Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Graag wat links dan, want het enige dat ik vind is een universiteit in Milan die hem cancelde, en daar dan op terug is gekomen.

Dat Oekraïeners nu even geen Russische literatuur willen lezen is nogal begrijpelijk, maar dat betekent niet dat hij "gecancelled" is.
Ik kan wel aangeven dat eind vorig jaar het Oekraïens ballet een voorstelling heeft geannuleerd van de Notenkraker omdat dit van een Russiche componist is.
Onlangs besliste het Oekraïense parlement dat Oekraïense gezelschappen geen werk van Russische componisten meer mogen uitvoeren. Aangezien Tsjaikovski een Russisch componist was, kan de voorstelling niet doorgaan met deze bezetting. We hebben gezocht naar een ander gezelschap om 'De Notenkraker' op te voeren, maar dat is helaas niet mogelijk in tournee-planningen. Daarom wordt deze voorstelling geannuleerd.
Aan de ene kant spijtig (Tsjaikovski heeft weinig te maken met wat Rusland nu doet), aan de andere kant kan ik het wel begrijpen.

Maar het is zeker niet dat de Westerse wereld Russische artiesten aan het cancellen is.

Ik vraag me af wat Poetin nog denkt te bereiken? Zelfs als hij deze oorlog nog wint. Wat dan?

Dan krijg je toch alleen maar Russen die de veroverde gebieden gaan bewonen?

Welke Oekraïner wil daar nog wonen? Of het moest zijn om de Russen in het geheim te boycotten, af en toe een depot te laten ontploffen of ene van het Kremlin die vol trots in zijn villa woont ergens in Marioepol heel toevallig morsdood uit zijn raam te zien vallen.

Oekraïners pogen te hersenspoelen is toch ook gedoemd om te mislukken? De haat is zo krankzinnig groot, daar komt echt NIKS meer van.
Dat is inderdaad het probleem.
Ik denk (!) dat deze oorlog om allerlei redenen is gestart:
1) Het gevaar van de NATO en uitbreiding naar het oosten tegen te gaan. Wij weten dat dat onzin is, dat landen daar zelf om kiezen net omwille van het gedrag van Rusland. Maar zij zien dat anders (mede door hun eigen indoctrinatie). Vandaar de mars naar Kyiv, om een andere marionetten regering te plaatsen.
2) Oekraïne economisch uitschakelen; want kon concurrent worden voor gas en andere grondstoffen van Rusland
3) Rijke bodemgebieden in het oosten van Oekraïne en Zwarte Zee veroveren, om ze te kunnen gebruiken en ook zodat Oekraïne ze niet kan gebruiken (zie vorig punt)
4) Krim nog wat veiliger stellen
5) ego van Putin

1) is helemaal mislukt. Door het toetreden van Finland is de grens van NATO met Rusland verdubbeld.
2) is nog steeds mogelijk. Probleem is dat Rusland zichzelf daarbij ondertussen nog harder heeft pijn gedaan door alle sanctie en de West-Europese transitie weg van Russisch gas.
3) kan misschien nog. Ik vermoed dat de mensen in die gebieden geen enkele waarde hebben voor Putin.
4) eigenlijk ook al minder goed dan voor 2022 doordat Oekraïne met de lange afstandswapens Sevastopol nu wel kan aanvallen, wat ze voorheen niet konden.
5) ik denk dat dit eigenlijk nog de eindreden is waarom deze oorlog doorgaat: het ego van Putin.

Rusland komt mega verzwakt uit deze oorlog.
De helft of meer van hun wapentuig uit Soviet tijd is verwoest.
Russische Federatie, en Rusland zelf, gaan waarschijnlijk binnenkort (eerder jaren dan maanden!) uit mekaar vallen.
De wereld gaat er heel anders uit zien, misschien al binnen een jaar. Wordt het een verbetering?...

Ik volg de laatste tijd dit kanaal.

Het gaat voornamelijk over de progressie van Oekraïne en de verliezen van Rusland, dus wel een heel eenzijdig verhaal.
Ik moet wel zeggen dat weinig progressie niet echt is wat ik eruit opmaak.
Het is nog altijd een vrij "kleine" troepenmacht die het offensief aangaat naar wat ik versta.

Ik volg de laatste tijd dit kanaal.

Het gaat voornamelijk over de progressie van Oekraïne en de verliezen van Rusland, dus wel een heel eenzijdig verhaal.
Ik moet wel zeggen dat weinig progressie niet echt is wat ik eruit opmaak.
Het is nog altijd een vrij "kleine" troepenmacht die het offensief aangaat naar wat ik versta.
Ook wel duidelijk een pro-Oekraïens kanaal, maar het is wel een feit dat Oekraïne op dit moment nog zeker niet alle reserves aan het inzetten is. Pas wanneer er een doorbraak is zullen die ingeschakeld worden, net als aan de Russische zijde. Momenteel worden de Russen hier en daar wel teruggeduwd, wat me eerder normaal lijkt. Wat Poetin beweert, dat Oekraïne 10 man verliest tegenover 1 Russische soldaat lijkt me van de pot gerukt.

Dit lees ik op de DS Liveblog:

ISW: 'Oekraïens leger pauzeert mogelijk tegenoffensief'​

Het Oekraïense leger zou tijdelijk zijn tegenoffensief op pauze zetten om de technieken voor toekomstige operaties scherper te stellen. Dat schrijft de Amerikaanse denktank Institute for the Study of War (ISW) in hun dagelijkse update over de oorlog. Ze baseren zich op inlichtingen van de Estse geheime diensten. 'De komende zeven dagen moeten we weinig offensieve operaties verwachten', citeren ze een bron uit Estland.
Het ISW is niet verrast dat Oekraïne de pauzeknop nu induwt. 'Het is consistent met eerdere observaties', leest het. Zo schreven ze al dat Oekraïne nog steeds niet de grote middelen bovenhaalt tijdens offensieve operaties. Bovendien is een pauze in een tegenoffensief niet ongewoon, schrijft de denktank. 'Het is zeker geen signaal dat het tegenoffensief zou stoppen.'

Ondertussen circuleren er beelden van een Oekraïense eenheid die een loopgraaf opkuist. Je mag dat letterlijk nemen, want op de beelden vallen er meerdere Russische slachtoffers. Wat me echter het meeste opvalt is de manier waarop beide partijen door de smalle gangen gaan. Terwijl de Oekraïners een hoek "klaren", lopen de Russen gewoon door de gangetjes en voorbij zijgangen zonder te checken, met alle gevolgen van dien.
Ook hun uitrusting is vreemd. Niet eens iets van camouflagekledij. Een grijze cargobroek, een blauwe trui en dan sportieve wandelschoenen. Je zou haast denken dat één of ander bedrijfje een teambuilding airsoft heeft en tegen pro's speelt.

Rusland komt mega verzwakt uit deze oorlog.
De helft of meer van hun wapentuig uit Soviet tijd is verwoest.
Russische Federatie, en Rusland zelf, gaan waarschijnlijk binnenkort (eerder jaren dan maanden!) uit mekaar vallen.
De wereld gaat er heel anders uit zien, misschien al binnen een jaar. Wordt het een verbetering?...
Nu ja best case voor Rusland zie ik een nieuwe koude oorlog 2 ontstaan (deze is eigenlijk al bezig).
De 1ste koude oorlog heeft lang geduurd, maar finaal is de SU in elkaar gestort.

En nu is er nog amper een SU he, nu is het alleen Rusland.
Waarom zou de 2de koude oorlog op lange termijn anders verlopen dan de eerste? Vroeg of laat stort het daar in. (zoals je zelf ook schrijft)

Nu goed best case voor Poetin rekt hij het toch ie dood is en stort alles pas in over 30 jaar he.

Op korte termijn vrees ik Rusland toch nog wel, op middellange termijn worst case ook nog wel ..
Op lange termijn? Dan vrees ik toch eerder China dan Rusland.

Het hoofdkwartier van de 80ste Arctic motor rifle brigade (MRB) zou geraakt zijn geweest door Storm Shadow.
Dit is al de 2de Arctische brigade die serieus slaag krijgt nadat de 200ste MRB vorig jaar al werd gedecimeerd.
Blijkbaar zouden zij zelf hun positie hebben weggeven door het maken van een bedankingsvideo.

Bradleys die 's nachts Russische posities aanvallen

Mogelijks zou Oekraïne, ondanks een tijdelijke pauze in hun offensief, een doorbraak hebben geforceerd in Zaporizhzhia.
Vooruitgeschoven elementen zouden al tot Tokmak zijn doorgestoten en een pocket in Kamianske zou een reële optie zijn.
Fy6Z4O4XwAEIiwg

Rusland zou in alle haast 4 bataljons gestuurd hebben naar Tokmak op daar het front te stabiliseren.

Ik kan de link voor één of andere manier niet linken maar Israël zou overwegen om meer dan 200 merkava mk2 en mk3 tanks te verkopen aan Polen en Oekraïne. Zou toch enige twijfel over zijn volgens NOELREPORTS. Mogelijks zou Israël leveren aan Polen en zouden deze vervolgens hun eigen sovjet tanks leveren aan Oekraïne.

Hieronder een video van een T-64BV die RPG met tandem warhead overleeft. De eerste mist compleet en de 2de raakt de ERA blokken.
Lijkt me dat die tanks toch wel veel te dicht ingezet worden bij vijandelijke loopgraven etc.
Maar naar het schijnt zouden die RPG helemaal niet effectief zijn. Een russische youtuber zou meerdere batchen getest hebben en naar het schijnt zouden die warheads 100% falen.

Heftige video van een aanval van Oekraïense SOF die een loopgraaf in de achterste linies aanvallen.
Heb de video in spoilers gezet want is niet voor de gevoelige kijker. (mensen worden van zeer dichtbij gedood)

Laatst bewerkt:
Het hoofdkwartier van de 80ste Arctic motor rifle brigade (MRB) zou geraakt zijn geweest door Storm Shadow.
Dit is al de 2de Arctische brigade die serieus slaag krijgt nadat de 200ste MRB vorig jaar al werd gedecimeerd.
Blijkbaar zouden zij zelf hun positie hebben weggeven door het maken van een bedankingsvideo.

Bradleys die 's nachts Russische posities aanvallen

Mogelijks zou Oekraïne, ondanks een tijdelijke pauze in hun offensief, een doorbraak hebben geforceerd in Zaporizhzhia.
Vooruitgeschoven elementen zouden al tot Tokmak zijn doorgestoten en een pocket in Kamianske zou een reële optie zijn.
Fy6Z4O4XwAEIiwg

Rusland zou in alle haast 4 bataljons gestuurd hebben naar Tokmak op daar het front te stabiliseren.

Ik kan de link voor één of andere manier niet linken maar Israël zou overwegen om meer dan 200 merkava mk2 en mk3 tanks te verkopen aan Polen en Oekraïne. Zou toch enige twijfel over zijn volgens NOELREPORTS. Mogelijks zou Israël leveren aan Polen en zouden deze vervolgens hun eigen sovjet tanks leveren aan Oekraïne.

Hieronder een video van een T-64BV die RPG met tandem warhead overleeft. De eerste mist compleet en de 2de raakt de ERA blokken.
Lijkt me dat die tanks toch wel veel te dicht ingezet worden bij vijandelijke loopgraven etc.
Maar naar het schijnt zouden die RPG helemaal niet effectief zijn. Een russische youtuber zou meerdere batchen getest hebben en naar het schijnt zouden die warheads 100% falen.

Heftige video van een aanval van Oekraïense SOF die een loopgraaf in de achterste linies aanvallen.
Heb de video in spoilers gezet want is niet voor de gevoelige kijker.
Die aangekondigde pauze lijkt me dan toch ook eerder desinformatie te zijn. Als ze een doorbraak richting Tokmak kunnen forceren zullen ze dat wel grondig uitbuiten.

Dat laatste filmpje dat je in spoilers zet is hallucinant. Alsof het om een spel gaat waarbij je een aantal poppen neerschiet, maar dat zijn dus effectief mensen die daar neervallen voor je neus.

Zo op de man spelen is onnodig, graag gefundeerde inhoudelijke posts.
Die aangekondigde pauze lijkt me dan toch ook eerder desinformatie te zijn. Als ze een doorbraak richting Tokmak kunnen forceren zullen ze dat wel grondig uitbuiten.

Dat laatste filmpje dat je in spoilers zet is hallucinant. Alsof het om een spel gaat waarbij je een aantal poppen neerschiet, maar dat zijn dus effectief mensen die daar neervallen voor je neus.
Gelukkig Russen, niet waar Avondland?

Voor wie dacht dat de beruchte video een enkele gebeurtenis was.
tbh, ik snap niet dat die russen dan nog de Oekraiënse gevangene terug vrij laat.

Laat ons eerlijk zijn: als je bent gecastreerd, heb je niet echt veel levensvreugde te over denk ik dan,
het enige wat je dan nog wil doen is zoveel mogelijk wraak nemen, en zoveel mogelijk russen af maken. (zo beeld ik het mij toch in, hoe het moet zijn).

Het is verschrikkelijk dat zo'n zaken gebeuren hé, begrijp me niet verkeerd. Maar om ze dan terug vrij te laten, en hen net nog kwader te maken, lijkt me geen slimme zet.
Als je de oekraïense gevangene nu vrij laat , ZONDER die wreedheden, kan ik me juist inbeelden dat die Oekraiense gevangene juist de brui aan heel de oorlog geeft, naar het buitenland vertrekt, en bij zichzelf denkt van "Oef, ik ben gelukkig vrij gelaten, maar kon even goed gedood geweest zijn. De russen hebben mijn leven gespaard, ik stop er mee."
(want nadat je werd goed behandeld, en je leven werd gespaard; denk ik dat er veel Oekraieners het niet meer over hun hart zouden krijgen, om dan alsnog Russen te vermoorden)

tbh, ik snap niet dat die russen dan nog de Oekraiënse gevangene terug vrij laat.

Laat ons eerlijk zijn: als je bent gecastreerd, heb je niet echt veel levensvreugde te over denk ik dan,
het enige wat je dan nog wil doen is zoveel mogelijk wraak nemen, en zoveel mogelijk russen af maken. (zo beeld ik het mij toch in, hoe het moet zijn).

Het is verschrikkelijk dat zo'n zaken gebeuren hé, begrijp me niet verkeerd. Maar om ze dan terug vrij te laten, en hen net nog kwader te maken, lijkt me geen slimme zet.
Als je de oekraïense gevangene nu vrij laat , ZONDER die wreedheden, kan ik me juist inbeelden dat die Oekraiense gevangene juist de brui aan heel de oorlog geeft, naar het buitenland vertrekt, en bij zichzelf denkt van "Oef, ik ben gelukkig vrij gelaten, maar kon even goed gedood geweest zijn. De russen hebben mijn leven gespaard, ik stop er mee."
(want nadat je werd goed behandeld, en je leven werd gespaard; denk ik dat er veel Oekraieners het niet meer over hun hart zouden krijgen, om dan alsnog Russen te vermoorden)
Natuurlijk wel, want de Russen zijn hun land binnengevallen onder valse voorwendselen en zijn erop gebrand hun cultuur te degraderen tot een soort folkloreverschijnsel, zoals dat in China gebeurt met culturele minderheden.

Natuurlijk wel, want de Russen zijn hun land binnengevallen onder valse voorwendselen en zijn erop gebrand hun cultuur te degraderen tot een soort folkloreverschijnsel, zoals dat in China gebeurt met culturele minderheden.
Hmmm dat ben ik toch niet zo zeker.

Als ik zou een Oekraiëner zijn, en ik vecht mee, en word gevangen genomen; word vervolgens goed behandeld en vrij gelaten, dan zou ik de oorlog ontvluchten met het gedacht van "Oef, ik heb hier sjans gehad!". (De russen hebben mijn leven gespaard, daar ben ik ze ergens dankbaar voor, niettegenstaande dat zij de oorlog hebben uitgelokt)

Al ik een meevechtende Oekraiener zou zijn, en word gevangen genomen en gecastreerd, dan zou ik zeggen: "fuck it, let kill them all".

Ik kan natuurlijk maar voor mezelf spreken hé, maar mijn bovenstaande stelling lijkt me nu toch niet zo wereldvreemd?

Als ik zou een Oekraiëner zijn, en ik vecht mee, en word gevangen genomen; word vervolgens goed behandeld en vrij gelaten, dan zou ik de oorlog ontvluchten met het gedacht van "Oef, ik heb hier sjans gehad!". (De russen hebben mijn leven gespaard, daar ben ik ze ergens dankbaar voor, niettegenstaande dat zij de oorlog hebben uitgelokt)

Al ik een meevechtende Oekraiener zou zijn, en word gevangen genomen en gecastreerd, dan zou ik zeggen: "fuck it, let kill them all".

Ik kan natuurlijk maar voor mezelf spreken hé, maar mijn bovenstaande stelling lijkt me nu toch niet zo wereldvreemd?
Het is niet evident om als mannelijke, "weerbare" Oekraïener het land te onvluchten, aangezien het land al aan de zoveelste mobilisatieronde zit.

Je stelling is zeker niet wereldvreemd, want dienstweigeraars heb je altijd als je land in oorlog bent. Er zijn interviews met voormalige krijgsgevangenen die het liefst zo snel mogelijk weer aan het front willen zitten, maar die interviews dienen ook soms om de moraal van de troepen op te krikken. Als je het beeld krijgt van Oekraïeners die alleen maar krijgshaftig in beeld komen, helpt dat bij de recrutering. Ongetwijfeld zijn er ook mannen bij, ook momenteel aan het front, die de oorlog willen ontvluchten. Die zal het regime niet zo snel in de schijnwerpers zetten.

Je kan dat niet los zien van de andere wreedheden die de Russen uitvoeren in Oekraïne hé. Het is niet omdat ze je als krijgsgevangene degelijk hebben behandeld, dat je dan al dit vergeet.

Je kan dat niet los zien van de andere wreedheden die de Russen uitvoeren in Oekraïne hé. Het is niet omdat ze je als krijgsgevangene degelijk hebben behandeld, dat je dan al dit vergeet.
Bah Bah, bij het zien van dit arikel vraag ik me toch af waarom de NAVO niet gewoon een gigantische operatie opzet om het hele Russische regime af te zetten . Beetje zoals ze in Libië en Irak hebben gedaan.
Akkoord het is een groter land, en uiteraard zovele malen moeilijker. Maar alles is mogelijk.

Culturele minderheden hebben het niet gemakkelijk in China, maar laten we niet vergeten dat China vooral het terrorisme wil aanpakken oa onder de Chinese Oeigoeren.

Culturele minderheden hebben het niet gemakkelijk in China, maar laten we niet vergeten dat China vooral het terrorisme wil aanpakken oa onder de Chinese Oeigoeren.
Dat is omdat China de Oeigoeren wil assimileren en dan komt daar reactie op omdat die mensen dat niet zomaar willen. Dat is dus niet omdat die Oeigoeren geboren terroristen zijn. Zo is Iers en Baskisch terrorisme ook niet zomaar ontstaan uit het niets.

Terug
Bovenaan