Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Professor David Criekemans momenteel live op de VRT. Een genuanceerd beeld en het bekijken waard.

Word je toch depri van:

Hij wil niet doemdenken maar verwijst toch naar de slaapwandelaars van 1914, waar politieke ententes, fouten van beleidsmakers en miscommunicatie (doordat er teveel betrokken partijen waren) hebben geleid tot het uitbreken van de 1e Wereldoorlog. Hij zegt dat ze hier best niet te hard van de toren moeten blazen en zelf aan introspectie moeten doen vooraleer ze tot een akkoord kunnen komen.

Laatst bewerkt:
Wordt je toch depri van:

Hij wil niet doemdenken maar verwijst toch naar de slaapwandelaars van 1914, waar politieke ententes, fouten van beleidsmakers en miscommunicatie (doordat er teveel betrokken partijen waren) hebben geleid tot het uitbreken van de 1e Wereldoorlog. Hij zegt dat ze hier best niet te hard van de toren moeten blazen en zelf aan introspectie moeten doen om tot een akkoord te komen.
Wijs man. Hopelijk volgt er toch iets van een doorbraak uit de gesprekken die aan de gang zijn.
Als dat het geval is zou het Westen denk ik inderdaad best wel afstappen van de agressieve toon. Zonder daarbij de reeds beloofde hulp stop te zetten natuurlijk. Maar een wijziging in retoriek lijkt me dan absoluut het beste plan.

Weetje van professor Criekemans; België heeft bij de VN in 1945 voorgesteld dat wanneer een land uit de Veiligheidsraad zélf betrokken is bij een conflict, haar veto-recht zou vervallen. Dat is er toen niet doorgeraakt. Ze hadden beter naar ons geluisterd ginder in San Francisco dedju.
Ik denk niet dat dat hier een fluit verschil had gemaakt hoor, dan was Putin nu even goed bezig met de inval.

heel deze situatie toont aan dat we als soort het nog niet ver geschopt hebben. Eigenlijk triestig om te zien dat we nog altijd vechten om ingebeelde lijntjes op een kaart . We hadden al zo veel verder kunnen staan

Wijs man. Hopelijk volgt er toch iets van een doorbraak uit de gesprekken die aan de gang zijn.
Als dat het geval is zou het Westen denk ik inderdaad best wel afstappen van de agressieve toon. Zonder daarbij de reeds beloofde hulp stop te zetten natuurlijk. Maar een wijziging in retoriek lijkt me dan absoluut het beste plan.
Welke agressieve toon??

Een quasi losgeslagen Putin, vergeleken met enkele jaren geleden die een delusional geschiedenisbeeld heeft om de USSR te herstellen waarvan een groot deel van de bevolking geen enkele herinnering aan heeft.
En die hij stukken moeilijker kan controleren omdat die generatie geen TV meer kijkt maar online zit.
En dat terwijl hij de Navo sterker en meer verenigd heeft gemaakt dan de voorbije 30 jaar.
Inderdaad meer hooi op zijn vork genomen dan hij aankan denk ik.

heel deze situatie toont aan dat we als soort het nog niet ver geschopt hebben. Eigenlijk triestig om te zien dat we nog altijd vechten om ingebeelde lijntjes op een kaart . We hadden al zo veel verder kunnen staan
Echt hé. Op kosmische schaal zijn we toch gewoon een bende apen die elkaar om zeep blijven helpen en onze planeet blijven verkrachten tot het ooit op houdt.

Sorry maar de massale onderfinanciering van defensie is een probleem die al meer dan 20 à 30 jaar speelt, doorheen alle soorten regeringen, alle partijen, alle ministers, ... Het is gewoon een probleem geweest van enorme naïviteit sinds de val van het IJzeren Gordijn en het parasiteren onder de Amerikaanse veiligheidsparaplu. Iets wat ik hier al sinds mijn beginjaren op dit forum aankaart, toen iedereen nog zat te bashen op George W. Bush.
Als er al 30 jaar een probleem is, dan kan je toch niet beslissingen nemen die geen rekening houden met dat probleem? Doe je dat wel? Dan is dat toch een veeg teken hé?

Achter je pc blijven discussieren levert zeker niks op, misschien zet het wel een beweging op binnen Rusland
't Lijkt me gewoon utopisch te denken dat Rusland zich hier ook maar ene moer van zou aantrekken.

Maar een signaal is beter dan geen signaal, dus ik juich het toe. Vrees alleen dat zo zaken uiteindelijk niets veranderen :(

't Lijkt me gewoon utopisch te denken dat Rusland zich hier ook maar ene moer van zou aantrekken.

Maar een signaal is beter dan geen signaal, dus ik juich het toe. Vrees alleen dat zo zaken uiteindelijk niets veranderen :(
Die kans is groter dan de kans dat ze wel iets zullen veranderen uiteraard.

En dan nog , onmiddelijke toetreding ?
Welk signaal geef je dan aan die andere kandidaat-lidstaten ? Noord-Macedonië , je zou beter een oorlog forceren ?
De enige die het over onmiddellijke toetreding heeft is toch Zelinsky zelf? Die heeft nu de plicht om in het nieuws te blijven, en elke verklaring van de EU die niet koudweg "nee" is, is hoopgevend. Maar dat wil niet zeggen dat het gaat gebeuren.

Een quasi losgeslagen Putin, vergeleken met enkele jaren geleden die een delusional geschiedenisbeeld heeft om de USSR te herstellen waarvan een groot deel van de bevolking geen enkele herinnering aan heeft.
En die hij stukken moeilijker kan controleren omdat die generatie geen TV meer kijkt maar online zit.
En dat terwijl hij de Navo sterker en meer verenigd heeft gemaakt dan de voorbije 30 jaar.
Inderdaad meer hooi op zijn vork genomen dan hij aankan denk ik.
Hadden we hier ook maar een Condoleezza Rice

Iedereen is plots wel heel erg snel met nieuws naar buiten brengen over toetreding tot de EU, mss ist gewoon de bedoeling om een paar stappen vooruit te denken, en dit dan ook uiteindelijk te gebruiken als pasmunt om een toegeving te doen aan Putin.

Terug
Bovenaan