Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Sviatlana Tsikhanouskaya (verliezer van de presidentsverkiezingen in 2020 in Wit-Rusland) heeft zichzelf als nationale leider uitgeroepen omdat het volk zo tegen de acties van Lukaschenko zouden zijn.
Als zij iets of wat degelijke steun krijgt van de bevolking, politie leger en een stuk regering, dan gaat Putin wel een hele grote onderdanige slaaf kwijt zijn.

In het huidige beeld dat hij heeft voor dat stukje Europa gaat dat wel een probleem worden, dan moet hij dat daar militair ook onder de Knoet gaan houden!

Ik weet niet met welke marge ze de verkiezingen heeft verloren, maar ik kan me wel best inbeelden dat een redelijk percentage van de gewone bevolking eerder sympathie voor Oekraïne, dan voor Rusland gaat hebben!

Nochtans kiezen de Oekrainers er voor te sterven ipv te leven onder Putin. Ik zou ook liever dood zijn dan leven in China, Rusland of Noord Korea.
Over mijn waarden ben ik militant,
Vind ik ook wel wat overdreven , over Noord-Korea ga ik me niet uitspreken , maar je kan wel leven in China en Rusland . Dat is niet de complete hell on earth .

Vind ik ook wel wat overdreven , over Noord-Korea ga ik me niet uitspreken , maar je kan wel leven in China en Rusland . Dat is niet de complete hell on earth .
Het is een beetje relatief kijken.
Als je altijd in China of Rusland hebt gewoond, is het een ander perspectief dan als je je leven in Vlaanderen mocht wonen en plots gedwongen werd door een overmacht om zoals in Rusland of China te gaan leven.

Nochtans kiezen de Oekrainers er voor te sterven ipv te leven onder Putin. Ik zou ook liever dood zijn dan leven in China, Rusland of Noord Korea.

Ik twijfel hier erg aan, persoonlijk.
Ik zeg dit natuurlijk nu, nu ik veilig en wel in mijne zetel zit, maar ik denk niet dat ik onder Russisch regime of een andere vorm van dictatuur me niet zou verzetten.

Ik vraag mij af hoe bijvoorbeeld de vrouwen in Afghanistan erover denken die vroeger vrij waren en nu worden onderdrukt door de Taliban. Zouden zij blij zijn dat ze nog leven wanneer ze gebukt gaan onder strenge regels? Beter leven, dan, zonder enige vrijheid gebukt onder een dictatoriaal regime? Als een volk zich moet vrijvechten dan zal dat altijd mensenlevens kosten.

Het gaat hier niet om persoonlijk verzet leveren he, als de Russen een kernwapen op Brussel droppen is iedereen die je kent en liefhebt er aan. Je ouders, je broers en zussen, je kinderen, je vrienden, je buren, je collega's, .... Het is één ding om persoonlijk uw leven te willen geven voor de goeie zaak, een heel ander om even te zeggen dat je de nucleaire optie wel wil riskeren.

@Sir.Killalot bedoelt eerder een Rusland dat een grote bek heeft en soms wat spierballegerol toont. Niet een Putin die alleenheerser over Europa is.

Maar het mag gerust wat minder zijn met dat “ik riskeer wel een kernoorlog” gedoe hier van sommige users. Het is hier geen Call of Duty eh, zoek eens foto’s van Hiroshima of Nagasaki op om de échte gevolgen een beetje te proberen begrijpen. En zelfs dat is moeilijk want dergelijke horror is enorm moeilijk om u zelfs met beelden voor te kunnen stellen.

@Sir.Killalot bedoelt eerder een Rusland dat een grote bek heeft en soms wat spierballegerol toont. Niet een Putin die alleenheerser over Europa is.

Maar het mag gerust wat minder zijn met dat “ik riskeer wel een kernoorlog” gedoe hier van sommige users. Het is hier geen Call of Duty eh, zoek eens foto’s van Hiroshima of Nagasaki op om de échte gevolgen een beetje te proberen begrijpen. En zelfs dat is moeilijk want dergelijke horror is enorm moeilijk om u zelfs met beelden voor te kunnen stellen.
"Wij" hebben geen oorlog gekend en daarmee bedoel ik mijn milennialgeneratie (en alles wat daarna komt) én de boomergeneratie. Call of Duty en dergelijke zijn zeer populair, maar een echte oorlog is totaal anders en buiten een aantal militairen die op missie zijn geweest kan niemand ervan meespreken.

Ik vraag mij af hoe bijvoorbeeld de vrouwen in Afghanistan erover denken die vroeger vrij waren en nu worden onderdrukt door de Taliban. Zouden zij blij zijn dat ze nog leven wanneer ze gebukt gaan onder strenge regels? Beter leven, dan, zonder enige vrijheid gebukt onder een dictatoriaal regime? Als een volk zich moet vrijvechten dan zal dat altijd mensenlevens kosten.
Goede vraag waar ook geen simpel antwoord bestaat denk ik. Vraag het aan de mensen in Irak en je gaat misschien een ander antwoord krijgen dan iemand uit Polen.

Het gaat hier niet om persoonlijk verzet leveren he, als de Russen een kernwapen op Brussel droppen is iedereen die je kent en liefhebt er aan. Je ouders, je broers en zussen, je kinderen, je vrienden, je buren, je collega's, .... Het is één ding om persoonlijk uw leven te willen geven voor de goeie zaak, een heel ander om even te zeggen dat je de nucleaire optie wel wil riskeren.
Te zien hoe krachtig die bom is. Niet dat het prettig leven zou zijn… Stel dat er op Brussel een kernbom valt, dan zal je hier op 25km afstand ook schade hebben (kapotte ruiten, fallout, schade aan elektronica etc). Afhankelijk van de bom, of je blootgesteld wordt aan de flash etc. Maar het is niet zo dat heel België (onmiddellijk) dood is.

Het is een beetje relatief kijken.
Als je altijd in China of Rusland hebt gewoond, is het een ander perspectief dan als je je leven in Vlaanderen mocht wonen en plots gedwongen werd door een overmacht om zoals in Rusland of China te gaan leven.

Als je nooit een politiek afwijkende mening uit, niet tot een minderheid behoort (LGBT, Oeigoeren enz.), nooit in aanraking komt met het gerecht, en altijd doet wat men je beveelt vanuit de staat zonder vragen te stellen.

Dan valt dat mee :unsure:
(nee serieus, steden als Moskou en Sint-Petersburg zullen best wel ok zijn op veel vlakken... China zou ik minder zien zitten wegens lucht- en andere vervuiling, en extreme sociale controle vanuit de overheid).

Had een paar goede Russische vrienden, nu eerder kennissen en die konden nochtans niet snel genoeg uit Rusland vertrekken.
Ok zij woonden in irkoetsk en dus beetje een uithoek, maar de algemene tendens onder de jeugd/jongere was en uitzichtloze toekomst als ze bleven.

Kom hier net dit filmpje tegen:
Kloppen deze claims, dat het zou kunnen gaan om de gasvelden van Oekraïne?

Orban zou blijkbaar ook niet van plan zijn om Europese sancties tegen te houden.

Hongarije heeft uiteraard een grens met Oekraïne, dus zelfs als ze de voorbije jaren de EU hebben zitten tegenwerken, is de dreiging vanuit het Oosten nu heel concreet...

Geloofd er hier iemand dat Putin die kernwapens dan gaat inzetten tegen pakweg Brussel? Dat is het einde van Rusland. Het einde van Putin. De russen willen echt niet massaal sterven voor een stuk Oekraine, of een stuk Finland, Letland, Moldavie.
Brussel met het hoofdkwartier van de NATO en de EU? De twee vijanden van Putin. Waarom denk je dat Brussel geen doelwit kan zijn? Bijkomend maakt een aanval op België dat de kernwapens in Kleine Brogel wellicht niet ingezet kunnen worden. Ik zeg niet dat morgen Brussel valt maar het is hopeloos naief om te denken dat België sowieso niet in het vizier kan komen.

Hell on earth niet. Maar ik pas daarvoor.
Thailand waar je niet de vrijheid hebt om de koning te bekritiseren, daar kan ik mee leven, buiten dat doe je daar min of meer je goesting. Ik ben al
in Rusland geweest, dat was een harde nee voor mij.

Terug
Bovenaan