Volgens onze zelfverklaarde expert Housen is het al volledig naar de kloten. (Maar goed ik weet niet of je die mens nog serieus kan nemen

)
- Oekraïne krijgt niks meer van de VS
- Europa heeft gene zak te zeggen en kan niks doen. Ze zijn een lege doos
- Die veiligheidsgaranties hierboven zijn een lege doos
- Trump laat Europa in de steek
- Poetin gaat gehakt maken van Oekraïne en daar is "niets" aan te doen. Oekraïne verliest de oorlog en wij staan er bij en kijken er naar
- De Oekraïnse bevolking steunt Zelensky nog voor amper 50% waardoor hij eigenlijk géén keuze meer heeft dan te knikken en ja te zeggen tegen deze deal (Mmm .. dat is niet hetzelfde als zeggen: OK we prefereren Rusland over Zelensky. Housen verdraait hier toch wat zaken)
Ik kan nu het artikel hier niet posten want 'betalend' maar cru gezegd komt het op bovenstaande neer (hetgeen hij in het interview zegt)
We kunnen nu allemaal zitten neuten dat het een slechte deal is, maar als Europa nu aan tafel wou zitten, hadden ze al eerder hun wapenproductie moeten opschalen. Wat stellen we vast? De tweede vitesse wordt amper gevonden, en we zijn 3 jaar en 9 maanden na de invasie.
Dus tot zover heeft Housen spijtig genoeg gelijk.
Het is eens aan Europa om knopen door te hakken: gaan we nu echt eens in gang schieten of niet? Indien dat nu niet volmondig ja is, is het evengoed zinloos om Oekrainse en Russische soldaten de dood te blijven injagen op een front dat amper beweegt.
Geloven jullie echt dat Europa binnenkort echt eensgezind en vollebak militair gaat wakker schieten? Eerlijke vraag.
Persoonlijk vrees ik ervoor, en ik zou dus deze enorm slechte deal aanvaarden om op korte termijn alvast bloedvergieten te stoppen. Shitstorm incoming voor die mening waarschijnlijk, maar neen ik ben geen Russische trol, gewoon een realist. Ik geloof zeker dat we het kunnen, maar we doen het niet genoeg. Dit is de zoveelste diplomatieke shot onder ons gat. Dat gaat ooit eens een middenvinger worden, en dan gaat het weer "stoute Trump" of "stoute Poetin" zijn. Neen: het is "domme EU" of "Ursula kieken", en we moeten dat durven zeggen. Het is te zwak. Te weinig. Buiten 1001 regeltjes schijten is er niet veel meer uitgekomen dan roaming tarieven afspreken. Het wordt tijd voor het serieuze werk.
De VS gaat ook niet eindeloos onze shit blijven opkuisen terwijl wij ons geld liever investeren in dingen die je als frivool kan zien in tijden van oorlog aan je grens.
Dat Oekraine nu op papier een half of anderhalf leger heeft maakt ook geen bal uit, alleen houdt zo'n grensland Rusland toch nooit tegen. Als Europa militair meer wakker wordt de komende jaren zullen al die landen sowieso minder kwetsbaar zijn. Dat we half Oekraine kwijt zijn is enkel onze eigen dikke schuld, niemand anders. You snooze you lose. En wat is verder na de invasie gebleken? Sorry Oekraine, de rest van Europa zag jullie graag, maar blijkbaar niet genoeg om plots zelf heel diep in de zakken te tasten...
Diplomatiek heeft de EU nu niets te zeggen over de deal (maar dat gaan ze wel tevergeefs proberen uiteraard, zucht...), dat gaat toch genegeerd worden. We kunnen Oekraine wel aanraden deze deal te aanvaarden, met de garantie om ze daarna goed bij te staan qua heropbouw enz, en de komende jaren van een echte militaire backup te voorzien, ook al hebben ze op papier zelf maar een half leger. Een mooiere oplossing gaat toch nooit uit de lucht vallen, we kunnen dit moeilijk nog eens 5 jaar laten zweren hopend dat Europa militair in die tijd terug volwassen wordt, just my 2 cents.