Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wel, als de russen het wilden opblazen, konden ze het allang gedaan hebben.

Nuja, t'is mij gelijk wie het doet en of het de lucht ingaat, we gaan er hier toch zo goed als niks van voelen

Vergelijkingen tussen de VS en Rusland zijn al uitentreuren behandeld in dit topic. Verdere posts hierover zullen verwijderd worden.

Oekraïne beschuldigt Rusland ervan explosieven op het dak van 2 reactoren te hebben aangebracht. En Rusland zegt dat Oekraïne vandaag een aanval op de centrale zou uitvoeren met drones. Beiden hebben geen bewijzen voor hun beschuldigingen.
Niet dat ik geloof dat Oekraïne zijn eigen grondgebied zou vervuilen met radioactiviteit, want veel te veel misserie voor de bevolking. Maar puur vanuit militair oogpunt, is het slim om zoiets te doen? Wat zou het feitelijk betekenen voor het front?
Als je niks meer te verliezen hebt 🤷‍♂️

Ze hebben pruiken gevonden bij hem, dat moet toch echt voor één of ander datingprofiel zijn geweest :scream:

Het was ook niet bedoeld als constructief. Het was bedoeld als justifiërend. Als verantwoording naar buiten toe dat ze geen onredelijke eisen stelden, en dat Rusland naast aggressor ook nog eens een onredelijke aggressor is. Waar tegelijkertijd ook niet kan vertrouwd worden omdat ze hun vorige verdragen gewoon al met de voeten treden. Dus ja... ik begrijp dat volledig.

Voor de rest vind ik uw hypotheses door het bij Zelensky te zoeken gewoon fout. Aangezien dat noch onze noch Poetin zijn zaken zijn.
En neen er is geen enkele reden waarom Rusland een redelijke compromis moet krijgen. Het enigste aanvaardbare compromis is dat Rusland zijn boeltje bijeen pakt en het aftrapt.
Ik herhaal mijn standpunt, niemand buiten Oekraïene bepaalt wat er moet gebeuren in Oekraïene. Niet wij, niet Indië, niet Rusland, niet China... enkel Oekraïene. Dat u dat niet aanstaat wegens schrik wegens kernbommen of whatever, is niet van tel. Want als je dat gaat in rekening nemen dan stopt het onmiddellijk. Desondanks het geen leuk vooruitzicht is, moet je ten alle tijden niet toegeven aan nucleaire chantage, ook al wordt er een bom gedropt. Het is de enige manier om ervoor te zorgen dat niemand ooit het sop de kolen waard vindt. Op het moment dat je het toch gaat accepteren ben je verloren. Want dan gaat elke entiteit proberen om atoombommen te hebben om zijn goesting te kunnen doen.

VS en Rusland voeren al maanden vredesgesprekken over oorlog in Oekraïne

Visie Zelensky is “niet realistisch”​

De Oekraïense leider Volodymyr Zelensky zegt niet te willen onderhandelen voor dat eerst al het Oekraïense grondgebied van begin 2014 is heroverd. Maar volgens NBC zijn er steeds meer militairen en beleidsmakers in Washington die dat niet als realistisch zien. Ze menen dat er Oekraïense gebieden zijn die Zelensky niet kan heroveren. Ze hopen op onderhandelingen na Zelensky’s tegenoffensief dat voor zover bekend nog niet veel heeft opgeleverd.

Maw: de amerikaanse experts raden aan tot PRATEN met Putin, en sporen Zelensky aan zijn voorwaarden om te praten even achterwege te laten.
Zelensky een beetje "sturen" dus, en we hebben dat recht (een braaf woord voor leverage) omdat we hem veel hulp bieden, waar me makkelijk mee kunnen stoppen als hij weigert. Ik sluit mij volledig aan bij die experts, deze oorlog moet geen dag langer duren dan nodig, ook niet om een punt te maken wie wel of niet wiens bitch is.

De Oekraïense leider Volodymyr Zelensky zegt niet te willen onderhandelen voor dat eerst al het Oekraïense grondgebied van begin 2014 is heroverd. Maar volgens NBC zijn er steeds meer militairen en beleidsmakers in Washington die dat niet als realistisch zien. Ze menen dat er Oekraïense gebieden zijn die Zelensky niet kan heroveren. Ze hopen op onderhandelingen na Zelensky’s tegenoffensief dat voor zover bekend nog niet veel heeft opgeleverd.

Maw: de amerikaanse experts raden aan tot PRATEN met Putin, en sporen Zelensky aan zijn voorwaarden om te praten even achterwege te laten.
Zelensky een beetje "sturen" dus, en we hebben dat recht (een braaf woord voor leverage) omdat we hem veel hulp bieden, waar me makkelijk mee kunnen stoppen als hij weigert. Ik sluit mij volledig aan bij die experts, deze oorlog moet geen dag langer duren dan nodig, ook niet om een punt te maken wie wel of niet wiens bitch is.

En is Rusland bereid om te onderhandelen?

De enige mogelijke vredeoplossing dat ik zie, is dat Rusland erkent dat Oekraïne een Navo-lid wordt in ruil voor het erkennen van de Russische annexaties door het Westen. Anders heeft Oekraïne gewoon geen langetermijn toekomst. Er is anders geen zekerheid voor hen dat er over 5 jaar een nieuwe invasie ontstaat.

Voor Rusland is een akkoord gewoon een vodje papier, begrijp dat dan.

En is Rusland bereid om te onderhandelen?

De enige mogelijke vredeoplossing dat ik zie, is dat Rusland erkent dat Oekraïne een Navo-lid wordt in ruil voor het erkennen van de Russische annexaties door het Westen. Anders heeft Oekraïne gewoon geen langetermijn toekomst. Er is anders geen zekerheid voor hen dat er over 5 jaar een nieuwe invasie ontstaat.
Een onderhandelde oplossing zou inderdaad het beste zijn, en de opties die jij aangeeft geven ook al aan dat er over het hoofd van Zelensky heen meer opties zijn dan door hem alleen. Alvast goed nieuws dat er gepraat wordt. De VS zal Zelensky en de EU wel vertellen wat ze moeten doen, en die zullen wel braaf luisteren.

Neen, je leest er meer in dan er staat.
Er is een verschil tussen praten en dit voorleggen aan Oekraïene als de deal goed is terwijl zij zelf beslissen EN praten en Oekraïene dwingen om te doen wat wij willen.

Uiteindelijk staat er duidelijk dat dit een informele praatgroep van voormalige hoge functionarissen (...) was waar amerika geen leiding aan gaf. Voor mij is dit gewoon wedden op meerdere paarden. En was het een praatbarak. Waar eigenlijk niets uitkomt... per definitie van een praatbarak.

Er staat echter nergens hetgeen jij stelt. Enkel dat men hoopt op dat er onderhandeld wordt vanuit een standpunt van sterkte omdat men schrik heeft dat Rusland volledig uit Oekraïene shotten niet gaat lukken. Net zoals dezelfde experten ook hadden gedacht dat ze bachmut holden een slecht idee was. En net zoals bij Bachmutt mag Oekraïene ZELF beslissen.

Voor Rusland is een akkoord gewoon een vodje papier, begrijp dat dan.
Al was het een wafel en ne cola ipv een vodje papier, als het de oorlog stopt, who cares?
En Poetin, moet die zijn belachelijke voorwaarden niet laten vallen?
Niemand zal alles krijgen wat ze wensen. De kaarten liggen ook elke dag anders, vandaar dat het artikel ook spreekt over "na het tegenoffensief". Maar gezien dat tegenoffensief niet echt veel verandert of traag verloopt, lijkt het me dat de VS wil zeggen: de onderhandelingspositie van Oekraine is ver bekend nu, het wordt tijd om tot een deal te komen.

Terug
Bovenaan