Onderhandelen over extralegale voordelen

horste

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik zit ondertussen ook in (hopelijk) een afrondende fase en verwacht volgende week een voorstel. Bedrijf ligt me, loonsvoorstel zal vermoedelijk ok zijn, alleen ga ik naar 25 dagen vakantie ipv de 33 die ik er had. Dat ik er geen 33 ga hebben kan ik inkomen, maar ik had er wel graag meer dan 25 gehad. In hoeverre zijn vakantiedagen onderhandelbaar? De focus ligt logischerwijs meestal op het loon, maar ik heb liever wat meer vrije dagen..

Ik zit ondertussen ook in (hopelijk) een afrondende fase en verwacht volgende week een voorstel. Bedrijf ligt me, loonsvoorstel zal vermoedelijk ok zijn, alleen ga ik naar 25 dagen vakantie ipv de 33 die ik er had. Dat ik er geen 33 ga hebben kan ik inkomen, maar ik had er wel graag meer dan 25 gehad. In hoeverre zijn vakantiedagen onderhandelbaar? De focus ligt logischerwijs meestal op het loon, maar ik heb liever wat meer vrije dagen..
Volgens mij zijn vakantiedagen niet onderhandelbaar, zijn geregeld via de CAO en voor iedere werknemer binnen het bedrijf dezelfde.

Sommige systemen kun je er bijkopen.
Maar is dan toch niet echt onderhandeld ? Ik had dat bij mijn vorige werkgever ook via "cafétariaplan", dan ben je inderdaad vrij verlofdagen bij te kopen (lees loon ervoor in te leveren), maar dat is gewoon toegankelijk voor iedereen binnen het bedrijf. Ik heb nog nooit iemand horen vertellen dat hij 40 dagen verlof heeft in zijn contract heeft verworven terwijl het bedrijf er maar 30 toekent normaal.

Maar is dan toch niet echt onderhandeld ? Ik had dat bij mijn vorige werkgever ook via "cafétariaplan", dan ben je inderdaad vrij verlofdagen bij te kopen (lees loon ervoor in te leveren), maar dat is gewoon toegankelijk voor iedereen binnen het bedrijf. Ik heb nog nooit iemand horen vertellen dat hij 40 dagen verlof heeft in zijn contract heeft verworven terwijl het bedrijf er maar 30 toekent normaal.
Voordeel van een KMO, in andere thread al verteld, half jaar geleden een werkgever 10 extra vakantiedagen gegeven als ´opslag´.

Voordeel van een KMO, in andere thread al verteld, half jaar geleden een werkgever 10 extra vakantiedagen gegeven als ´opslag´.
Neen juist het stomme van een kmo. Die doen zichzelf wat aan, nu kunnen al jouw collega's een voor een eens passeren bij de baas die ook nog eens HR verantwoordelijk is passeren. In plaats van een consistent beleid te voeren.

Neen juist het stomme van een kmo. Die doen zichzelf wat aan, nu kunnen al jouw collega's een voor een eens passeren bij de baas die ook nog eens HR verantwoordelijk is passeren. In plaats van een consistent beleid te voeren.
Het voordeel is toch net dat de KMO hyperflexibel is op dat vlak?
De baas kan toekennen zoals hij wenst. Als alles in regels vastligt dan ben je per definitie gelimiteerd...

Nope, extra individuele prestaties worden beloond in samenspraak met de werknemer. In die andere post heb ik het uitgelegd.

De baas kan toekennen zoals hij wenst. Als alles in regels vastligt dan ben je per definitie gelimiteerd...
Er is geen enkele CAO in een sector die zegt dat er maximaal X dagen verlof mag gegeven worden. Je bent als werkgever hoogstens gelimiteerd met een minimum, maar er zijn, voor bedienden in de profit-sectoren (en uitgezonderd uitvoerende functies zoals kassabedienden), weinig sectoren waar het minimum tegelijk per se in de praktijk het maximum is.

Het is gewoon slecht personeelsbeleid. Nogal leuk dat jouw collega's meer verlof hebben met een betere wagen rijden of een andere premie krijgen. Dit roept gewoon onnodige frustraties op bij de anderen.

Net dat au tete du client beleid zorgt ervoor dat er velen een afkeer hebben van KMO structuur. Een voordeel, enkel maar voor de persoon in kwestie. Een nadeel voor het bedrijf want die moet dan een soort van koehandel gaan starten met al de rest zodanig dat ze tevreden zijn.

Als ik toevallig een betere relatie heb met de beslisser van dit voordeel krijg ik er nog meer en jij bent gefrustreerd... Leuke situatie hoor.
Dan heb je een slechte werkgever.
Wij kijken naar de meerwaarde van onze werknemers op individueel vlak.

Ik heb vroeger als werknemer altijd een hekel gehad aan barema´s en geslijm bij de zaakvoerder. Dus daarmee moeten ze niet afkomen.

Het is gewoon slecht personeelsbeleid. Nogal leuk dat jouw collega's meer verlof hebben met een betere wagen rijden of een andere premie krijgen. Dit roept gewoon onnodige frustraties op bij de anderen.

Net dat au tete du client beleid zorgt ervoor dat er velen een afkeer hebben van KMO structuur. Een voordeel, enkel maar voor de persoon in kwestie. Een nadeel voor het bedrijf want die moet dan een soort van koehandel gaan starten met al de rest zodanig dat ze tevreden zijn.
Los van die verlofdagen, maar een betere wagen, premie, loon zijn toch ook gewoon allemaal dingen waarover onderhandeld kan worden? Als alles rechtlijnig moet zijn ga je gewoon bij de overheid werken en klaar. Het feit dat je door te onderhandelen vooruit kan raken is net het voordeel aan de privé, en dat is toch zowel in KMO's als multinationals?

Er is geen enkele CAO in een sector die zegt dat er maximaal X dagen verlof mag gegeven worden. Je bent als werkgever hoogstens gelimiteerd met een minimum, maar er zijn, voor bedienden in de profit-sectoren (en uitgezonderd uitvoerende functies zoals kassabedienden), weinig sectoren waar het minimum tegelijk per se in de praktijk het maximum is.
ik doelde op interne policy van grote bedrijven met regels

Geen idee, misschien wil de ene liever 10 dagen extra verlof en de andere wil graag iets anders. Waarom dat slecht personeelsbeleid is snap ik niet.
Frustraties zijn er enkel als je u onder bedeeld voelt volgens mij, dat heeft niets te maken met KMO of niet. Of collega A op basis van goede prestaties nu een bonus in warrants krijgt in multinational A of 10 dagen verlof in KMO B is toch niet verschillend voor de frustraties?

Ik heb de indruk dat jij eerder tegen het extra belonen bent van goede performers. Dat staat los van KMO of andere.

Het feit dat je door te onderhandelen vooruit kan raken is net het voordeel aan de privé, en dat is toch zowel in KMO's als multinationals?
Onderhandelen wel, maar je moet alle mensen op hetzelfde niveau dezelfde keuzes geven. Bonus en loon kan verschillen.

Maar vanaf je een bepaalde kritische massa bereikt kan je niet meer een beleid voeren op de kop. Levert je enkel maar veel frustraties op.

Als je mensen de keuze wil kan je je wenden tot cafetariaplan, mobiliteitsbudget, ... Genoeg mogelijkheden zodanig dat niet iedereen dagelijks moet gaan vragen of die al dan niet goed gewerkt heeft en is een extra kan krijgen.

Of collega A op basis van goede prestaties nu een bonus in warrants krijgt in multinational A of 10 dagen verlof in KMO B is toch niet verschillend voor de frustraties?
Zie hierboven, als ik de keuze ooit gekregen heb voor 10 dagen of bonus niet. Anders wel en op termijn is zo een beleid niet houdbaar. Er is een reden voor dat er geen enkel grotere structuur dat heeft.

heb de indruk dat jij eerder tegen het extra belonen bent van goede performers. Dat staat los van KMO of andere.
Neen totaal niet, ik zou zelfs graag de automatische index zien afgeschaft worden zodanig dat de slechte werknemers niet met een deel van de stijging van de loonmassa gaan lopen en er minder overblijft om de goeie extra te belonen.

Onderhandelen wel, maar je moet alle mensen op hetzelfde niveau dezelfde keuzes geven. Bonus en loon kan verschillen.
Nee. Als de 1 vrijwillig nachten mee werkt en de andere niet = andere aanpak van verloning.
Maar vanaf je een bepaalde kritische massa bereikt kan je niet meer een beleid voeren op de kop. Levert je enkel maar veel frustraties op.
Van wie? De minder presterende die denken dat ze het bedrijf recht houden?
Als je mensen de keuze wil kan je je wenden tot cafetariaplan, mobiliteitsbudget, ... Genoeg mogelijkheden zodanig dat niet iedereen dagelijks moet gaan vragen of die al dan niet goed gewerkt heeft en is een extra kan krijgen.
Waarom? Een KMO kan net het voordeel hebben van een persoonlijke aanpak = gesprek met je personeel zodat je weet wat er leeft en wat hun wensen zijn.
Zo stel je het af per persoon. Ook daar weer die zaken gelden dan meestal voor iedereen.
Zie hierboven, als ik de keuze ooit gekregen heb voor 10 dagen of bonus niet. Anders wel en op termijn is zo een beleid niet houdbaar. Er is een reden voor dat er geen enkel grotere structuur dat heeft.
Waarom krijgt de ene 5% opslag, de andere 10% en nog iemand anders maar 1% of zelfs geen?
Ga ergens werken met barema´s of leer omgaan met het feit dat niet iedereen even goed of veel werkt en dus niet hetzelfde verdient.
Neen totaal niet, ik zou zelfs graag de automatische index zien afgeschaft worden zodanig dat de slechte werknemers niet met een deel van de stijging van de loonmassa gaan lopen en er minder overblijft om de goeie extra te bebelonen.
Niet in elke sector maakt een bedrijf verlies aan de indexering. De inkomsten stijgen ook mee.

Waarom? Differentiatie in bonus spreekt voor zich, gezien hun eenmalig karakter. Maar waarom zou loon verschillend moeten kunnen zijn tussen mensen met hetzelfde takenpakket, maar aantal vakantiedagen altijd gelijk?

maar aantal vakantiedagen altijd gelijk?
Als er een transparant systeem is zodanig dat je ook aanspraak kan maken op die dagen geen probleem.

Vb cafetaria plan, recuperatie door nachten, anciënniteit, leeftijd, ...

Maar gewoon zo omdat je het toevallig gaan vragen bent... Neen bedankt

Als er een transparant systeem is zodanig dat je ook aanspraak kan maken op die dagen geen probleem.

Vb cafetaria plan, recuperatie door nachten, anciënniteit, leeftijd, ...

Maar gewoon zo omdat je het toevallig gaan vragen bent... Neen bedankt

Ik snap nog altijd niet waarom enkel loon onderhandelbaar zou zijn. Iedereen dan ook dezelfde bedrijfswagen?

Terug
Bovenaan