Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik kan fout zijn, maar persoonlijk denk ik dat dit het grote plan is van Amerika. Dat Oekraïne snel terug alles verovert interesseert de VS niet. Ze geven telkens net voldoende om Rusland serieus pijn te doen.

Ik heb de indruk dat ze bewust Rusland tergend langzaam (militair) gewoon willen doodknijpen.
Desnoods sturen ze *voor eeuwig* nieuw materiaal naar Oekraïne tot het pikzwart ziet voor de ogen van Poetin.

Amerika heeft een voordeel aan een zwak Rusland. Maar ze hebben geen voordeel aan een sterk Oekraïne he.
Eigenlijk werken de Amerikanen vooral voor eigen rekening. Wat voor zichzelf het voordeligste is, is wat ze zullen doen.

Ik maakt me de bedenking: materiaal ok, maar mankracht is wel eindig en treft ook Oekraïne keihard - op alle vlakken. Bijkomend ook twijfels of een langdurige afwezigheid van Rusland op wereldvlak echt wel wenselijk is, kortstondig zeker en vast.

Intern protest vanuit Rusland zou alles wellicht in een stroomversnelling brengen … ik denk nog steeds dat alles zal eindigen rond een tafel en niet op het slagveld.

Ik maakt me de bedenking: materiaal ok, maar mankracht is wel eindig en treft ook Oekraïne keihard - op alle vlakken. Bijkomend ook twijfels of een langdurige afwezigheid van Rusland op wereldvlak echt wel wenselijk is, kortstondig zeker en vast.

Intern protest vanuit Rusland zou alles wellicht in een stroomversnelling brengen … ik denk nog steeds dat alles zal eindigen rond een tafel en niet op het slagveld.
In zekere zin eindigt iedere oorlog aan een tafel. Ofwel is dat een onderhandelde vrede ofwel is dat een totale capitulatie ofwel is dat een wapenstilstand zonder uitzicht op vrede.

De Russen mobiliseren vaak in het Verre Oosten => etnische minderheden binnen de Russische Federatie. Zoals de Verenigde Staten indertijd zeer veel Afro-Amerikanen naar Vietnam hebben gestuurd. Poetin heeft in vergelijking met Zelensky veel meer 'kanonnenvlees'. Sowieso zal het aan tafel tot een compromis moeten komen.

Poetin heeft in vergelijking met Zelensky veel meer 'kanonnenvlees'.
In theorie wel. In praktijk ben ik het daar maar deels mee eens.

Men had ook in praktijk nog veel wapens over van de Sovjet-Unie maar vroeg of laat geraken die op (eerder laat dan vroeg maar ooit stopt het he)
Dat Rusland nadien nog MEER wapens en materiaal blijft hebben dan héél de Westerse wereld allemaal te samen? Dat kan zelfs in theorie niet. Dus wat heb je met 10x zoveel kanonnenvlees als ze bij wijze van spreke met de blote hand moeten vechten of hooguit nog met een dolk als de Oekraïners maar wapens blijven krijgen tot in de eeuwigheid?

Ik denk dat veel mensen onderschatten hoe lang Rusland dit kan volhouden. Maar 1 iets is wel een feit: Als men blijft wapens leveren zal Rusland sneller / eerder zonder zitten dan Oekraïne, tenzij men stopt met de wapenleveringen aan Oekraïne. Dat de VS zonder wapens zal vallen is een onterechte vrees. De oorlogsmachine draait daar op volle toeren. Wapenhandelaars doen daar nu (al)weer gouden zaken.

Het spreekwoord zegt wel eens: De volhouder wint, en Rusland zal volhouden tot het einde. Gaat de VS en het Westen dat ook kunnen of willen doen. Zo ja? Dan is de kans ZERO dat Poetin aan het langste eind trekt. Dit kan nog maanden duren, jaren .. maar ooit stopt het echt wel.

Poetin zal veel dreigen, maar zolang van de Krim wordt afgebleven zal ie niks doen. Eens Oekraïne worst case voor Poetin aan de deuren van de Krim zou staan en de Krim zou aanvallen, zijt maar zeker: Dan drukt hij op het knoppeke (want dan verliest ie alles en dan kan het hem geen moer schelen dat hij anderen mee sleurt in zijn val). MAAR de VS zal dan tussenkomen en dit verhinderen en Oekraïne tot de onderhandelingstafel dwingen.

Ik hoor hier veel mensen orakelen: waarom zouden ze de Krim niet terug veroveren? Omdat dit niet zal gebeuren. Punt.

Nu goed bovenstaande is mijn mening en hoe ik er over denk, wat er echt zal gebeuren, zullen we ooit wel eens weten zeker?

Laatst bewerkt:
Zulke uitspraken doe je enkel als de info daaromtrent sluitend is.
Kennelijk neemt de Oekraïense regering een voorschotje op etnisch zuiveren?

Oekraïense functionaris waarschuwt Russen op de Krim: 'Vlucht nu het nog kan'
Oleksiy Danilov, de secretaris van de nationale veiligheids- en defensieraad van Oekraïne, waarschuwt Russen die op het schiereiland de Krim wonen dat ze snel moeten vluchten.
Dat zegt hij in een televisietoespraak. Volgens Danilov zou Rusland vrezen dat ze het schiereiland binnenkort zullen verliezen nadat ze het in 2014 bezette. ,,Ze beseffen dat het slechts een kwestie van tijd is voordat wij het schiereiland weer innemen en ze eraf schoppen", aldus de secretaris.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/102...chuwt-russen-op-de-krim-vlucht-nu-het-nog-kan

Oleksiy Danilov, de secretaris van de nationale veiligheids- en defensieraad van Oekraïne, waarschuwt Russen die op het schiereiland de Krim wonen dat ze snel moeten vluchten.
Dat zegt hij in een televisietoespraak. Volgens Danilov zou Rusland vrezen dat ze het schiereiland binnenkort zullen verliezen nadat ze het in 2014 bezette. ,,Ze beseffen dat het slechts een kwestie van tijd is voordat wij het schiereiland weer innemen en ze eraf schoppen", aldus de secretaris.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/102...chuwt-russen-op-de-krim-vlucht-nu-het-nog-kan
Wat heeft dat nu weer met etnische zuivering te maken? Misschien willen ze gewoon het aantal burgerdoden beperken door de burgerbevolking daar zoveel mogelijk weg te jagen? Niemand heeft graag een grote burgerbevolking in oorlogsgebied.

Djeezes wat een stemmingmakerij hier de laatste pagina's.

Ik lees dat gewoon als bezet gebied bevrijden maar bon.

Misschien willen ze gewoon het aantal burgerdoden beperken door de burgerbevolking daar zoveel mogelijk weg te jagen? Niemand heeft graag een grote burgerbevolking in oorlogsgebied.
Dit zinnetje over Russische burgers is anders heel duidelijk:

Ze beseffen dat het slechts een kwestie van tijd is voordat wij het schiereiland weer innemen en ze eraf schoppen.

Kennelijk worden bepaalde burgers uit bepaalde gebieden weggeschopt.
Misschien toch nog even wachten met een EU lidmaatschap....

Ze beseffen dat het slechts een kwestie van tijd is voordat wij het schiereiland weer innemen en ze eraf schoppen.

Ik vraag mij af of je ook zo zou spreken moest er ergens in uw familie iemand afgeschoten/ontvoerd/gecastreerd zijn. Ik snap hun haat naar alles wat Russisch heel goed, en indien jij niet dan maakt u dat ofwel een feilloos en perfecte mens of iemand die nu gemakkelijk spreken heeft...🤔

De oekrainers zijn er ook uit hun huizen verjaagd dus niet echt onlogisch dat ze die terug willen als ze de grond heroveren. Bovendien zou het ook gewoon erg gevaarlijk zijn om russisch gezinde mensen toe te laten terwijl je nog met rusland in oorlog bent. Moesten ze die mensen allemaal vastgebonden in een put gooien zoals Rusland al in vele Oekrainse dorpen gedaan heeft, dan zou je kunnen spreken van een etnische zuivering maar nee ze waarschuwen hen zelfs en dat met de boodschap dat als ze niet vertrekken, ze hen eruit zullen zetten. Niet doden dus. Oekraine heeft geen systematisch probleem met oorlogsmisdaden zoals Rusland dat wel heeft. Ze kunnen dat ook niet maken omdat ze rekenen op buitenlandse steun.

Nu, lijkt me ook niet direct realistisch dat ze de krim terug heroveren maar ik wens het hen wel toe.

Indien Oekraïne de gebieden herovert zullen het vooral de collaborateurs zijn die moeten vrezen voor uitzetting. En een etnische of culturele genocide kan je ook uitvoeren zonder mensen van kant te maken. Volksverhuizingen en gedwongen assimilatie, bijvoorbeeld. Zo zou Kiev de Russische taal zodanig kunnen terugdringen dat het een tweede of derderangstaal wordt. Dat gebeurt nu al in de bezette gebieden met de Oekraïense cultuur, net zoals de Han-Chinezen dat doen in gebieden met minderheden.

Oekraïne zou ca. 30% van haar voor het offensief klaargezette troepen hebben ingezet. Hoe zou het aan de Russische zijde zijn?

Het ziet er naar uit dat het offensief eventjes 'on hold' zal worden gezet. Weinig tot geen doorbraken in de defensieve linies van de Russen en immens veel doden en materiële schade.

Ben benieuwd of Oekraïne F16/F18 zal krijgen. Of dit een gamechanger zal zijn dat betwijfel ik. Rusland bezit nl. het Triumf systeem dat systeem dat een v/d beste ter wereld is kan probleemloos 4de generatie straaljagers uit de lucht schieten. De Amerikanen weten dit ook maar al te goed. Een F16 of F18 die uit de lucht wordt geschoten, dat is ook niet de beste reclame. En met alle respect het de Oekraïnse piloten zijn niet van hetzelfde niveau als de Westerse die eigenlijk al decennia met F16 en F18 vliegen.

Laatst bewerkt:
De oekrainers zijn er ook uit hun huizen verjaagd dus niet echt onlogisch dat ze die terug willen als ze de grond heroveren. Bovendien zou het ook gewoon erg gevaarlijk zijn om russisch gezinde mensen toe te laten terwijl je nog met rusland in oorlog bent. Moesten ze die mensen allemaal vastgebonden in een put gooien zoals Rusland al in vele Oekrainse dorpen gedaan heeft, dan zou je kunnen spreken van een etnische zuivering maar nee ze waarschuwen hen zelfs en dat met de boodschap dat als ze niet vertrekken, ze hen eruit zullen zetten. Niet doden dus. Oekraine heeft geen systematisch probleem met oorlogsmisdaden zoals Rusland dat wel heeft. Ze kunnen dat ook niet maken omdat ze rekenen op buitenlandse steun.

Nu, lijkt me ook niet direct realistisch dat ze de krim terug heroveren maar ik wens het hen wel toe.
Een bevolkingsgroep gewoon verdrijven zonder ze te doden is ook een etnische zuivering, en dat die groep niet vertrouwen is ook het excuus dat altijd ingeroepen wordt, da's niet dat zoiets onwaar is maar dat aanvaarden we anders ook nooit als excuus om een etnische zuivering toe te laten.

Dus wat Rusland sinds 2014 doet met bv. de Tataren op de Krim?

'Eraf schoppen' is gewoon stoere oorlogstaal. Dat je zo een uitspraak al meteen gaat linken aan etnische zuivering...

Theoretisch gezien is deportatie op basis van ethniciteit inderdaad een etnische zuivering, al wordt dat begrip wel vooral gebruikt in contexten van massamoorden en genocides.

Terug
Bovenaan