Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zie ook feeds van mensen die in Minsk en Moskou oa op straat om te protesteren tegen de oorlog,sommige van hen worden opgepakt door de zogenaamde "Punishers" .

Zouden die ooit nog het daglicht zien?

Zot hoe positief die mensen nog waren de dag voor de invasie. Niet gelovend in een oorlog.
Moeilijk in te beelden dat uren hierna diezelfde plaatsen er vaak totaal anders uit zouden gaan zien en het leven van die mensen met een vingerknip overhoop zou liggen.

Zo lang het geen Tsar bom is zit ik hier int noorden van Limburg nog wel veilig.

Een W-78 300 KT Yield zou bijna volledig Brussel wel van de kaart vegen in 1 klap
Ik vind het van die nonsens posts eigenlijk "waar valt de bom in België" maar

Ik denk dat velen onderschatten wat ons kleine landje doet :p. Politici spelen hier graag de brave pacifist maar wij zijn wel altijd redelijk betrokken geweest op militair vlak. Niet perse door het sturen van troepen maar wel door andere activiteiten.

Het was het Belgische Union Minière die uranium doorsluisde voor het Manhattan project
Het was FN die godgans de wereld een FAL gaf in de jaren 50-60. In de 19de eeuw was Luik eigenlijk de mekka van wapenontwikkeling.
het NAVO militair hoofdkwartier in Mons ligt,
Amerikaanse kernwapens liggen in Kleine Brogel
het politiek hoofdkwartier van de Navo in Evere.

Dusja als je echt zorgen maakt over "waar valt de bom in België?" Er zijn op zijn minst een tiental plaatsen die waarschijnlijk kandidaat zijn in België alleen al :p

Laatst bewerkt:
Laat ons hopen dat er iets uit die vredesgesprekken kan komen. Maar stel nu nog dat Putin als door god geslagen het staakt-het-vuren komt aanbieden; hoe moet dit nog in godsnaam verder? Het is ondenkbaar dat Oekraïne daarna niet alles op alles zal zetten om zo snel mogelijk de toenadering tot het westen te vergroten.

Zot hoe positief die mensen nog waren de dag voor de invasie. Niet gelovend in een oorlog.
Moeilijk in te beelden dat uren hierna diezelfde plaatsen er vaak totaal anders uit zouden gaan zien en het leven van die mensen met een vingerknip overhoop zou liggen.

Ik was vorige week toevallig nog op YouTube aan het kijken naar videobeelden van Gorbatsjov en Reagan die samen door de straten van Moskou liepen. Ik heb die tijd bewust meegemaakt: ik moest mijn legerdienst nog volledig doen, maar de miliciens na ons al twee maanden minder en twee jaar later werd de dienstplicht afgeschaft.
De toekomst zag er rooskleurig uit; de Koude Oorlog was ten einde....vanaf nu zou het langzaamaan steeds beter worden.
Merci, Vladimir P. :mad:

Die ambassadeur zit daar te koken van woede. Ik kan me niet inbeelden hoe verscheurend het voor die man moet zijn om z'n land zo verkracht te zien. Het is toch het vermelden waard dat volgens de ambassadeur ze heel wat steun ontvangen van private Belgen. Mensen die hun commerciële drone komen afgeven om op te sturen naar ginder. Ja jongens... Pfft. De manier waarop die man spreekt grijpt mij echt aan.

Laat ons hopen dat er iets uit die vredesgesprekken kan komen. Maar stel nu nog dat Putin als door god geslagen het staakt-het-vuren komt aanbieden; hoe moet dit nog in godsnaam verder? Het is ondenkbaar dat Oekraïne daarna niet alles op alles zal zetten om zo snel mogelijk de toenadering tot het westen te vergroten.
Poetin is op dat vlak niet dom hé.

Best case zal Poetin zowiezo eisen dat Oekraïne het Oosten opgeeft zodat er een bufferstaat is tussen Rusland en het Westen hé.
Dat is het minimum van het minimum. Minder dat dit, zal Poetin nooit accepteren .. als het daar al bij blijft ..

unknown.png

Precies niet veel goesting om dees week nog naar kantoor te gaan :unsure:

België kondigt extra wapenleveringen aan Oekraïne aan. Bovenop de 2.000 machinegeweren die eerder werden aangekondigd, stuurt ons land nog eens 3.000 machinegeweren en 200 antitankwapens. Ook 3.800 ton brandstof en 5 miljoen kogels gaan richting Oekraïne. Ons land stuurt ook 300 militairen naar Roemenië om de oostflank van de NAVO te versterken.

Die ambassadeur zit daar te koken van woede. Ik kan me niet inbeelden hoe verscheurend het voor die man moet zijn om z'n land zo verkracht te zien. Het is toch het vermelden waard dat volgens de ambassadeur ze heel wat steun ontvangen van private Belgen. Mensen die hun commerciële drone komen afgeven om op te sturen naar ginder. Ja jongens... Pfft. De manier waarop die man spreekt grijpt mij echt aan.
Heel deze situatie is gewoon ongeloofelijk frustrerend als je het wat opvolgt als Belg of andere niet-betrokken burger. Uiteindelijk zitten we in de tang hé, in hoeverre kunnen we het ons veroorloven om hulp te verlenen aan het slachtoffer van een gek met kernwapens.

Waarmee ik het uiteraard niet wil vergelijken met wat je doormaakt als je wel betrokken bent en je moederland, familie, ... zo ziet lijden.
Zal Oekraïne nooit toestaan, en to be fair, Oekraïne heeft momenteel toch de “betere” kaarten in handen.
Ik ben daar eerlijk gezegd niet zo optimistisch over. Poetin laat nu en dan al eens de nucleaire optie vallen, en die diensten worden "paraat" gemaakt. Wie gaat uiteindelijk willen testen of hij gek genoeg is?

En jongens, willen we nu eens zwijgen over de Tsar Bomba, dat was een test met een bom die praktisch amper te vervoeren is. Ik zou me meer zorgen maken over 5 Mt koppen die op ICBMs passen. Deze thread lijkt bij momenten een soort commentaarthread van een RTS.

Ik was vorige week toevallig nog op YouTube aan het kijken naar videobeelden van Gorbatsjov en Reagan die samen door de straten van Moskou liepen. Ik heb die tijd bewust meegemaakt: ik moest mijn legerdienst nog volledig doen, maar de miliciens na ons al twee maanden minder en twee jaar later werd de dienstplicht afgeschaft.
De toekomst zag er rooskleurig uit; de Koude Oorlog was ten einde....vanaf nu zou het langzaamaan steeds beter worden.
Merci, Vladimir P. :mad:
Het is niet alsof dit de eerste oorlog is sinds het einde van de Koude Oorlog he. Bv. twee jaar na het bezoek van Reagan in Moskou viel de VS Irak binnen en sindsdien heeft het Midden-Oosten continu in een staat van oorlog verkeerd.

Het enige verschil is dat dit de eerste oorlog dicht bij huis is sinds de Balkanoorlog.

Het is niet alsof dit de eerste oorlog is sinds het einde van de Koude Oorlog he. Bv. twee jaar na het bezoek van Reagan in Moskou viel de VS Irak binnen en sindsdien heeft het Midden-Oosten continu in een staat van oorlog verkeerd.

Het enige verschil is dat dit de eerste oorlog dicht bij huis is sinds de Balkanoorlog.

Het grote verschil is voor mij vooral dat een grootmacht zich bijna (al dan niet gewild of ongewild) tegen het volledige Westen keert, of begint te keren. Je kan ook argumenteren dat het omgekeerd is maar het blijft een conflict dat potentieel veel grotere risicos inhoud dan ooit voordien.

Zal Oekraïne nooit toestaan, en to be fair, Oekraïne heeft momenteel toch de “betere” kaarten in handen.
Ja en neen hé Het is de vraag wat je wil bereiken en hoever Poetin wil gaan.

Ik ben daar eerlijk gezegd niet zo optimistisch over. Poetin laat nu en dan al eens de nucleaire optie vallen, en die diensten worden "paraat" gemaakt. Wie gaat uiteindelijk willen testen of hij gek genoeg is?

Dit dus. Wat als de onderhandelaar in dienst van Poetin gewoon zegt: Wat kies je Zelenski? Oost Oekraïne opgeven en vrede? OF een atoombom op Kiev. Je kan dan Zelenski zijnde hopen dat Poetin blufpoker speelt maar dat is toch een gok dan. Ik wil toch niet in zijn plaats zijn tijdens de onderhandelingen, die gaan erg heftig zijn.

Vermoedelijk maar kan je daar zeker van zijn? Met Poetin weet je het toch echt nooit zeker?

Stel dat Zelenski zegt neen, en Poetin smijt echt een atoombom op Kiev. Dan mag dat nog het finaal einde zijn van Poetin (vermoedelijk is dat dan zo), dan wil ik toch niet Zelenski zijn op dat ogenblik.

Tsja als er écht onderhandeld wordt met de wil een compromis te sluiten (wat al een voorwaarde is om tot resultaten te komen) zal het een kwestie van geven en nemen zijn.
Putin zou dan bijvoorbeeld de onafhankelijkheid van Donetsk en Luhansk kunnen verkrijgen terwijl Oekraïne vrij zou zijn zich bij de NAVO aan te sluiten (eventueel met de voorwaarde dat er geen nucleaire wapens geplaatst mogen worden). Beide partijen winnen en verliezen dan (Putin wint zijn claim op de betwiste gebieden maar verliest zijn eisen mbt NAVO-lidmaatschap terwijl Oekraïne de gebieden verliest maar vrij is bij de NAVO te gaan en tevens kan claimen dat het nooit verslagen is geweest door het 'grote' Russische leger). Voor beiden geen totale overwinning maar ook geen totale vernedering.
Al lijkt me dat in dat geval Putin op lange termijn toch meer verliest wat betreft de reputatie van zijn land in het buitenland, vooral wanneer Finland en Zweden als gevolg van de recente ontwikkelingen ook beslissen NAVO-lidmaatschap aan te vragen...

Bluf? Welke idioot gaat nu zeggen dat die diensten worden “klaargemaakt”, alsof die niet 24/7/365 paraat staan.
Een idioot die goed weet welke impact zo'n uitspraken hebben op (de burgers van) het andere kamp? De vraag blijft toch vooral wie wil ontdekken of het werkelijk bluf is hoor. Ik denk dat er weinig landen dat gaan doen voor Oekraïne, hoe erg dit moreel gezien ook is.

Bluf? Welke idioot gaat nu zeggen dat die diensten worden “klaargemaakt”, alsof die niet 24/7/365 paraat staan.

Ik bekijk die statement vooral als de tweede dreiging naar het collectief Westen toe. Intimidatie ten top maar het toont wel aan dat Putin het Westen nu officieel als tegenstander begint te zien.

Anders gezegd : op dit moment staan er dus grootmachten hun nukes nog parater te maken, beetje hallucinant, nee?

Terug
Bovenaan