Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik zou als Westen, als NAVO, ... van de gelegenheid gebruik maken om de "tegenaanval" in te zetten.

Economische sancties werken niet genoeg. De enige taal die Poetin begrijpt is de militaire taal. Wel, plaats dan de omstreden afweerraketten in Polen. Hij beschuldigt er ons nu sowieso al van. Wat gaat hij doen? Ons nog een keer van hetzelfde beschuldigen?

Wie kortzichtig is zou dit als roekeloos omschrijven. Maar volgens mij is het op dit moment het beste wat we kunnen doen om Rusland te stoppen en juist bloedvergieten te vermijden: de tanden tonen, op militair vlak, maar uiteraard zonder een schot te lossen. Massaal troepen aan de grenzen stationeren, afweerraketten uitrollen, ... Alles waar Poetin ons nu al van beschuldigd, nu gewoon effectief doén. Dit is het moment om onze nieuwe posities in te nemen vanuit een logische opbouw zonder dat iemand het kan beschouwen als provoceren.
Het probleem hiermee is dat je Oekraïne dan de facto gaat veroordelen tot een volledige bezetting. Je gaat alles errond wel gaan beveiligen, maar Oekraïne verdwijnt daarmee terug achter het ijzeren gordijn. Ik volg je logica, maar je laat dan wel een dikke 40 miljoen mensen gewoon aan hun lot over.
Niet dat wat we nu doen zoveel beter is, maar toch.

Het probleem hiermee is dat je Oekraïne dan de facto gaat veroordelen tot een volledige bezetting. Je gaat alles errond wel gaan beveiligen, maar Oekraïne verdwijnt daarmee terug achter het ijzeren gordijn. Ik volg je logica, maar je laat dan wel een dikke 40 miljoen mensen gewoon aan hun lot over.
Niet dat wat we nu doen zoveel beter is, maar toch.

In sé kan het Westen niks doen. Er zijn geen verdragen te respecteren die militaire hulp inhoudt.
Zware economische sancties gericht naar de oligarchen kan druk op Poetin serieus verhogen. Oppositie steunen in Rusland gaat ook een effect hebben.
Maar meer kunnen we voorlopig niet doen.

Edit : Echt beste wat we kunnen doen maar we gaan dat als bevolking wel voelen is import van gas en olie uit Rusland volledig stoppen.
Dat gaat pas een statement zijn en een financiële aderlating voor Rusland en die oligarchen.

Ja, dan zal zijn achterban zeker geen wraak willen nemen.
Denk dat het moeilijk in te schatten is hoeveel er al klaar zijn om eindelijk die plaats van Putin in te nemen. Kans dat ze toenadering naar het westen gebruiken als ingangspoort is 1 mogelijkheid, de kans dat ze met totale vergelding spreken is een andere optie.

Edit : Echt beste wat we kunnen doen maar we gaan dat als bevolking wel voelen is import van gas en olie uit Rusland volledig stoppen.
Dat gaat pas een statement zijn en een financiële aderlating voor Rusland en die oligarchen.

We gaan net gascentrales bijzetten en kerncentrales dicht doen :)
Benieuwd wat Groen gaat doen de komende weken, blijven vasthouden of toch plooien. De gasprijzen zijn nu al zo hoog.

Als Oekraine wordt ingenomen en Finland wilt plots toch tot de Navo toetreden dan zal dat het volgende land zijn dat hij wil inpalmen. Alle acties die niet in het kraam van dictators passen zullen aanzien worden als provocatie. En dat om op de borst te kloppen om te zeggen dat hij een groot en sterk jongetje is.

Het is complete waanzin dat anno 21ste eeuw zoiets kan. Nu niks doen zal Rusland alleen maar meer momentum geven. Het feit dat de hele wereld zo afhankelijk is van russische olie / gas, en rusland weet dat, maakt dat het Westen daar nog grote gevolgen van zal dragen.

Stel u voor dat China achteraf hetzelfde doet met steun van de russen? Zowel de chinezen als de russen hebben er voor gezorgd dat de president onbeperkt in tijd aan de macht kan blijven. Dus zo lang die leven kunnen die voor deze miserie zorgen.

Als Oekraine wordt ingenomen en Finland wilt plots toch tot de Navo toetreden dan zal dat het volgende land zijn dat hij wil inpalmen. Alle acties die niet in het kraam van dictators passen zullen aanzien worden als provocatie. En dat om op de borst te kloppen om te zeggen dat hij een groot en sterk jongetje is.

Het is complete waanzin dat anno 21ste eeuw zoiets kan. Nu niks doen zal Rusland alleen maar meer momentum geven. Het feit dat de hele wereld zo afhankelijk is van russische olie / gas, en rusland weet dat, maakt dat het Westen daar nog grote gevolgen van zal dragen.

Stel u voor dat China achteraf hetzelfde doet met steun van de russen? Zowel de chinezen als de russen hebben er voor gezorgd dat de president onbeperkt in tijd aan de macht kan blijven. Dus zo lang die leven kunnen die voor deze miserie zorgen.
Dus moet je dan Poetin zijn goesting laten doen? Uit angst om niet te provoceren?

Het zal dan binnen Rusland moeten gebeuren, zonder westerse inmenging. Het is altijd beter dat een land zelf zijn eigen shit oplost.

Dan vergeet je even fijntjes te vermelden dat elke vorm van intern Russisch protest, door de staatspropaganda ook altijd op het Westen gestoken wordt. Ah ja, want die worden "gesteund door de CIA".

Dus als de CIA Poetin nu echt zou vermoorden of de moord werd volledig intern beraamd, er zal sowieso gecommuniceerd worden dat het de schuld is van de CIA. Laat ons deze laffe propagandatechniek van de Russen in ons voordeel uitdraaien. Door, zoals ik eerder al zei, gewoon alles nu te doen waar Poetin ons sowieso al van beschuldigd en gebruikt heeft om zijn inval te rechtvaardigen.

Dat doe ik thuis ook trouwens. Als mijn vrouw mij beschuldigd om op zondagvoormiddag altijd lui op mijn gat te zitten zonder dat ik een poot uitsteek, dan begin ik dat ook effectief eens te doen. Ik word er toch al van beschuldigd, dus dan kan ik het zowel maar gewoon doen. :unsure: Sorry dat ik het hier wat al zeverend zeg en ik wil het niet in het belachelijke trekken, maar het is toch gewoon zo?

Ja, dan zal zijn achterban zeker geen wraak willen nemen.
Ik vraag me af hoe groot zijn achterban eigenlijk effectief is? Oké, hij heeft de oligarchen in zijn broekzak steken, en dus de rijkdom. Voor de rest? De Russische bevolking is doodsbang van die kerel, denk ik. Stel je voor, dat De Croo eenzijdig de grondwet aanpast zodat die premier kan blijven tot zijn dood?

Europa mag haar bewapening gaan herzien. (En met landen als België op kop, triestig is niet eens het correcte woord).

Realiteit, serieus snoeien op andere vlakken.

Nog meer realiteit: de financiële putten zijn nu al zo diep.

In het kort: een stuk welvaart gaan afstaan.

Terug
Bovenaan