Ik kan wel aangeven dat eind vorig jaar het Oekraïens ballet een voorstelling heeft geannuleerd van de Notenkraker omdat dit van een Russiche componist is.Graag wat links dan, want het enige dat ik vind is een universiteit in Milan die hem cancelde, en daar dan op terug is gekomen.
Dat Oekraïeners nu even geen Russische literatuur willen lezen is nogal begrijpelijk, maar dat betekent niet dat hij "gecancelled" is.
Aan de ene kant spijtig (Tsjaikovski heeft weinig te maken met wat Rusland nu doet), aan de andere kant kan ik het wel begrijpen.Onlangs besliste het Oekraïense parlement dat Oekraïense gezelschappen geen werk van Russische componisten meer mogen uitvoeren. Aangezien Tsjaikovski een Russisch componist was, kan de voorstelling niet doorgaan met deze bezetting. We hebben gezocht naar een ander gezelschap om 'De Notenkraker' op te voeren, maar dat is helaas niet mogelijk in tournee-planningen. Daarom wordt deze voorstelling geannuleerd.
Maar het is zeker niet dat de Westerse wereld Russische artiesten aan het cancellen is.