Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Rusland heeft banden van China over Latijns-Amerika, Afrika tot in het Witte Huis zelf. Dat dat autocraten zijn speelt niet zo een rol, er zijn nu eenmaal meer autocraten dan democraten. Rusland is een schurkenstaat, zeker. Maar het is ook het grootste buurland van Europa, en tjokvol grondstoffen die heel de wereld wil gebruiken. Het is naïef om te denken dat wij die even gaan isoleren en alles zal goed komen.
Connecties, geen banden. En het zijn er alsmaar minder. Het enige wat ze met China hebben is een relatie waarin ze hoe langer hoe minder als gelijke worden behandeld maar eerder als een soort van pseudovazalstaat. China heeft hoe langer hoe meer invloed over Rusland, niet omgekeerd. Hun invloed in Zuid-Amerika beperkt zich toch ook tot een paar bedenkelijke regimes als Cuba en Venezuela.

Je bent geen vrienden of zelfs partners met staten die genocidale trekken hebben en die op termijn delen van uw grondgebied inlijven op de agenda hebben staan. Rusland heeft trouwens geen grondstoffen die we ofwel niet elders kunnen halen, of waar geen alternatieven voor zijn. Fun fact, het grote probleem is net dat we onder andere door mensen die half gekocht zijn door Rusland, zoals Merkel en Schröder, in de val gelopen zijn dat Rusland een betrouwbare partner zou zijn waar je een stabiele relatie mee kan opbouwen. De laatste vijf jaar, en eigenlijk al de hele periode sinds 2014, zijn het absolute bewijs dat niets minder waar is.

....

Ik heb het niet allemaal zo kort gevolgd want veel van heel dat corruptieverhaal wordt weer serieus uitgesmeerd in de media. Maar ik dacht dat het niet over partijleden gaat maar over leden van de oppositie?
Om de Europese neuzen in dezelfde richting te laten wijzen is het dan ook nodig om minder clickbait koppen te publiceren met misleidende tekst en foto om daarna het genuanceerde artikel achter een betaalmuur te zetten, zoals deze (vanop HLN):

Je voedt er enkel een vocale minderheid mee die zich nu gesterkt ziet in hun eigen 'gelijk'.

Om de Europese neuzen in dezelfde richting te laten wijzen is het dan ook nodig om minder clickbait koppen te publiceren met misleidende tekst en foto om daarna het genuanceerde artikel achter een betaalmuur te zetten, zoals deze (vanop HLN):

[MEDA=imgur]a/JYfUXwd[/MEDIA]

Je voedt er enkel een vocale minderheid mee die zich nu gesterkt ziet in hun eigen 'gelijk'.
Toen ik dat zag dacht ik ook eerst dat hij gepakt was in dat corruptieschandaal.
Ik zie ook geen manier om die tekst anders te interpreteren.

Verwacht veel posts op sociale media van "bezorgde burgers" die de steun aan Oekraïne in vraag gaan stellen. Russische bots met een nieuw verhaal waarmee ze tweespalt zaaien dat bij een groot deel "kritische denkers" als zoete koek binnengaat

HLN is lang niet de enige krant die bedenkelijke clickbaittitels gebruikt. En niet alleen op de artikels van HLN.be reageren verzuurde Jannekes en Miekes met hun venijn en ongefundeerde vooroordelen omdat ze enkel afgaan op een misleidende titel in plaats van de inhoud, die ga je ook terugvinden op FB bij andere kranten die ook clickbaittitels publiceren omdat nu eenmaal beantwoord aan de logica dat een aantrekkelijke titel clicks genereert. Helaas trekt dat naast lezers dus ook tal van figuren aan die nog eens goed hun gal willen spuwen. De toxische kanker van verzuring is - helaas - niet enkel beperkt op het veelvuldig vermaledijde HLN.be.

En hoe ga je concreet voorkomen dat die clickbaittitels nog worden gemaakt? Censuur toepassen? Dat is koren op de molen van al die verzuurde complotdenkers die weinig hoog oplopen met de 'Mainstream Media'.

Je zou er begot een complot van de EU in beginnen zien:

Zonder Amerika is de EU niets in de strijd tegen Rusland.
Amerika zet de poort wagenwijd open voor Rusland om te zegevieren.
Geen wil/durf/kunnen vanuit de EU om Oekraïne bij te staan en tegen Amerika in te gaan.
Laat de media massaal zaken over de corruptie in Oekraïne verspreiden.
De ideale uitweg van de EU om te melden dat we Oekraïne niet meer kunnen steunen, want het is tegen onze principes en not done dat men het geld voor corruptie gebruikt. So long Oekraïne en nog net ons gezicht kunnen redden!
Snel snel achter Amerika huppelen om nog wat Russische kruimels te rapen dat onze economische banden terug versterkt.

Volgens onze zelfverklaarde expert Housen is het al volledig naar de kloten. (Maar goed ik weet niet of je die mens nog serieus kan nemen :sarcastic:)

- Oekraïne krijgt niks meer van de VS
- Europa heeft gene zak te zeggen en kan niks doen. Ze zijn een lege doos
- Die veiligheidsgaranties hierboven zijn een lege doos
- Trump laat Europa in de steek
- Poetin gaat gehakt maken van Oekraïne en daar is "niets" aan te doen. Oekraïne verliest de oorlog en wij staan er bij en kijken er naar
- De Oekraïnse bevolking steunt Zelensky nog voor amper 50% waardoor hij eigenlijk géén keuze meer heeft dan te knikken en ja te zeggen tegen deze deal (Mmm .. dat is niet hetzelfde als zeggen: OK we prefereren Rusland over Zelensky. Housen verdraait hier toch wat zaken)

Ik kan nu het artikel hier niet posten want 'betalend' maar cru gezegd komt het op bovenstaande neer (hetgeen hij in het interview zegt)
We kunnen nu allemaal zitten neuten dat het een slechte deal is, maar als Europa nu aan tafel wou zitten, hadden ze al eerder hun wapenproductie moeten opschalen. Wat stellen we vast? De tweede vitesse wordt amper gevonden, en we zijn 3 jaar en 9 maanden na de invasie.
Dus tot zover heeft Housen spijtig genoeg gelijk.

Het is eens aan Europa om knopen door te hakken: gaan we nu echt eens in gang schieten of niet? Indien dat nu niet volmondig ja is, is het evengoed zinloos om Oekrainse en Russische soldaten de dood te blijven injagen op een front dat amper beweegt.

Geloven jullie echt dat Europa binnenkort echt eensgezind en vollebak militair gaat wakker schieten? Eerlijke vraag.

Persoonlijk vrees ik ervoor, en ik zou dus deze enorm slechte deal aanvaarden om op korte termijn alvast bloedvergieten te stoppen. Shitstorm incoming voor die mening waarschijnlijk, maar neen ik ben geen Russische trol, gewoon een realist. Ik geloof zeker dat we het kunnen, maar we doen het niet genoeg. Dit is de zoveelste diplomatieke shot onder ons gat. Dat gaat ooit eens een middenvinger worden, en dan gaat het weer "stoute Trump" of "stoute Poetin" zijn. Neen: het is "domme EU" of "Ursula kieken", en we moeten dat durven zeggen. Het is te zwak. Te weinig. Buiten 1001 regeltjes schijten is er niet veel meer uitgekomen dan roaming tarieven afspreken. Het wordt tijd voor het serieuze werk.
De VS gaat ook niet eindeloos onze shit blijven opkuisen terwijl wij ons geld liever investeren in dingen die je als frivool kan zien in tijden van oorlog aan je grens.
Dat Oekraine nu op papier een half of anderhalf leger heeft maakt ook geen bal uit, alleen houdt zo'n grensland Rusland toch nooit tegen. Als Europa militair meer wakker wordt de komende jaren zullen al die landen sowieso minder kwetsbaar zijn. Dat we half Oekraine kwijt zijn is enkel onze eigen dikke schuld, niemand anders. You snooze you lose. En wat is verder na de invasie gebleken? Sorry Oekraine, de rest van Europa zag jullie graag, maar blijkbaar niet genoeg om plots zelf heel diep in de zakken te tasten...
Diplomatiek heeft de EU nu niets te zeggen over de deal (maar dat gaan ze wel tevergeefs proberen uiteraard, zucht...), dat gaat toch genegeerd worden. We kunnen Oekraine wel aanraden deze deal te aanvaarden, met de garantie om ze daarna goed bij te staan qua heropbouw enz, en de komende jaren van een echte militaire backup te voorzien, ook al hebben ze op papier zelf maar een half leger. Een mooiere oplossing gaat toch nooit uit de lucht vallen, we kunnen dit moeilijk nog eens 5 jaar laten zweren hopend dat Europa militair in die tijd terug volwassen wordt, just my 2 cents.

Laatst bewerkt:
Toen ik dat zag dacht ik ook eerst dat hij gepakt was in dat corruptieschandaal.
Ik zie ook geen manier om die tekst anders te interpreteren.
Waarover gaat het corruptie gedeelte dan? Ik dacht dus ook dat hij in een corruptieschandaal verwikkeld was na het zien van die titel, maar dat klopt dus niet?

Waarover gaat het corruptie gedeelte dan? Ik dacht dus ook dat hij in een corruptieschandaal verwikkeld was na het zien van die titel, maar dat klopt dus niet?
Nee, maar wel zijn minister van justitie en de minister van energie blijkbaar. Moest dat hier gebeuren dan hielden we uiteraard de president of premier ook verantwoordelijk. Maar ik denk niet dat het zo simpel is in een land in oorlog ( en een land waar corruptie gewoon veel meer de norm is)

De druk is nu wel immens op Zelensky om enkele vertrouwelingen opzij te zetten. Hijzelf geniet nog wel voldoende steun (en hijzelf is id niet verdacht van zwaarwichtige feiten) maar een deel van zijn entourage geniet geen steun meer (en een aantal is wel verdacht). Hij gaat knopen moeten doorhakken, zeker nu hij tevens onder druk staat van Trump.

Geloven jullie echt dat Europa binnenkort echt eensgezind en vollebak militair gaat wakker schieten? Eerlijke vraag.
Nee, meer zelfs, als we in de huidige omstandigheden hard tegen de kar van de Amerikanen rijden en ze daardoor uit de NATO zouden stappen, zal ook de rest-NATO snel uit elkaar vallen vrees ik. Kijk bv. naar de triestige saga rond het Europese gevechtstoestel SCAF. NATO zonder de Amerikanen zou een onderling getouwtrek van jewelste worden dat alleen maar kan leiden tot afbrokkeling.

Neen: het is "domme EU" of "Ursula kieken", en we moeten dat durven zeggen. Het is te zwak. Te weinig. Buiten 1001 regeltjes schijten is er niet veel meer uitgekomen dan roaming tarieven afspreken. Het wordt tijd voor het serieuze werk.

De EU is in de eerste plaats een economisch verbond. Als we zouden willen dat de EU rechtlijnig, snel en indien nodig hard optreedt is een veel verdere integratie nodig. In géén geval dat dit in de nabije toekomst gaat gebeuren. Het verbond telt nu al veel te veel scheuren en bij de bevolking is er hoegenaamd geen draagvlak voor meer EU.

Laatst bewerkt:
We kunnen nu allemaal zitten neuten dat het een slechte deal is, maar als Europa nu aan tafel wou zitten, hadden ze al eerder hun wapenproductie moeten opschalen. Wat stellen we vast? De tweede vitesse wordt amper gevonden, en we zijn 3 jaar en 9 maanden na de invasie.

Het is eens aan Europa om knopen door te hakken: gaan we nu echt eens in gang schieten of niet? Indien dat nu niet volmondig ja is, is het evengoed zinloos om Oekrainse en Russische soldaten de dood te blijven injagen op een front dat amper beweegt.

Persoonlijk vrees ik ervoor, en ik zou dus deze enorm slechte deal aanvaarden om op korte termijn alvast bloedvergieten te stoppen. Shitstorm incoming voor die mening waarschijnlijk, maar neen ik ben geen Russische trol, gewoon een realist. Ik geloof zeker dat we het kunnen, maar we doen het niet genoeg. Dit is de zoveelste diplomatieke shot onder ons gat. Dat gaat ooit eens een middenvinger worden, en dan gaat het weer "stoute Trump" of "stoute Poetin" zijn. Neen: het is "domme EU" of "Ursula kieken", en we moeten dat durven zeggen. Het is te zwak. Te weinig. Buiten 1001 regeltjes schijten is er niet veel meer uitgekomen dan roaming tarieven afspreken. Het wordt tijd voor het serieuze werk.
De VS gaat ook niet eindeloos onze shit blijven opkuisen terwijl wij ons geld liever investeren in dingen die je als frivool kan zien in tijden van oorlog aan je grens.
Dat Oekraine nu op papier een half of anderhalf leger heeft maakt ook geen bal uit, alleen houdt zo'n grensland Rusland toch nooit tegen. Als Europa militair meer wakker wordt de komende jaren zullen al die landen sowieso minder kwetsbaar zijn. Dat we half Oekraine kwijt zijn is enkel onze eigen dikke schuld, niemand anders. You snooze you lose. En wat is verder na de invasie gebleken? Sorry Oekraine, de rest van Europa zag jullie graag, maar blijkbaar niet genoeg om plots zelf heel diep in de zakken te tasten...
Diplomatiek heeft de EU nu niets te zeggen over de deal (maar dat gaan ze wel tevergeefs proberen uiteraard, zucht...), dat gaat toch genegeerd worden. We kunnen Oekraine wel aanraden deze deal te aanvaarden, met de garantie om ze daarna goed bij te staan qua heropbouw enz, en de komende jaren van een echte militaire backup te voorzien, ook al hebben ze op papier zelf maar een half leger. Een mooiere oplossing gaat toch nooit uit de lucht vallen, we kunnen dit moeilijk nog eens 5 jaar laten zweren hopend dat Europa militair in die tijd terug volwassen wordt, just my 2 cents.

Zowel op militair als op andere vlakken blijft Europa veel te veel op de achtergrond - bijkomend is het geen excuus dat bvb. Hongarije dwars zou kunnen liggen - je hebt die helemaal niet nodig om je voet tussen de deur te zetten - Europa kan gerust pogingen doen om een vredesplan op te stellen, pogingen doen om met de VS, met Rusland te praten, militair gevoelig meer steun bieden.

Staan wachten op een uitnodiging is zelden een goed plan. Europa moet ook realistisch blijven - Oekraïne gaat de oorlog verliezen - dat is een zekerheid, enkel de timing is niet gekend. Vrede zonder verlies is dus ook gewoon geen optie, voor Rusland heeft Europa ook troeven in handen. Denk ook niet dat Rusland zit te wachten op een oneindige oorlog.

Deze oorlog duurt reeds een paar jaar, de winter staat voor de deur en Rusland heeft steeds meer mogelijkheden om die winter extra lang en hard te maken - Oekraïne gaat daaronder kraken, vroeg of laat maar vroeger dan Rusland gezien de effecten van de oorlog vele malen minder merkbaar zijn voor de burgers. Het is al even duidelijk dat een plotse opmars of ineenstorting niet gaat gebeuren - maar (very) slow and steady gaat het wel richting Rusland. En voor Oekraïne neemt de steun van de VS ook af aan een traag tempo.

Dat militair luik is ook gewoon nodig, op dat vlak heeft Trump wel een punt: als je militair wat meer kan prikken zorgt dat gewoon voor betere kaarten.

Bestuur energiebedrijven fraudeert met geld.
-> in het bestuur zit iemand waar Zelensky ooit mee heeft samengewerkt en die hij goed kent/kende.
-> minister van energie is politiek verantwoordelijk en is opgestapt. Misschien dat hij er van wist, misschien ook niet.

Dat is heel het verhaal.

Washington legt ook zichzelf in de watten met ‘vredesplan’ voor Oekraïne: 50 procent van alle winst, Europa moet nog eens 100 miljard bijpassen

Je hoeft het artikel niet te kunnen lezen. De titel klopt met wat er in staat. Oa artikel 14 van het 28 stappen plan.

1. Oekraine geeft zichzelf over
2. Europa betaalt alles
3. Trump en Poetin verrijken zichzelf
4. Poetin kan over 2 jaar opnieuw Oekraïne aanvallen na een korte pauze om de batterijen op te laden en binnen de 3 dagen Oekraïne veroveren (want ze zijn dan lam gelegd)

Trump is gewoon een Russische spion.

Ik vind het ook teleurstellend dat Europa de wapenproductie maar niet lijkt op te schalen.

Enige reden dat ik denk dat het nog wel gaat gebeuren is wanneer de auto-industrie stilvalt. Sputteren doet die al.
Het probleem is dat er nog te veel naar de eigen industrie gekeken wordt. De Unie is een economisch blok maar geen politieke of monetaire unie. Iedereen zorgt dus nog altijd in de erste plaats voor zichzelf. Eén van de voorbeelden:

Het voornaamste probleem? Het Franse Dassault neemt geen genoegen met zijn deel van de koek. Het concern wil naar verluidt tot driekwart van de contracten krijgen.

Tja, zo geraakt ge nergens hé.
Ja, we hebben we een aantal goeie fabricanten die zeer degelijke systemen maken. Maar als die krachten bundelen zou het veel efficiënter kunnen en kunnen we onze voet pas echt naast de VS zetten. Ik vind de nationalistische reflex die door Europa trekt echt wel een jammere evolutie.
Al moeten "we" niet gigantisch onder doen voor de VS.

Het grootste probleem is de mentaliteit. Onlangs nog verwoord door de stafchef van het Franse leger:

We hebben alle kennis, alle economische en demografische kracht om het regime in Moskou te ontmoedigen”, zei hij.
Mandon richtte zich vervolgens tot de burgemeesters. “Wat nog ontbreekt – en daarbij spelen jullie een belangrijke rol – is de mentale kracht om pijn te accepteren, om zo te beschermen wie we zijn”, klonk het. “Als ons land zwicht omdat het niet bereid is om zijn kinderen te verliezen (...), dan lopen we gevaar. Jullie moeten daarover spreken in jullie gemeenten”

En om eerlijk te zijn, I get it. Ik heb ne zoon van 6. Ik zou der ook ni voor staan springen mocht die op z'n 18e in dienst gaan om dan in Oekraïne te eindigen. Ik weet dat dat een hypocriete houding is want zonder militairen en de wil ze in te zetten, zijn we nergens.
En da's het verschil met bv de US, waar er toch heel anders tegen een militaire carrière wordt aangezien en de status van veteranen daar.

Voor wat het waard is, die Europese militaire productie upscaling is wel degelijk al even aan de gang en gaat eigenlijk itt de gebruikelijke gang van zaken in Europa verrassend snel. Alleen lees je daar niets over in de pers. Waar Europa wel nog altijd tekortschiet is in Oekraine meer geven dan wat nodig is om niet te verliezen. Heeft deels te maken met een aantal prominenten die denken dat we na het einde van dit conflict gewoon terug naar business as usual met Rusland kunnen en met een of twee mollen in het Europese bestel die nog altijd veel kunnen blokkeren (Orban, Fico). Eigenlijk is het schrijnend dat er geen mechanisme bestaat om lidstaten uit de EU te zetten, want Hongarije en Slovakije rijden momenteel gewoon voor de Russen. Aan de andere kant is het hopelijk binnen dit en een jaar gedaan met Orban.

1. De soevereiniteit van Oekraïne wordt bevestigd.
  2. Er zal een alomvattend niet-aanvalsverdrag worden gesloten tussen Rusland, Oekraïne en Europa. Alle onduidelijkheden van de afgelopen dertig jaar worden weggewerkt.
  3. Rusland zal geen naburige landen binnenvallen en de NAVO zal niet verder uitbreiden.
  4. Er vindt een dialoog plaats tussen Rusland en de NAVO, met bemiddeling van de Verenigde Staten, om alle veiligheidsproblemen op te lossen en voorwaarden te scheppen voor de-escalatie, om de wereldwijde veiligheid te waarborgen en de mogelijkheden voor samenwerking en toekomstige economische ontwikkeling te vergroten.
  5. Oekraïne krijgt betrouwbare veiligheidsgaranties.
  6. De omvang van de Oekraïense strijdkrachten wordt beperkt tot 600.000 manschappen. (Momenteel zou het leger van Oekraïne volgens een Oekraïense functionaris 800.000 tot 850.000 manschappen tellen, terwijl dit er vóór de oorlog ongeveer 250.000 waren, meldt Axios.)
  7. Oekraïne stemt ermee in om in zijn grondwet vast te leggen dat het zich niet bij de NAVO zal aansluiten. De NAVO stemt ermee in om in haar statuten een bepaling op te nemen dat Oekraïne in de toekomst niet zal toetreden.
  8. De NAVO zal geen troepen in Oekraïne stationeren.
  9. Europese straaljagers worden in Polen gestationeerd.
  10. De Amerikaanse garantie, waar de VS een vergoeding voor krijgen:

ls Oekraïne Rusland binnenvalt of zonder reden een raket op Moskou of Sint-Petersburg afvuurt, verliest het land de veiligheidsgarantie.
    Als Rusland Oekraïne binnenvalt, zullen, naast een daadkrachtige gecoördineerde militaire reactie, ook alle wereldwijde sancties opnieuw worden ingesteld. Ook de erkenning van het nieuwe grondgebied en alle andere voordelen van deze deal worden ingetrokken.

11. Oekraïne komt in aanmerking voor EU-lidmaatschap en krijgt intussen voor korte tijd preferentiële toegang tot de Europese markt.
  12. Een krachtig internationaal pakket aan maatregelen voor de heropbouw van Oekraïne. Waaronder, maar niet beperkt tot:

De oprichting van een Oekraïens Ontwikkelingsfonds om te investeren in snelgroeiende sectoren, waaronder technologie, datacentra en kunstmatige intelligentie.
    De VS gaan met Oekraïne samenwerken om gezamenlijk de gasinfrastructuur van het land herop te bouwen, te ontwikkelen, te moderniseren en te exploiteren, inclusief pijpleidingen en opslagfaciliteiten.
    Gezamenlijke inspanningen om door de oorlog getroffen gebieden te herstellen, met als doel de restauratie, wederopbouw en modernisering van steden en woonwijken.
    De ontwikkeling van infrastructuur.
    Het ontginnen van mineralen en natuurlijke hulpbronnen.
    De Wereldbank zal een bijzonder financieringspakket ontwikkelen om deze inspanningen te versnellen.
  13. Rusland zal opnieuw worden geïntegreerd in de wereldeconomie:

Het opheffen van sancties wordt stapsgewijs en per geval besproken en overeengekomen.
    De VS gaan een overeenkomst aan voor een economische samenwerking op de lange termijn, gericht op wederzijdse ontwikkeling van energie, natuurlijke hulpbronnen, infrastructuur, kunstmatige intelligentie, datacentra, projecten voor de ontginning van zeldzame aardmetalen in het Noordpoolgebied en andere voor beide partijen voordelige zakelijke opportuniteiten.
    Rusland wordt uitgenodigd om weer toe te treden tot de G8.
    14. Bevroren tegoeden worden als volgt gebruikt:

Honderd miljard dollar aan bevroren Russische tegoeden zal worden geïnvesteerd in door de VS geleide inspanningen om Oekraïne herop te bouwen en er te investeren. De VS ontvangt hierbij vijftig procent van de winst. Europa zal honderd miljard dollar bijdragen om de beschikbare investeringen in de wederopbouw van Oekraïne te verhogen.
  14. Bevroren Europese tegoeden worden vrijgegeven. De rest van de bevroren Russische tegoeden zal worden geïnvesteerd in een apart Amerikaans-Russisch investeringsvehikel dat gezamenlijke projecten in specifieke gebieden zal uitvoeren. Dit fonds is gericht op het versterken van de relaties en het vergroten van gemeenschappelijke belangen, om een sterke prikkel te creëren om niet terug te keren naar conflicten.
  15. Er zal een gezamenlijke Amerikaans-Russische werkgroep voor veiligheidsvraagstukken worden opgericht om de naleving van alle bepalingen van deze overeenkomst te bevorderen en te waarborgen.
  16. Rusland zal zijn niet-agressiebeleid ten opzichte van Europa en Oekraïne in de wet verankeren.
  17. De VS en Rusland zullen overeenkomen de geldigheid van verdragen over de non-proliferatie en de controle op kernwapens, waaronder het START I-Verdrag, te verlengen.
  18. Oekraïne stemt ermee in een niet-nucleaire staat te zijn, overeenkomstig het Verdrag over de niet-verspreiding van kernwapens.
  19. De kerncentrale van Zaporizja zal onder toezicht van het Internationaal Atoomagentschap worden gebracht en de geproduceerde elektriciteit zal gelijk worden verdeeld tussen Rusland en Oekraïne.
  20. Beide landen verbinden zich ertoe om op scholen en in de samenleving onderwijsprogramma’s te implementeren die gericht zijn op het bevorderen van begrip en tolerantie voor verschillende culturen en het uitbannen van racisme en vooroordelen:

Oekraïne zal de EU-regels inzake religieuze tolerantie en de bescherming van taalminderheden volgen.
    Beide landen zullen instemmen met de afschaffing van alle discriminerende maatregelen en de rechten van de Oekraïense en Russische media en het onderwijs garanderen.
    Alle nazistische ideologie en activiteiten moeten worden verworpen en verboden.
  21. Territorium-gerelateerde voorwaarden:

De Krim, Loehansk en Donetsk worden als feitelijk Russisch erkend, ook door de VS.
    Cherson en Zaporizja worden bevroren langs de huidige grenslijn tussen strijdende partijen.
    Rusland zal andere overeengekomen gebieden buiten de vijf regio’s opgeven.
    Oekraïense troepen zullen zich terugtrekken uit het deel van de oblast Donetsk dat ze momenteel controleren. Deze terugtrekkingszone zal worden beschouwd als een neutrale gedemilitariseerde bufferzone, internationaal erkend als grondgebied van Rusland. Russische troepen zullen deze gedemilitariseerde zone niet betreden.
  22. Na overeenstemming te hebben bereikt over toekomstige territoriale regelingen, verbinden zowel Rusland als Oekraïne zich ertoe deze regelingen niet met geweld te wijzigen. Veiligheidsgaranties zijn niet van toepassing in geval van schending van deze verbintenis.
  23. Rusland zal Oekraïne niet beletten de rivier de Dnjepr te gebruiken voor commerciële doeleinden. Er zullen afspraken worden gemaakt over het vrije transport van graan over de Zwarte Zee.
  24. Er zal een humanitair comité worden opgericht om de nog openstaande kwesties op te lossen:

Alle overgebleven gevangenen en lichamen worden uitgewisseld op basis van ‘alles voor iedereen’.
    Gevangen burgers en gijzelaars, inclusief kinderen, zullen worden teruggestuurd.
    Er volgt een plan voor de hereniging van gezinnen.
    Er zullen maatregelen worden genomen om het lijden van de slachtoffers van het conflict te verlichten.
  25. Binnen honderd dagen worden er verkiezingen in Oekraïne georganiseerd.
  26. Alle partijen die bij dit conflict betrokken zijn, krijgen volledige amnestie voor hun daden tijdens de oorlog en komen overeen om in de toekomst geen claims in te dienen of klachten in overweging te nemen.
  27. Deze overeenkomst is juridisch bindend. De uitvoering ervan wordt gecontroleerd en gewaarborgd door de Vredesraad, onder leiding van de Amerikaanse president Donald Trump. Bij niet-naleving worden sancties opgelegd.
  28. Zodra alle partijen akkoord gaan met dit memorandum, treedt het staakt-het-vuren onmiddellijk in werking, nadat beide partijen zich hebben teruggetrokken tot de overeengekomen gebieden.

Als Oekraïne Rusland binnenvalt of zonder reden een raket op Moskou of Sint-Petersburg afvuurt, verliest het land de veiligheidsgarantie.
    Als Rusland Oekraïne binnenvalt, zullen, naast een daadkrachtige gecoördineerde militaire reactie, ook alle wereldwijde sancties opnieuw worden ingesteld. Ook de erkenning van het nieuwe grondgebied en alle andere voordelen van deze deal worden ingetrokken.

Even Het Memorandum van Boedapest overdoen met nog meer toegevingen naar Rusland en een ziekelijke vorm van zelfverrijking en lijkenpikkerij.
Blijkbaar moet Europa ook vastleggen dat ze Rusland nooit gaan aanvallen. Voor de rest mogen we alleen maar betalen.

Ik denk dat Zelensky in een "perfecte storm" zit: het gaat niet goed aan het front, er is een enorm corruptieschandaal losgebarsten in zijn entourage en Trump heeft nog maar eens zijn kar gekeerd en komt met een 28-punten plan af dat hij simpelweg niet kan slikken.

1. De soevereiniteit van Oekraïne wordt bevestigd.
  2. Er zal een alomvattend niet-aanvalsverdrag worden gesloten tussen Rusland, Oekraïne en Europa. Alle onduidelijkheden van de afgelopen dertig jaar worden weggewerkt.
  3. Rusland zal geen naburige landen binnenvallen en de NAVO zal niet verder uitbreiden.
  4. Er vindt een dialoog plaats tussen Rusland en de NAVO, met bemiddeling van de Verenigde Staten, om alle veiligheidsproblemen op te lossen en voorwaarden te scheppen voor de-escalatie, om de wereldwijde veiligheid te waarborgen en de mogelijkheden voor samenwerking en toekomstige economische ontwikkeling te vergroten.
  5. Oekraïne krijgt betrouwbare veiligheidsgaranties.
  6. De omvang van de Oekraïense strijdkrachten wordt beperkt tot 600.000 manschappen. (Momenteel zou het leger van Oekraïne volgens een Oekraïense functionaris 800.000 tot 850.000 manschappen tellen, terwijl dit er vóór de oorlog ongeveer 250.000 waren, meldt Axios.)
  7. Oekraïne stemt ermee in om in zijn grondwet vast te leggen dat het zich niet bij de NAVO zal aansluiten. De NAVO stemt ermee in om in haar statuten een bepaling op te nemen dat Oekraïne in de toekomst niet zal toetreden.
  8. De NAVO zal geen troepen in Oekraïne stationeren.
  9. Europese straaljagers worden in Polen gestationeerd.
  10. De Amerikaanse garantie, waar de VS een vergoeding voor krijgen:

ls Oekraïne Rusland binnenvalt of zonder reden een raket op Moskou of Sint-Petersburg afvuurt, verliest het land de veiligheidsgarantie.

11. Oekraïne komt in aanmerking voor EU-lidmaatschap en krijgt intussen voor korte tijd preferentiële toegang tot de Europese markt.
  12. Een krachtig internationaal pakket aan maatregelen voor de heropbouw van Oekraïne. Waaronder, maar niet beperkt tot:

De oprichting van een Oekraïens Ontwikkelingsfonds om te investeren in snelgroeiende sectoren, waaronder technologie, datacentra en kunstmatige intelligentie.
    De VS gaan met Oekraïne samenwerken om gezamenlijk de gasinfrastructuur van het land herop te bouwen, te ontwikkelen, te moderniseren en te exploiteren, inclusief pijpleidingen en opslagfaciliteiten.
    Gezamenlijke inspanningen om door de oorlog getroffen gebieden te herstellen, met als doel de restauratie, wederopbouw en modernisering van steden en woonwijken.
    De ontwikkeling van infrastructuur.
    Het ontginnen van mineralen en natuurlijke hulpbronnen.
    De Wereldbank zal een bijzonder financieringspakket ontwikkelen om deze inspanningen te versnellen.
  13. Rusland zal opnieuw worden geïntegreerd in de wereldeconomie:

Het opheffen van sancties wordt stapsgewijs en per geval besproken en overeengekomen.
    De VS gaan een overeenkomst aan voor een economische samenwerking op de lange termijn, gericht op wederzijdse ontwikkeling van energie, natuurlijke hulpbronnen, infrastructuur, kunstmatige intelligentie, datacentra, projecten voor de ontginning van zeldzame aardmetalen in het Noordpoolgebied en andere voor beide partijen voordelige zakelijke opportuniteiten.
    Rusland wordt uitgenodigd om weer toe te treden tot de G8.
    14. Bevroren tegoeden worden als volgt gebruikt:

Honderd miljard dollar aan bevroren Russische tegoeden zal worden geïnvesteerd in door de VS geleide inspanningen om Oekraïne herop te bouwen en er te investeren. De VS ontvangt hierbij vijftig procent van de winst. Europa zal honderd miljard dollar bijdragen om de beschikbare investeringen in de wederopbouw van Oekraïne te verhogen.
  14. Bevroren Europese tegoeden worden vrijgegeven. De rest van de bevroren Russische tegoeden zal worden geïnvesteerd in een apart Amerikaans-Russisch investeringsvehikel dat gezamenlijke projecten in specifieke gebieden zal uitvoeren. Dit fonds is gericht op het versterken van de relaties en het vergroten van gemeenschappelijke belangen, om een sterke prikkel te creëren om niet terug te keren naar conflicten.
  15. Er zal een gezamenlijke Amerikaans-Russische werkgroep voor veiligheidsvraagstukken worden opgericht om de naleving van alle bepalingen van deze overeenkomst te bevorderen en te waarborgen.
  16. Rusland zal zijn niet-agressiebeleid ten opzichte van Europa en Oekraïne in de wet verankeren.
  17. De VS en Rusland zullen overeenkomen de geldigheid van verdragen over de non-proliferatie en de controle op kernwapens, waaronder het START I-Verdrag, te verlengen.
  18. Oekraïne stemt ermee in een niet-nucleaire staat te zijn, overeenkomstig het Verdrag over de niet-verspreiding van kernwapens.
  19. De kerncentrale van Zaporizja zal onder toezicht van het Internationaal Atoomagentschap worden gebracht en de geproduceerde elektriciteit zal gelijk worden verdeeld tussen Rusland en Oekraïne.
  20. Beide landen verbinden zich ertoe om op scholen en in de samenleving onderwijsprogramma’s te implementeren die gericht zijn op het bevorderen van begrip en tolerantie voor verschillende culturen en het uitbannen van racisme en vooroordelen:

Oekraïne zal de EU-regels inzake religieuze tolerantie en de bescherming van taalminderheden volgen.
    Beide landen zullen instemmen met de afschaffing van alle discriminerende maatregelen en de rechten van de Oekraïense en Russische media en het onderwijs garanderen.
    Alle nazistische ideologie en activiteiten moeten worden verworpen en verboden.
  21. Territorium-gerelateerde voorwaarden:

De Krim, Loehansk en Donetsk worden als feitelijk Russisch erkend, ook door de VS.
    Cherson en Zaporizja worden bevroren langs de huidige grenslijn tussen strijdende partijen.
    Rusland zal andere overeengekomen gebieden buiten de vijf regio’s opgeven.
    Oekraïense troepen zullen zich terugtrekken uit het deel van de oblast Donetsk dat ze momenteel controleren. Deze terugtrekkingszone zal worden beschouwd als een neutrale gedemilitariseerde bufferzone, internationaal erkend als grondgebied van Rusland. Russische troepen zullen deze gedemilitariseerde zone niet betreden.
  22. Na overeenstemming te hebben bereikt over toekomstige territoriale regelingen, verbinden zowel Rusland als Oekraïne zich ertoe deze regelingen niet met geweld te wijzigen. Veiligheidsgaranties zijn niet van toepassing in geval van schending van deze verbintenis.
  23. Rusland zal Oekraïne niet beletten de rivier de Dnjepr te gebruiken voor commerciële doeleinden. Er zullen afspraken worden gemaakt over het vrije transport van graan over de Zwarte Zee.
  24. Er zal een humanitair comité worden opgericht om de nog openstaande kwesties op te lossen:

Alle overgebleven gevangenen en lichamen worden uitgewisseld op basis van ‘alles voor iedereen’.
    Gevangen burgers en gijzelaars, inclusief kinderen, zullen worden teruggestuurd.
    Er volgt een plan voor de hereniging van gezinnen.
    Er zullen maatregelen worden genomen om het lijden van de slachtoffers van het conflict te verlichten.
  25. Binnen honderd dagen worden er verkiezingen in Oekraïne georganiseerd.
  26. Alle partijen die bij dit conflict betrokken zijn, krijgen volledige amnestie voor hun daden tijdens de oorlog en komen overeen om in de toekomst geen claims in te dienen of klachten in overweging te nemen.
  27. Deze overeenkomst is juridisch bindend. De uitvoering ervan wordt gecontroleerd en gewaarborgd door de Vredesraad, onder leiding van de Amerikaanse president Donald Trump. Bij niet-naleving worden sancties opgelegd.
  28. Zodra alle partijen akkoord gaan met dit memorandum, treedt het staakt-het-vuren onmiddellijk in werking, nadat beide partijen zich hebben teruggetrokken tot de overeengekomen gebieden.

Als Oekraïne Rusland binnenvalt of zonder reden een raket op Moskou of Sint-Petersburg afvuurt, verliest het land de veiligheidsgarantie.

Even Het Memorandum van Boedapest overdoen met nog meer toegevingen naar Rusland en een ziekelijke vorm van zelfverrijking en lijkenpikkerij.
Blijkbaar moet Europa ook vastleggen dat ze Rusland nooit gaan aanvallen. Voor de rest mogen we alleen maar betalen.
Dit is het plan die de US vrijgegven heeft en niet het vorige plan van een dag of twee geleden dat rusland gelekt had?
Blijkbaar is Rusland niet op de hoogte gebracht van het plan dat jij gelinked hebt.

Moskou zegt niet betrokken te zijn bij Amerikaans vredesplan​

Rusland beweert dat de Verenigde Staten het Kremlin niet hebben geraadpleegd bij het recente voorstel voor een einde aan de oorlog in Oekraïne, ook al bevatten de 28 punten in dat plan de voornaamste Russische eisen.
Volgens de woordvoerder van het Kremlin, Dmitry Peskov, moet Rusland het voorstel nog officieel ontvangen. Rusland stelt dat er geen "feitelijke discussie over deze punten" was.
Peskov rechtvaardigde de Russische aanvallen op Oekraïne met de noodzaak om de Oekraïense president Volodimir Zelenski ervan te overtuigen "nu te onderhandelen". Volgens hem zal de Oekraïense manoeuvreerruimte enkel verkleinen.

Terug
Bovenaan