Obligaties

Neen, want dan is nog altijd superieur aan een spaarrendement. En zie post hierboven, er zijn manieren om die meerwaarde tax te minimaliseren.
Superieur qua rendement zeker, maar op zich zijn er nog wel rekeningen te vinden aan 2%, en de vrijstelling zit niet zo snel vol.
Die obligaties zien er altijd wel interessant uit, ook het ladderen begrijp ik volledig, maar ik zie de grote meerwaarde niet meteen ivm spaarrekeningen op dit moment. Het lijkt vooral een minimale extra winst, terwijl je geld niet op dezelfde manier beschikbaar is. Dus het lijkt me dan maar de kleine kost voor de gemoedsrust die je hebt.

Misschien is het eerder de vraag diversificatie vs zo hoog mogelijke yield voor je "emergency fund".

Of mis ik iets compleet over het hoofd?

Superieur qua rendement zeker, maar op zich zijn er nog wel rekeningen te vinden aan 2%, en de vrijstelling zit niet zo snel vol.
Die obligaties zien er altijd wel interessant uit, ook het ladderen begrijp ik volledig, maar ik zie de grote meerwaarde niet meteen ivm spaarrekeningen op dit moment. Het lijkt vooral een minimale extra winst, terwijl je geld niet op dezelfde manier beschikbaar is. Dus het lijkt me dan maar de kleine kost voor de gemoedsrust die je hebt.

Misschien is het eerder de vraag diversificatie vs zo hoog mogelijke yield voor je "emergency fund".

Of mis ik iets compleet over het hoofd?
Je geld is bij die obligaties net wel onmiddellijk beschikbaar, je kan die obligaties kopen en terug verkopen wanneer je wilt (de prijs beweegt min of meer lineair het grootste deel van de tijd), dat gaat al niet met spaardeposito's of termijndeposito's. Daarnaast is het rendement van die obligaties die ik hierboven postte tot 2x zo hoog als wat een spaarrekening biedt, terwijl een spaarrekening minder flexibel is.

Je geld is bij die obligaties net wel onmiddellijk beschikbaar, je kan die obligaties kopen en terug verkopen wanneer je wilt (de prijs beweegt min of meer lineair het grootste deel van de tijd), dat gaat al niet met spaardeposito's of termijndeposito's. Daarnaast is het rendement van die obligaties die ik hierboven postte tot 2x zo hoog als wat een spaarrekening biedt, terwijl een spaarrekening minder flexibel is.
Die percentages (YTD) zijn toch zeker niet dubbel zo hoog als wat de lijst op spaargids aantoont:

Daarnaast is het toch ook zo met die zero coupons dat je pas bij maturity de rente ontvangt. Als je vroeger moet verkopen krijg je toch totaal geen rente, in tegenstelling tot de (basis)rente bij een spaarrekening. Of vergis ik mij? Itt u ben ik zeker geen expert

Die percentages (YTD) zijn toch zeker niet dubbel zo hoog als wat de lijst op spaargids aantoont:

Daarnaast is het toch ook zo met die zero coupons dat je pas bij maturity de rente ontvangt. Als je vroeger moet verkopen krijg je toch totaal geen rente, in tegenstelling tot de (basis)rente bij een spaarrekening. Of vergis ik mij? Itt u ben ik zeker geen expert

Op het einde van de rit, bij maturiteit, moet de schuldenaar van de obligatie steeds 100 betalen.

Een ZC obligatie beweegt (behoudens rente swings) daarom ~ lineair naar de face value van 100. Door deze als schuldeiser onder de face value van 100 aan te kopen, haal je dus over de looptijd van de obligatie een rendement.

Obligaties zijn overigens invers gerelateerd aan de rente. R naar omhoog is p omlaag en omgekeerd.

De hoge rentes op die spaarrekeningen is ook voor een inleg van max 500-600EUR per maand. Voor "gewone" spaarrekeningen zonder limiet zit je in die lijst tegenwoordig aan max. 1.75% en dat zal verder dalen naarmate de ECB rente (naar verwachting) zal delen. Dus voor geld dat je naar waarschijnlijkheid langer kan missen, is de meerwinst van obligaties vaak wel de moeite (als je meer dan 10.000 te beleggen hebt).

Het één sluit het ander ook niet uit, wij hebben zowel van die hoogrentende spaarboekskes waar we 500EUR/maand storten (3 van die rekeningen dus tot 1500EUR/maand, maar dat doen we niet elke maand), als obligaties. Die spaarboekskes zijn wel een PITA want bij de banken waarbij we sparen is dat toch wat een gedoe om in de gaten te houden wanneer de getrouwheidspremie verworven is. De banken hebben ook de gewoonte om de rente te verlagen op het ene boekske en een "nieuw product" te lanceren om de zoveel tijd, waarbij je dan het geld mag versluizen van het ene boekske naar het andere. Zo heb ik bij een niet nader genoemde grootbank nu over de jaren heen 5 spaarrekeningen verzameld waarvan 4 met 0EUR, omdat ik te lui ben om naar het kantoor te gaan ("enkel op afspraak")/te bellen ("gelieve even te wachten") om die te laten afsluiten want dat kan je ook niet zelf in de app (hoe moeilijk kan het zijn)!!

Obligaties zijn op dat vlak toch transparanter: pot geld erin, je weet welke rente je krijgt als je de obligatie aanhoudt tot einddatum, pot geld en rente eruit. Repeat.

Het is ook maar omdat mijn vrouw "geld op een spaarrekening wil zien staan" in de app dat ik mij met die spaarboekskes blijf bezighouden.

Neen? Die Belfius rekening die vanboven staat mag je max 600€ per periode insteken en je moet nog 30% RV aftrekken.

Je vergist je, itt een spaardeposito krij je de rente lineair vanaf je aankoopdatum (de obligatiekoers reflecteert dit).

Het maximum op spaarboekjes is hoger en de RV op bedragen boven het maximum aan interest is 15%, niet 30%. (Koterijen!)
Voor dividenden toch wel 30%, niet? Ik ontvang al even geen spaarrente meer, dus ben er niet zeker van, maar zelfs met dit verschil zijn ZCO's imo nog altijd het beste (risicovrije) alternatief.

Ik heb een lijstje van zero coupon staatsbons (zodat geen RV verschuldigd is) in excel en ik update die prijzen dan om de zoveel tijd.
Zie volledige lijst hieronder (let wel: niet alle prijzen zijn geüpdated).

Als je nog interessante 0% bonds aantreft, laat het me gerust weten :tongue:
Het probleem is ook dat ze niet altijd via Degiro te koop zijn, vaak wel via IBKR maar die hun fees lopen echt wel op voor aankopen > 100k€.
Nog een (denk ik) interessante gevonden:
FR0000571200 , rendement van een kleine 3%.

Kinepolis 5% bruto (3.5% netto) op 5Y tijd, redelijk ok vind ik gezien het risico profiel van Kinepolis.
Die obligaties van Fastned betalen meer rente, maar ook een stuk meer risico.

Kinepolis 5% bruto (3.5% netto) op 5Y tijd, redelijk ok vind ik gezien het risico profiel van Kinepolis.
Die obligaties van Fastned betalen meer rente, maar ook een stuk meer risico.

Bedankt voor de info. Had dit nog niet gezien.

Bedankt voor de info. Had dit nog niet gezien.
IK vind deze persoonlijk één van de betere, het risico met Kinepolis is niet zo hoog en 3.5% netto is lang niet slecht gezien de huidige stand van de rentevoeten. Dit rendement krijg je ondertussen niet meer op een staatsbon in Duitsland of Frankrijk, terwijl het risico hier echt nog wel meevalt.
Zal wel snel vol zitten denk ik, ze halen ook maar een relatief klein bedrag op.

IK vind deze persoonlijk één van de betere, het risico met Kinepolis is niet zo hoog en 3.5% netto is lang niet slecht gezien de huidige stand van de rentevoeten. Dit rendement krijg je ondertussen niet meer op een staatsbon in Duitsland of Frankrijk, terwijl het risico hier echt nog wel meevalt.
Zal wel snel vol zitten denk ik, ze halen ook maar een relatief klein bedrag op.
Start = 21 november in de ochtend. Intekenen diezelfde dag voor 17u30 = zekerheid dat je ze kan aankopen
Is het doelbedrag tegen dan bereikt? Dan kunnen ze de inschrijvingsperiode (asap) stopzetten.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan