Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Europa heeft al wel een paar crisissen doorsparteld, en kan ook deze wel te boven komen. Ik zeg niet dat het niet lastig gaat worden en dat we aan koopkracht en dergelijke gaan moeten inleveren lijkt pijnlijk duidelijk, maar er is altijd hoop. Het is duidelijk geworden dat het in Europa's voordeel is dat de neuzen in dezelfde richting staan en we samen werken. Het gaan sowieso nog lastige maanden en jaren worden, maar als de boel niet volledig escaleert op militair vlak is Belgie nog steeds een van de betere bootjes om in te zitten wanneer er een storm woedt.

Agreed, al zijn het zeker legitieme zorgen die hij opsomt.

Voor mezelf (als we even egoistisch mogen zijn) waar ik het meest bang voor hebben is enorme inflatie. Redelijk klote als ge uw geld voor later met de dag minder waard ziet worden.

Voor mezelf (als we even egoistisch mogen zijn) waar ik het meest bang voor hebben is enorme inflatie. Redelijk klote als ge uw geld voor later met de dag minder waard ziet worden.
Daarmee dat je best niet te veel fiat geld hebt op een spaarboekje

Mja idd, al hetgeen we opgebouwd hebben gaat minder waard zijn. Ook belegd geld.
Langs de andere kant kan ik me niet inbeelden dat deze crisis tot aan onze pensioenleeftijd blijft duren?

zorgen dat je schulden genoeg hebt, dan komt het fijn als je dag na dag uw schuldenlast ziet dalen :unsure:

Mja idd, al hetgeen we opgebouwd hebben gaat minder waard zijn. Ook belegd geld.
Langs de andere kant kan ik me niet inbeelden dat deze crisis tot aan onze pensioenleeftijd blijft duren?
We hebben sinds 2000 al heel wat crisiskes doorsparteld. Nu komt er eentje aan die mss es goed voor ons kan zijn op langere termijn door een sterker en onafhankelijker milieuvriendelijker europa. Zal wel effe pijn doen.

Laatst bewerkt:
Ik maak me eerlijk gezegd zorgen omtrent de onbezonnenheid waarmee mensen Oekraïense vluchtelingen in huis halen onder de campagne #plekvrij. Allemaal zeer nobel en met de beste bedoelingen, maar je voelt toch aan dat hier vroeg of laat spanningen gaan ontstaan als dit lang blijft aanslepen.

Ik maak me eerlijk gezegd zorgen omtrent de onbezonnenheid waarmee mensen Oekraïense vluchtelingen in huis halen onder de campagne #plekvrij. Allemaal zeer nobel en met de beste bedoelingen, maar je voelt toch aan dat hier vroeg of laat spanningen gaan ontstaan als dit lang blijft aanslepen.
Ik dacht dat men alvast in Gent een ietwat degelijk systeem heeft opgezet.
De potentiële gastgezinnen worden telefonisch gecontacteerd, waar men alvast beweegredenen etc getoetst kunnen worden.
Er wordt info over de woning gevraagd naar plaats toe, indien nodig bezoekt men het gastgezin.
Van iedereen in het gastgezin wordt het bewijs van goed gedrag en zeden (of hoe het nu noemt) opgevraagd.
Perfect? Nope, zeker niet, maar toch wel het minimum alvast...

Weet niet of ze dat op andere plekken ook zo aanpakt.

Rusland zou buitenlanders tot 3000 dollar willen betalen om te vechten. Hun eigen soldaten krijgen maar 300 dollar (in Roebels uiteraard). Goed voor het moraal :unsure:

Oekraïne geeft 1 miljoen dollar voor elke piloot die zijn toestel afstaat. 500k voor elke helikopter. 48k voor gewone soldaten.

Kunnen ze die boodschappen niet tot aan het front krijgen met pamfletten, posters en luidsprekers?

Mijn ouderlijk huis staat heel vaak leeg en is groot. En ik zal zeker niet de enige zijn in dergelijke situatie.
Niets doen is ook niet de beste manier?

Tjah, er is ook de keerzijde van de medaille:

Ze zouden eigenlijk ook een toezicht moeten houden op wie vluchtelingen huisvest…

Rusland zou buitenlanders tot 3000 dollar willen betalen om te vechten. Hun eigen soldaten krijgen maar 300 dollar (in Roebels uiteraard). Goed voor het moraal :unsure:

Oekraïne geeft 1 miljoen dollar voor elke piloot die zijn toestel afstaat. 500k voor elke helikopter. 48k voor gewone soldaten.

Kunnen ze die boodschappen niet tot aan het front krijgen met pamfletten, posters en luidsprekers?
3000 dollar. Daarvoor zou ik zelfs geen kogels maken of maaltijden koken. Dat is toch echt erbarmelijk weinig voor het risico dat een soldaat neemt. Laat staan 300 dollar.

3000 dollar. Daarvoor zou ik zelfs geen kogels maken of maaltijden koken. Dat is toch echt erbarmelijk weinig voor het risico dat een soldaat neemt. Laat staan 300 dollar.
Altijd in perspectief zetten hé.

Minimumloon in Rusland zit zo rond de 1,5€/uur (is wat ze in een MacDonald verdienen).
Als ze wat meer uren doen is dat pakweg 300€/maand.
In België zou dat een dikke 1500€ zijn. Factor 5 is dat al hé.

Appartementje ginder kost ook maar een 100-150$/maand...

Dus gemakshalve mag je die 3000$ alvast met een 15,000 à 17000$ hier vergelijken.
Gaan vechten misschien niet, maar kogels maken aan het vijfvoudige minimumloon, met plezier hoor!

Maar geen geld om hun eigen vluchtende burgers onderdak te verschaffen?

Wacht eens :sarcastic:
Dat noemen ze nu eenmaal de juiste prioriteiten.

Wat heb je eraan om vluchtende burgers onderdak te verschaffen als je meer en meer uit uw land gepusht wordt om daarna moeten aan te sluiten met die groep vluchtende burgers?

Neen, eerst de fondsen steken in het buitenshotten van de russen. En als dat gelukt is, dan steek je geld in het heropbouwproces.
Het zou leuker zijn als je ze beiden zou kunnen doen. Maar meestal moet je kiezen en dan is het lijden van een individu van mindere waarden dan het voortbestaan van de natie.

Maar geen geld om hun eigen vluchtende burgers onderdak te verschaffen?

Wacht eens :sarcastic:

En waar zou Ukraine dan 2,5 miljoen vluchtelingen moeten onderdak geven? Het is nog relatief veilig in het Westen. Maar ook daar ging het luchtalarm vannacht. Het is er nergens echt veilig toch en als je een oorlog moet voeren...wat kan een land aan?

En waar zou Ukraine dan 2,5 miljoen vluchtelingen moeten onderdak geven? Het is nog relatief veilig in het Westen. Maar ook daar ging het luchtalarm vannacht. Het is er nergens echt veilig toch en als je een oorlog moet voeren...wat kan een land aan?
Ik denk dat hij bedoelt dat Oekraïne de Europese Unie betaalt om haar vluchtelingen op te vangen.

Stel je voor, je land wordt stelselmatig verwoest en dan moet je je buurlanden nog gaan betalen ook om je vluchtelingen veilig op te vangen. Zo cynisch zeg.

Poolse man verkracht jonge vrouw nadat ze Oekraïne ontvluchtte: “Hij had zijn hulp aangeboden via internet”

En zo heb je wrs veel vetzakken met zo'n intenties. Hier in België waren er toch ook veel mannen die aangaven open te staan om vluchtelingen op te vangen, maar dan wel met voorwaarden à la enkel "mooie jonge vrouw" of "zonder kinderen", etc?
Een jonge vrouw door een alleenstaande man laten opvangen is toch echt de melk bij de kat zetten. Die moeten minstens serieus gescreend worden.

Terug
Bovenaan