Obesitas: verantwoordelijkheid van het individu of van het beleid?

Toen ik 15 jaar geleden een stage deed in DSM in Sittard-Geleen (NL) heb ik toch ook vreemde dingen gezien. Het bedrijfsrestaurant had naast de kwalitatieve dagschotels ook een groot 'snackbar' assortiment. Minstens 50% van het team toen at pistolets met mayo en allerhande brol tussen.

Hangt er van af. HQ heeft een pretty fancy intern restaurant (daar zit 4-5k man in hq). Als we niet in meeting room vastzitten, in de resto. Kunt kiezen tussen hamburger (uiteraard), grill, dagschotel, pasta, veggies, salad bar. 3x raden waar iedereen staat? Ik denk niet dat ik overdrijf als ik 5% naar de dagschotel toog zie gaan. Dat was deftig eten, heb daar zelfs eens rog met artisjok gepakt voor 10 usd. Ik was altijd excited om in die resto te eten als bezoeker. De locals vinden het een beetje een pedante boel met hun "healthy food gedoe".
Ik moet af en toe op opleiding naar Delaware, HQ van een grote Amerikaanse multinational. Het is de laatste jaren sterk aan het verbeteren, maar je werd daar inderdaad raar bekeken als je aan de relatief gezonde optie aanschoof in het intern restaurant.

Om de "anekdotes uit de VS" wat bij te treden, ik heb een jaar in Wisconsin gewoond en het klinkt allemaal herkenbaar.

Qua restaurants en uit eten gaan heb ik geen echte fine dining meegemaakt, dus het is eerder zoals hier brasseries aandoen. Algemeen grote porties, sterke smaken bij elkaar die naar mijn mening niet bij elkaar pasten, en ook van die "trends". Toen ik daar was, leek de algemene waarheid dat iedereen gek was van spek, cheddar, buffalo sauce, sriracha, en ranch. Dus zowat elk gerecht kwam met die smaken, vaak allemaal tegelijk.

Ik werkte op een universiteit. De opties voor de lunch waren food trucks, kleine eetgelegenheden, en een soort food court. Die food court had pizza en wok. Pizza heeft daar sowieso een centrale status, en zoals gezegd, dat is niet de Italiaanse "less is more" pizza maar een overladen, vette schijf. Ook die wok was verre van een lichte maaltijd. Alles mierzoet. Er was in die food court ook een sports bar, dat was dan war duurder voor wie eens gek wou doen. Zaken zoals steak met als bijgerecht dan frieten, frickles (fried pickles), mac and cheese, ... Dus een dikke steak of een andere serieuze portie, met een schaaltje mac and cheese dat je ondersteboven kon houden omdat het puur pasta met kaas was, was standaard. Ging je niet naar die food court kon je achter de hoek dan een broodje vinden met pulled pork of een andere combinatie met zoals @cege zegt een overmaat aan vlees. Uiteindelijk was mijn go-to een "Vietnamese sandwich" van een food truck. Ook groot maar er zaten groenten op en het was gewoon kippenborst. Detail trouwens: bijna iedereen had daar maagzuurremmers op zijn bureau staan.

Soit, dat is dan de lunch. Maar weinigen leken 's avonds dan te koken, en dan zag je heel de avond door allerlei wagens rijden van pizzeria's of andere take away. Ik was een grote eter in België, daar kreeg ik net een medium pizza op. Ontbijt dan? Ik weet nog hoe ik de eerste dagen op hotel zat (huur appartement ging twee dagen na aankomst in). 's Morgens zag je iedereen daar voor de blueberry pancakes gaan. Ik dacht het soberder aan te pakken met Quaker oats. De mode toen was "alles high proteïn" want "gezond". Ik heb nog nooit zo'n zoete havermout gegeten als wat daar op tafel stond.

Iedereen liep daar ook rond met eten en drank. Kennelijk kan je je niet verplaatsen zonder een Starbucks-koffie met siroop erin. Mijn Amerikaanse schoonzus was hier in België op bezoek en voorzag ook standaard allerlei snacks wanneer ze eens een km gingen wandelen doorheen een stad. Man en zoonlief beiden met obesitas.

En daar zit voor mij dan ook het verschil. Zoals @Selten zegt is het niet of wij Belgen, Nederlanders, Duitsers, ... echt gezonder bezig zijn wanneer we een belegd broodje of een brooddoos met wit brood en salami of choco als lunch eten. Maar vaak is dat een kleinere portie én wordt er tenminste een keer per dag wel nog gekookt, waar we klassiek wel groenten eten en ons wat inhouden op vlak van boter en suiker. Beeld je in dat je elke dag pizza bestelt, of Chinees, Indisch, ... Dat zou gezond kunnen zijn maar het is restaurantkost, dat moet vooral lekker zijn, niet gezond.

Ik denk trouwens dat ons eetpatroon onder druk staat en we minder en minder koken ook, dus we zijn niet op de goede weg.

Trouwens, @JorisBlack sprak over de extremen (zwaar obees of heel fit) en dat klopt ook ergens. De nadruk op sport is daar gigantisch, het is ook aangeraden om in een goede universiteit terecht te komen. Ik zag daar in de gym van de universiteit dan ook mensen die gerust als fitnessmodel konden bijklussen. Dan spreek ik over vrouwen die in het rugbyteam van de universiteit speelden en eruitzagen als bodybuilders met zichtbare buikspieren. Maar eenmaal de studies voorbij worden velen daarvan volgens mij heel sedentair, gewoon al door de lange werkdagen en de focus op de wagen voor alles.

De vraag in de titel is dan: is dit de verantwoordelijkheid van het individu? Voor een groot stuk wel natuurlijk, maar in de VS is het niet makkelijk om goedkoop verse voeding te vinden lijkt me. Ik ging daar naar de Metcalfe's, een lokale winkel die leek op Whole Foods. Oftewel: duur en hip. Mijn (nu) schoonzus vond het ook absurd dat ik naar die "expensive hippy store" ging. Veel verse groeten en fruit, en nog eens een opmerking gekregen van een vrouw dat mijn aankopen op de band van de kassa er wel heel gezond uitzagen. Ging ik naar de Target (ook eerder duur), had je amper verse groenten. Ik wil dus niet weten hoe dat er in een goedkope winkel moest uitzien.

Laatst bewerkt:
Toen ik 15 jaar geleden een stage deed in DSM in Sittard-Geleen (NL) heb ik toch ook vreemde dingen gezien. Het bedrijfsrestaurant had naast de kwalitatieve dagschotels ook een groot 'snackbar' assortiment. Minstens 50% van het team toen at pistolets met mayo en allerhande brol tussen.

Voor wat het waard is, ik was daar 5 jaar geleden en ze waren daar bezig met een zware focus op gezond eten. Mentaliteitswijziging is al een tijdje geleden ingezet.

Het is niet aan de overheid om mensen te betuttelen, maar anderzijds is het geen slecht idee om te denken aan vet- en suikertaksen die meteen gaan richting goedkoper gezond voedsel. Maar ja. Dat is dus ook betuttelend.

We dragen echter allemaal bij aan mensen met hart- en vaatziekten ten gevolge van een ongezonde levensstijl. Zijn er dan geen manieren om die mensen te responsabiliseren? Minder terugtrekken van de ziekenkas?

Het is niet aan de overheid om mensen te betuttelen, maar anderzijds is het geen slecht idee om te denken aan vet- en suikertaksen die meteen gaan richting goedkoper gezond voedsel. Maar ja. Dat is dus ook betuttelend.

We dragen echter allemaal bij aan mensen met hart- en vaatziekten ten gevolge van een ongezonde levensstijl. Zijn er dan geen manieren om die mensen te responsabiliseren? Minder terugtrekken van de ziekenkas?
De werkelijke kostprijs doorrekenen is toch niet betuttelen. Imo mag bewerkte voeding wel wat meer belast worden. Het is eigenlijk niet te verantwoorden dat veel ongezonde voedingsproducten veel goedkoper zijn dan verse voeding.

De werkelijke kostprijs doorrekenen is toch niet betuttelen. Imo mag bewerkte voeding wel wat meer belast worden. Het is eigenlijk niet te verantwoorden dat veel ongezonde voedingsproducten veel goedkoper zijn dan verse voeding.
Met die belastinginkomsten op ongezond voedsel kan je misschien zelfs de gezondere voeding wat subsidiëren. Op gebied van voedingsindustrie kan je zo zorgen voor een nuloperatie, terwijl je winst maakt bij de gezondheidszorg.
Als je zo de prijs laat zakken van gezonde voeding en de prijs van ongezonde laat stijgen, ga je volgens mij toch wel resultaten krijgen.

Persoonlijk denk ik dat voor de gemiddelde mens met overgewicht gewoon al leren koken een zegen zou zijn. Mijn vrouw is een kok, en als ik zie hoe die in geen tijd iets vers op tafel krijgt is dat echt een gave.

Zaken via de ziekenkas gaan regelen is gewoon moeilijk, hoe leg je ook vast wat iemand eet en hoe leg je exact vast of die persoon zijn probleem zijn dieet is?

Het probleem is ook dat brol goedkoop te maken is en gewoon goed verkoopt. Als ik me niet vergis stond er enkele jaren terug in de krant een studie hoe baby's en jonge kinderen nog het meest bewerk voedsel van iedereen eten. We zijn gewoon biologisch zo gebouwd dat we suiker, vet, en zout graag eten.

Dat duurder maken en dan verse voeding goedkoper zou interessant zijn, maar ook daar ben ik wat bang voor (gepercipieerd) absurde toestanden die mensen dan tegen de borst gaan stoten. Denk dan aan nutriscores die eigenlijk wel kloppen maar vreemd lijken.

Laatst bewerkt:
Gek dat hier zo op de VS gefocust wordt. Is bij een van de dikkere landen maar zeker niet het dikst (zelfs als je de kleinere landen eruit maat).

Ik heb daar toch mijn twijfels bij of taksen op "ongezonde" voeding en subsidies voor "gezonde" voeding tot een grote gedragswijziging zouden zorgen. Ondanks decennia aan voorlichting en waarschuwingen zie je in de meeste landen dat de bevolking steeds dikker wordt. Enkel medicijnen zoals Ozempic die uw hormonale huishouding dooreen schudden lijken de laatste jaren voor een echte kentering te zorgen. Als je nu puur naar ons land kijkt, ik denk niet dat het een kwestie van geld is maar een kwestie van smaak, eetgemak, tijd, en gewoon veel te veel goesting in eten.

Dat krijg je er volgens mij niet uit door bepaalde voeding wat duurder te maken en andere dingen wat goedkoper. Zet een gratis fruitmand naast een zak chips van 2EUR en ik zou er niet van verschieten dat het resultaat is dat mensen die goesting hadden in de zak chips nog steeds die zak chips opeten (en misschien daarbovenop ook nog een stuk fruit opeten waardoor ze nog meer kcal binnenkrijgen).

Gek dat hier zo op de VS gefocust wordt. Is bij een van de dikkere landen maar zeker niet het dikst (zelfs als je de kleinere landen eruit maat).
Egypte is toch het enige niet-"kleinere land" op die lijst dat het slechter doet?

Het is zoals altijd ook gewoon interesse/culturele verbanden. Ik denk dat weinigen hier zich veel kunnen voorstellen van Qatar of Belize, laat staan Nauru.

Veel obesitas bij die kleinere eilanden in de Stille Oceaan, als ik me niet vergis een combinatie van genetica en slechte eetgewoonten.

Toch de nummer één van de Westers landen. En Egypte is de enige grote land die erbij komt? (Zal wel suiker en palmolie festijn zijn daar.)

Wat wel interessant is
België heeft per capita ee, quasi gelijkaardig kcal consumptie als een Amerikaan (Maar dat kan mogelijks zijn dat er meer eten verspild wordt in Belgïe en niet noodzakelijk opgegeten wordt. Of Belgen moeten zodanig meer bewegen dat ze dat kunnen offsetten tov Amerikanen?)

Een Belg en Amerikaan zit boven 3.750 Kcal per dag gemiddeld terwijl Nederland tussen 3.000 en 3.200 Kcal zit.
Ik vind het wel moeilijk te geloven dat er zoveel verschil tussen België en Nederland.

Egypte is toch het enige niet-"kleinere land" op die lijst dat het slechter doet?

Het is zoals altijd ook gewoon interesse/culturele verbanden. Ik denk dat weinigen hier zich veel kunnen voorstellen van Qatar of Belize, laat staan Nauru.

Veel obesitas bij die kleinere eilanden in de Stille Oceaan, als ik me niet vergis een combinatie van genetica en slechte eetgewoonten.

Ja, ik doelde vooral op die echt dwergstaatjes die vaak nog ook geïsoleerd zijn.
Vanaf een paar miljoen inwoners zou ik het in deze wel vergelijkenswaarsdig vinden tov de VS.

Ja, ik doelde vooral op die echt dwergstaatjes die vaak nog ook geïsoleerd zijn.
Vanaf een paar miljoen inwoners zou ik het in deze wel vergelijkenswaarsdig vinden tov de VS.
Maar volgens de cijfers in die link is Egypte het enige land met meer dan een paar miljoen inwoners dat het slechter doet?

Ah nee, Qatar heeft volgens die link 2.6 miljard inwoners...dat zal wel miljoen moeten zijn.

Het lijkt me toch logisch dat iedereen in deze discussie over de VS spreekt?

Maar volgens de cijfers in die link is Egypte het enige land met meer dan een paar miljoen inwoners dat het slechter doet?

Ja klopt maar er zitten nog veel andere landen in die top 20 die het niet veel beter doen.

Ah nee, Qatar heeft volgens die link 2.6 miljard inwoners...dat zal wel miljoen moeten zijn.

Het lijkt me toch logisch dat iedereen in deze discussie over de VS spreekt?

Ja true omdat ze afgesplitst is van die discussie maar obesitas is dan ook geen specifiek Amerikaans probleem wil ik maar aanhalen.
Enfin dacht toch gezien de titel dat de bedoeling is/zou zijn te focussen op de oorzaken van obesitas ipv dat enkel op de VS toe te passen.

In zowat alle ontwikkelde landen zijn er problemen met obesitas en neemt het sterk toe, ook hier. Dat was een beetje mijn punt. Dus ondanks de specifieke oorzaken die in de VS ertoe leiden zijn er in andere landen ook (andere) oorzaken en kampen zijn met dezelfde problematiek.

Wat is de obesity rate in europa feitelijk?
Snelle google doet ons hoger dan de US uitkomen maar ik heb het gevoel dat de adult obesity rate mss anders wordt bekeken?
https://ec.europa.eu/eurostat/stati...title=Overweight_and_obesity_-_BMI_statistics
This article presents statistics on the proportion of the overweight or obese population in the European Union (EU) as well as in Norway, Serbia and Turkey. Weight problems and obesity are increasing at a rapid rate in most of the EU Member States, with estimates of 52.7 % of the adult (aged 18 and over) EU’s population overweight in 2019.

Sociaal zwakkeren zijn veel meer obees dan de gemiddelde persoon. Gebrek aan discipline en gemakzucht. Vroeger hadden sociaal zwakkeren honger, vandaag zijn ze dikwijls vet. Wel degelijk individuele verantwoordelijkheid maar het beleid kan wel beter sturen bijvoorbeeld fastfood duurder maken ed....

maar in de VS is het niet makkelijk om goedkoop verse voeding te vinden lijkt me.

Inderdaad, veel voedselwoestijnen daar:

According to the USDA's most recent report on food access, as of 2017, approximately 39.5 million people - 12.9% of the US population - lived in low-income and low food access.

Moeilijk voor te stellen, als Belg, dat je ergens zou wonen waar je gewoonweg niet aan verse ingrediënten kan geraken
:crazy:

Een Belg en Amerikaan zit boven 3.750 Kcal per dag gemiddeld terwijl Nederland tussen 3.000 en 3.200 Kcal zit.
Ik vind het wel moeilijk te geloven dat er zoveel verschil tussen België en Nederland.

3800 kcal per dag per persoon is toch waanzinnig veel en moeilijk te vatten. Meer dan dubbel zoveel wat nodig is, gemiddeld.

3800 kcal per dag per persoon is toch waanzinnig veel en moeilijk te vatten. Meer dan dubbel zoveel wat nodig is, gemiddeld.
Ik zou de (ene?) bron eens moeten lezen maar ik vraag me wel af hoe die waarde wordt bekomen en hoe betrouwbaar dat is. Het lijkt om iets aankoopgebaseerd te gaan aangezien verspilling voor een fout kan zorgen.

Ik kan geloven dat we cultureel meer consumeren dan de (protestantse) Nederlanders, maar dit lijkt me nu ook wel veel.

Terug
Bovenaan