Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Rond Kharkiv hebben de Russen al serieus terrein verloren.

Meeste schepen blijven toch redelijk dicht bij het Krim :p
Buiten kruisraketten lanceren valt er in principe toch weinig te doen op de Zwarte Zee voor de Russen? Ze zullen wel wat verder afblijven van de kustregio's.

Als je dat scenario zou lezen, denk je dat het komt uit de Hitman videospellen :p.

Dood door paddenvergif geïnjecteerd door een sjamaan om een kater te overwinnen. Wie verzint het?
Als er sporters betrapt zijn op doping komen ze ook soms met de gekste excuses. En als je het zo hoort dan gedraagt de Russische elite zich eerder als de maffia dan als een land.

Het loont om af en toe eens aan de andere kant van de schutting te gaan kijken. Dit is natuurlijk een compilatie van de meest absurde momenten. Maar tegelijkertijd toont het nogmaals hoe de gemiddelde Rus die deze televisie consumeert is een soort van parallel universum wordt gehouden.

De retoriek is bovendien akelig gelijkaardig aan bijvoorbeeld die van Tucker Carlson op FOX. Een niet aflatende stroom aan mooi voorgekauwde verhalen die nét genoeg feiten bevatten om de aandacht te trekken en dan vervolgens compleet en totaal van het padje af gaan.

Appeasement zit diep gebakken in sommige academische cirkels blijkbaar.

Ik kan het artikel niet lezen, maar afgaande op de kop zie ik daar vooral zaken die ik hier ook al een aantal keer heb gezegd. Dat heeft niets te maken met appeasement, alleen met de vraag of je door de verdere escalatie en het steeds meer in een hoek drijven van Poetin je de Oekraïnse bevolking wel een dienst bewijst.

Ik kan het artikel niet lezen, maar afgaande op de kop zie ik daar vooral zaken die ik hier ook al een aantal keer heb gezegd. Dat heeft niets te maken met appeasement, alleen met de vraag of je door de verdere escalatie en het steeds meer in een hoek drijven van Poetin je de Oekraïnse bevolking wel een dienst bewijst.

Bewijs je een dienst aan Oekraïnse volk om ten eerste in hun plaats te beslissen over een vredesakkoord en onder welke voorwaarden en ten tweede Oekraïne nog kleiner te maken door land te geven aan dezelfde aggressor van 2014? Wat houdt Rusland dan tegen om binnen zoveel jaar weer land te nemen??
IMO moet het Westen niet aan de onderhandelingstafel zitten. Ze kunnen wel bepaalde garanties geven ivm sancties en eventuele toetreding tot EU maar in sé is het Oekraïne die moet bepalen wat een vredesakkoord waard is.
Heck voor mij is toetreding tot de NAVO ook nog een mogelijkheid aangezien Poetin dat voorstel van Oekraïne niet goed vond.

Ukrainian forces around Kharkiv, in northeastern Ukraine, appear to have pushed Russian troops east past Ternova, a settlement on the Russian border.

Charkov en de regio errond blijkt volledig bevrijd tot aan de Russische grens.

they could fire their own guns at Russian staging areas on the far side of the border

Nog niet volledig volgens deze site maar aan dit tempo gaat het niet lang meer duren.
Oekraïne kan ook de belangrijkste aanvoerlijn van de Russen bombarderen en/of veroveren waardoor Russisch logistiek nog meer in problemen zal komen.
Oekraïne heeft ook al gezegd dat ze gaan proberen Cherson opnieuw te veroveren.

Bewijs je een dienst aan Oekraïnse volk om ten eerste in hun plaats te beslissen over een vredesakkoord en onder welke voorwaarden en ten tweede Oekraïne nog kleiner te maken door land te geven aan dezelfde aggressor van 2014? Wat houdt Rusland dan tegen om binnen zoveel jaar weer land te nemen?
Heb ik dat dan gezegd?

Heb ik dat dan gezegd?

Neen maar artikel gaat over toegevingen doen vanuit het Westen naar Rusland toe over Oekraïne en z'n grondgebied waarschijnlijk.
Als je Poetin een toegeving doet gaat het waarschijnlijk Donbas zijn.

In sé is het Westen niet aan het escaleren : ze geven gewoon de middelen aan Oekraïne om zich te verdedigen en blijvend te verdedigen.
Gaat dit ten koste van meer levens? Ja maar soms kan je niks anders om op langere termijn meer levens te redden.

Nog niet volledig volgens deze site maar aan dit tempo gaat het niet lang meer duren.
Oekraïne kan ook de belangrijkste aanvoerlijn van de Russen bombarderen en/of veroveren waardoor Russisch logistiek nog meer in problemen zal komen.
Welke stad moeten ze bereiken om de aanvoerlijn de breken? :)
Vilcha? Of moeten ze tot de luchthaven van Varvarivka raken?

Een oplossing zoeken voor een geostrategisch probleem waarvan de oorzaak unilateraal bij één partij ligt vanuit de insteek dat men toegevingen moet doen om meer bloedvergieten door diezelfde partij te vermijden is wat mij betreft een definitie van appeasement.

Criekenmans spreekt deze gehele oorlog al voor zijn beurt. Misschien moet men de man eens aan tafel zetten met de Oekraïnse ambassadeur en hem daar zijn voorstellen uit de doeken laten doen over hoe we de leider van een land dat verantwoordelijk is voor ondertussen ontelbare oorlogsmisdaden en de verkrachting van Oekraïne en haar bevolking, hoe men die leider een uitweg moet bieden.

Welke stad moeten ze bereiken om de aanvoerlijn de breken? :)
Vilcha? Of moeten ze tot de luchthaven van Varvarivka raken?

Vilcha is genoeg om die treinverbinding te verbreken in het Noorden. Als je kaart bekijkt is de enige andere treinverbinding in de Donbas zelf rond Luhansk en Donetsk.
Die treinverbindingen zijn nodig om groot materiaal aan te leveren.
Nu veel verder moeten ze niet pushen om met artillerie aan te vallen. Echter gaat deze kwetsbaar zijn voor luchtaanvallen.

Argumenteer dan je statement i.p.v.willekeurig "bewijs je de Oekraïense bevolking er wel een dienst mee" te gooien en achteraf verbaasd te zijn dat iemand reageert.

Zie forumregels over gebrekkige argumentatie. 🙄
Dat was geen statement, maar een vraag. Een vraag die ik hier de afgelopen maanden al regelmatig heb gesteld, beargumenteerd en over heb gediscussieerd. Iedereen die zich vragen stelt bij of het wel een goed idee is voor de Oekraïnse en bij uitbreiding Europese bevolking om Poetin geen uitweg te bieden, het spreekwoord "een kat in het nauw maakt rare sprongen" in gedachten houdende, simpelweg afwimpelen als "appeasement" is wel heel goedkoop. Net zoals dat meteen gelijkstellen met Oekraïne dat de broek zou moeten afsteken voor Poetin.

Dat je de forumregels inroept vind ik best ironisch eigenlijk. Avi dropt een link naar een betaalartikel, en gooit daar een niet-beargumenteerde oneliner bij - maar het is mijn reactie daarop waarvan je vindt dat hij ingaat tegen de forumregels? Niet zijn post? Niet jouw eigen post waar je gewoon wat op de man speelt zonder zelf een inhoudelijke bijdrage te leveren aan de discussie?

Dat was geen statement, maar een vraag. Een vraag die ik hier de afgelopen maanden al regelmatig heb gesteld, beargumenteerd en over heb gediscussieerd. Iedereen die zich vragen stelt bij of het wel een goed idee is voor de Oekraïnse en bij uitbreiding Europese bevolking om Poetin geen uitweg te bieden, het spreekwoord "een kat in het nauw maakt rare sprongen" in gedachten houdende, simpelweg afwimpelen als "appeasement" is wel heel goedkoop. Net zoals dat meteen gelijkstellen met Oekraïne dat de broek zou moeten afsteken voor Poetin.

Dat je de forumregels inroept vind ik best ironisch eigenlijk. Avi dropt een link naar een betaalartikel, en gooit daar een niet-beargumenteerde oneliner bij - maar het is mijn reactie daarop waarvan je vindt dat hij ingaat tegen de forumregels? Niet zijn post? Niet jouw eigen post waar je gewoon wat op de man speelt zonder zelf een inhoudelijke bijdrage te leveren aan de discussie?

Het was een voorzet om het gesprek in gang te duwen. Om mij nu zo weg te zetten.

Zou wel een dikke middelvinger zijn als het ze lukt en als ze vervolgens van daar ook onmiddellijk het Noord-Krimkanaal terug droogleggen.
Geeft ze ook onmiddellijk een veel sterkere onderhandelingspositie voor vrede, want de afsluiting hiervan is m.i. ook een "doorn" die Putin door de oorlog ook graag permanent "opgelost" had gezien.

Hebben ze dat niet geprobeerd met het Krim? Blijkbaar was het niet genoeg.
Donbas was moeilijker voor Oekraïne om zomaar vrij te geven.
Mocht het gerechtvaardigde oorlog zijn zoals het Krim, daar had je genoeg Russen en wilde groot deel van de bevolking zelf naar Rusland gaan, dan kon je toegevingen doen.
In deze situatie ligt dat voor mij toch anders.
Oekraïners zelf willen het niet, ze staan militair gezien ook veel sterker. Ook feit dat Rusland geprobeerd heeft om een regimechange te forceren en meerdere malen heeft geprobeerd om Zelensky te vermoorden geeft ook reden om niet zomaar toegevingen te doen.

Zou wel een dikke middelvinger zijn als het ze lukt en als ze vervolgens van daar ook onmiddellijk het Noord-Krimkanaal terug droogleggen.
Geeft ze ook onmiddellijk een veel sterkere onderhandelingspositie voor vrede, want de afsluiting hiervan is m.i. ook een "doorn" die Putin door de oorlog ook graag permanent "opgelost" had gezien.

Nu we het over dat Krim kanaal hebben moet ik terugdenken aan een bijzonder pertinente vraag die Tom Waes ooit stelde in zijn programma "Reizen Waes". Hij is na de annexatie van de Krim daar een aflevering aan draaien.

Op een gegeven moment passeert hij met zijn Krimse gidsvrouw aan een brug over het drooggelegde kanaal. Daar vraagt hij aan haar hoe zij daarover denkt. Want uiteindelijk zegt Oekraïne daar twee dingen. Ten eerste dat de Krim, en dus de mensen die er wonen, Oekraïnse burgers zijn. Maar tegelijk ten tweede dat het hen om strategische redenen wel zonder water wil zetten.

Terug
Bovenaan