Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hell on earth niet. Maar ik pas daarvoor.
Thailand waar je niet de vrijheid hebt om de koning te bekritiseren, daar kan ik mee leven, buiten dat doe je daar min of meer je goesting. Ik ben al
in Rusland geweest, dat was een harde nee voor mij.
In Turkije ben je ook niet zo vrij als hier, en verschillende websites worden geblokkeerd. Lijkt mij een beetje zoals in Rusland te zijn, minder extreem misschien. Op reis gaan in Turkije is OK voor mij, maar om daar nu iets te kopen, nee bedankt, dan liever een appartementje in Spanje kopen ofzo. Maar dat heeft meer te zien met de Moslimcultuur daar en het betere wegennet in Spanje (Turkije is niet goed om te fietsen met de racefiets, een MTB is daar een must). Maar als je al je hele daar woont en van niet beter weet … het is daar minder goed dan hier, maar ook niet onleefbaar, denk ik, de medische zorg in Turkije is toch voor zover ik weet zeer goed. Velen gaan zelfs van hier naar Turkije om hun ogen te laten laseren omdat het goedkoper is. Ik denk dat de medische zorg in Turkije zelfs veel beter is dan in Spanje.

Wat ik me afvraag nu Rusland militair veel inzet op de verovering van Oekraïne is als een andere grootmacht zoals China Rusland militair aanvalt.
Wat standpunt heeft de NATO/EU etc.... dan ?

Is onwaarschijnlijk maar toch,als iemand een opportuniteit ziet .....

Even tussendoor, die 3800ton brandstof die België gaat leveren, hoe moet ik dat eigenlijk zien? Zijn dat wij die dat daar ergens "lokaal" aankopen en de factuur gewoon betalen of nu uitleveren van een (nato) depot uit de buurt en later aanvullen of is dat echt fysiek hier voltanken en naar daar brengen? Want dat is toch al een binnenschip of 2, in normale tankwagens uitgedrukt: een colonne van zo'n 100 trucks. Dat is niet morgen al daar afgezet...

Even tussendoor, die 3800ton brandstof die België gaat leveren, hoe moet ik dat eigenlijk zien? Zijn dat wij die dat daar ergens "lokaal" aankopen en de factuur gewoon betalen of nu uitleveren van een (nato) depot uit de buurt en later aanvullen of is dat echt fysiek hier voltanken en naar daar brengen? Want dat is toch al een binnenschip of 2, in normale tankwagens uitgedrukt: een colonne van zo'n 100 trucks. Dat is niet morgen al daar afgezet...
Zou toch uit de Belgische reserves moeten komen volgens de berichtgeving..
Zal dus idd een en ander inhouden om daar te krijgen.

Ik kan toch niet anders dan vaststellen dat de Russen echt niet goed bezig zijn, als je de berichten hoort. Veel verliezen voor Rusland tov Oekraïne tot nu toe. Nu moeten we die claims van Oekraïne met een korrel zout nemen en is een invasie altijd moeilijker dan een verdedigende positie innemen. Lijkt mij dat de menselijke tol die Rusland moet betalen voor hun oorlog zal zeer groot zijn, los van het feit of ze die oorlog gaan winnen of niet.

Als dat van hier komt, gaat dat over "amper" 110 vrachtwagens van het leger. Dat kan daar dus binnen de twee dagen zijn.

Anti-tank wapens, hinderlagen en waarschijnlijk gebriefd door buitenlandse mogendheden. En als je bij een konvooi het eerste en laatste voertuig kunt uitschakelen, zitten die in het midden als ratten in de val, en is het gewoon prijsschieten zoals op de kermis.

Duitsland spreekt ondertussen van "gerichte" uitsluiting van Rusland van SWIFT om collaterale schade te vermijden. Collaterale schade aan de eigen economie welteverstaan.

Rusland blijkbaar ook eigen schip uitgeschakeld.

De Oekraïners verwijderen verkeersborden om de Russen hun oriëntatie te beïnvloeden

Een SU30 verloren boven de zwarte zwee .

Alle spoorwegen opgeblazen tussen Oekraïne en Rusland.

Toch niet zo positief nieuws voor Moskou.

Dit stond ff op internet maar snel verwijdert.

Laatst bewerkt:
De meesten hier (ikzelf niet) spreken zich sinds het begin uit tegen een militaire interventie van het Westen, wegens het risico op escalatie (lees: een totaaloorlog).
Echter, de laatste dagen hebben we gezien dat er steeds meer rechtstreekse steun komt, ook in de vorm van wapenleveringen (Estland, Polen, Frankrijk,...)
Het is grotendeels dankzij die ondersteuning dat oa Kyiv nog niet is gevallen.

De grens tussen enorme wapenleveringen en het effectief uitsturen van soldaten, is best dun.
Je kan als Rusland zijnde perfect argumenteren dat het Westen (specifiek Europa) al volop militair betrokken is in dit conflict, dat is gewoon de realiteit.
Het is naief om te denken van niet.

Diezelfde mensen die tegen een directe confrontatie waren, zijn nu voorstander van de wapenleveringen en andere steun.
Ergens houdt dit totaal geen steek he.

zoiets kan alleen maar mits hulp van buitenlandse satellieten denk ik.
Wow.
Hoe hebben de Oekraïners dat klaargespeeld zonder luchtaanvallen ?
Amerikaanse Javelins en NLAW's van Groot-Brittanië.
En stalen kloten, ere wie ere toekomt. Die Javelins hebben 2+ kilometer bereik, maar de Nlaws zijn effectief op 600 meter.
Anti-tank wapens, hinderlagen en waarschijnlijk gebriefd door buitenlandse mogendheden. En als je bij een konvooi het eerste en laatste voertuig kunt uitschakelen, zitten die in het midden als ratten in de val, en is het gewoon prijsschieten zoals op de kermis

Oekraïense ambassade in Turkije bericht dat het dankzij de Turkse TB2 drones is. Dat zijn drones die ook gebruikt zijn door Azerbaijan om Armenië te verslaan, alsook gebruikt om half Libië in te nemen, en bepaalde regio’s in Syrië. Zeer effectief en veel goedkoper als andere drones, wat het gegeerd maakt.

Putin en zijn vele false flags die zogezegd hem aangezet hebben oekrainie te gaan "beschermen" vallen bij deze volledig door de mand.

Kzou graag willen dat het me verbaasde maar nee. Moest de invasie het nog niet duidelijk gemaakt hebben, Ik hoop dat zelfs de meest pro russische leden hier nu inzien dat die oefeningen aan de grens echt niet zomaar oefeningen waren en dat de US dus wel degelijk gewoon gelijk had.

Die beelden van de VN veiligheidsraad zijn toch ook hallucinant om te zien. Ik vraag mij echt af wat er zo door het hoofd van die Russische voorzitter gaat. Zeker dan op momenten waarop hij dat moment stilte doorbreekt en op het einde zijn microfoon wegslaat. Zou dat dan zijn omdat hij zo zeker is van het Russische gedachtengoed of zou er ook een deel frustratie bijkomen in de trend van Ja hier krijg ik mij niet uitgeluld eh.

Terug
Bovenaan