog af te wachten hoe vaak deze effectief gebruikt zullen worden in de toekomst. Waar ik wel aangenaam verrast van was, waren de Joy-Con 2-controllers die magnetisch aan de handheld vastgeklikt zitten. Met een eenvoudige druk op de ontgrendelknop is het makkelijker dan ooit om de Joy-Cons los te krijgen, waar ik voordien wel mee sukkelde.
Conclusie
Met zowel de korte speelduur als de limitaties van de demo’s van alle speelsessies is het moeilijk een volledig oordeel te schetsen van zowel de games als de nieuwe console. Alles voelt zodanig vertrouwd dat je gemakkelijk kunt zeggen dat het simpelweg om een upgrade gaat. Hetzelfde als de Nintendo Switch, maar beter en met extra functies. Qua prestaties staat de Nintendo Switch 2 niet op dezelfde sterkte als de PlayStation 5 en de Xbox Series X, al moet je hierbij rekening houden dat het om een handheld console gaat. Maar voorlopig is er voor mij persoonlijk nog een te groot gebrek aan wat exclusieve launch games om de console op dag 1 in huis te halen. Alsook het ontbreken van een OLED-scherm, de mindere presentatie van Cyberpunk 2077 en de hoge prijs van de games die het voorlopig nog een twijfelgeval maken.