Offerte airco: correct?

poeperman

Well-known member
Hallo!

Ik heb net een offerte gekregen voor de plaatsing van 1 (stevige?) binnenunit die in de gang tussen 2 kinderkamers komt te staan om die gekoeld te krijgen (en een bijhorende buitenunit).

Is dit:
- goed materiaal?
- een ok prijs?
- zijn er aandachtspunten

(Ik ben een heel actieve bijdrager als het om auto’s, fietsen en frieten gaat, maar hier heb ik écht geen kennis van)

Alvast bedankt!

IMG_7914.jpeg

Laatst bewerkt:
Lijkt me correct te zijn. Heb 4 jaar geleden voor hetzelfde doel ook een laten plaatsen van Mitsubishi en 100 euro meer betaald als jij nu.
Daikin is toch een vooraanstaand merk ook.

1 Daikin voor +- €3000 is correct.
Ik raad meestal aan om voor een multisplit te gaan en toch minstens eentje in de leefruimte bij te zetten ook. Meerprijs +- €2000 en dan heb je tenminste koeling/verwarming in je hoofdruimte ook (op dezelfde buitenunit).

Lijkt me ok te zijn.
Ik heb voor 2 binnenunits + 2 buitenunits 3500 betaald.

Maar 1 van die 2 is echt een klein ding. En Fujitsu ipv Daikin is sowieso een goedkoper merk.

Als je evt. snel een tweede offerte wilt om te vergelijken, met HelloAirco heb ik een goed contact gehad, zijn responsief en waren scherp van prijs. Dit was echter voor een warmtepomp lucht-water. Doordat ze topverdeler zijn van Daikin kunnen ze extra korting toekennen.

Is er een technische reden waarom je 1 binnenunit gebruikt voor 2 kamers, of moet het gewoon goedkoop zijn? Ik vind dat toch niet ideaal om kamers via de gang te koelen. Je beperkt ook de mogelijkheden (daarom niet nu, mogelijk wel in de toekomst) als de deuren daarvoor steeds open moeten staan.

Is er een technische reden waarom je 1 binnenunit gebruikt voor 2 kamers, of moet het gewoon goedkoop zijn? Ik vind dat toch niet ideaal om kamers via de gang te koelen. Je beperkt ook de mogelijkheden (daarom niet nu, mogelijk wel in de toekomst) als de deuren daarvoor steeds open moeten staan.

Dat wou ik ook net aangeven - hier een zware unit in de keuken die met een doorgang van 1m30 verbonden is met de woonkamer - de woonkamer wordt haast niet gekoeld daardoor. Ik zou dus zeker 2 units adviseren indien het mogelijk is.

Prijs lijkt me standaard te zijn.

Wij hebben boven 1 unit die 3 kamers moet koelen in de zomer, en dat werkt perfect. Ik had geen andere keuze want mijn vrouw wou geen airco op de hoofd slaapkamer, dus ik moest de airco plaatsen in de 2e slaapkamer en het resultaat is dat de hele verdieping gekoeld is met 1 toestel. Zeker als je tevreden bent met 20 graden als het buiten 30 graden is, dat werkt perfect.

3k voor 1 unit binnen & 1 buiten lijkt me perfect te zijn
meestal is het 5k voor 2 units binnen & 1 buiten

Er zijn inderdaad veel verkopers die u veel te veel aansmeren.

Wij hebben boven ook maar 1 unit hangen om 3 kamers te koelen.
Onze buren hebben 3 exact hetzelfde (wijk)huis met boven 3 aparte airco's.

Koelt bij ons boven zonder probleem dat allemaal af.

Maar inderdaad, de deuren moeten dan open staan.

De ene kamer is echt microscopisch klein (7m2 als ik gok, en dan ook nog eens onder schuin dak) dus echt wel underkill voor een eigen unit. Die ruimte gaat op middellange termijn ook een andere functie krijgen dus het is niet ideaal om daar nu een installatie te plaatsen.

Ik zocht ook niks om kamers van 35 graden met open ramen naar 19 graden te brengen. Ze zijn goed geïsoleerd, met een elektrisch rolluik, dus het wordt daar nooit meer dan 26 graden. Maar dat is te warm voor de kindjes. Als dat naar 21 kan in de zomer ben ik meer dan gelukkig.

(En soms vergeet ik de rolluiken dicht te doen en laat ik de ramen open - dan is +30graden niet uitzonderlijk 🥸)

De ene kamer is echt microscopisch klein (7m2 als ik gok, en dan ook nog eens onder schuin dak) dus echt wel underkill voor een eigen unit. Die ruimte gaat op middellange termijn ook een andere functie krijgen dus het is niet ideaal om daar nu een installatie te plaatsen.
Ok, duidelijk. Maar is het doenbaar om die kleine kamer te koelen indien de binnenunit in de andere kamer hangt ipv in de gang? Dit laat toe om de andere kamer als bureau met airco te gebruiken (deur dicht voor concentratie / telefoons / privacy). Bij herverkoop toch niet onbelangrijk tov een unit op de gang.

Ok, duidelijk. Maar is het doenbaar om die kleine kamer te koelen indien de binnenunit in de andere kamer hangt ipv in de gang? Dit laat toe om de andere kamer als bureau met airco te gebruiken (deur dicht voor concentratie / telefoons / privacy). Bij herverkoop toch niet onbelangrijk tov een unit op de gang.
nee, want dan zou de lucht de bocht om moeten. Ik zou het kunnen tekenen om te duiden, maar ik ben een beetje lui.

De gang gaat ook “ooit” deel worden van dat kleine kamertje, of de grote kamer wordt mogelijk nog groter en vreet dat kleine kamertje op,… nog veel mogelijkheden en plannen, maar niks concreet. Het enige dat concreet is, is dat het te warm wordt op beide kamers 😛

Iedereen bedankt voor de nuttige input!

Hallo!

Ik heb net een offerte gekregen voor de plaatsing van 1 (stevige?) binnenunit die in de gang tussen 2 kinderkamers komt te staan om die gekoeld te krijgen (en een bijhorende buitenunit).

Is dit:
- goed materiaal?
- een ok prijs?
- zijn er aandachtspunten

(Ik ben een heel actieve bijdrager als het om auto’s, fietsen en frieten gaat, maar hier heb ik écht geen kennis van)

Alvast bedankt!

Bekijk bijlage 43094
Lijkt mij wel een vrij duidelijke en transparante offerte.

Er is wel één detail m.b.t. de elektriciteitswerken waar ik niet goed aan uit kan: ze voorzien een 3G2,5mm² maar dan willen ze wel een 2P 25A automaat in u bord steken? Die 2 gaan niet samen tenzij je via kabelberekeningen iets anders kan aantonen (en daar houdt residentieel niemand zich mee bezig).
Een 3G2,5mm² mag maximaal door een 20A afgezekerd worden, als er een 25A geplaatst wordt moet de minimale kabelsectie 4mm² zijn.

Ik vermoed dat de installateur gokt dat de airco zelden of nooit op vol vermogen moet draaien waardoor de kabel nooit (of slechts heel kort) maximaal belast/overbelast wordt maar volgens mij moet hij hier eigenlijk gewoon een 3G4mm² trekken. Kwa materiaal scheelt dat €0,65/m+marge dus hoop en al €15-20 in totaal, dat snap ik toch niet goed.

Als je elektrische installatie ooit moet herkeurd worden en de keurder is wakker is dat een inbreuk.

1 MaxiCool MMD3R-27HDI R32 Triple inverter buitentoestel
version 3 - Vermogen: 7,9 kW
2 Aurora AUR-09HDI R32 2,5kW binnenunit met WIFI
SLAAPKAMER + LOGEERKAMER - Koelvermogen 2.6 kW
1 Aurora AUR-18HDI R32 5,0 kW binnenunit met WIFI
LEEFRUIMTE - Koelvermogen 5.3 kW
1 Incl : * Plaatsing * Koelleiding (m) : 12 * Ophangbeugel : 1 *
Boren van 3 gaten in buitenmuur
1 Incl : * Elektrische aansluiting op bestaand stopcontact.
Dit was vorig jaar €4210 (inclusief 6% btw)

35,99 euro voor een 2P 25A automaat vragen, dat vind ik persoonlijk maffia praktijken.
Als ook, 85 euro voor ocharme 20m XVB 3G2,5. Voor die prijs koop je zelf een rol van 100m :) .

Wat hierboven staat is trouwens juist. 2,5 mag niet gebruikt worden in combinatie met een 25A. Zeg dit maar tegen de firma.

35,99 euro voor een 2P 25A automaat vragen, dat vind ik persoonlijk maffia praktijken.
Als ook, 85 euro voor ocharme 20m XVB 3G2,5. Voor die prijs koop je zelf een rol van 100m :) .

Wat hierboven staat is trouwens juist. 2,5 mag niet gebruikt worden in combinatie met een 25A. Zeg dit maar tegen de firma.
Sommige vragen voor A iets minder om dan bij B iets meer te vragen. Al 10x meegemaakt en gezien. Zo proberen ze de klanten binnen te halen want op A zijn ze dan goedkoper. Het enige wat telt is de totaalprijs. In iedere sector.

Koper is best wel duur geworden, 144 euro voor 100m:
1,44 (incl BTW) is natuurlijk nog wel een eind van de 4,25 (excl BTW) op de offerte.
De automaat is wel overpriced.

Nu, zoals al gezegd is het de totaalprijs die telt. Vergeet ook niet dat de installatie zelf ook tijd en geld kost, die zie ik niet als aparte post en dus zit in de prijs van al die onderdeeltjes...

Koper is best wel duur geworden, 144 euro voor 100m:
1,44 (incl BTW) is natuurlijk nog wel een eind van de 4,25 (excl BTW) op de offerte.
De automaat is wel overpriced.
€36 is wat? €10-15 materiaal (vergeet u interne 10/16mm² bedrading niet waar geen aparte regels voor zijn) en een kwartier plaatsing? XVB Cca 3G2,5mm² kost €1,15/m in aankoop. Das €23 materiaal + marge + een uur werk om die 20m te plaatsen EN aan te sluiten. Pure maffia :confused:

Dat zijn toch écht geen overdreven tarieven, wel integendeel. Of miskijk ik mij nu zo op die offerte en zitten de plaatsingsuren ergens anders? :unsure:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan