Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Die vind ik altijd zo grappig: Biden is hoogbejaard op zijn 81e, maar Trump zou nog in de bloei van zijn leven zijn op zijn 77e.
Biden eet gezond, fietst, weegt niet teveel, etc.
Trump eet quasi alleen maar hamburgers, weegt veel te veel en sport nooit.
Ik vind ze allebei te oud, maar geef Biden toch nog meer jaren dan Trump. Het is eigenlijk een wonder dat Trump nog leeft gezien zijn levensstijl.

Het is me al opgevallen dat boven de 60-70 jaar echt veel afhangt van de persoon. De ene is gewoon op en versleten op zijn 70e, de andere niet.
Maar dan nog geldt dat het ineens kan omslaan.

On-topic: ik denk niet dat Trump de verkiezingen gaat winnen. 2016 heeft hij gewonnen (niet de popular vote trouwens!), daarna heeft hij persoonlijk en hebben kandidaten die hij aanbeval bijna alleen maar verloren.
Biden heeft misschien gewonnen met veel stemmen die tegen Trump waren (ipv voor Biden). Wel, als Biden doodvalt voor de verkiezingen, gaan die personen nog altijd TEGEN Trump stemmen, maakt niet uit wie de Democratische kandidaat is. Ik zie geen personen meer switchen naar Trump in de verkiezingen.
Wat ik wel zie gebeuren is dat Republikeinen in het Congress of Senaat serieuze ondemocratische spelletjes gaan spelen om hem aan de macht te krijgen. Tegenstand tegen Trump is quasi onbestaande in die partij. Enkel personen die niet meer opkomen durven zich tegen hem uit te spreken. Het is een regelrechte sekte.
Je hebt natuurlijk gelijk dat Trump ook niet bepaald een jonge knaap is. Het is jammer dat beide partijen er niet in slagen om een frisse vijftiger of, wie weet, veertiger als kandidaat naar voor te schuiven. Maar dat is misschien een discussie voor het Biden-topic.

Wat stopt bijvoorbeeld China dan om Taiwan aan te vallen? Want het Westen bewijst dan dat als men maar lang genoeg volhoudt dat wij het 'onderspit' delven. Een grote kans dat China dan dat gokje wel wil wagen.
Ik denk niet dat een US president het kan maken om Taiwan niet te gaan verdedigen.
Isolationisme mooi en wel, maar in een globale wereld valt dan heel de aanvoerketen omver.

En gaat de machtige Amerikaanse defensie industrie toelaten dat de US dan niet betrokken is bij een oorlog?
Oekraïne: geen soldaten verliezen, maar wel materiaal kunnen verkopen. OK, denken die.
Maar dan: geen materiaal voor Oekraïne EN geen materiaal/soldaten voor een oorlog in Taiwan? 3-4 jaar zonder US soldaten in oorlog. Die vlieger gaat niet op gaan.
Of ben ik nu te cynisch?

Ik denk niet dat een US president het kan maken om Taiwan niet te gaan verdedigen.
Isolationisme mooi en wel, maar in een globale wereld valt dan heel de aanvoerketen omver.

En gaat de machtige Amerikaanse defensie industrie toelaten dat de US dan niet betrokken is bij een oorlog?
Oekraïne: geen soldaten verliezen, maar wel materiaal kunnen verkopen. OK, denken die.
Maar dan: geen materiaal voor Oekraïne EN geen materiaal/soldaten voor een oorlog in Taiwan? 3-4 jaar zonder US soldaten in oorlog. Die vlieger gaat niet op gaan.
Of ben ik nu te cynisch?
Het militair-industriële complex dat door Eisenhower werd geopperd, is inmiddels al uitgebreid tot een Military-Industrial-Congressional-Intelligence-Media-Academia-Think-Tank complex. Helaas is dat ook gemakkelijk té letterlijk te nemen en nodigt het uit tot tin foil hat-theorieën waarbij politici, generaals en mediamagnaten geniepig onder één hoedje spelen om zoveel mogelijk wapens te kunnen verkopen. Er zit wel wat waarheid in, maar niet zo zwart-wit. Een beetje zoals greenwashing ook niet eenduidig wijst op een overheid die ineens de ecologische knop heeft gevonden. In andere landen heb je ook gelijkaardige complexen, zoals de Japanse defensie die mangacultuur/moe gebruikt om binnen- en buitenlandse percepties vorm te geven.

Cynisme / realisme / pragmatisme kunnen elkaar wel eens afwisselen. Idealisme is dan weer een schone vlag om de rauwe pragmatiek te bedekken, maar idealisme vermengd met ernst heeft ook zijn gevaren.

Die vind ik altijd zo grappig: Biden is hoogbejaard op zijn 81e, maar Trump zou nog in de bloei van zijn leven zijn op zijn 77e.
Biden eet gezond, fietst, weegt niet teveel, etc.
Trump eet quasi alleen maar hamburgers, weegt veel te veel en sport nooit.
Ik vind ze allebei te oud, maar geef Biden toch nog meer jaren dan Trump. Het is eigenlijk een wonder dat Trump nog leeft gezien zijn levensstijl.
Ik doe een gokje: Tegen uw verwachtingen in zal Trump later overlijden dan Biden EN tevens op een oudere leeftijd sterven dan Biden. :tongue:

Russen zijn weer daar met hun massale droneaanvallen.
75 Shaheds op één nacht, waarvan het merendeel op Kiev gericht was.
Verwacht dat ze daar de komende weken ,na wat aftasten, honderden kruisraketten aan gaan toevoegen.

Eer Trump iets kan doen is het begin 2025, dus ik zou nog niet te hard op de feiten vooruit lopen. Er kan nog heel veel gebeuren. Als Oekraïne iets door wil forceren moet het wel volgend jaar zijn en dat betekent dat het Westen opnieuw een pakket moet samenstellen waar Oekraïne mee aan de slag kan. Een hernieuwd offensief zal iets voor lente of zomer 2024 zijn, na een moeilijke winter. De vraag is een beetje wat ze dan moeten krijgen. De lang verwachte Westerse tanks hebben niet bepaald een glansrol gespeeld. F-16's lijkt me een logistiek huzarenstuk dat mogelijk wel eens op een sisser kan uitdraaien. Wapens om het Russische hinterland te treffen, maar zijn die wel massaal genoeg voorradig om ze aan het wankelen te brengen?
Dit is de zoveelste keer dat ik je zie reageren op de Westerse wapens die "op een sisser uitdraaien" of "niet teweegbrachten wat ze beloofden/geen glansrol gespeeld". Ik heb hier moeite mee omdat dit volledig gebaseerd is op veronderstellingen van internet volk. Diegenen die die wapens leverden én diegenen die ze accepteren weten perfect wat ze waard zijn en hun verwachtingen zijn hoogstwaarschijnlijk wel naargelang ingelost. Nee, ze zijn niet kunnen doorrijden tot de Zwarte Zee, maar was dat de verwachting van de propagande en de meme-groepjes van het internet of van de leiding in UA zelf?

Wat mij betreft heeft de Westerse artillerie, anti-air én de tanks wel een extreem sterk blok kunnen vormen die het initiatief volledig in handen van UA hebben gelegd. Een glansrol omdat de russen hun ganse artillerie kreupel geschoten is, zodat ze 1 miljoen obussen van Noord Korea -godbetert- hebben moeten importeren.

Dus als je een argument wilt maken tegen het geleverde westers materiaal. Vergelijk het dan met wat de realistische verwachting was, niet met de propaganda en de meme-groepjes op het internet.

Rusland doet het momenteel (op korte termijn) verrassend goed. Maar ik zie dat de drones die ze tegenwoordig gebruiken uit Iran komen én véél nieuwe wapens komen van Noord Korea. En Rusland blijft non stop kanonnenvoer aanleveren. Mensenlevens zijn daar niks waard he.

Het toont ook wel de vastberadendheid aan van Poetin (en tegelijkertijd een soort van wanhoop) om kost wat kost de oorlog te winnen. Desnoods -als het van hem afhangt- gaat elke Rus "dood" zolang hij de oorlog maar wint

Een mentaliteit zo van: of te wel win ik de oorlog of te wel steken ze mij de kist in. Dat is iets dat het Westen moeilijk kan begrijpen.

Wat mij betreft heeft de Westerse artillerie, anti-air én de tanks wel een extreem sterk blok kunnen vormen die het initiatief volledig in handen van UA hebben gelegd. Een glansrol omdat de russen hun ganse artillerie kreupel geschoten is, zodat ze 1 miljoen obussen van Noord Korea -godbetert- hebben moeten importeren.
Dat klopt maar het grootste gevaar is dat wij de vastberadendheid en koppigheid van Poetin (en eigenlijk de Rus in het algemeen) zouden beginnen onderschatten.

Alleen dat feit zorgt ervoor dat Rusland 2x zo sterk lijkt dan het in feite in praktijk is. Alsook de macht van het getal.

Poetin gokt op oorlogsmoeheid en denkt nog altijd (en niet geheel onterecht) dat het Westen mogelijks sneller oorlogsmoe wordt dan Rusland.

Laatst bewerkt:
Rusland doet het momenteel (op korte termijn) verrassend goed. Maar ik zie dat de drones die ze tegenwoordig gebruiken uit Iran komen én véél nieuwe wapens komen van Noord Korea. En Rusland blijft non stop kanonnenvoer aanleveren. Mensenlevens zijn daar niks waard he.

Het toont ook wel de vastberadendheid aan van Poetin (en tegelijkertijd een soort van wanhoop) om kost wat kost de oorlog te winnen. Desnoods -als het van hem afhangt- gaat elke Rus "dood" zolang hij de oorlog maar wint

Een mentaliteit zo van: of te wel win ik de oorlog of te wel steken ze mij de kist in. Dat is iets dat het Westen moeilijk kan begrijpen.

Dat klopt maar het grootste gevaar is dat wij de vastberadendheid en koppigheid van Poetin (en eigenlijk de Rus in het algemeen) zouden beginnen onderschatten.

Alleen dat feit zorgt ervoor dat Rusland 2x zo sterk lijkt dan het in feite in praktijk is. Alsook de macht van het getal.

Poetin gokt op oorlogsmoeheid en denkt nog altijd (en niet geheel onterecht) dat het Westen mogelijks sneller oorlogsmoe wordt dan Rusland.

Nieuwe wapens van NKorea zijn in weze wapens uit de jaren stillekes. Het gaat trouwens om ammunitie en grondvervoer.

Dat Putin vastberaden was gaat niemand betwisten, maar hoe is dat anders dan de mensen uit UA? Dat argument heft zichzelf toch op als je de andere kant mee beschouwt?

En die voorlaatste regel slaat toch nergens op. Rusland heeft veel volk, en dat is hun wapen nu al geweest in conflicten uit de laatste 200 jaar. Au fond komt er vaak op neer dat je er gewoon ongeloof veel volk tegenaan moet gooien en vroeg of laat breekt de andere kant wel.

Dus als je een argument wilt maken tegen het geleverde westers materiaal. Vergelijk het dan met wat de realistische verwachting was, niet met de propaganda en de meme-groepjes op het internet.
Ik heb geen kritiek op de wapens, want die werken gewoon goed. (Artillerie is accuraat, luchtafweer werkt, tanks en IFV's bechermen de inzittenend, etc)

Maar het is fout van te stellen dat enkel meme- en internet posters meer verwachtten. Het was net de westerse en Oekraïense leiding die de verwachtingen opklopten.

-Gen. Chris Cavoli : US ‘Very Confident’ Ukraine Has What It Needs For Counteroffensive.
-U.S. National Security Council Coordinator for Strategic Communications John Kirby : US has met Ukraine's needs to conduct counteroffensive now.
-Ukraine has enough weapons to begin its counter-offensive against Russia, and the operation will give the country the victory it needs to join NATO, Foreign Minister Dmytro Kuleba.
-Ukraine President Volodymyr Zelensky : “There is no alternative for Ukraine, or for the world, other than the de-occupation of Crimea. We will return to Crimea.”

Het zijn maar een paar quotes als voorbeeld, allemaal van being 2023.
De verwachting dat UA een succesvol tegenoffensief ging houden was er weldegelijk, en werd openlijk gecommuniceerd door zowel politiekers als militairen.
Tegen het einde van de zomer kwamen er ook berichten dat het tegenoffensief niet de verwachte resultaten had gebracht , oa. in een interview met Zaluzhny en van meerdere Amerikaanse officials.

Dit is de zoveelste keer dat ik je zie reageren op de Westerse wapens die "op een sisser uitdraaien" of "niet teweegbrachten wat ze beloofden/geen glansrol gespeeld". Ik heb hier moeite mee omdat dit volledig gebaseerd is op veronderstellingen van internet volk. Diegenen die die wapens leverden én diegenen die ze accepteren weten perfect wat ze waard zijn en hun verwachtingen zijn hoogstwaarschijnlijk wel naargelang ingelost. Nee, ze zijn niet kunnen doorrijden tot de Zwarte Zee, maar was dat de verwachting van de propagande en de meme-groepjes van het internet of van de leiding in UA zelf?

Nuance: ik zeg niet dat de wapens slecht zijn (dat zijn ze niet), maar wel dat bepaalde wapens een veel te hoge verwachting met zich meebrachten. Westerse tanks zijn technisch beter dan Russische, maar het specifieke Oekraïense slagveld legt voor tanks geen belangrijke rol weg op dit moment. Beide kanten hebben teveel ogen in de lucht, waardoor tanks, die miljoenen waard zijn, snel aan gort worden geschoten zodra ze aan de horizon verschijnen. Vooral Lancets zijn dodelijk gebleken.

Het is wel zo dat die wapens vaak zodanig gehyped zijn dat ze haast als Wunderwaffe werden aangekondigd die hét keerpunt van de oorlog zouden betekenen, maar dat is tot hiertoe niet het geval gebleken. Ze doen wél de Russen pijn, maar niet pijn genoeg zodat Vladimir zijn handdoek in de ring gooit.

Ik heb geen kritiek op de wapens, want die werken gewoon goed. (Artillerie is accuraat, luchtafweer werkt, tanks en IFV's bechermen de inzittenend, etc)

Maar het is fout van te stellen dat enkel meme- en internet posters meer verwachtten. Het was net de westerse en Oekraïense leiding die de verwachtingen opklopten.

-Gen. Chris Cavoli : US ‘Very Confident’ Ukraine Has What It Needs For Counteroffensive.
-U.S. National Security Council Coordinator for Strategic Communications John Kirby : US has met Ukraine's needs to conduct counteroffensive now.
-Ukraine has enough weapons to begin its counter-offensive against Russia, and the operation will give the country the victory it needs to join NATO, Foreign Minister Dmytro Kuleba.
-Ukraine President Volodymyr Zelensky : “There is no alternative for Ukraine, or for the world, other than the de-occupation of Crimea. We will return to Crimea.”

Het zijn maar een paar quotes als voorbeeld, allemaal van being 2023.
De verwachting dat UA een succesvol tegenoffensief ging houden was er weldegelijk, en werd openlijk gecommuniceerd door zowel politiekers als militairen.
Tegen het einde van de zomer kwamen er ook berichten dat het tegenoffensief niet de verwachte resultaten had gebracht , oa. in een interview met Zaluzhny en van meerdere Amerikaanse officials.
Een beetje cherry picking van links wel, ik heb ook gehoord dat de legerleiders uit de VS ontstemd waren met het gebruik van de wapens omdat UA er te afwachtend mee omging. over het oprukken en over de snelheid

De verwachtingen waren enerzijds wat er bereikt is, maar anderszijds ging het ook te traag. Maar in de mate van de post van avondland waar ik eerst op reageerde is het toch niet wat men verwacht. Vandaar mijn eerdere reactie.

Nuance: ik zeg niet dat de wapens slecht zijn (dat zijn ze niet), maar wel dat bepaalde wapens een veel te hoge verwachting met zich meebrachten. Westerse tanks zijn technisch beter dan Russische, maar het specifieke Oekraïense slagveld legt voor tanks geen belangrijke rol weg op dit moment. Beide kanten hebben teveel ogen in de lucht, waardoor tanks, die miljoenen waard zijn, snel aan gort worden geschoten zodra ze aan de horizon verschijnen. Vooral Lancets zijn dodelijk gebleken.

Het is wel zo dat die wapens vaak zodanig gehyped zijn dat ze haast als Wunderwaffe werden aangekondigd die hét keerpunt van de oorlog zouden betekenen, maar dat is tot hiertoe niet het geval gebleken. Ze doen wél de Russen pijn, maar niet pijn genoeg zodat Vladimir zijn handdoek in de ring gooit.

Door wie worden ze gehyped dan? En is dat dan zo geloofwaardig dat je vind dat je meermaals hoeft te herhalen "dat het op een sisser is uitgelopen"? Ik vind alvast van niet.

Daarbij worden tanks "die miljoenen waard zijn" (maar eigenlijk afgeschreven) niet aan gort geschoten van zodra ze verschijnen. Dat is alweer een overdrijving tot zelfs leugen. Online bronnen die oplijsten hoeveel stukken er kapot zijn ( oryx ) spreken van een enorm overschot in het nadeel van de Russen wat betreft materialen. Daarbij zijn er ook nog eens honderden Abrams op weg ter versterking, daar moeten we ook nog het eerste échte stukgeschoten exemplaar van zien.

Uiteraard had ik graag gezien dat ze de Zwarte Zee zouden bereikt hebben, en langs Cherson zouden doorgebroken zijn tot de Krim. Maar het grootste mijnenveld op de planeet heeft de boel nu anders doen uitdraaien.

Daarbij zijn er ook nog eens honderden Abrams op weg ter versterking, daar moeten we ook nog het eerste échte stukgeschoten exemplaar van zien.
Daar moet je mij toch eens een bron voor geven want dit nieuws ben ik nog niet tegengekomen. Voor wat ik tegenkom staat de levering nog steeds op 31 exemplaren.

En voor zover ik weet zijn de Abrams nog steeds nergens gespot aan het front dus het blijft de vraag of ze al operationeel worden ingezet of niet.

Mijn opinie is trouwens dat tanks het slechter doen dan de gemiddelde IFV. Ik heb al een hoop videos gezien waar Bradleys geraakt worden door Lancets en gewoon doorgaan alsof er niets gebeurd is. Je hoort ook redelijk wat goede feedback van die bemanningen vergeleken met de BMP en de BTR zeker als het over survivability gaat.

https://x.com/AndreiBtvt/status/1728524875365535829?s=20Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen onder de tanks

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1728409810586976269?s=20
Het forum kan X links precies nog niet embedden (?) dus ik heb gewoon de link gepost.
Ik vraag mij af wat Zelensky hier mee bedoelt? Gaan NAVO schepen de grain corridor beveiligen of krijgt Oekraïne schepen?
Het Verenigd Koninkrijk heeft in het verleden UA matrozen getraind op mijnenvegers maar zouden zij zomaar hun schepen doorspelen?

Dat van die 31 klopt, ik was het getal niet gaan opzoeken en heb een getal uit de losse pols (en wat ik dacht te herinneren) genomen. Bij deze is dat rechtgezet.

Daar moet je mij toch eens een bron voor geven want dit nieuws ben ik nog niet tegengekomen. Voor wat ik tegenkom staat de levering nog steeds op 31 exemplaren.

En voor zover ik weet zijn de Abrams nog steeds nergens gespot aan het front dus het blijft de vraag of ze al operationeel worden ingezet of niet.

Mijn opinie is trouwens dat tanks het slechter doen dan de gemiddelde IFV. Ik heb al een hoop videos gezien waar Bradleys geraakt worden door Lancets en gewoon doorgaan alsof er niets gebeurd is. Je hoort ook redelijk wat goede feedback van die bemanningen vergeleken met de BMP en de BTR zeker als het over survivability gaat.

https://x.com/AndreiBtvt/status/1728524875365535829?s=20Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen onder de tanks

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1728409810586976269?s=20
Het forum kan X links precies nog niet embedden (?) dus ik heb gewoon de link gepost.
Ik vraag mij af wat Zelensky hier mee bedoelt? Gaan NAVO schepen de grain corridor beveiligen of krijgt Oekraïne schepen?
Het Verenigd Koninkrijk heeft in het verleden UA matrozen getraind op mijnenvegers maar zouden zij zomaar hun schepen doorspelen?
Gisteren is de eerste volgens Oekraïnse bronnen gespot in het oosten (wel geen beelden)
Maar inderdaad die Bradleys zijn echt top op het slagveld!

Een beetje cherry picking van links wel, ik heb ook gehoord dat de legerleiders uit de VS ontstemd waren met het gebruik van de wapens omdat UA er te afwachtend mee omging. over het oprukken en over de snelheid
Niet echt, je gaat hard moeten zoeken om officials te vinden die in de 1e helft van dit jaar de verwachtingen probeerden te temperen.
Zeker aan Oekraïense zijde werd gepraat over nieuwe bevrijdingen, gaande van Melitopol tot Mariupol, Bachmoet en zelfs de Krim. (Wat perfect begrijpelijk is gezien ze zowel de moraal als westerse steun zo hoog mogelijk moeten houden.)

Heb geen goed oog op Avdiivka, ze zijn de laatste dagen de controle over de zuidelijke industriezone verloren en volgens mij is die stad niet meer in UA handen tegen het einde v.d. winter.

Raast momenteel trouwens een storm over het front, mix van regen- en sneeuwstormen afhankelijk van de locatie.

Ik heb begrepen dat Oekraïne in het begin van het offensief verscheidene Westerse tanks (geen Abrams) heeft ingezet, maar als snel merkte dat geen enkele tank opgewassen is tegen het gigantische mijnenveld dat de Russen hebben gelegd. Vandaar dat men nu de Bradleys gebruikt om met infanterie posities te kunnen veroveren, zodat daarna de ontmijners aan de slag kunnen.
Zo lang die mijnenvelden er liggen zal het traag gaan. Kan men ergens doorbreken, dan kan het met wat geluk veel sneller gaan.

Ik vrees dat die Amerikaanse generaals in het begin ook dachten dat die mijnenvelden wel meevielen en dat daarom het offensief snel kon gaan, maar na een maand of 2 hun visie wel moesten bijstellen. Oekraïne heeft nu eenmaal niet de appetijt zoals Putin om eigen mensen te slachtofferen.

Het is al meermaals gezegd: men had niet zo moeten palaveren. Zomer 2022 al piloten trainen op F-16's en tanks zodat dat materiaal vorig jaar al geleverd kon worden. Men heeft de Russen veel te veel tijd gegeven om zich in te graven.

Ik heb begrepen dat Oekraïne in het begin van het offensief verscheidene Westerse tanks (geen Abrams) heeft ingezet, maar als snel merkte dat geen enkele tank opgewassen is tegen het gigantische mijnenveld dat de Russen hebben gelegd. Vandaar dat men nu de Bradleys gebruikt om met infanterie posities te kunnen veroveren, zodat daarna de ontmijners aan de slag kunnen.
Zo lang die mijnenvelden er liggen zal het traag gaan. Kan men ergens doorbreken, dan kan het met wat geluk veel sneller gaan.

Ik vrees dat die Amerikaanse generaals in het begin ook dachten dat die mijnenvelden wel meevielen en dat daarom het offensief snel kon gaan, maar na een maand of 2 hun visie wel moesten bijstellen. Oekraïne heeft nu eenmaal niet de appetijt zoals Putin om eigen mensen te slachtofferen.

De mijnenvelden waren naar het schijnt niet zo extreem in het begin, maar eens de Russen zagen waar er aangevallen werd werden ze massaal uitgebreid en zowat onoverkoombaar gemaakt. Hetzelfde verhaal herhaalt zich overal waar er niet onmiddellijk diep doorgestoten wordt.

~2 weken oud interview met een compagniecommandant van de 47ste brigade vermeld ook andere zaken die serieus misliepen op de eerste dag en een soort sneeuwbaleffect hadden op het verdere verloop.
(Is duidelijk iemand die ongelukkig is, maar veel van de punten zijn nog al aangekaart en Censor is één van de ~3 meest gerespecteerde UA onderzoeksmedia, samen met Ukrainska pravda en Kyiv independent.)

• on the first attack of the offensive, they already became uncoordinated. For their attack, they went in delayed by 3 hours (meaning they had to fight in daylight, not dawn). Why? Because planning and coordination between units was shit. (C3 issues)
  • this meant the bataillon that went in before them had to fight the russians on their own for more than three hours while the supporting/flanking attack did not deploy. 3 guesses as to how that went and that explains why the attack got stuck before they even reached the first line.
  • The officer in question has quite the unusual path. First he was simply a rifle infantry platoon (!) commander, then their platoon became an AA platoon, then he got promoted to bradley company commander. Please tell me in which army that makes sense, they literally promoted a guy with 0 mechanized experience and put him in charge of their most precious IFVs.
  • why did he get invited? Because his buddy was the commander of the 47th and they had served in nationalist militias together before (cool cool cool, I too like to go to war with my buddies).
  • the unit had no cadres from existing mechanized or armored formations, instead they just took random mobiks and volunteers (yes, UA really had the bright idea to build their best-equipped brigade with 0 experienced personnel). There apparently wasn't much done to ensure the mobiks were fit or medically screened or motivated either..
  • quote : "The preparation was too long, because at first, it was, as I remember, a reconnaissance battalion. Then it became an assault regiment, later a mechanized brigade. The tactics of the assault regiment and the mechanized brigade are completely different. Therefore, people had to be retrained. Was the preparation long? Yes, there was. But are people to blame for this? No. The soldier is not to blame for the fact that the command constantly changes plans. '
  • the assault infantry DID NOT train together with the bradley crews.

Het is al meermaals gezegd: men had niet zo moeten palaveren. Zomer 2022 al piloten trainen op F-16's en tanks zodat dat materiaal vorig jaar al geleverd kon worden. Men heeft de Russen veel te veel tijd gegeven om zich in te graven.
Het is allemaal juist genoeg om het hoofd boven water te houden. De "strike package" die het Westen nu zou moeten samenstellen zal wellicht groter moeten zijn dan wat Oekraïne in de loop van dit voorjaar kreeg voor ze aan hun offensief begonnen, want gegarandeerd gaan de Russen zich opnieuw ingraven. Een van de zwakke punten van het Oekraïense offensief was dat het verrassingseffect totaal afwezig was, waardoor de vergelijking met Koersk 1943 niet ver te zoeken was.

Gisteren is er dan weer een bericht in de krant gekomen dat de VS en Duitsland Zelensky onder druk zouden willen zetten om te beginnen met onderhandelingen. Het kwam via Bild, wat wellicht niet de meest betrouwbare bron is maar ondanks de grootspraak had het Westen, zoals je aangeeft, véél doortastender kunnen optreden. Dat is achteraf bekeken altijd makkelijk gezegd, natuurlijk.

(...) een “geheim nieuw plan” van zowel de Amerikaanse regering van Joe Biden als die van Duits bondskanselier Olaf Scholz. “Ook de bondsregering heeft zich ondertussen tot hoofddoel gesteld om Oekraïne op basis van de huidige frontlijnen in een ‘strategisch goede onderhandelingspositie’ te plaatsen”, aldus de krant op basis van gesprekken met anonieme regeringsbronnen uit Berlijn.

“Vanuit die positie moet het land dan met Poetins regime onderhandelen over zijn ‘soevereiniteit en territoriale integriteit. Het Witte Huis en het Kanzleramt (het kabinet van Scholz, TT) zijn het daarover eens.”

Ook andere Oekraïense bondgenoten, waaronder België, zeggen al van bij het begin van de Russische invasie in februari 2022 formeel dat ze “Oekraïne zullen ondersteunen zolang het nodig is”. Over wat dat in de praktijk betekent, is echter meer onduidelijkheid: ‘Oekraïne helpen de oorlog te winnen’ en ‘Oekraïne helpen de oorlog niet te verliezen’ maakt voor het land een wereld van verschil.

Nog volgens Bild zijn noch de VS noch Duitsland van plan om Oekraïens president Zelensky publiekelijk onder druk te zetten om onderhandelingen met Russisch president Poetin op te starten. “Wel hebben beide landen besliste dat ze Kiev via de kwaliteit en de kwantiteit van hun wapenleveringen richting onderhandelingen zullen drijven”, klinkt het.

Lees: Oekraïne zou ook de komende maanden maar net genoeg wapens krijgen om stand te kunnen houden op de huidige frontlijnen, maar niet genoeg om het Russische leger verder te kunnen terugdringen dan het tot nu toe deed in zijn tegenoffensief. “Daardoor zou Zelensky zelf tot het besef moeten komen dat het zo niet verder kan. Hij zou zich op termijn uit vrije wil tot de natie moeten richten en zijn bevolking uitleggen dat onderhandelingen de beste oplossing zijn.”

Heb geen goed oog op Avdiivka, ze zijn de laatste dagen de controle over de zuidelijke industriezone verloren en volgens mij is die stad niet meer in UA handen tegen het einde v.d. winter.
Dat gaat wel ten koste van veel menselijk leed
British intelligence confirms Russian record losses and its reason

Tussen 500 en 1000 doden & gewonden per dag in november. Dwz dat van de 40000 oorspronkelijke troepen die Rusland verzameld had rond Avdiivka minstens 30% (de meest optimische schatting) reeds overleden is of zwaar gewond. :confused:

Maar ja in Bakhmut verloor Rusland blijkbaar +-100k soldaten. Oorlog is toch altijd een menselijk drama hé.

Opmerking: Oekraïne zal ook veel slachtoffers hebben maar ik schat wel iets minder omdat ze hier de verdediger zijn.

Terug
Bovenaan