Notaris past contract aan zonder melding

Ik heb mail gestuurd met vraag om die attesten. Dus in principe moeten ze de kosten ook kunnen staven? Ik kreeg enkel factuur met melding aktekosten.
Klopt, zou om bv. bodemattest moeten gaan, maar gewoon dossierkosten of werkuren aanrekenen mag niet

Lakske notaris zoals er zoveel zijn, die doen echt niet veel moeite bij zaken als particuliere huizenverkoop. Dat is zo snel mogelijk tegen zo weinig mogelijk effort het geld opstrijken.

Maar wat is nu die opschortende voorwaarde die alles heeft doen blokkeren? Zo geheimzinnig dat ze waarschijnlijk niet veel voorstelt.

Het is helemaal niet zo geheimzinnig hoor. Maar het is wel een heel speciaal dossier waar wellicht niemand op dit forum kennis over heeft en waardoor de discussiewaarde op dit forum ook beperkt zal zijn. Ik kende het zelf ook niet tot voor kort.

Maar here we go: het is een opschortende voorwaarde voor financiering. In normale dossiers niet zo'n heel bijzondere opschortende voorwaarde maar in dit dossier kon het ervoor zorgen wij niet alleen de verkoop door onze neus geboord zien, maar ook nog eens zélf moesten opdraaien voor de betaling van de registratierechten van enkele 10 000'en euro. Jawel, als verkopers.

Het is een type dossier waarvan de notaris zei dat ze die slechts één keer om de paar jaar tegenkomen.

1) Dus ik vind het principieel al niet ok dat een notaris het heeft over "punten en komma's" wanneer er een opschortende voorwaarde aan toegevoegd werd. In élk dossier.
2) In dit concreet dossier in het bijzonder was dit helemaal niet ok gezien de potentieel verregaande gevolgen.

We zijn bezig met de akte voor de verkoop van een huis.

Onze notaris stelt de compromis op. Wij bekijken en overlezen die. Geen grote opmerkingen.
Intussen zijn onze notaris en de notaris van de andere partij aan het communiceren boven ons hoofd over aanpassingen. Wij weten van niets, we worden op geen enkel moment in CC gezet. We kunnen alleen maar hopen dat onze notaris bezig is met onze belangen te verdedigen.

Plots krijgen we bericht of we de volgende dag beschikbaar zijn om de finale compromis te tekenen. Ik stuur terug: "Eventueel wel, maar geef dan eerst eens een lijstje met wat er nog aangepast werd gezien wij nergens betrokken waren?"
Notaris: "Ach, niet zoveel hoor. X en Y, en voor de rest alleen maar punten en komma's".
Wij: "Ok".

Volgende dag krijgen we de tekst binnen om te ondertekenen. We checken X en Y. Dat ziet er in orde uit. We willen overgaan tot ondertekening. Tot ons oog per ongeluk valt op het gedeelte: "Opschortende Voorwaarden". En jawel hoor; er werd verdomme nog een nieuwe opschortende voorwaarde aan toegevoegd. :wtf: :wtf:

Hop, alle remmen dicht. Uiteraard niet ondertekend. Tekst en uitleg gevraagd. Onze notaris heeft na 3 dagen nog altijd niet gereageerd. Dan maar gewoon telefoon gepakt en rechtstreeks naar de tegenpartij gebeld om het onderling uit te klaren. Intussen ligt het dossier stil, terwijl het dringend moet ondertekend worden. Zonet reminder gestuurd.

Sommige notarissen zijn echt niet te vertrouwen. Was het moedwillig? Heeft hij zich in 't zak laten zetten door de andere notaris? Was het laksheid? Geen idee. In elk geval is het heel erg onprofessioneel. Voor dergelijke tarieven verwacht je zulke domme stoten niet. Elke junior project engineer bij ons zou dit beter gemanaged hebben. Die verdienen bij ons € 2500 bruto/maand, geen € 2500 per dossier zoals notarissen.
De meesten hebben slecht personeel.

Goed dat je het gezien had! Zeker niet bellen en alles via mail regelen.

Als de compromis nog niet getekend is, heb je tenzij het extreem spoedeisend is nog genoeg tijd hoor. Nieuwe notaris heeft recht op alle stukken van het lopende dossier dus het tijdsverlies is zeer beperkt (paar dagen).
Ik zou meteen naar een andere notaris veranderen

Zonder kosten klopt niet. Ik had bod gedaan om 10u30 is door Immo mail gestuurd naar notaris en om 18u30 heb ik hun gemaild dat ik van notaris wou wisselen. Volgende dag had ik een email met factuur van 430€...
Volgebs mij moogt ge als koper moogt ge uw eigen notaris kiezen en dat mag een andere zijn dan deze van de verkoper, zij moeten het ereloon dan delen.
Ik zou niet weten waarom gij als koper iets zou moeten betalen in dit geval

Volgebs mij moogt ge als koper moogt ge uw eigen notaris kiezen en dat mag een andere zijn dan deze van de verkoper, zij moeten het ereloon dan delen.
Ik zou niet weten waarom gij als koper iets zou moeten betalen in dit geven
Omdat ik al ene had gekozen en dag erna gewisseld had van notaris.

Klinkt als een klassiek verhaal... notaris heeft nen hoop incompetent personeel, het soort personeel dat zich niet wil of kan bezig houden met details in een branche waar detail van levensbelang zijn. En communiceren? Dat kost tijd/geld, dus nee... dat gaan we niet doen.

De verkoop van mijn appartement is zo ook één grote lijdensweg geweest... ik zou zeggen: buckle up want de compromis is maar de eerste mogelijke bump in the road. :frown:

Klinkt als een klassiek verhaal... notaris heeft nen hoop incompetent personeel, het soort personeel dat zich niet wil of kan bezig houden met details in een branche waar detail van levensbelang zijn. En communiceren? Dat kost tijd/geld, dus nee... dat gaan we niet doen.

De verkoop van mijn appartement is zo ook één grote lijdensweg geweest... ik zou zeggen: buckle up want de compromis is maar de eerste mogelijke bump in the road. :frown:
Hangt af van kantoor tot kantoor, er zijn veel notarissen die wel een zeer goed team hebben. Als je niet tevreden bent zou ik zeggen probeer het eens op een ander, want er zitten soms grote kwaliteitsverschillen tussen notariaten terwijl de kosten overal ongeveer gelijk zijn.

Ze hebben mail om 10u30 gehad en ik heb zelfde dag om 18u20 mail gestuurd dat ik andere notaris wou... Toch die factuur gehad.
Ik zou ze betwisten dan of minstens een detail vragen om te checken of het wel om werkelijk gemaakte kosten gaat

Ze hebben mail om 10u30 gehad en ik heb zelfde dag om 18u20 mail gestuurd dat ik andere notaris wou... Toch die factuur gehad.
Je kan ook aan uw nieuwe notaris vragen of dit kan. Een van de taken van die mens is u informeren en advies geven.

De verkoopakte verlijdt overmorgen al. Vandaag (!) belt onze notaris met de vraag van de (notaris van de) tegenpartij om een bepaald financieel risico bij ons te leggen zodat bij het verlijden van de akte nog niet de volledige verkoopsom op onze rekening zou staan. En hij vroeg of wij daar ok mee waren. :wtf: En dan moesten wij maar rekenen op de goodwill van de tegenpartij om het resterend bedrag over te schrijven op een onbepaald moment in de toekomst.

Ligt dat nu aan mij of is dat een heel rare vraag? Ten eerste is dat een nogal stoute vraag van de tegenpartij, maar bon, die kan maar proberen natuurlijk. Maar dat mijn notaris die vraag gewoon 1 op 1 doorspeelt naar mij alsof dat de normaalste zaak van de wereld is? Hallo?! Een goede notaris zou dergelijke vragen toch onmiddellijk moeten afblokken? Dat is toch dé reden waarom je beter elk een eigen notaris neemt?

Pas toen wij (een klein beetje verbolgen) geweigerd hebben, ging het plots ook van: "Mja, dat zou nu inderdaad misschien wel wat raar geweest zijn." Euh ja, denk je? Sherlock. Of beter: slappe dweil. Hoe is dat nu toch mogelijk? Wat als ik een minder assertief persoon was en/of iemand die niets van die materie begrijpt?

Pfff man man. Na dat vorig voorval, nu dit weer. Ik voel mij totaal niet "vertegenwoordigd" door mijn notaris, die laat zich volledig inpakken door de tegenpartij. We gaan de 2 komende avonden alvast maar weer blokkeren om grondig de akte door te lezen en uit te pluizen van A tot Z. Straks zit er plots weer een clausule last-minute bijgevoegd die er eerder nog niet in stond, zoals de vorige keer. Je zou schrik hebben om ergens uw handtekening onder te zetten.

Als er een som geblokkeerd wordt bij het verlijden van de akte, is dat meestal een teken dat de verkoper een bepaalde belofte niet is nagekomen.

Waarom willen de kopers dit doen? En verder lijkt het mij logisch dat uw notaris dit aan u voorlegt? Ik zou het bijvoorbeeld niet prettig vinden dat mijn/een notaris eenzijdig beslissingen neemt in mijn plaats.

Als er een som geblokkeerd wordt bij het verlijden van de akte, is dat meestal een teken dat de verkoper een bepaalde belofte niet is nagekomen.

Er is geen enkele reden om dit te doen. Het gaat om iets tussen de kopende partij en de Vlaamse Overheid, waarvan men het risico bij ons wou leggen.

Waarom willen de kopers dit doen? En verder lijkt het mij logisch dat uw notaris dit aan u voorlegt? Ik zou het bijvoorbeeld niet prettig vinden dat mijn/een notaris eenzijdig beslissingen neemt in mijn plaats.

Ja, de notaris mag/moet mij op de hoogte brengen dat die vraag is gekomen. Maar:
1) Je kondigt dit niet aan met: "Kun je mij eens opbellen, ik heb nog een klein praktisch vraagje". Sorry, maar een klein praktisch vraagje is een vraag over de schrijfwijze van uw straatnaam bijvoorbeeld. Niet over het feit dat de koper een substantieel bedrag wil achterhouden bij het verlijden van de akte. :wtf:
2) Als je als notaris(kantoor) die vraag krijgt van de tegenpartij, ga je standaard onmiddellijk op de rem staan. Wat is dat nu?
3) En vooral: die vraag zet je niet gewoon 1 op 1 door naar ons alsof dat de normaalste zaak ter wereld is. Je zou hier minstens al moeten suggereren dat dit geen normale vraag is en dat je dit ten stelligste zou afraden.

Door de combinatie van "een klein praktisch vraagje" en gewoon die vraag doorzetten, zonder context en zonder uitleg, kwam bij mij zelfs eerder over alsof ze suggereerden om daarin mee te gaan. Ik kon het eerst niet goed geloven en moest even recapituleren: "Dus als ik het goed begrijp, wil men op die manier hun financieel risico volledig bij ons leggen?"
-> "Euh ja, zo kan je het eigenlijk wel bekijken."
Ik had zoiets van: Ja, ok zeg dat dan ook eens duidelijk. :wtf: En doe niet alsof dat normaal is.

Toen ik mijn eerste huis verkocht kreeg ik die vraag ook. Koper had blijkbaar nog 13.000 euro aan openstaande boetes en die moest hij eerst betalen voor hij een huis kon kopen. :laugh:
Vraag kwam ook via de notaris, maar die begon het gesprek toch gewoon met te vertellen dat ze de vraag moest stellen, maar ze geen positieve reactie verwachtte.
Uiteraard geweigerd, hij is dan een persoonlijke lening aangegaan daarvoor en ondertussen zit hij voor de 2e keer in zijn leven in collectieve schuldbemiddeling.
Geen haar op mijn hoofd die er ooit aan zou denken om in zoiets mee te gaan, het is gewoon een voorbode om je geld nooit te zien.

Laat het risico gewoon nemen door de notaris van de tegenpartij? Het is hun probleem, dus dat zij het onderling dan maar oplossen.

Ik heb ook eens tegenslag gehad, en mijn notaris heeft dat toen opgelost voor mij door 60K voor te schieten die ze pas een week later terugkregen van mijn kredietverlener:

Terug
Bovenaan