Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik hoop dat het escaleert.

Waarna een staatsgreep volgt, Putin weg is, een soort Gorbatsjov hem vervangt, en een aartsgevaarlijke situatie plots omdraait naar het beste nieuws in decennia, en de wereldeconomie begint te boomen als een maniak.
Dat is net het jammere aan een land als Rusland en dan vooral voor zijn bevolking. Dat land heeft alles in huis om een van de meest welvarende landen op de planeet te zijn. Gas en olie in overvloed, levering van uranium voor kerncentrales, enorme geschiedenis en aantrekkingskracht voor toerisme, en ik denk dat je daar ook wel een zonnepaneel en windmolen of 2 wegkrijgt. Zet daar een leider die meer gericht is op samenwerken en de Russen kennen dezelfde economische boom als Europa na WOII.

Laatst bewerkt:
Even een serieuze vraag: waarom wil Poetin Ukraine veroveren? Is dat nu zo iets fantastisch? Vanuit mijn standpunt is dat een arm lelijk land?

Voor wie eens zo'n VN vergadering wilt volgen

Onlangs een paar goede tussenkomsten gezien van de Oekraïense ambassadeur, zoals het in twijfel trekken van het Russische permanentje zitje in de VN Veiligheidsraad omdat ze die zichzelf hebben toegekend als erfgenaam van de Sovjet-Unie. Oekraïne claimt nu evenzeer een erfgenaam te zijn van de Sovjet-Unie en claimt dat het dus evenveel recht had daarop. Zeker omdat Rusland nu de VN-verdragen met de voeten treedt. De Russische ambassadeur begon gefrustreerd te geraken. :laugh:
Rusland is "toevallig" ook de voorzitter momenteel.

Verder nog goed nieuws dat de Bosporus is afgesloten door de Turken! Hing al een tijdje in de lucht maar is nu wel bevestigd.
Verder nog goed nieuws dat de NAVO en vooral de EU als één blok beginnen ageren nu. Dit zou (eindelijk!) wel eens de trigger kunnen zijn voor de revival van de Europese defensie. Eindelijk! Zelfs Duitsland heeft nu aangekondigd hun investeringen in defensie naar 100 miljard euro op te trekken. Europa hopelijk terug als volwaardige geopolitieke grootmacht.

Aan de andere kant: de aanhoudende Russische toevoer van tanks en troepen, de Tsjetsjenen, de Wit-Russen die de facto ook de oorlog hebben verklaard aan Oekraïne, ... baren me wel zorgen. Ik vraag me af hoelang die dappere Oekraïners dat nog kunnen volhouden.

En tot slot een beetje bezorgd dat Poetin nu volledig wacko geworden is, in combinatie met het feit dat hij nu tegen zijn tanden krijgt. En voor mijn part kan hij niet genoeg tegen zijn tanden krijgen. Hoe harder hoe liever. Alleen te hopen dat hij geen al te onnozele dingen doet met zijn kernwapens wanneer hij in de hoek gedreven wordt. Hopelijk drijft zijn eigen volk de druk op en komt er een opstand.

Even een serieuze vraag: waarom wil Poetin Ukraine veroveren? Is dat nu zo iets fantastisch? Vanuit mijn standpunt is dat een arm lelijk land?

1. Putin droomt van de wederopstanding van de USSR
2. Oekraïne leunt richting de EU en NATO. Lidmaatschap van één of beiden zou de buffer die Rusland heeft met beiden nogmaals verklein

Maar dan vooral punt 3. Gas. Oekraïne zit op een gigantische stockpile aan gas. Na Euromaiden zijn bedrijven als Shell en Exon begonnen met de ontginning. Als Oekraïne Europa begint te bevoorraden van gas verliest Rusland de enigste economische stok achter de deur die het over ons heeft.

Die drie punten vormen een perfecte cocktail.

De bijnaam van Oekraïne is "de graanschuur van Europa", plus er zit wel wat natuurlijke rijkdom in de grond daar. Het is overigens een prachtig land (de steden iets minder natuurlijk, nogal Soviet-stijl brutalisme, maar er is wel wat erfgoed aanwezig ook).

Maar het is vooral het feit dat het onafhankelijk is, en nogal westers-gezind dat hem een doorn in het oog is. Hij is van mening dat Oekraïne nooit een écht soeverein land is geweest, en een "fabricatie van Lenin" (complete quatsch natuurlijk) en eigenlijk dus geen bestaansrecht heeft. Door (een deel) van Oekraïne te veroveren en er een Russisch-gezinde regering te plaatsen was het plan om een soort van "bufferstaat" te creeëren tussen de NAVO/Europa en Rusland. Maar hij heeft de weerstand van de Oekraïners schromelijk onderschat, de ouderen die weten wat het is om onder Soviet-bestuur te leven, en de Holomodor natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Rusland blijft alles ontkennen,allemaal fake news.
Alles gefabriceerd door Ukrainian natiolists.

Ik wou ergens dat dit waar was,dat dit allemaal een droom/nachtmerrie is en dat we er morgen ontwaken.

Rusland blijft alles ontkennen,allemaal fake news.
Alles gefabriceerd door Ukrainian natiolists.

Ik wou ergens dat dit waar was,dat dit allemaal een droom/nachtmerrie is en dat we er morgen ontwaken.
Op sociale media ook Belgen die menen dat dit conflict de schuld is van Guy Verhofstadt en zijn een speech 8 jaar geleden of de NAVO of de EU of de globale elite of Soros of .... Precies wel een mooie lijn te trekken want het lijken vaak ook mensen die erg gekant zijn tegen het covid-vaccin.

Is dat al niet te laat dan ?
Europees luchtruim is praktisch al volledig gesloten,waar kunnen ze nu nog naartoe ?

Advies op Twitter is om met de trein van St. Petersburg naar Finland te gaan, of met de trein naar Kazakhstan of andere -stan staat te gaan en van daaruit te gaan. Dat wordt zelfs meer geadviseerd gezien vluchten van Moskou naar Istanbul plots in prijs oplopen tot duizenden euro's. Allez, ik heb het niet dubbelgechecked, maar dat is de teneur op de Twitterkanalen die ik lees.

Verder nog goed nieuws dat de Bosporus is afgesloten door de Turken! Hing al een tijdje in de lucht maar is nu wel bevestigd.

Enige bronnen die vertellen wat de consequenties hiervan zijn? Dit lag toch vast in een verdrag van voor de 2e Wereldoorlog? Zoiets kan je niet ongestraft schenden, denk ik dan?

GDP gewijs: Rusland heeft een GDP van 1.48 Triljoen USD (de BeNeLux is 1.31T), dat van Oekraïne is 1.55T USD. De economie van Oekraïne is groter dan die van Rusland.

Ik denk dat je je vergist, Oekraine heeft een GDP van 155 miljard. Je hebt 1 nulletje teveel gerekend, denk ik.

Ik hoop dat het escaleert.

Waarna een staatsgreep volgt, Putin weg is, een soort Gorbatsjov hem vervangt, en een aartsgevaarlijke situatie plots omdraait naar het beste nieuws in decennia, en de wereldeconomie begint te boomen als een maniak.
Maar dan toch liefst zonder kernwapens …

Terug
Bovenaan