Ik denk dat de huidige rampscenario’s veel waarschijnlijker zijn dan de ramp die jij noemt. Rusland voert hackaanallen uit op bedrijven en diensten in Europa (goed voorbeeld hiervan is het stilleggen van het OV in Frankrijk tijdens de Olympische Spelen —> dat is dan alleen nog maar vervelend). Als het water, gas, electra (waar alle betaalverkeer en kassa’s mee draaien) én het OV en de computers van de vliegverkeerstorens verstoord zijn (bijv), wordt het heel anders. Je kan ook denken aan sluizen die opeens openblijven staan of dicht: gooi er nog een overstroming bij. Zeker als er combinaties optreden wordt de chaos groter en ingewikkelder. En vergeet niet dat tijdens Corona de supermarkten heel snel leeg zijn en dat zal dan ook het geval zijn als onze voorzieningen grootscheeps gehackt zijn. Het zou 4 dagen duren voor iets weer up and running is. Tot de volgende hackpoging.
Als de stroom uitvalt, kan je (mogelijk) alleen nog met cash betalen (maar er zullen ook winkels zijn die dan zullen sluiten), auto’s kunnen niet meer opladen, sommigen kunnen niet koken, je ijskast gaat ontdooien, geen warmwater meer, alle winkels en huisalarmen werken niet meer (er wordt meer ingebroken). De politie zal zo druk zijn dat ze niet elk huis of gebouw zonder alarm in de gaten kunnen houden. Je zult het waarschijnlijk zelf moeten uitzoeken. Stoplichten doen het niet. Denk ook eens aan de waterdruk (en je riolering, die zal heir en daar overstromen, terug je huis in). Dat betekent meer ongelukken, chaos op de weg. Auto’s laden niet meer op, ziekenhuizen functioneren zolang de noodvoorzieningen nog niet op zijn. Je beseft opeens dat je zuinig moet zijn met je tank want ondertussen zijn de tankstations ook leeg. Ziekenhuizen lopen ondertussen langzaam vol met mensen die ouder en alleenstaand zijn (bijv) en zonder hun begeleiding (want er is chaos) ongelukjes krijgen en niet voor zichzelf zorgen. Na een paar uur is mobiele telefoon op, je hebt een radio en televisie maar die werken alleen op stroom. En je buren hebben precies dezelfde problemen alleen is dat nu geen geruststellende gedachte opeens: wat als een buur een hartaanval krijgt en je kan 112 niet bellen?
Diegenen die zich hebben voorbereid die houden zich rustig(er) maar voor de mensen die dat niet hebben, komt dit als een klap bij heldere hemel. Natuurlijk, de eerste dag (of twee) kom je wel door maar als het eten opraakt (of als je de eetbare dingen eerst moet koken en ook dat uitgevallen is) dan staan er opeens mensen voor jouw deur: of je nog wat hebt.. en de onvrede bij de groep die zich niet heeft voorbereid groeit. Zeker als er voorlopig geen uitzicht is wanneer alles gerepareerd is (en hoe kom je aan dat nieuws want je radio en tv werken alleen op stroom). Er zal geplunderd worden in winkels (en misschien ook wel bij jou in de buurt, als er opeens 10 woedende mensen voor je deur staan en eisen dat jij jouw voorraad met ze deelt want ja iemand heeft gezien dat jij een goed gevulde voorraadkast had). Het is helemaal geen gekke gedachten dat er mensen zullen zijn die een wapen bij de deur zetten (en ook gebruiken) want de politie moet prioriteren en jij en ik zijn waarschijnlijk geen prioriteit. Er komen protesten en vernielingen, rellen waar de politie de handen vol aan heeft.
Nu kan je zeggen dat je in een keurige buurt woont maar op overleven staan bij mensen die honger hebben en boos zijn? Dan blijkt beschaving een dun laagje bij veel. Daar valt niet mee te communiceren.
Dus veel mensen zullen ervaren dat ze er alleen voorstaan. Ik denk dat dat ook de realiteit is. Voor een paar dagen. En dan besef je opeens hoe fragiel je leven is en dat je niet zomaar uit kan gaan dat iets wel vanzelf goed komt want als na vier dagen de stroom weer op komt dan is de maatschappij niet meer hetzelfde, net als na Corona. Dan besef je dat er heel veel breuken zijn (in vertrouwen in de overheid, de maatschappij, de politie etc en in relaties tussen mensen onderling). Dat is gebeurd tijdens Corona (maar toen deden alle voorzieningen het gewoon). En trouwens, tijdens het uitvallen van allerlei voorzieningen, is de kans op een nieuwe epidemie ook groter.
De kunst is voorbereid zijn want dan kom je zoiets soepeler door en daarmee voorkom je schade (aan je gezondheid, je houdt de relaties met je naasten en je buren goed) etc..
Er zijn tig aantal websites met bergen informatie... de ene al wat nuttiger dan de andere.
Over een bugoutbag maken en de "bergen" intrekken op zijn "Red dawn"s en dus onderduiken in geval van oorlog tot de zombie apocalips overleven.... tot... redelijkere scenario's.
Wat jij aanhaalt vind ik veel zinniger. En enkele websites halen dat ook zelf aan.
Weet waarvoor je je wilt voorbereiden... dat is een beetje de essentie denk ik.
Want "voorbereid zijn" is ook aan pensioensparen doen voor je oude dag...
Wat spaargeld staan hebben in geval van een onvoorziene kost (ketel die sneuvelt, auto?) of ontslag?
Wat cashgeld liggen hebben in geval bankcontact of een app weeral maar eens niet werkt.
Bescherm je huis tegen inbraak, voorzie een basis ehbo set, voorzie je van rookmelders en een brandblusapparaat...
En tussen dat extreme preppen en de gewone common sense heb je dan inderdaad ook nog wat realistischere scenario's die in principe altijd kunnen voorvallen. Stroompanne of andere nuts problemen, lege winkels of toevoer problemen specifiek,... erg stormweer, overstroming, corona achtige situaties, ... kerncentrale,...
Een standaard huishouden zal al even zijn plan kunnen trekken met gewoon thuis te blijven.
Maar toch, als je kinderen hebt in huis die poedermelk drinken, ik zeg maar iets, kan het geen kwaad om al een extra pot in huis te hebben en niet elke week 1 pak water mee te brengen. Ik ben daarvan persoonlijk toch graag wat voorzien. Boodschappen moeten doen elke dag, of alle zo veel dagen, tja je kan best toch wat voorraad opbouwen zonder dat je per se 100 blikken moet staan hebben.
Ik vind het met die insteek eigenlijk niet slecht dat de overheid toch eens een signaal gaf, ..
In een noodsituatie kan het handig zijn om bepaalde spullen snel terug te vinden.
crisiscentrum.be
Dus die bugout scenario's zijn voor ons land sowieso wat bij de haren getrokken.
En de meeste mensen kunnen indien nodig ook wel ergens elders terecht, ouders, vrienden,..