Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik heb ook plaats voor een 4-5 personen eigenlijk, maar geen enkel idee hoe ik die zou moeten contacteren of aan een lijst geraken van degenen die nog plaats zoeken.

Goed punt, ik hoop en vermoed dat ze daar wel snel duidelijkheid over zullen geven over hoe we kunnen helpen?

Nu is Rusland bezig met op grote schaal oorlogsmisdaden uit te voeren.

Gewoon volle bak MLRS richten op de steden. :wtf: Die gasten zijn echt niet goed in hun hoofd. Elke dag wordt deze oorlog een gradatie erger.:
- De schaal (over gans Oekraïne)
- Inmenging van Wit-Rusland en Tsjetsjenië
- Dreiging nucleaire wapens
- Oorlogsmisdaden op grote schaal
- Etc.

Euh... Gaat het een beetje, ja? Het maakt me razend. En al die laffe opportunistische honden à la Bolsonaro, Xi Jinping, ... blijven maar weigeren om dit te veroordelen. :wtf:
Dit artikel zit er voor mij boenk op:

It won’t be Mikhail Gorbachev’s name written on the death certificate of the Russian empire: it will be Putin’s. Gorbachev left Russians and Ukrainians feeling like siblings; Putin has turned them into enemies, and has ensured that the Ukrainian nation will henceforth define itself in opposition to Russia.

The Russian despot should know this as well as anyone. As a child, he grew up on a diet of stories about Russian bravery in the siege of Leningrad. He is now creating more such stories, but casting himself in the role of Hitler.

De Tsjetsjenen, da was een grappig verhaaltje. Opgepast zunne, die manne staan gekend voor war crimes te doen. Fear boe, vrees, vrees deze bloeddorstige (landverradende) wolven Ukraine:

Nu is Rusland bezig met op grote schaal oorlogsmisdaden uit te voeren.

Gewoon volle bak MLRS richten op de steden. :wtf: Die gasten zijn echt niet goed in hun hoofd. Elke dag wordt deze oorlog een gradatie erger.:
- De schaal (over gans Oekraïne)
- Inmenging van Wit-Rusland en Tsjetsjenië
- Dreiging nucleaire wapens
- Oorlogsmisdaden op grote schaal
- Etc.

Euh... Gaat het een beetje, ja? Het maakt me razend. En al die laffe opportunistische honden à la Bolsonaro, Xi Jinping, ... blijven maar weigeren om dit te veroordelen. :wtf:
Gelijk welk ander land zou toch al door de Amerikanen en de NAVO aangevallen geweest zijn. 't Is dat Rusland nu eenmaal een gigantische stockpile aan nucleaire wapens heeft.

Ik heb ook plaats voor een 4-5 personen eigenlijk, maar geen enkel idee hoe ik die zou moeten contacteren of aan een lijst geraken van degenen die nog plaats zoeken.
Goed punt, ik hoop en vermoed dat ze daar wel snel duidelijkheid over zullen geven over hoe we kunnen helpen?

Opgezet door een Scoutsgroep van Oekraïners uit het Antwerpse. Voorlopig niet over gans België, maar ze proberen uit te breiden.

Ik vind het wel opvallend hoeveel nieuws we zien in de trend van "Oekraïners halen helikopter neer", "Russisch konvooi vernield", ... in vergelijking met verliezen aan de Oekraïense kant. Ofwel zijn de Russen serieus op de sukkel, ofwel zijn onze nieuwsbronnen een stuk eenzijdiger dan we soms zelf beseffen.

Gelijk welk ander land zou toch al door de Amerikanen en de NAVO aangevallen geweest zijn.
Ja en neen. Misschien wel, maar Amerika ziet ook gewoon dat Rusland zichzelf compleet de vernieling in aan het rijden zijn. Dus zij zijn eigenlijk wel aan het winnen zonder er een poot voor te moeten uitsteken. "Never interrupt your enemy while he is making a mistake, it's very impolite".

Ik vind het wel opvallend hoeveel nieuws we zien in de trend van "Oekraïners halen helikopter neer", "Russisch konvooi vernield", ... in vergelijking met verliezen aan de Oekraïense kant. Ofwel zijn de Russen serieus op de sukkel, ofwel zijn onze nieuwsbronnen een stuk eenzijdiger dan we soms zelf beseffen.

Ik merk ook minder filmpjes en foto's van Russische kant.
Nochtans zouden we die nog moeten doorkrijgen.
Daardoor krijg je wel een vertekend beeld dat Oekraïne aan het winnen is.

Veel pro-Oekraïne berichtgevers hebben de policy om expliciet gegevens te delen van Russische invasie en troepen beweging en zo weinig mogelijk informatie van de troepenbewegingen van Oekraïne.

Een neergehaald migske delen ze dus maar al te graag. Maar als je door de gorefest van ge-BBQde Russische soldaten doorscrolt besef je toch ergens dat het waarschijnlijk niet echt goed gaat met het Russische leger.

De Tsjetsjenen, da was een grappig verhaaltje. Opgepast zunne, die manne staan gekend voor war crimes te doen. Fear boe, vrees, vrees deze bloeddorstige (landverradende) wolven Ukraine:
Ik werd daar ook wel een beetje gek van, van hoe sommige leden hier deden over die gozers. Alsof het hier over een RTS game gaat en de vijand Photon Man cheats had ingevoerd zoals in Age of Empires en het einde van de oorlog nabij was. Hoe je het ook draait of keert en hoe bloeddorstig en 'zonder vrees' je mag zijn: als er een kogel tussen je ogen terecht komt of je krijgt een bom op je kruin ben je even goed dood.

Dat wil niet zeggen dat bepaalde eenheden niet meer angst inboezemen dan anderen (een Navy SEAL team versus twaalf amper opgeleide 19-jarige soldaten is bijvoorbeeld een volledig oneerlijke strijd) maar goed. Er is een verschil tussen enorm goed opgeleide speciale eenheden (die dus wel degelijk 'gevaarlijker' zijn) en gewoon bloeddorstige onnozelaars die eens graag een vrouw stampen of 'hard zijn in kooigevechten' en al eens graag onschuldigen doodschieten. Met dat laatste ben je werkelijk niks in een vuurgevecht of oorlog tegen getrainde soldaten.

Laatst bewerkt:
Ach, die Tsetsjenen hebben toch vooral hun reputatie opgebouwd door tegen onderbewapende en ongetrainde 'troepen' wat brutaliteiten te tonen. Tis toch wat andere koek als je tegen een getrained, NATO bewapend UA alpha squad moet uitkomen.

Ik merk ook minder filmpjes en foto's van Russische kant.
Nochtans zouden we die nog moeten doorkrijgen.
Daardoor krijg je wel een vertekend beeld dat Oekraïne aan het winnen is.

Dat is ook logisch. Eerst en vooral hebben Russische soldaten hun telefoons moeten inleveren. Daarnaast is het de bedoeling van de Oekraïense bevolking om zo veel mogelijk beeldmateriaal online te plaatsen. Naast de internationale gemeenschap is dat materiaal ook handig voor de eigen troepen.

Dit artikel zit er voor mij boenk op:

Laat dit waar zijn aub. Vuilste smeerlappen die er momenteel rondlopen.

Ik werd daar ook wel een beetje gek van, van hoe sommige leden hier deden over die gozers. Alsof het hier over een RTS game gaat en de vijand Photon Man cheats had ingevoerd zoals in Age of Empires en het einde van de oorlog nabij was. Hoe je het ook draait of keert en hoe bloeddorstig en 'zonder vrees' je mag zijn: als er een kogel tussen je ogen terecht komt of je krijgt een bom op je kruin ben je even goed dood.

Dat wil niet zeggen dat bepaalde eenheden niet meer angst inboezemen dan anderen (een Navy SEAL team versus twaalf amper opgeleide 19-jarige soldaten is bijvoorbeeld een volledig oneerlijke strijd) maar goed.
Wel het gros van die zogezegde "supermode tsjetsjenen" leeft al niet meer. Die heeft Putin zelf vakkundig afgemaakt in den tijd en wat er overbleef van schoothondjes netjes naar zijn hand gezet.

Wat er hier wou aankomen was gewoon een bende IQ-loze huurlingen die zogezegd 5000 dollar kregen per kop.

Dat die bot gingen vangen tegen een leger dat al 8 jaar sinds de annexatie van de Krim ligt te trainen, enkele maanden geleden nog hoog technologische anti-tank wapens gekregen heeft en recent door de Turken opgeleid is in het gebruik van drone bombardementen, was relatief logisch.

Het innemen (en terug verliezen) van verschillende steden/dorpen/vlieghavens is toch wel al een aantal keren de revue gepasseerd.
Alle berichtgeving is met een korreltje zout te nemen, en zeker Oekraïne voert zijn oorlogscommunicatie op een uiterst "professionele" manier, waarmee ik wil zeggen dat het de juiste resultaten lijkt te behalen door extreem te focussen op de overwinningen en stoere daden, hoe klein ook.

Veel oekraïners zijn dan ook geen pushovers, en er heerst nog een beetje stoerheidscultuur die in dit soort situaties eigenlijk enkel maar voordelen biedt, indien het geen hersenloze vertoningen teweegbrengt.

Soms lopen daar precies nog schooljongetjes rond bij dat Russische leger (als het klopt en geen fake nieuws is natuurlijk), letterlijk cannon flodder.
Ben je niet beter met 200 goed getrainde beroepsmilitairen dan met 1000 snotneuzen? Het is uiteindelijk wel met mensenlevens dat je speelt. Train uw manschappen dan deftig als je ze naar het front stuurt en kijk of ze wel geschikt zijn om in het leger te gaan.

Soms lopen daar precies nog schooljongetjes rond bij dat Russische leger (als het klopt en geen fake nieuws is natuurlijk), letterlijk cannon flodder.
Ben je niet beter met 200 goed getrainde beroepsmilitairen dan met 1000 snotneuzen? Het is uiteindelijk wel met mensenlevens dat je speelt.
Conscripts.
Conscription in Russia (Russian: всеобщая воинская обязанность, romanized: vseobshchaya voinskaya obyazannost, translated as "universal military obligation" or "liability for military service") is a 12-month draft, which is mandatory for all male citizens age 18–27,
Het spijtige is dat dit inderdaad kanonnenvlees is in verouderd materiaal van de koude oorlog. Vele moeders gaan hun relatief piepjonge zonen niet meer terug zien.

Veel oekraïners zijn dan ook geen pushovers, en er heerst nog een beetje stoerheidscultuur die in dit soort situaties eigenlijk enkel maar voordelen biedt, indien het geen hersenloze vertoningen teweegbrengt.

Speciale soort, dat wel. (Die mijn heeft ~150kg druk nodig om af te gaan, ma swat)
De legende zegt dat hij op dit moment nog steeds aan het wandelen is en bijna aan de Russische grens is.

Terug
Bovenaan