(On)geoorloofde ziektebriefjes? (Tandarts, medische controle, ziek kind, ...)

En wat wordt dan verstaan onder geplande uren - is zoiets wettelijk, iedereen kan ernstig ziek worden, ongeval, ...
Nee, dat bedrijf sjoemelde veel. Maar dat werd dan intern bekeken. Verzuim is trouwens gewoon een goeie reden om iemand niet te verlengen.
Voordeel van een bedrijf dat heel bewust vakbond buiten liet.
Leukste bedrijf waar ik voor heb gewerkt trouwens, gouden tijden. Helaas overgenomen en vakbond binnen gestoken, dan is iedereen er vertrokken.

Ik ben ook leidinggevende geweest voor CoolBlue, daar zag je pas ziekteverzuim..elke maandag belde er chauffers massaal af, evenals vrijdag. En dikwijls hun kinderen als excuus.
Vervalsing van doktersbriefjes was ook een ding, waardoor we elk briefje controleerde en dan belde we soms gewoon de dokter op. Die mag geen info geven, maar wel zeggen of er iemand is geweest bij hem. Als we teveel ziektebriefjes ontvingen van dezelfde contacteerde we de raad van geneesheren.

Geloof dat er 1 zijn licentie verloren is te Hoboken.

Veel ouders hebben hun verlof ingepland in functie van het verlof van de kinderen en niet per se om op vakantie te gaan. Uw kind is ziek, oké maar uw kind is straks ook thuis in de herfstvakantie, de krokusvakantie, de kerstvakantie, de paasvakantie, de zomervakantie en dan zijn er nog pedagogische studiedagen of facultatieve verlofdagen. Het is zo goed als onmogelijk (en voor sommigen misschien onbetaalbaar) om al die vakanties op te vangen met opvang/kampjes. Mijn verlof is voor de start van elk kalenderjaar al ingedeeld van wat wanneer met hier en daar enkele dagen op overschot voor random dagen/noodgevallen/ziektes/afspraken tandarts/... Ik kan ook niet zomaar 10 dagen rekenen om zieke kinderen op te vangen zonder voor een andere periode een oplossing te moeten zoeken.
Voor alle duidelijkheid: ik zeg het een beetje provocerend om een punt duidelijk te maken. Je kan veel situaties oplossen als je echt wilt en ik doel eerder op de groep die wel voldoende middelen hebben, maar kiezen om niet in te binden op hun levensstandaard, maar de rijke baas laten betalen.

Ik hoop dat ik voldoende nuance in de rest van mijn tekst had gezet.

Ik ga met een heel aantal punten van je akkoord; alleen is het NIET de verantwoordelijkheid van de werkgever dat jij je verlof al inplant in de vakanties en dan geen verlof meer kan nemen als je kind ziek is.
Ik begrijp dat opvang duur is, maar als je geen andere alternatieven hebt is dit een kost die je weet dat er gaat komen. Als je door onwettige afwezigheid je job kwijt raakt, lijkt me dit nog slechter te zijn?

Een ongeldig ziekteattest hebben is fraude en het is aan de behandelde arts om de beoordeling te maken.

Als ik ziek ben ga ik niet werken en ga ik naar de dokter en die schrijft dan ziek.

Als ik iets acuut heb wat mij verontrust dan ga ik ook naar de dokter zelfs al zou ik tegelijk nog kunnen werken. Dat kan allerlei zijn zoals plots gigantische tinnitus, wazig zicht in 1 oog, en waarschijnlijk een hoop zaken die wel konden wachten maar waar je toch eerst naar de dokter gaat om zeker te zijn. Veiligheid boven alles. En de dokter schrijft dan meestal wel een briefke zou ik denken.

Als ik enorme stress heb (door werk of prive) dan stap ik tijdens de werkuren naar de dokter. Dat is wel eens gebeurd en is niks mis mee. Maar mijn insteek is wel dat als dit 1x gebeurt je ook hulp zoekt om dit te proberen vermijden in de toekomst (ander werk zoeken, therapie)... Natuurlijk als je echt pech hebt door familiale omstandigheden enz dan valt daar niks aan te doen.

Als ik iets heb gelijk een stijve nek, of eens een bloedonderzoek wil laten doen omdat ik mij vermoeid voel, dan regel ik dat buiten de werkuren of dan neem ik daar verlof/recup voor. Dat is ook zo voor tandarts of kinesist of psychotherapie.

Als er geplande onderzoeken moeten gebeuren voor opvolging van een vorige opname ofzo, zoals een scan dan neem ik daar ook verlof/recup voor.

Als je echt in het ziekenhuis opgenomen wordt dan is dat altijd met ziektebriefje denk ik, bij voorkeur hou ik wel rekening met de planning bij de werkgever maar dat heeft ook zijn limieten.

Ik denk dat dat zo het meest fair is en dat de meeste mensen zo ook werken? Daar voel ik mij het beste bij omdat dat het meest fair overkomt.

Het is allemaal natuurlijk wat complexer als uw werkgever niet de flexibiliteit kan geven om bijna ad hoc (of met 1 week notice) een halve dag verlof of recup goed te keuren. Dan snap ik wel dat mensen dan andere manieren moeten zoeken. Maar ook dan moet het niet altijd de werkgever zijn die de dupe is. Je kan ook je kinderen eens door iemand anders laten ophalen zodat jij na het werk naar de tandarts kan.

Laatst bewerkt:
Als ik ziek ben ga ik niet werken en ga ik naar de dokter en die schrijft dan ziek.

Als ik iets acuut heb wat mij verontrust dan ga ik ook naar de dokter zelfs al zou ik tegelijk nog kunnen werken. Dat kan allerlei zijn zoals plots gigantische tinnitus, wazig zicht in 1 oog, en waarschijnlijk een hoop zaken die wel konden wachten maar waar je toch eerst naar de dokter gaat om zeker te zijn. Veiligheid boven alles. En de dokter schrijft dan meestal wel een briefke zou ik denken.

Als ik enorme stress heb (door werk of prive) dan stap ik tijdens de werkuren naar de dokter. Dat is wel eens gebeurd en is niks mis mee. Maar mijn insteek is wel dat als dit 1x gebeurt je ook hulp zoekt om dit te proberen vermijden in de toekomst (ander werk zoeken, therapie)... Natuurlijk als je echt pech hebt door familiale omstandigheden enz dan valt daar niks aan te doen.

Als ik iets heb gelijk een stijve nek, of eens een bloedonderzoek wil laten doen omdat ik mij vermoeid voel, dan regel ik dat buiten de werkuren of dan neem ik daar verlof/recup voor. Dat is ook zo voor tandarts of kinesist of psychotherapie.

Als er geplande onderzoeken moeten gebeuren voor opvolging van een vorige opname ofzo, zoals een scan dan neem ik daar ook verlof/recup voor.

Als je echt in het ziekenhuis opgenomen wordt dan is dat altijd met ziektebriefje denk ik, bij voorkeur hou ik wel rekening met de planning bij de werkgever maar dat heeft ook zijn limieten.

Ik denk dat dat zo het meest fair is en dat de meeste mensen zo ook werken? Daar voel ik mij het beste bij omdat dat het meest fair overkomt.
In welke wereld leef jij? Dat is wel heel naïef....

In welke wereld leef jij? Dat is wel heel naïef....
Doe jij het anders dan? Vertel hoe doe jij het of welk stuk pak jij anders aan? Heeft uw werkgever misschien minder flexibeliliteit in het toekennen van flextijd? Tis gemakkelijk om voor iemand anders te spreken natuurlijk of om uzelf een excuus te verzinnen omdat zogezegd (zonder bewijs) “iedereen dit doet”.

Denk je echt dat tandartsen en kinesisten bezig zijn met continue ziektebriefjes te printen voor het gros van hun klanten? Dat denk ik echt niet.

Laatst bewerkt:

Het is allemaal natuurlijk wat complexer als uw werkgever niet de flexibiliteit kan geven om bijna ad hoc (of met 1 week notice) een halve dag verlof of recup goed te keuren. Dan snap ik wel dat mensen dan andere manieren moeten zoeken. Maar ook dan moet het niet altijd de werkgever zijn die de dupe is. Je kan ook je kinderen eens door iemand anders laten ophalen zodat jij na het werk naar de tandarts kan.
Niets mis met uw post, weet niet goed wat @Brt weer zal beginnen mekkeren maar die zit sowieso in zijn eigen wereld.

Doe jij het anders dan? Vertel hoe doe jij het of welk stuk pak jij anders aan? Heeft uw werkgever misschien minder flexibeliliteit in het toekennen van flextijd? Tis gemakkelijk om voor iemand anders te spreken natuurlijk of om uzelf een excuus te verzinnen omdat zogezegd (zonder bewijs) “iedereen dit doet”.

Denk je echt dat tandartsen en kinesisten bezig zijn met continue ziektebriefjes te printen voor het gros van hun klanten? Dat denk ik echt niet.

In de moderne wereld van telewerk en waar geen uurregeristratie is, zie ik toch niet iedereen die verloren uren inhalen.

Wat niet een probleem is bij mensen die continu overwerken, in zo'n gevallen moet een werkgever daar niet achter zagen. Als één continu 45-50 uur per week doet zonder compensatie, moet je als werkgever ook niet klagen dat die een keer naar de kinesist is om 15u.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat velen een attest van de arts meteen als ziekteattest aanzien.

In mijn medisch programma maak ik een afwezigheidsattest aan en kan ik erna de reden invullen.

Dit kan “ziekte” zijn maar kan evengoed “ziekte zoon of dochter”, “consultatie” of wat dan ook zijn.

Los daarvan en dit vind ik een moeilijke. Ik heb een patient die alcohol en coke verslaafd is. Die kan zich meestal vrij goed houden en zijn job nog redelijk deftig blijven doen. Al opnames en psychologen voorbije 10 jaar achter de rug. Echter soms is er een uitspatting waardoor die bvb 2 dagen werkonbekwaam is. Die patient lost het meestal zelf op door dan van thuis te werken of verlof op te nemen maar ik heb ook wel al eens een attest wegens ziekte geschreven. In se is een verslaving ook een “ziekte”…
Niet eenvoudig om hierin telkens het juiste te doen…

Verder zie je ook vaak dezelfde patienten terugkomen die weer iets voorhebben waardoor ze niet in staat zijn te werken. Ik projecteer het dan vaak naar mezelf en stel vast dat ik wel zou werken maar dat mag uiteindelijk ook geen reden zijn om het ziekteattest wel of niet op te maken.
En hoe kan ik nu zeker weten of die hoofd of buikpijn echt is?

Ik ben als arts echt geen voorstander van afwezigheidsattesten van minder dan 3 dagen!

Ik denk dat velen een attest van de arts meteen als ziekteattest aanzien.

In mijn medisch programma maak ik een afwezigheidsattest aan en kan ik erna de reden invullen.

Dit kan “ziekte” zijn maar kan evengoed “ziekte zoon of dochter”, “consultatie” of wat dan ook zijn.

Los daarvan en dit vind ik een moeilijke. Ik heb een patient die alcohol en coke verslaafd is. Die kan zich meestal vrij goed houden en zijn job nog redelijk deftig blijven doen. Al opnames en psychologen voorbije 10 jaar achter de rug. Echter soms is er een uitspatting waardoor die bvb 2 dagen werkonbekwaam is. Die patient lost het meestal zelf op door dan van thuis te werken of verlof op te nemen maar ik heb ook wel al eens een attest wegens ziekte geschreven. In se is een verslaving ook een “ziekte”…
Niet eenvoudig om hierin telkens het juiste te doen…

Verder zie je ook vaak dezelfde patienten terugkomen die weer iets voorhebben waardoor ze niet in staat zijn te werken. Ik projecteer het dan vaak naar mezelf en stel vast dat ik wel zou werken maar dat mag uiteindelijk ook geen reden zijn om het ziekteattest wel of niet op te maken.
En hoe kan ik nu zeker weten of die hoofd of buikpijn echt is?

Ik ben als arts echt geen voorstander van afwezigheidsattesten van minder dan 3 dagen!
Inderdaad moeilijk, ik denk dat je als arts er nooit mag vanuitgaan dat de pijn er niet is of niet erg is. Of vaak voelen mensen zich (onbewust) slecht omdat er mentale zaken meespelen. Je zal altijd de profiteurs hebben, maar toch zeker niet evident.

Inderdaad moeilijk, ik denk dat je als arts er nooit mag vanuitgaan dat de pijn er niet is of niet erg is. Of vaak voelen mensen zich (onbewust) slecht omdat er mentale zaken meespelen. Je zal altijd de profiteurs hebben, maar toch zeker niet evident.
Dit dus.

Toen ik BOF kreeg werd mij een ziektebriefje meermaals geweigerd door een arts. Long story short. In maart 2020 ben ik ziek geworden. Ik heb dan een auto immuun reactie gekregen waardoor mijn lichaam maandenlang "non stop" gevochten heeft tegen een ziekte die er al lang niet meer was. Een ziektebriefje werd mij toen stelselmatig steeds geweigerd (mede door het feit dat er een tijdje alleen maar telefonische raadplegingen mogelijk waren tijdens die hoogdagen van Covid). Daardoor ben ik in december 2020 helemaal ingestort en heb ik tot januari 2021 95% van die tijd in bed gelegen (Ik was helemaal opgebrand).

Was dat dan beter achter bekeken? Dus ik vind het toch ook niet altijd gemakkelijk voor een arts om 'correct' te beoordelen of iemand echt ziek is of niet.

Laatst bewerkt:
In de moderne wereld van telewerk en waar geen uurregeristratie is, zie ik toch niet iedereen die verloren uren inhalen.

Wat niet een probleem is bij mensen die continu overwerken, in zo'n gevallen moet een werkgever daar niet achter zagen. Als één continu 45-50 uur per week doet zonder compensatie, moet je als werkgever ook niet klagen dat die een keer naar de kinesist is om 15u.
Als je +5u in de plus staat die maand en je gaat 1u naar de tandarts tijdens de werkuren dan haal ik dat ook niet in hoor. Er valt niks in te halen dan want je staat al in de plus. Dat is wat flextijd is. De ene dag werk je 10u en de volgende dag werk je 6u. Werkgever zou daar niet moeilijk over mogen doen imo als je een 40u contract hebt met flexibele uren. Maakt niet eens uit of dat medische afspraak is of naar de kapper. er is geen verschil tussen maandag naar de kapper en vrijdag overwerken, of maandag overwerken en vrijdag naar de kapper mijns insziens. Zolang de werkgever maar op de hoogte is wanneer je niet aan het werken bent. Een werkgever met een duidelijke en faire flextijd regeling is goud waard.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan