Onderzeeër Titan vermist tijdens toeristische tocht naar wrak Titanic

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 5800
  • Startdatum Startdatum
Ja of een krasje of een of andere minuscuul defect, waardoor de structuur plots faalt onder toenemende waterdruk.

Daar staan enorme krachten op op die diepte, he. Heb ooit eens iets gelezen over een andere diepzee duikboot, waar de titanium structuur met een waanzinnige precisie (qua dimensies) moest gemaakt worden. Zo niet vervormde dat ding op de verkeerde manier onder druk en zou het kunnen imploderen.
Hierzo:

"Machined and forged to within 99.999% perfect circularity" :crazy:

Laatst bewerkt:
Maar gewoon door te kloppen langs binnen? :unsure:
Ja.

Of een signaal (en dat geldt zowel voor elektrische als akoestische) kan worden “gedecodeerd“ hangt niet af van hoe sterk dit signaal is maar van de verhouding tussen de sterkte van het signaal dat je wil ontvangen en de sterkte van de omgevingsruis (Signal to Noise Ratio)

Als je in de Genk de radio aanzet en naar Brussel rijdt moet je halfweg al omschakelen naar een andere frequentie, nauwelijks 50km, terwijl je de Astra TV satellieten die ergens op 36000km!!!! boven de aarde hangen probleemloos kan ontvangen. Dit verschil zit”m louter in het ruisniveau dat verschrikkelijk laag is daar in de ruimte.

Nu barst het in de oceaan van de ruis (Levende wezens, scheepvaart,…) maar het is precies in het verwijderen van die ruis (via DSP, maar ook meerdere microfoons, diversity receivers heet dat) waar men de laatste decennia enorme technologische vooruitgangen heeft geboekt. Je gaat daar paf van staan wat de mogelijkheden zijn.

Als jij in een zaal staat met 100 man die allemaal zitten te praten dan versta je geen iota van de persoon naast je, laat staan iemand die 5m van je vandaan staat. Wel met de technologie van vandaag kan men de stem van een enkele persoon uit dat geroezemoes halen, kristalhelder.

Op elk vliegtuig zit een sonar en radiobaken. Hoe denk je dat ze dat anders terugvinden bij een crash in zee? Denk wel dat het nu al duidelijk is dat die Titan de “Lada van de oceaan“ is, alles wat maar enigszins overbodig is zit er ook niet op. Ben enigzins verbaasd dat de VS of CA dit toestel toelaat voor commercieël (toeristisch) gebruik. Je zou verwachten dat daar een keuringscertificaat met bijbehorende normgeving voor verreist is, net zoals bij vliegtuigen bv.

Dat weet ik zo nog niet. Vergeet niet dat er zonder lichamen eigenlijk geen overlijden kan vastgesteld worden. Geen idee hoe het in andere landen zit, maar dan zijn er wachtperiodes, moet er via de rechter gegaan worden etc, om het overlijden 'definitief' te maken. En aangezien het om mensen met veel geld gaat, zal dat niet onbelangrijk zijn voor de erfgenamen.
Goed punt. Maar als die submersible geïmplodeerd is op relatief grote diepte, is de kans klein dat er nog iets overblijft van die lichamen. Dus men zal die lichamen waarschijnlijk niet terug vinden. Denk ik. Ik heb geen kennis van recht of forensisch onderzoek, maar ik denk dat men dan zal uitgaan van de 'presumption of death'.
Volgens wiki:
If the death is thought to have taken place in international waters or in a location without a centralized and reliable police force or vital statistics registration system, other laws may apply.
Het wrak van de Titanic bevindt zich in Canadese wateren. Ik weet niet of die Titan zich in Canadese of internationale wateren bevindt.

Ja.

Of een signaal (en dat geldt zowel voor elektrische als akoestische) kan worden “gedecodeerd“ hangt niet af van hoe sterk dit signaal is maar van de verhouding tussen de sterkte van het signaal dat je wil ontvangen en de sterkte van de omgevingsruis (Signal to Noise Ratio)

Als je in de Genk de radio aanzet en naar Brussel rijdt moet je halfweg al omschakelen naar een andere frequentie, nauwelijks 50km, terwijl je de Astra TV satellieten die ergens op 36000km!!!! boven de aarde hangen probleemloos kan ontvangen. Dit verschil zit”m louter in het ruisniveau dat verschrikkelijk laag is daar in de ruimte.

Nu barst het in de oceaan van de ruis (Levende wezens, scheepvaart,…) maar het is precies in het verwijderen van die ruis (via DSP, maar ook meerdere microfoons, diversity receivers heet dat) waar men de laatste decennia enorme technologische vooruitgangen heeft geboekt. Je gaat daar paf van staan wat de mogelijkheden zijn.

Als jij in een zaal staat met 100 man die allemaal zitten te praten dan versta je geen iota van de persoon naast je, laat staan iemand die 5m van je vandaan staat. Wel met de technologie van vandaag kan men de stem van een enkele persoon uit dat geroezemoes halen, kristalhelder.

Op elk vliegtuig zit een sonar en radiobaken. Hoe denk je dat ze dat anders terugvinden bij een crash in zee? Denk wel dat het nu al duidelijk is dat die Titan de “Lada van de oceaan“ is, alles wat maar enigszins overbodig is zit er ook niet op. Ben enigzins verbaasd dat de VS of CA dit toestel toelaat voor commercieël (toeristisch) gebruik. Je zou verwachten dat daar een keuringscertificaat met bijbehorende normgeving voor verreist is, net zoals bij vliegtuigen bv.
er was dan ook niemand die het wou keuren en men had blijkbaar genoeg loopholes om het niet te laten keuren:
It does not require "to be registered in a country and therefore follow specific laws that are governed by international conventions, such as the Safety of Life at Sea (SOLAS), which was promulgated as a result of the Titanic sinking,"
While submersibles like Titan would have to comply with the Passenger Vessel Safety Act in the United States, the OceanGate vessel didn't do so because it was operating in international waters,

Anyway: je kan er van denken wat je wil, maar die mensen die er in gestapt zijn, hebben dit vrijwilllig gedaan en nadat ze er duidelijk op gewezen zijn dat dit een niet-gekeurde, experimentele duikboot was en het hun laatste rit kon betekenen. Als je dan nog enthousiast er in stapt dan valt er achteraf weinig aan te vechten. Nu, het zijn rijke families dus geld genoeg om er toch een team van advocaten op te zetten, maar wie ga je aanklagen? De CEO zit mee in het bootje en geen idee wat zo'n bedrijf zonder CEO is. De mede oprichter was er al uitgestapt. En dan is er nog de vraag onder welk rechtstelsel het boeltje valt.

Niets officieels voorlopig maar het zou om de landingsframe en achterklep van de duikboot gaan dusja... ciaokes. Rip.

Beste samenvatting stond reeds in deze thread:
Play stupid games, win stupid prizes.

Dit zijn mensen voor wie geld géén énkel issue was, en dan in zo'n gammel ding gaan duiken naar de Titanic...
had er wat extra geld tegenaan gegooid voor extra veiligheid, redundancies, en ze leefden nog allen. Als je een miljardair bent (of was), kan zelfs het tienvoud van hetgeen ze betaald hebben er ook nog gerust vanaf.

Hoe meer je leest over dat "duiktuig" - je kan het bezwaarlijk nog zelfs een echte duikboot noemen - hoe meer ik me afvraag hoe je zo roekeloos met je eigen leven kon omgaan. Om dezelfde reden betaal ik als plebejer ook graag iets meer voor deftige remmen op m'n fiets, omdat ik weet dat als ik met een wrak met slechte remmen me hier in het verkeer begeef, je ook vraagt om ongevallen. Miljardair en duiken naar de Titanic? Tja, had er iets meer geld tegenaan gegooid in plaats van te besparen op je veiligheid in één van de meest gevaarlijke zones op deze planeet: de diepzee.

Enig positief punt: als het ding geïmplodeerd is, hebben ze tenminste niet lang afgezien.

Daar staan enorme krachten op op die diepte, he.

Yup, toen ik mijn duikbrevet haalde, had mijn instructeur een leeg plastic flesje meegepakt om het effect te tonen van die waterdruk (op lucht in dat geval). Na een paar meter bleef van de lucht in dat flesje weinig over, echt compleet vacuum getrokken. Stel u dat een paar honderd (of duizend) meter verder voor...

Dit zijn mensen voor wie geld géén énkel issue was, en dan in zo'n gammel ding gaan duiken naar de Titanic...
Zie deze post van mij
--> “where do I sign?:support:

Dan denk ik *zucht*

Ik vind dit natuurlijk heel erg. En ja zelfs met zo'n gammer ding was de kans waarschijnlijk nog steeds amper 1% dat er iets vreselijk zou gebeuren. MAAR ze wisten dus weldegelijk het risico. Moet je er dan medelijden mee hebben?

Dat ze dan niet geleden hebben (als de geruchten waar zijn), is dan wel goed. Ze hebben waarschijnlijk dan nooit geweten dat ze gingen sterven.

Niets officieels voorlopig maar het zou om de landingsframe en achterklep van de duikboot gaan dusja... ciaokes. Rip.

Waar haal je die informatie?

"If you've seen the Titanic debris field, there'll be a thousand different objects that size," said Jamie Pringle, a forensic geoscientist at Keele University in the United Kingdom. "It might be an endless task."

Waar haal je die informatie?

Nog niet officieel bevestigd, dit is een verklaring van een vriend, dus het is wel nog even afwachten.

Terug
Bovenaan