Ik had wel begrip voor de eisen die Rusland op tafel legden tijdens de dialoog. Dat werd gecounterd met Oekraïne is een onafhankelijk land en mag zelf bepalen wat het wilt doen, maar wij als het westen hebben ook keer op keer geen woord gehouden qua de uitbreidingsplannen van de NAVO. Uiteindelijk is er maar één schuldige die uiteindelijk de oorlog start, laat daar geen discussie over zijn.
Maar ik denk wel dat NAVO te agressief is geweest, of dat niet elk gegeven even juist gehandeld werd, met name als één van onze allies of kanten iets verkeerd doe en hetzelfde gebeurt aan de andere kant, dat de andere kant veel meer bekritiseerd en uitgejoeld wordt, en wij hebben controle over de informatiemarkt. Zelfs met al hun trollenlegers die maar op één iets uit zijn: chaos en desinformatie verspreiden heeft Rusland totaal geen controle over de informatie-oorlog, idem voor China of vele andere landen, althans toch niet in het westen.
Natuurlijk, dit is niet de eerste act van agressie. In 2014 of in Georgië hebben ze ook al wat dingen gedaan die niet kunnen. Ja, Rusland en het westen heeft al langer dan dit jaar een vijandige relatie, en dat zal er nu zeker niet beter op worden. Maar als we het over dialoog hebben, dan denk ik niet dat er een uitweg was eerlijk gezegd. Daarvoor zitten we op te verschillende golflengtes, en dan breekt oorlog natuurlijk uit omdat Rusland er dacht voordeel uit te halen of als de enige manier zag om het doel te bereiken.
Geen woord gehouden? Bedoel je die ene belofte van 1990?? waar enkel Rusland van wist, dat Navo niet groter ging worden?
Of de belofte van Bush dat Oekraïne vlug bij de NAVO ging zijn maar tot op heden stond het geen stap dichter bij toetreding?
De grootste reden waarom Rusland Oekraïne heeft durven binnenvallen is omdat ze dachten dat het net zoals Georgië en Krim ging zijn : een paar sancties die ze wel konden doorstaan, reden van die grote warchest.
Ze dachten dat het Westen zwak was en daar hebben ze een averechts effect gekregen.