Obligaties

Ik heb obligaties altijd teveel als "mossel noch vis" gezien. Zeker omdat ik beleg met een lange tijdshorizon, neem ik liever wat meer risico met ETF's of aandelen in ruil voor een potentieel hoger rendement.
Kanttekening: er zijn natuurlijk ook obligaties met meer risico en hoger potentieel rendement, maar dan zit je al snel met wisselkoersrisico's of exposure naar minder stabiele uitgevers (bv. bedrijfsobligaties ipv staatsobligaties).

Netto opbrengsten van grootte-orde 2 - 2,5% vind ik persoonlijk te weinig tegenover 1% op een simpele spaarrekening, zeker wanneer er nog eens extra verliezen bij komen kijken (bv. uitgifte aan 103%) en je toch nog altijd een zeker risico loopt.
Dat is natuurlijk maar mijn mening, net omdat obligaties me minder aanspreken, heb ik me er ook nooit verder in verdiept.

Net aanbod gekregen van de bank voor obligatie. (Hij moet wel nog een mail sturen met verdere uitleg.)

Telefonisch dit al meegedeeld
6 jaar looptijd, 2% instapkost
In euro (geen wisselkoers)
100% kapitaalsgarantie
3 jaar vast rendement bruto 4.5% (netto 3.15%)
3 jaar variabel, 30 jarige rente - 5 jarige rente x 2. maw tussen min 2% en max 5% rente.

Zal afhangen wat de uitgfite is zeker (of is deze dan 102%)? Maar is deze volledig risicoloos? Buiten dat ik de rente wat ik op een klassiek spaarboekje zou hebben kan verliezen?

Geen obligatiemens hier.... :D

Interessante optie inderdaad! Bij een deftig kapitaal scheelt dat toch al snel een pak geld, ga ik toch nog eens bekijken.
Ik heb daar momenteel al mijn cash inzitten die ik niet investeer/beleg. Ik zat eerst bij de termijndeposito's van Deutsche Bank, maar die hun rendement is sterk gedaald in de voorbije maanden en de YTM van die DE OLO zijn redelijk stabiel gebleven.

Enige nadeel imo: hij vervalt in april 2025. Als je dan je geld moet herinvesteren verwacht ik een lagere YTM (doordat de interestvoeten lager gaan liggen). Een alternatieve oplossing is daarvoor een langer lopende ZCB, maar dan moet je ook wel de intentie hebben om je geld erin te laten zitten tot aan de maturity (vaak tot 2030 voor de interessantere ZCB's.).

3% netto rendement, geen RV verschuldigd (want zero coupon obligatie).
En quasi risico vrij, tenzij Duitsland failliet gaat in de komende 8 maanden.

Nog nooit obligaties gekocht - hoe gaat dat praktisch in zijn werk:
  • Aankoop via Saxo bvb?
  • Rendement 3,14% op jaarbasis
  • ik veronderstel dat "Germany 0% 11 Apr 2025" de 0% verwijst naar de zero coupon?
  • op 11 april krijg ik investering + interest gestort?
  • Zaken waar moet op gelet worden?

Ik heb daar momenteel al mijn cash inzitten die ik niet investeer/beleg. Ik zat eerst bij de termijndeposito's van Deutsche Bank, maar die hun rendement is sterk gedaald in de voorbije maanden en de YTM van die DE OLO zijn redelijk stabiel gebleven.

Enige nadeel imo: hij vervalt in april 2025. Als je dan je geld moet herinvesteren verwacht ik een lagere YTM (doordat de interestvoeten lager gaan liggen). Een alternatieve oplossing is daarvoor een langer lopende ZCB, maar dan moet je ook wel de intentie hebben om je geld erin te laten zitten tot aan de maturity (vaak tot 2030 voor de interessantere ZCB's.).
En dat laatste is het probleem natuurlijk, 5j vind ik toch al lang. Ik heb nu ook pakweg 95% van de cash in termijndeposito, een deel bij Deutsche, deel bij BNP.
Deel BNP vervalt 09/24, DB 04/25. In voorjaar 25 moet ik beslissen over de financiering van een renovatie en ik ben nog op zoek naar de beste plek om cash te parkeren tussen 09/2024 en dan. Eerste reflex is die termijndeposito met 6m te verlengen maar jouw voorstel is zeker ook het bekijken waard dan, maturity is eigenlijk perfect qua timing.
Platgeslagen 1% verschil tikt al serieus aan.. (TOB en transactiekost niet te vergeten natuurlijk, bij termijnrekening valt dat dan weer weg)

Eens april wordt het interessanter, als die financiering rond is valt die beperking van timing op de resterende cash al weg :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Nog nooit obligaties gekocht - hoe gaat dat praktisch in zijn werk:
  • Aankoop via Saxo bvb? Ik zit niet bij Saxo, maar ik zou denken van wel.
  • Rendement 3,14% op jaarbasis. Ja afhankelijk van je entry price (gewoon het rendement actualiseren op basis van de day count in excel)
  • ik veronderstel dat "Germany 0% 11 Apr 2025" de 0% verwijst naar de zero coupon? Yes
  • op 11 april krijg ik investering + interest gestort? Yes
  • Zaken waar moet op gelet worden? Nee
In excel kan je de YTM zelf berekenen:

Laatst bewerkt:
En dat laatste is het probleem natuurlijk, 5j vind ik toch al lang. Ik heb nu ook pakweg 95% van de cash in termijndeposito, een deel bij Deutsche, deel bij BNP.
Deel BNP vervalt 09/24, DB 04/25. In voorjaar 25 moet ik beslissen over de financiering van een renovatie en ik ben nog op zoek naar de beste plek om cash te parkeren tussen 09/2024 en dan. Eerste reflex is die termijndeposito met 6m te verlengen maar jouw voorstel is zeker ook het bekijken waard dan, maturity is eigenlijk perfect qua timing.
Goh, op het eerste zicht lijkt die Duitse OLO mij het meest interessante, maar je moet zien wat de YTM is op de dag dat je investeert (gegeven dat je de cash van je BNP/DB depo's wilt herinvesteren). Ik had depo's bij DB voor 1M tot 3M en heb alles er nu stopgezet omdat deze OLO een hoger rendement had.

Platgeslagen 1% verschil tikt al serieus aan.. (TOB en transactiekost niet te vergeten natuurlijk, bij termijnrekening valt dat dan weer weg)
Er is geen TOB% verschuldigd op deze staatsobligatie! Je kan dit bij Degiro of IB uitvinken, zodat zij het niet standaard afhouden. Je kan googelen op "thomas guenter", die heeft hier verschillende zaken over gepost en bijv. Bolero is gestopt met TOB in te houden op aankopen van deze OLO (zie die gast zijn posts op Linkedin bijv.).

Er is geen TOB% verschuldigd op deze staatsobligatie! Je kan dit bij Degiro of IB uitvinken, zodat zij het niet standaard afhouden. Je kan googelen op "thomas guenter", die heeft hier verschillende zaken over gepost en bijv. Bolero is gestopt met TOB in te houden op aankopen van deze OLO (zie die gast zijn posts op Linkedin bijv.).
Bij aankoop toch wel?

In deze video op 0:55 vernoemt hij het op zijn eigen rekening.

Edit:
Het is dan nog steeds wel de moeite, rekening houdend met 0,12% TOB-taks komt het nettorendement tot vervaldag op 2,88% jaarlijks en 2% netto op 8,3 maanden.
Aanbod dat hierboven vermeld werd van Belfius is 2,9% bruto -> 2,03% netto op jaarbasis.

Bij DeGiro komt hier 3€ bij voor aankoop + 5€ (2 x 2,5€) aansluitingskosten voor de beurs van Frankfurt. Samen 8€.
-> Bij een groter bedrag is dit niet iets om rekening mee te houden.

Laatst bewerkt:
Bij Bolero is het pas recent dat ze de TOB niet meer inhouden op (sommige) buitenlandse OLO-like obligaties. Voor bv. EU obligaties wordt wel nog TOB ingehouden, evenals bedrijfsobligaties.

Bij kleinere bedragen en korte looptijd moet je ook de kosten in rekening brengen. Bv. Bolero, 10k euro obligaties op FRA is 30 euro transactiekost. Als je die Duitse obligatie koopt 10000/0.9791 = 10213, ofte 213 euro opbrengst, dan vreet die transactiekost toch 15% van je opbrengst op. Indien er TOB bijkomt (bv., EU obligatie) nog eens 5%. Bij een langere termijn speelt dit minder, do the maths.

Let op bij obligaties op Euronext, bij Belgische brokers heb je daar vaak een lagere transactiekost dan op FRA, en soms is de obligatie enkel op Euronext beschikbaar, maar vaak is er op Euronext een erg grote bid/ask spread. Op FRA zijn er vaak market makers met een erg lage bid/ask spread. Bv. FR0013415627, Euronext bid 97.83, ask 98.35, FRA bid 97.92, ask 97.97.

De yields op BE/FR/DE/NL/... ZCBs 2027-2032 zijn momenteel "maar" 2.4-2.7% meer. Een klein jaar geleden kon je makkelijker 3-3.5% krijgen op die termijn. Cfr. mijn post over de Ethias Savings 21 die dan mogelijk interessanter is, want een netto rendement van +- 2.9% op 8j1d. Bonds hebben een lagere uitstapkost, maar kunnen volatieler zijn als je tussentijds verkoopt.

Bij aankoop toch wel?

In deze video op 0:55 vernoemt hij het op zijn eigen rekening.

Edit:
Het is dan nog steeds wel de moeite, rekening houdend met 0,12% TOB-taks komt het nettorendement tot vervaldag op 2,88% jaarlijks en 2% netto op 8,3 maanden.
Aanbod dat hierboven vermeld werd van Belfius is 2,9% bruto -> 2,03% netto op jaarbasis.

Bij DeGiro komt hier 3€ bij voor aankoop + 5€ (2 x 2,5€) aansluitingskosten voor de beurs van Frankfurt. Samen 8€.
Die youtube post is van 11 maanden geleden.

1 maand geleden post hij op Linkedin de bevestiging van Bolero dat beurstax hier niet van op toepassing is en ook niet meer verrekend zal worden erop=

De yields op BE/FR/DE/NL/... ZCBs 2027-2032 zijn momenteel "maar" 2.4-2.7% meer. Een klein jaar geleden kon je makkelijker 3-3.5% krijgen op die termijn. Cfr. mijn post over de Ethias Savings 21 die dan mogelijk interessanter is, want een netto rendement van +- 2.9% op 8j1d. Bonds hebben een lagere uitstapkost, maar kunnen volatieler zijn als je tussentijds verkoopt.
Die Ethias Savings 21 ziet er niet slecht uit, maar:
- 5% van de spaarreserves wordt afgehouden bij een vervroegde opvraging van je geld. Bij bonds is er geen penalisering hiervoor, het gebeurt gewoon tegen de geldende marktkoers dan.
- 9 jaar is lang, ik zou mijn geld niet zo lang willen vastzetten, maar dat is persoonlijk.
- Ethias had een gelijkaardig product in het verleden met 4% vaste rente waardoor ze dik in de problemen zijn gekomen. Nu doen ze precies iets gelijkaardigs, ik vraag me af of ze nu wel gehedged zijn hiervoor.
- Ethias heeft een slechtere rating dan BE/NL/FR/... ik zie in die Savings 21 niet voldoende risico compensatie hiervoor.

Mij lijkt dit vooral een goed alternatief voor mensen die geen OLO's willen/kunnen aankopen bij hun broker/bank.

Naar Degiro had ik zelfs nog niet gekeken... Lynx en Bolero wel dus ik nam aan dat Degiro misschien een tikje lager zou liggen, maar dit is belachelijk goedkoop inderdaad.
Ik vind ook nergens een teken dat dit bij grotere bedragen anders zou zijn, zoals doorgaans wel het geval is bij brokers?

De vraag is alleen of ik dergelijk grote bedragen bij Degiro wil parkeren...

Naar Degiro had ik zelfs nog niet gekeken... Lynx en Bolero wel dus ik nam aan dat Degiro misschien een tikje lager zou liggen, maar dit is belachelijk goedkoop inderdaad.
Ik vind ook nergens een teken dat dit bij grotere bedragen anders zou zijn, zoals doorgaans wel het geval is bij brokers?

De vraag is alleen of ik dergelijk grote bedragen bij Degiro wil parkeren...
Ik zit bij IB en ben naar Degiro gegaan voor die DE OLO, nu zie ik achteraf dat ik het ook bij IB had kunnen nemen. Ik kreeg geen quote/prijs bij IB omdat ik geen market data subscription had voor die Duitse obligaties (en ben ook niet geinteresseerd om dat er te nemen). Ik zie die obligaties meer als een tijdelijke investering totdat de rente weer te laag staat om het interessant te maken (of als de beurs nog eens crasht).
Ben ook niet 100% comfortabel bij Deigro, maar goed ik wou ook niet bij Bolero gaan waar de transactiekost een stuk hoger ligt.

Die Ethias Savings 21 ziet er niet slecht uit, maar:
- 5% van de spaarreserves wordt afgehouden bij een vervroegde opvraging van je geld. Bij bonds is er geen penalisering hiervoor, het gebeurt gewoon tegen de geldende marktkoers dan.
- 9 jaar is lang, ik zou mijn geld niet zo lang willen vastzetten, maar dat is persoonlijk.
- Ethias had een gelijkaardig product in het verleden met 4% vaste rente waardoor ze dik in de problemen zijn gekomen. Nu doen ze precies iets gelijkaardigs, ik vraag me af of ze nu wel gehedged zijn hiervoor.
- Ethias heeft een slechtere rating dan BE/NL/FR/... ik zie in die Savings 21 niet voldoende risico compensatie hiervoor.

Mij lijkt dit vooral een goed alternatief voor mensen die geen OLO's willen/kunnen aankopen bij hun broker/bank.
De 5% aftrek is ook degressief dacht ik. Telkens 1% minder en nog 0% vanaf 8j1d.

De termijn van 9j (8j1d) is inderdaad lang, ik zou ook niet al mijn geld erin steken maar ik probeer een portefeuille op te bouwen waarbij er bv. om de 2j een schijf vrij komt, dus een schijf in 2024, 2026, 2028, etc. Zo is er steeds enige cashflow en risicospreiding als.je plots iets moet verkopen naargelang de rentecurve die op dat moment geldt. Het voordeel is dat je de schijf van 2024 dan kan belegen op bv. een termijn van 8j en zo de transactiekosten/TOB weinig impact hebben.

Die tak21 is ook BE garantiefonds tot 100k als ik het mij goed herinner.

Enfin, het gaat hier over obligaties dus wat off topic.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan