Het examen bestaat sinds 2000 en er worden de laatste jaren meer notarissen benoemd dan vroeger, dus het aantal door efenis zal ongeveer 1/3de zijn, en binnen 15 jaar zal het quasi 0 zijn.Ah ja, 20 jaar geleden, het verre verleden dat nu géén sporen meer nalaat... Vergeef me dat ik met die mening met een hoog gehalte aan "Wij van WC-Eend" even de spot drijf.
Durf je er een percentage op kleven hoeveel notarissen nog altijd er gekomen zijn door erfopvolging? Op een carrière van meer dan 40 jaar is 20 jaar nog nauwelijks de helft.
Anekdotisch: ik zal ten allen tijden een lage mening over notarissen behouden, omdat de enige keer in m'n leven dat ik er een beroep op heb moeten doen, ik stevig gekl**t ben in ruil voor een uiterst minimale dienstverlening die effectief gewoon een copy paste uit andere bronnen was, en waardoor ik achteraf nog enkele duizenden euro's extra heb mogen ophoesten om het conflict met de verkoper/aannemer op te lossen.
We leven in tijden waarin moderne technologieën het notariaat vele malen goedkoper zou moeten kunnen maken, aansprakelijkheid heeft een notaris in de praktijk toch zelden als je naar de gevallen waar het misloopt kijkt/luistert.
Anekdotisch kan er overal iets mislopen, en het is menselijk dat je eigen ervaring je oordeel voor een heel groot deel vormt. Ik zal je niet van het tegendeel kunnen overtuigen, maar weet dat de lonen echt niet meer buitensporig zijn sinds de laatste hervorming en dat de notaris goede betrouwbaarheidsscores krijgt in recente onderzoeken.
AI en dergelijke implementeren is niet evident. Als iemand de kosten kan verlagen met moderne technologie is het notariaat vragende partij, want momenteel zijn de kosten voor personeel, aansprakelijkheidsverzekering (dat risico is er wel degelijk en gebeurt meer en meer, bv. ook dure cyberverzekering tegen hackers want er passeren dagelijks koopsommen van woningen via de rekening), ict, kantoorruimte, ... heel hoog en zit dit veel kantoren onder druk.