Ik ga wat moeten name droppen, upfront apologies. Ik zat ooit in Cupertino op een boogscheut van Apple HQ (onze corporate HQ is daar in de buurt) in een relatief bescheiden fancy hotel (een Hyatt of zoiets - maar was gewoon in de lijst van approved hotels in online booking systeem) voor een nacht of 3-4. Was niks fancy of marketing of external sales of zo. Gewoon met 2 collega's naar US om een belangrijk project intern te bespreken. Bon, Cupertino en omstreken is qua silicon valley redelijk 'as silicon valley as it gets'. Hippe shit en bars/restaurants en mensen met way too many dollars.
Op een avond zitten we in het hotel restaurant te eten met paar Amerikanen. Doen alsof alles premium is en top of the world

. 10 USD voor een 'prime Belgian lager' (een Stella dus - "bij ons is dat studentenbier voor een euro" *kijk je aan als een koe die naar een stront staart*), 30 USD voor een glas wijn met een hele uitleg van bzzbzzbzzbzz (snap label met Vivino --> random Frans wijntje van 20 euro voor een fles). Maar goed, so far niks echt verrassend met Amerikanen. Voor je het weet gaan ze door het dolle omdat ze een Leffe kunnen drinken en beginnen ze een Belg uit te leggen hoe je Leffe moet uitspreken op zijn Vlaams (been there, done that). De diner menu voor een schamele 55 USD (ik weet het nog goed, want ik heb een exception moeten aanvragen in het onkostensysteem want budget was 50 USD voor een avondmenu...) was 'Brussels sprouts bzzbzz' (gewoon spruiten dus), 'pig chop old style bzzbzzbzz' (kotelet dus), potato bzzbzzbzz (puree patatten) en 'red wine reduction, sjalots, bzzbzzbzz (rode wijn saus dus).
Ik heb dat binnengeduwd en zei na het eten 'mja, beetje ontgoochelend, veel geld voor een doordeweekse menu die ik zelf op 20 min kan maken'. Die Amerikanen beginnen zo wat ongemakkelijk te lachen/gniffelen - *is die nu serieus of niet*. Spruiten had den helft nog nooit gezien in zijn leven. puree met rode wijn saus en een kotelet was ook waauw het van het. 'Kook je echt zelf je eten', 'kun je spruiten gewoon in de winkel kopen', 'maak je puree van echte patatten en niet uit een pak'. En dat in 1 van de duurste regio's van Silicon Valley, mind boggling. Cege gaat na de dessert nog een stap verder en toont foto's van zijn moestuin waar hij zelf patatten, sjalotten, spruiten en zo kweekt. De zin die ik nooit ga vergeten 'Are you poor ? In the US, poor people grow vegetables'. Gast, ik heb dezelfde functie als jou, alleen aan de andere kant van de oceaan.
Het is echt moeilijk in US om normaal, zelfs niet gezond, maar gewoon normaal te eten. Ofwel is het 3 USD voor een emmer chicken wings. Ofwel is het 50 USD voor een doorsnee schoteltje eten met verse ingredienten wat je in Europa ergens voor 15 euro in een lunchmenuke of dagschoteltje kunt krijgen in de lokale zwemcafetaria. Daartussen lijkt er weinig beschikbaar te zijn, of het is een reuze pizza, reuze hamburger, whatever brol voor 10 USD.