Obligaties

Is er iets meer exotisch te vinden met iets hogere yields ? Voor een obligatie wil ik tegenwoordig wel rond de 5% bruto. Anders kan ik aan huidige koersen ook US tbills kopen met 4.x% of TINC met 5% netto dividend.
5% bruto op EUR obligaties? Misschien als je het risico wil lopen je broek te scheuren aan een FastNed of Litouwse staatsobligaties o.i.d.

US bills zit je met currency exposure en bij Bolero zijn de currency conversion fees er ook niet naast, dus moet je je dollars willen houden op wat langere termijn. Indien geen issue zeker een valabele optie.

Individual stock risk en sustainability van dat dividend kan je imo ook niet vergelijken met een AAA/AA staatsobligatie. Vandaag gekocht en ik ben zo goed als zeker van mijn 3% nettorendement de komende 6 jaar (behoudens wetswijzigingen of default). Rendement-risk tradeoff.

Bunds zijn goed gestegen qua ROI.
DE0001141836 geeft nu ongeveer 2.70%.
Is er iets meer exotisch te vinden met iets hogere yields ? Voor een obligatie wil ik tegenwoordig wel rond de 5% bruto. Anders kan ik aan huidige koersen ook US tbills kopen met 4.x% of TINC met 5% netto dividend.
Filter alles met een coupon er al maar uit weg, zo mijd je de Belgische RV. En zo schiet er ineens niet meer zo heel veel over.

Twee convertibles die ik een tijdje terug in het oog had zaten beiden boven de 5%, nu eerder rond de 4.6% - 4.8%.
BE6322623669
XS2296019891

3% netto heb je nu toch niet meer op (nulcoupon) Oats?
Idd, ik citeerde een bericht van 12 maart dat na de feiten een goed moment bleek om obligaties te kopen.
Gezien familie Valkuil vrij risico-avers is, zit er hier meer geld in obligaties dan in aandelen. Dan is het geruststellend te zien dat de schade door dalende aandelen al bij al beperkt blijft doordat staatsobligaties (met een aantal jaar tot maturiteit) het goed doen.

Mijn Duitse bon komt vrij deze week. Iemand een idee voor een volgend waardig alternatief?
Same here, DExx1810 vervalt.
Ik herbeleg in DE0001141836, die geeft nu de hoogste ROI van ZC bonds die binnen dit en 2 jaar expireren.

Idd, ik citeerde een bericht van 12 maart dat na de feiten een goed moment bleek om obligaties te kopen.
Gezien familie Valkuil vrij risico-avers is, zit er hier meer geld in obligaties dan in aandelen. Dan is het geruststellend te zien dat de schade door dalende aandelen al bij al beperkt blijft doordat staatsobligaties (met een aantal jaar tot maturiteit) het goed doen.
Op lange termijn is aandelen mijden een kostelijke bedoeling, maar je hebt 100% gelijk dat je je portfolio afstemt op je risicoprofiel. Ik ben begonnen met in aandelen beleggen rond 2008-2009, die correcties van vandaag zijn klein bier ivg met die periode.

Op lange termijn is aandelen mijden een kostelijke bedoeling, maar je hebt 100% gelijk dat je je portfolio afstemt op je risicoprofiel. Ik ben begonnen met in aandelen beleggen rond 2008-2009, die correcties van vandaag zijn klein bier ivg met die periode.
Ik mijd geen aandelen maar inderdaad ik stem af welk deel ik met een gerust hart erin beleg. Zo kan ik vandaag zeggen dat het me worst zal wezen of de beurzen nog eens -30% gaan, ik zou dat een pak moeilijker vinden als er een (veel) groter deel in aandelen belegd zou zijn. Been there...en er zijn aan het beurs/etf topic te zien velen die momenteel met klamme handjes zitten. Not me. Dus die levenskwaliteit trumps "kostelijke bedoening".

Ergens in dit forum kan je zo ook een post van mij terugvinden over het (bijna) volledig vervroegd afbetalen van onze woonlening aan 2.2%. Financieel is dat niet de beste zet maar ik voel(de) mij daar goed bij. Dat geld zit nu in bakstenen en ik vind dat ergens bevrijdend: dat is aan dat deel van mijn vermogen waar ik niet meer moet aan denken. Dan is misschien de conclusie dat ik niet veel moeite wil doen om het vermogen van familie Valkuil optimaal te laten renderen. So be it. Je kan in het beheren van je financiën heel ver gaan of net niet. Ik besteed mijn weinige tijd liever aan o.a. wat zwanzen op BG. :unsure:

Dus, aan ieder: whatever floats your boat. Je leeft maar een keer dus doe vooral waar je je goed bij voelt ook al is dat niet altijd huishoud-economisch de beste keuze...

Ik mijd geen aandelen maar inderdaad ik stem af welk deel ik met een gerust hart erin beleg. Zo kan ik vandaag zeggen dat het me worst zal wezen of de beurzen nog eens -30% gaan, ik zou dat een pak moeilijker vinden als er een (veel) groter deel in aandelen belegd zou zijn. Been there...en er zijn aan het beurs/etf topic te zien velen die momenteel met klamme handjes zitten. Not me.
Snap ik, en veel die de laatste 3-4 jaar zijn ingestapt weten nauwelijks wat een correctie is, het ging allemaal zo vlekkeloos de laatste jaren. De zwakke handjes zullen er nu wel uitgeschud worden.

Ergens in dit forum kan je zo ook een post van mij terugvinden over het (bijna) volledig vervroegd afbetalen van onze woonlening aan 2.2%. Financieel is dat niet de beste zet maar ik voel(de) mij daar goed bij. Dat geld zit nu in bakstenen en ik vind dat ergens bevrijdend: dat is aan dat deel van mijn vermogen waar ik niet meer moet aan denken. Dan is misschien de conclusie dat ik niet veel moeite wil doen om het vermogen van familie Valkuil optimaal te laten renderen. So be it. Je kan in het beheren van je financiën heel ver gaan of net niet. Ik besteed mijn weinige tijd liever aan o.a. wat zwanzen op BG. :unsure:
Het draait allemaal om asset allocation, ik heb ook investeren in een eigen woning, een appartments als verhuur investering, individuele aandelen, trackers, zero coupon government bonds, ...

Dus, aan ieder: whatever floats your boat. Je leeft maar een keer dus doe vooral waar je je goed bij voelt ook al is dat niet altijd huishoud-economisch de beste keuze...
Helemaal akkoord.

Thx, die 1836 ziet er dan wel heel interessant uit, die zal het dan worden denk ik!
Same here, hopelijk dalen de bondprijzen nog wat deze week, in de USA is er vlucht vanuit assets naar bonds, waardoor de prijzen toenemen en de yields dalen. 10Y US yields zijn sterk gedaald de voorbije dagen bijv.

Vraagje: wanneer DExx1810 komt te vervallen, moet je dan eigenlijk iets doen of geschied de uitbetaling automatisch - bij Saxo staat er volgende melding:
  • Dit instrument is niet online verhandelbaar, contacteer de klantendienst om een order te plaatsen
eerste maal dat ik obligaties heb gekocht ...

Vraagje: wanneer DExx1810 komt te vervallen, moet je dan eigenlijk iets doen of geschied de uitbetaling automatisch - bij Saxo staat er volgende melding:
  • Dit instrument is niet online verhandelbaar, contacteer de klantendienst om een order te plaatsen
eerste maal dat ik obligaties heb gekocht ...
Heb je de vragenlijst over bonds al ingevuld?

Update 14/04/2025 (vervaldatum hierboven was idd fout, is nu gecorrigeerd).
Rentes zijn goed gedaald, ik heb overal de "ask" prices gebruikt voor de simulering van de ROI. Mogelijks krijg je een betere prijs, maar dit geeft een getrouw beeld v/h minimale rendement momenteel.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan