Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik heb nog nooit 1 onderwerp gevonden 'in heel mijn leven' waarbij er niemand is met een gedachte / redenering die 100% haaks staat op wat 99% van de andere mensen denkt. Letterlijk nog nooit. Dus waarom zou dit nu wel het geval zijn? :tongue:

Iedereen inclusief Gonzo mag zijn mening hebben, maar de laatste pagina's is het gewoon een plaat die blijft draaien waarbij niemand nog van gedacht zal veranderen. Dus ik weet niet of het nog enige zin heeft verder te discussieren over bepaalde topics?
Kunnen we niet ophouden met voor de zoveelste keer dat onnozele whataboutisme wat recht uit het Kremlin trollenhandboek komt te entertainen door er op te reageren? Kameraad @Gonzo the Great kan desgewenst de eerste 500 pagina's lezen en daar 160 keer dezelfde 'discussie' lezen als die er nu gaande is, en als hij het dan nog per se over de USA wil hebben kan dat in een relevant topic. Dit topic gaat over iets anders.

Er moet daar gewoonweg op ingehakt worden. Zo'n zever mag geen kans krijgen. Gewoon al het idee dat iemand dat zou kan lezen en daarvoor eigenlijk een vorm van begrip voor krijgt, dat is afschuwelijk. Daarom moet er daarop gereageerd worden.

Je laat toch ook geen racistische meningen zomaar ongemoeid, hoop ik?

Er moet daar gewoonweg op ingehakt worden. Zo'n zever mag geen kans krijgen. Gewoon al het idee dat iemand dat zou kan lezen en daarvoor eigenlijk een vorm van begrip voor krijgt, dat is afschuwelijk. Daarom moet er daarop gereageerd worden.
Akkoord, maar dan lijkt het mij beter om dat gewoon te rapporteren en verder te gaan. Mensen die dit topic volgen omwille van de eigenlijke updates omtrent de oorlog moeten op die manier niet voor de 89ste keer 'whataboutamerika' lezen. Als ik een flagrant racistische mening lees op dit forum dan rapporteer ik dat ook. Het heeft geen enkel nut om met racisten in discussie te gaan.

Als de VS echt foute dingen moet doen zetten ze rebellengroepen in, lokaal of uit een buurland. En die zijn echt niet veel beter, maar vaak nog erger. Ik vind uw selectieve blindheid een beetje naief. Maar opnieuw: whataboutism zeker :rolleyes:

Natuurlijk is dat allemaal whataboutism en zelfs die vergelijking gaat ook niet op want het komt in gradatie niet eens in de buurt van wat rusland officieel zelf allemaal uitsteekt zonder schroom en onder eigen vlag. Ik vind uw moreel relativsme meer dan naief.

Je laat toch ook geen racistische meningen zomaar ongemoeid, hoop ik?
Sorry maar hoewel we het misschien zouden moeten doen is het eigenlijk beter van het gewoon niet te doen. Ik geloof helemaal niet dat we bepaalden van mening zullen kunnen doen veranderen en ervoor zorgen dat ze stoppen met hun "mening" te verkondigen. Ik ben al blij dat ik er geen hele rant bij moet lezen of het wel niet de schuld van de PS zou zijn en dat we daarom beter niet op hun stemmen.

Akkoord, maar dan lijkt het mij beter om dat gewoon te rapporteren en verder te gaan. Mensen die dit topic volgen omwille van de eigenlijke updates omtrent de oorlog moeten op die manier niet voor de 89ste keer 'whataboutamerika' lezen. Als ik een flagrant racistische mening lees op dit forum dan rapporteer ik dat ook. Het heeft geen enkel nut om met racisten in discussie te gaan.
Okidoki, ik zal de Rambo's hier hun oorlogsrapportage laten verderzetten, de meningen veranderen inderdaad niet echt meer :)

Wat je daar opsomt is helemaal niet nodig om er voor te zorgen dat de onderhandelingen niet nodeloos vertragen. Een 3e partij die discreet Putin contacteert om te polsen wat zijn standpunten zijn na de huidige gang van zaken is daarvoor al voldoende. En wie weet doet men dat ook al. Dat komt dan niet in de krant he. En wie weet stuurt Putin die dan naar de pomp of stelt nog steeds onredelijke eisen. Allemaal mogelijk.
Turkije heeft het samen met de VN geprobeerd en heeft enkel de graandeal uit de brand kunnen slepen. Alle voorgaande onderhandelingen draaiden op niets uit, terwijl Oekraïne met meerdere punten akkoord wou gaan. Als Rusland telkens nyet zegt en geen enkele opening laat voor een diplomatieke oplossing is de enige mogelijkheid hen te verdrijven uit de bezette gebieden.

Er circuleren foto's van "Russian meat cubes". Het valt niet te verifiëren of het echt is, maar men zou de lichamen van gesneuvelden in blokken persen en inwikkelen. Net op de moment dat je dacht dat men niet dieper kon zinken,...

@Gonzo the Great als je hier al niet zo lang een member was zou ik denken dat je echt aan het trollen bent...

Dat lijstje van Rusland dat ik hier gepost heb is relevant in dit topic, en voor het huidige conflict in Oekraïne.
Uw lijstje van de oorlogen van de VS niet.

Naast alles dat hier al door anderen is opgesomd, heb ik de VS trouwens ook nog nooit horen dreigen met kernwapens tijdens hun oorlogen.
Maar nogmaals, geen idee waarom je het territoriaal gedrag van Poetin wil vergelijken met de VS. Behalve om de discussie te verleggen, want het blijft zinloos om te onderhandelen met Poetin.

Trouwens, als je fan bent van random lijstjes, dit was Hitler:

- 1936: het Rijnland (ondanks de verdragen - m.a.w. onderhandelingen - van Versailles en Locarno)
- 1938: Oostenrijk
- ook 1938: Sudetenland (deel van Tsjecho-Slowakije), gevolgd door de rest van Tsjecho-Slowakije. Het Westen zegt na onderhandelingen dat het OK is, zolang hij hier maar stopt.
- 1939: Klaipeda regio van Litouwen
- ook 1939: Polen

Daarna volgde de rest van Europa. En ergens tussen de 70 en de 85 miljoen doden.

En, hoe zit de wind ? Want t zou voor vannacht kunnen zijn volgens HLN dat ze de kerncentrale gaan opblazen

+

Oekraïens leger: Rusland bereidt nu aanval op kerncentrale Zaporizja voor​

De generale staf van het Oekraïense leger stelt eveneens dat het Russische leger explosieven heeft geplaatst op een van de kernreactoren van de kerncentrale in Zaporizja. Het Russische leger zou op dit moment een terroristische aanval voorbereiden. De bewering valt momenteel niet onafhankelijk te verifiëren, Rusland heeft nog niet gereageerd.
Al twee weken waarschuwen Oekraïense autoriteiten voor een terroristische aanval op de grootste kerncentrale van Europa. Inlichtingendiensten meldden vorige week dat er explosieven geplaatst zijn.
Volgens het Oekraïense leger wil Rusland de explosieven tot ontploffing brengen, om Oekraïne valselijk te kunnen beschuldigen van het beschieten van de kerncentrale. Vanmiddag meldden Russische staatsmedia dat de Oekraïense hoogspanningslijn die is aangesloten op de kerncentrale in Zaporizja, zou zijn afgesloten. Rusland bezet de kerncentrale sinds het begin van de invasie. In een eerder stadium van de oorlog beschuldigden Rusland en Oekraïne elkaar voortdurend van het beschieten van de kerncentrale.

Eens zien hoe stralend we de komende weken door het leven gaan.

Ik zie ze het pas doen wanneer Rusland dat gebied niet meer kan controleren.
De Oekraïner heeft eerst nog heel wat werk voor de boeg.

Laatst bewerkt:
De radioactieviteit van Tsjernobyl kwam tot al onze buurlanden. Gelukkige hadden ze in België optijd het politieke krachtschild geactiveerd waardoor we veilig waren.
We kunnen enkel bidden dat de wind goed zit. Ik verwacht eigenlijk ook geen echte reactie van de NATO buiten wat vinger zwaaien.

Ik denk enkel dat de voedselprijzen door het dak zullen gaan.

Tsjernobyl is ook een heel ander soort kernramp dan een eventuele meltdown van een veiliger ontwerp. Tsjernobyl had grafieken regelstaven die letterlijk in de fik zijn gevlogen en er dus radioactief stof de lucht ingeblazen werd.

Ik vermoed dat de centrale in kwestie niet dezelfde fout in het ontwerp heeft, en bijgevolg er een pak minder ver radioactieve verspreiding zal zijn. Maar dat is maar mijn humble gedacht hierover. De centrale opblazen zet vooral Oekraïne weer een zware hak, aangezien het hun grondgebied (en rivier) is dat (die) een kernramp moet ondergaan.

Ik kan geen twitter links meer openen voor één of andere reden, alleen nog de embedded tweets zien, dus excuses dat ik geen links kan posten.

Dat Oekraïne al waarschuwde voor een Russische aanval op de ZNPP is al ettelijke dagen geweten met het meest recente nieuws dat Rusland naar verluidt explosieve op het dak van de reactoren zou plaatsen.
Dit was al zorgwekkend maar nu rapporteert "Faytuks News" (@Faytuks op twitter) blijkbaar dat Rusland zelf zegt dat er vannacht een Oekraïense aanval gaat plaatsvinden op de centrale met precisie artillerie en drones. Ik sta niet in voor de waarde van die tweet want ik ken het kanaal niet, maar indien Rusland dit zelf al begint te claimen denk ik dat we ons stillaan wel mogen zorgen maken.
(edit: ondertussen staat het ook op pakweg HLN)

Ondertussen zou Rusland effectief chemische wapens ingezet hebben in Backmut aldus een Oekraïense luitenant-kolonel. Ik kan de video helaas niet linken. Er zou Lewisite ingezet zijn geweest tegen Oekraïense troepen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lewisite

De onbestaande reactie van het Westen op het opblazen van die dam en het beschieten van reddingsploegen heeft nu dus geleid tot een mogelijke volgende escalatie van Rusland. Als hier een gelijkaardige reactie op komt dan kan je bijna stellen dat Oekraïne de oorlog al zo goed als verloren heeft.

Heb eens lopen neuzen door de website van het petition committee van de EU. Heel veel petities maar ik kon er niet onmiddellijk één vinden waar veel supporters aan verbonden waren. In Amerika kan je rechtstreeks een brief of mail richten aan de senator van je staat en kan je zo vlakaf vragen om bepaalde standpunten in te nemen. Heeft er iemand een idee of dit in Europa ook gaat of niet?

Ik geef grif toe dat ik vanaf dag één voorstander was van een zwaarder ingrijpen in Oekraïne. Echter ben ik stillaan mijn geduld helemaal verloren met Rusland. Als zij willen escaleren door het inzetten van wat in essentie een nucleair wapen is en dat dit dan potentieel enorme gevolgen heeft voor Oost-Europa dan is er maar één antwoord en dat is de volledige vernietiging van Russische troepen die zich buiten Rusland bevinden.
Gevechtstroepen naar Oekraïne en Moldavië om daar de Russische troepen te verdrijven, het vernietigen van de zwarte zeevloot en het tot zinken brengen van elk Russisch militair schip dat zich in Europese wateren bevindt en een blokkade van de Finse Golf, de Bosporus en indien mogelijk van de Barentszzee.

Als dat allemaal waar is van die kerncentrale staan we misschien op de vooravond van wereldoorlog 3?
Potentieel wel ja. Maar goed, je zorgen maken hierover heeft ook geen zin, want je hebt er toch geen invloed op.

Ik geef grif toe dat ik vanaf dag één voorstander was van een zwaarder ingrijpen in Oekraïne. Echter ben ik stillaan mijn geduld helemaal verloren met Rusland. Als zij willen escaleren door het inzetten van wat in essentie een nucleair wapen is en dat dit dan potentieel enorme gevolgen heeft voor Oost-Europa dan is er maar één antwoord en dat is de volledige vernietiging van Russische troepen die zich buiten Rusland bevinden.
Gevechtstroepen naar Oekraïne en Moldavië om daar de Russische troepen te verdrijven, het vernietigen van de zwarte zeevloot en het tot zinken brengen van elk Russisch militair schip dat zich in Europese wateren bevindt en een blokkade van de Finse Golf, de Bosporus en indien mogelijk van de Barentszzee.
Voor zover ik het begreep was nucleair de rode lijn voor de NAVO. Overschrijden = de NAVO gaat actief deelnemen aan het conflict (boots on the ground, wat je beschrijft).

Allee, het is ochtend, en volgens het internet leef ik nog. Dat is al iets.

Ik denk niet echt dat de Russen die kerncentrale gaan opblazen, maar door hun incompetentie kan dat wel eens gebeuren. Wie legt er nu ook mijnen en explosieven in zo'n ding?

Allee, het is ochtend, en volgens het internet leef ik nog. Dat is al iets.

Ik denk niet echt dat de Russen die kerncentrale gaan opblazen, maar door hun incompetentie kan dat wel eens gebeuren. Wie legt er nu ook mijnen en explosieven in zo'n ding?
Rusland

Terug
Bovenaan