Minstens één reden: door meer in te zetten op reddingsoperaties gesponsord door de EU, zonder een consequent asielbeleid (illegaal voet op Europese boden = géén asiel), houd je onvermijdelijk een business model van mensensmokkelaars in stand: die mensen illegaal helpen grenzen oversteken met nauwelijks zeewaardige schepen, en naïeve NGO's die hen daarbij helpen, waardoor ze nog meer gammele bootjes gaan sturen die dan door Europese kustwachten zouden moeten gered worden, en waarbij onvermijdelijk er op een gegeven moment ook weer een schip niet gered zal kunnen worden, en de cirkel is rond. Je redt zo uiteindelijk wel mensen, maar trekt er nog meer aan, waarbij er ook weer mensen zullen sterven.
Tientallen tot honderden illegale bootjes gevuld met honderden mensen die illegaal de grens oversteken, versus een unieke gebeurtenis van een duikboot - nu eigenlijk mag je dit toestel niet eens zo noemen blijkbaar - gevuld met slechts 5 extreem rijke avonturiers... de vergelijking loopt mank van zodra je ze van iets naderbij bekijkt. De cartoon van Lectr was vooral gemakkelijk.
Begrijp me niet verkeerd, ik zou liever niet de dood van illegale migranten als afschrikfactor gebruikt zien worden, voor mijn part mag er wél een reddingsboot klaarstaan voor illegale migranten die de Middellandse Zee oversteken, maar dan zou er ook een vliegtuig moeten klaarstaan binnen de paar weken om mensen uit land X, zonder recht op economisch asiel hier, zo snel mogelijk terug naar land X gestuurd worden.
Er waren bijvoorbeeld veel Pakistanen aan boord van dat schip in kwestie, dat is een veilig land vér van hier, zonder nood om asiel aan te verlenen. Zeker niet wanneer er nu ook effectief oorlog is op het Europese continent.