Obligaties

Ik zou wat willen diversifiëren en ben dus obligaties aan het bekijken. Ik zie op nulcouponobligaties echter vooral rendementen die onder deze van spaarrekeningen liggen. Ik zie dan bv. XS2263684180 - Nestlé Finance met een rendement 2.353 % bij maturiteit. Keytrade High Fidelity staat echter ook op 2,35 %.

Is er dan nog een voordeel om obligaties te kopen of is sparen voor dit stuk van de portefeuille dan toch interessanter?

Ik zou wat willen diversifiëren en ben dus obligaties aan het bekijken. Ik zie op nulcouponobligaties echter vooral rendementen die onder deze van spaarrekeningen liggen. Ik zie dan bv. XS2263684180 - Nestlé Finance met een rendement 2.353 % bij maturiteit. Keytrade High Fidelity staat echter ook op 2,35 %.
Die heb ik ook al bekeken en ziet er ok uit, ik ben persoonlijk voor DE0001141810 gegaan omdat die een iets hogere rendement gaf en in april al vervalt (ik wil dan terug in vastgoed een investering doen). Die van Nestlé ziet er ook goed uit, maar als het gaat om excess cash die je voor jaren wilt parkeren dan zou ik een zero coupon nemen die bijv. eind 2030 pas vervalt.

Is er dan nog een voordeel om obligaties te kopen of is sparen voor dit stuk van de portefeuille dan toch interessanter?
Obligaties geven momenteel nog een hoger rendement, maar als de rentevoeten blijven dalen zoals nu verwacht wordt zitten we tegen 2026 terug met 0%-0.5% rente op spaarrekeningen en obligaties.

Iemand onderstaande obligatie van Immobel aangekocht?

BE0002866474

Lijkt me een interessante obligatie, met relatief gunstig rendement (rond de 3% netto).
Aandeel van Immobel heeft wel stevige klappen gekregen de laatste jaren, maar bedrijf lijkt me alsnog veilig/performant genoeg om er een obligatie van aan te schaffen zonder al te veel kopzorgen.
Of iemand die daar serieuze bedenkingen bij heeft?
Het is geen zero coupon obligatie, dus je zit al met 30% RV die je perfect kan vermijden door voor een zero coupon obligatie te gaan.
Het is zeker geen slecht rendement, maar er zit meer kredietrisico op dan bij die van Nestlé of een Duitse staatsbon.

Soms iemand tips voor behoorlijk veilige obligaties, termijnrekening is vrijgekomen en best nog wat cash op andere spaarrekening. Looptijd 6 maand tot 1 jaar ofzo.

Ook een optie:

ES0000012K38 - Kingdom of Spain 0% 31 May 2025
ROI van DE0001141810 is identitiek (2,50%), enkel deze Spaanse vervalt anderhalve maand later.
Credit Rating van Spanje is wel slechter dan die van Duitsland, maar ik zie geen van beiden defaulten in de komende maanden :)

Begin deze week nog wat Franse staatsobligaties op 5j in het mandje gedaan, de nulcoupons staan weer aan 3%+ netto yield.

In wat is dit meer de moeite dan de Belgische? Zit over na te denken een paar te kopen op 9 jaar.
Iets hogere yield en ik spreid wat over verschillende landen. Belgische obligaties koop ik niet want bij Bolero kan ik die enkel op Euronext kopen met een veel te hoge bid-ask spread, KBC is daar market maker dus rijden ze daar voor eigen rekening. Als je een andere broker hebt kan je waarschijnlijk ook wel de BE obligaties op Frankfurt kopen, hogere liquiditeit. Ik koop altijd op Frankfurt, dat komt met een iets hogere broker fee maar gezien buy and hold en bedragen van vijf cijfers speelt dat minder rol dan een hoge bid-ask spread.

Is er iets meer exotisch te vinden met iets hogere yields ? Voor een obligatie wil ik tegenwoordig wel rond de 5% bruto. Anders kan ik aan huidige koersen ook US tbills kopen met 4.x% of TINC met 5% netto dividend.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan