Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Nu EU open en bloot aangeeft dat we dodelijke wapens gaan opsturen naar UA is dat eigenlijk toch onrechtstreeks meedoen in de oorlog, een Putin kan toch bijna niet anders dan het zo te intepreteren? Ben alleszins nieuwschierig naar de reactie van het Kremlin, de 'nuclear standby' was een reactie op de vorige maatregelen en deze doen er nog een pak bovenop.

Het is geen NAVO-inmenging of boots-on-the-ground. Het staat in principe ieder land vrij om een ander land te helpen. Wij kunnen hetzelfde interpreteren van Wit-Rusland en Tsjetsjenië, die gewoon open & bloot hun steun uitdrukken en effectief boots-on-the-ground meedoen.

De EU-speech is wel een ONTZETTEND krachtig signaal. Komt wat laat, maar het staat er wel.

- Geen enkel Russisch vliegtuig (privé dan wel lijnvliegtuig) mag nog in het EU-luchtruim. Dat pint dus iedere oligarch in Europa de-facto vast.
- Russische staatsmedia wordt verbannen
- Sancties voor "meeheuler" Wit-Rusland
- Militaire steun (expliciet)

Nu EU open en bloot aangeeft dat we dodelijke wapens gaan opsturen naar UA is dat eigenlijk toch onrechtstreeks meedoen in de oorlog, een Putin kan toch bijna niet anders dan het zo te intepreteren? Ben alleszins nieuwschierig naar de reactie van het Kremlin, de 'nuclear standby' was een reactie op de vorige maatregelen en deze doen er nog een pak bovenop.
Rusland kan dat zo interpreteren maar welk voordeel hebben zij daarbij? Zowel de NATO als Rusland hebben geen zin in een direct conflict met elkaar.

Het is geen NAVO-inmenging of boots-on-the-ground. Het staat in principe ieder land vrij om een ander land te helpen. Wij kunnen hetzelfde interpreteren van Wit-Rusland en Tsjetsjenië, die gewoon open & bloot hun steun uitdrukken en effectief boots-on-the-ground meedoen.

De EU-speech is wel een ONTZETTEND krachtig signaal. Komt wat laat, maar het staat er wel.

- Geen enkel Russisch vliegtuig (privé dan wel lijnvliegtuig) mag nog in het EU-luchtruim. Dat pint dus iedere oligarch in Europa de-facto vast.
- Russische staatsmedia wordt verbannen
- Sancties voor "meeheuler" Wit-Rusland
- Militaire steun (expliciet)
Ik vraag me af of de restrictie van de russische vliegtuigen geen voorzorg is. Een nuke in een gemodificeerd passagiersvliegtuig die vrij over EU landen kan vliegen is maar een vieze gedachte.

Nu ja ik heb teveel macguyver gezien toen ik jong was.

Met of zonder steun van de NAVO, Putin zal de voor hem nodige acties toch steeds rechtvaardigen op basis van leugens, al ist maar dat alleen hij het is die het gelooft.

Ik denk dat we de tijd van semantische discussies wel al voorbij zijn.

Ik denk dat er toch van alle kanten zullen Oekraïnestrijders zijn, net zoals Syriëstrijders. Die dan niet officieel gaan vechten in Oekraïne.

Er zijn er nog altijd die vinden dat we te weinig doen, maar eerlijk gezegd, als ik hier nu al die sancties opgelijst zie ... dat is toch quasi een oorlogsverklaring aan Rusland hoor. Zeker gecombineerd met alle open en verdoken militaire steun aan Oekraïne.

Er zijn nog een paar lijnen open om de gastoevoer niet vanuit Europa zelf te saboteren, maar als Putin de gaskraan toedraait zijn echt quasi alle diplomatieke en economische banden doorgeknipt.

Heeft poetin gezegd dat hij overweegt kernwapens in te zetten?
Heeft gezegd dat "ze" (lees: "the deterence force", dus niet expliciet nuclear genoemd, maar iedereen weet wat "deterence" wil zeggen) naar een "speciaal regime van paraatheid" worden gebracht. De twee generaals in die persconferentie schuifelden ongemakkelijk heen en weer op hun stoel en hadden een blik van "he's insane".

Verlof schoonbroer (special force operator ) ingetrokken,ZOU defensie in verhoogde paraatheid zijn ??

Heeft gezegd dat "ze" (lees: "the deterence force", dus niet expliciet nuclear genoemd, maar iedereen weet wat "deterence" wil zeggen) naar een "speciaal regime van paraatheid" worden gebracht. De twee generaals in die persconferentie schuifelden ongemakkelijk heen en weer op hun stoel en hadden een blik van "he's insane".
Vanaf er nucleaire wapens ingezet worden, moet het westen altijd ingrijpen. Vanaf er gedreigd wordt met nucleaire wapens, moet duidelijk worden dat WIJ er niet voor terug deinzen, hard terug te slaan met nucleaire wapens - en dat we dit altijd moeten doen en dat er geen andere oplossing is - en dat Poetin dus de keuze heeft. Worden nucleaire wapens ingezet door het Russisch regime, dan sla je terug. Dat kan je niet toelaten, ook al zou dat als resultaat inderdaad een "kernoorlog" als gevolg hebben. Maar je kan niet toekijken en zien hoe een nucleaire bom gebruikt wordt op Oekraine en dan niets doen. Dat kan je niet doen. Dan is per definitie het kwaad al gebeurd, en sla je terug. Ik druk zeker en vast dan de rode knop in. Eventueel oproepend voor een staatsgreep in Rusland als ze hun hachje willen redden met een ultimatum.

Dat lijkt me toch logisch. Zelfs als men niets verwacht in onze regio, kan men nu niet anders dan paraat en waakzaam zijn.
Was toch al aangekondigd dat België militairen stuurt naar de grensgebieden met Oekraïne.
Vanaf er nucleaire wapens ingezet worden, moet het westen altijd ingrijpen. Vanaf er gedreigd wordt met nucleaire wapens, moet duidelijk worden dat WIJ er niet voor terug deinzen, hard terug te slaan met nucleaire wapens - en dat we dit altijd moeten doen en dat er geen andere oplossing is - en dat Poetin dus de keuze heeft. Worden nucleaire wapens ingezet door het Russisch regime, dan sla je terug.
Lijkt mij ook, zelfs al gebruikt hij nukes in Oekraïne dan is het nog een teken dat hij bereid is om ze te gebruiken en ze mogelijk ook tegen het westen gaat inzetten, dan zal de VS/NAVO moeten een tegenaanval lanceren. Zolang hij die niet echt gebruikt dan blijft het bij dreigementen.

De VS staat op DefCon2, die houden het zeer goed in de gaten. Het moment dat er een ICBM-lancering gedetecteerd wordt heeft hij gedaan. Het maakt niet uit of die op Kyiv, Brussel of op de noordpool "als signaal" gericht is.

Terug
Bovenaan