Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik (en blijkbaar nog mensen) begin mij toch serieuze vragen te stellen bij de leiding van de 47ste. Elke keer dat er een filmpje opduikt van UA troepen die klappen krijgen gaat het over die brigade. Ofwel is de lokale Russische commandant zeer goed ofwel kunnen de UA troepen daar nog wat training gebruiken.
Of het gebeurt ook elders in de AFU, maar ze beperken de communicatie tot de 47ste? Kan ook, natuurlijk.

Afgaand op de informatie die we online vinden lijkt het bijna uitsluitend te gaan over de 47ste.
Die filmpjes die verschijnen zijn voornamelijk van Russische zijde en niet zo zeer van Oekraïense zijde.

Ik snap ook niet waar @FreeRealEstate heen wilt met zijn post. Lijkt mij vooral een social media post. alery Markus is meer "influencer" dan militair en vooral bekend van zijn blogs en zijn reis verhalen van voor de invasie. Je hebt dus een bekend persoon dat je als gezicht van je strijdkrachten kan gebruiken. Sergeant-Majoor is ook zo'n rang die je eerder op een bureau zal tegenkomen dan aan het front.

Van de beperkte publieke info heb ik het volgende.
  • 47th heeft dan wel een westerse snelcursus en materiaal gekregen maar het blijft een nieuwe brigade met zeer weinig gevechtservaring.
  • Hun commandant is maar 28 jaar oud en bekend om zijn 'can-do' attitude. Sommigen zeggen zelfs gung-ho, zeer aanvallend/agressief ingesteld.
  • Ze hadden geen luchtsteun en amper luchtafweer.
  • Hun sector is de sterkst verdedigde en ligt op de hoofdas naar Melitopol met duizenden mijnen en voorbereide 'killzones'.
  • De Russen op deze as zijn zeer ervaren en hebben amper verliezen geleden sinds het begin vd invasie, dus die zijn op volle gevechtssterkte. (map)
  • Russen hebben hier massaal artillerie en aanvalshelikopters ingezet.

Vermoedelijk zijn er wel fouten gemaakt (oa. veel te dicht op één rijden en blijven aanvallen) maar dit zou een zeer moeilijke as geweest zijn voor eender welke brigade.
En imho is het maar normaal dat een brigade die het moeilijk heeft niet publiekelijk afgebroken wordt.

edit : Gelijkaardige dingen gebeuren zeker nog bij de AFU. Dit krijgt meer aandacht omdat ze de eerste, en voorlopig zwaarste, verliezen aan westers materiaal hebben geleden. Er gaat na de oorlog nog veel uitkomen.

Laatst bewerkt:
Vooral in de Donbasregio rond Bakhmut, zie ik. Vroeg of laat moet die grote doorbraakpoging toch ergens volgen en dan is het te bezien of het de juiste gok was en dat Rusland zijn reserves niet snel genoeg kan mobiliseren. En dan nog zien dat ze het momentum kunnen blijven behouden, want een succesvolle pareerslag kan er toe leiden dat de voorhoede wordt vernietigd.
Het lijkt me dat we niet snel een "doorbraak" gaan zien, eerder gedragen progressie.

Waarom? Mijnenvelden, counter-bombardementen, en ingegraven Russen. Ongeacht of de Russen falen of niet in het op de been brengen van voldoende versterkingen lijkt me dat gewoon al genoeg reden om graag en gestaag vorderingen te maken dan ineens honderd kilometer door te steken om dan ineens in een ambush van jewelste compleet kapotgeblazen te worden.

#BGArmchalrGeneral

Ik (en blijkbaar nog mensen) begin mij toch serieuze vragen te stellen bij de leiding van de 47ste. Elke keer dat er een filmpje opduikt van UA troepen die klappen krijgen gaat het over die brigade. Ofwel is de lokale Russische commandant zeer goed ofwel kunnen de UA troepen daar nog wat training gebruiken.

Elke keer? Hoeveel keer tel jij? Laat u niet foppen door de Russen é

Afgaand op de informatie die we online vinden lijkt het bijna uitsluitend te gaan over de 47ste.
Die filmpjes die verschijnen zijn voornamelijk van Russische zijde en niet zo zeer van Oekraïense zijde.

Ik snap ook niet waar @FreeRealEstate heen wilt met zijn post. Lijkt mij vooral een social media post. alery Markus is meer "influencer" dan militair en vooral bekend van zijn blogs en zijn reis verhalen van voor de invasie. Je hebt dus een bekend persoon dat je als gezicht van je strijdkrachten kan gebruiken. Sergeant-Majoor is ook zo'n rang die je eerder op een bureau zal tegenkomen dan aan het front.

Reduceer jij nu de bevelhebber van de 47th tot een 'influencer'? Niet doen aub, dat is mega uncool.

Het lijkt me dat we niet snel een "doorbraak" gaan zien, eerder gedragen progressie.

Waarom? Mijnenvelden, counter-bombardementen, en ingegraven Russen. Ongeacht of de Russen falen of niet in het op de been brengen van voldoende versterkingen lijkt me dat gewoon al genoeg reden om graag en gestaag vorderingen te maken dan ineens honderd kilometer door te steken om dan ineens in een ambush van jewelste compleet kapotgeblazen te worden.

#BGArmchalrGeneral
168 km² op bijna een maand tijd

nog maar +- 107.000 km² met mijnenvelden en ingegraven russen te gaan

168 km² op bijna een maand tijd

nog maar +- 107.000 km² met mijnenvelden en ingegraven russen te gaan

Voorlopig gaat het inderdaad voor geen meter vooruit. Er worden veel te weinig Russen uitgeschakeld. Neem dat er 200 000 of 500 000 Russen gemobiliseerd zijn. Met maar 750 uitgeschakelde Russen per dag is dat een doorlooptijd tussen de 270 en 670 dagen. Op deze manier gaat dit conflict jaren aanslepen.

Elke keer? Hoeveel keer tel jij? Laat u niet foppen door de Russen é
Er zijn tijdens het tegenoffensief 2 maal beelden opgedoken van situaties waarin de UAF (relatief) zware verliezen lijden. 2 keer ging het over het 47ste. Dit ondanks het feit dat de 47ste volgens de “Discord leaks” de brigade is met het meeste vuurkracht binnen de UAF (bijna 100 bradleys en alleen moderne tanks).

De 47ste is ook geen nieuwe eenheid zoals sommige hier zeggen. Althans de leiding bestaat niet uit greens. De leiding bestaat uit ervaren officieren (en een sterk midddenkader) die al jaren ervaring opdeden in Donetsk voor de invasie binnen het 22ste infanterie bataljon waaruit de 47ste is ontstaan.

Feit is dat andere eenheden er in geslaagd zijn om aanvallen te organiseren door mijnenvelden zonder zware verliezen. Dit terwijl de 47ste nu al tweemaal komt vast te zitten. Dan mogen ze nog van geluk spreken dat de russische artillerie niet kan mikken want anders hadden die infanteristen in het recente filmpje dat helemaal niet overleefd
Reduceer jij nu de bevelhebber van de 47th tot een 'influencer'? Niet doen aub, dat is mega uncool.
Valery Markus is helemaal niet de bevelhebber van de 47ste. Die man is niet eens een officier. De bevelhebber is luitenant kolonel Sak. Tussen Sak en Markus zit maar een graad of 10…

Jullie vergeten wel even dat niet heel het gebied zo zwaar beschermd/ingegraven is als de huidige linies.
Hoe dieper ze ook kunnen penetreren in het bezet gebied hoe minder ervaren de soldaten zijn die die regio's beschermen.

Wat ik zie passeren is dat ze momenteel heel methodisch en voorzichtig te werk gaan, ze proberen steeds hoger gelegen gebied over te nemen om van daaruit de russen te verjagen uit de lagere gelegen gebieden.
Je ziet ook dat ze proberen van de aanvoerroutes in bereik et kunnen houden zodat de Russen geen reserve troepen kunnen aanvoeren of niet kunnen terugtrekken.
Het gaat niet zo snel maar het gaat wel voorruit, meestal met relatief weinig verliezen voor hen en grote verliezen voor de Russen

Hier zullen ook wel wat degelijke (onder-)officieren bij zitten? Zoals eerder aangegeven hier, ze rekruteren op loyaliteit en niet op kunde.

Elke intelligente officier in het Russisch leger beseft dat MoD van Rusland slecht bezig was en zal mogelijks sympathie of begrip voor de Wagner opstand hebben gehad. Als je die er nu gaat uitkegelen gaan ze veel dommere kerels in de plaats zetten.

Hier zullen ook wel wat degelijke (onder-)officieren bij zitten? Zoals eerder aangegeven hier, ze rekruteren op loyaliteit en niet op kunde.

Elke intelligente officier in het Russisch leger beseft dat MoD van Rusland slecht bezig was en zal mogelijks sympathie of begrip voor de Wagner opstand hebben gehad. Als je die er nu gaat uitkegelen gaan ze veel dommere kerels in de plaats zetten.

Putin was jaloers op Stalin, hij wou ook een Grote Zuivering.
Wss denkt hij dat er daarna ook een witte raaf gaat opstaan bij de officieren die ook UA gaat verslaan net zoals in de tijd gebeurd is met de nazi's.

Voorlopig gaat het inderdaad voor geen meter vooruit. Er worden veel te weinig Russen uitgeschakeld. Neem dat er 200 000 of 500 000 Russen gemobiliseerd zijn. Met maar 750 uitgeschakelde Russen per dag is dat een doorlooptijd tussen de 270 en 670 dagen. Op deze manier gaat dit conflict jaren aanslepen.
De oorlog is al ruim een jaar bezig. Ik geloof dat Rusland finaal het onderspit zal delven of best case dat er op een bepaald moment niks meer wijzigt en het een status quo wordt. Maar ik geloof anderzijds dat het inderdaad ook nog lang kan duren. Worst case inderdaad nog vele jaren he.

---

Neem nu als voorbeeld die aanval op dat restaurant. Volgens Oekraïne zijn er minstens 12 doden, waaronder 3 kinderen.
Volgens Rusland zijn tientallen (!) militairen gedood bij die aanval en was het een "vermomde" militaire basis.
(al spreken sommige bronnen dan weer dat dit 2 verschillende locaties zouden zijn).

Laatst bewerkt:
Het gaat niet zo snel maar het gaat wel voorruit, meestal met relatief weinig verliezen voor hen en grote verliezen voor de Russen
Da zal afhangen van welk nieuws ge volgt...

Als ge pro oekraine nieuwskanalen volgt zulde natuurlijk alleen hun successen zien.

Ik volg ook de pro russische kant van int begin en sinds de oprukking heb ik een grote toename gezien aan filmpkes van opgeblazen westers materiaal.

Volgens mij gaan de russen winnen, zuiver op mankracht, tenzij de navo hun eigen volk stuurt om te gaan vechten.

De navo mag nog al de beste machines sturen naar oekraine dat ze willen, als er geen volk meer gaat zijn om het te bedienen ist niks waard

Da zal afhangen van welk nieuws ge volgt...

Als ge pro oekraine nieuwskanalen volgt zulde natuurlijk alleen hun successen zien.

Ik volg ook de pro russische kant van int begin en sinds de oprukking heb ik een grote toename gezien aan filmpkes van opgeblazen westers materiaal.

Volgens mij gaan de russen winnen, zuiver op mankracht, tenzij de navo hun eigen volk stuurt om te gaan vechten.

De navo mag nog al de beste machines sturen naar oekraine dat ze willen, als er geen volk meer gaat zijn om het te bedienen ist niks waard

Dat is allemaal relatief hé.
Veel van het Russische videomateriaal is ofwel fake ofwel wordt het verschillende keren hergebruikt.
En het is niet omdat er verliezen zijn dat er op andere plekken geen vooruitgang is.

Neem nu als voorbeeld die aanval op dat restaurant. Volgens Oekraïne zijn er minstens 12 doden, waaronder 3 kinderen.
Volgens Rusland zijn tientallen (!) militairen gedood bij die aanval en was het een "vermomde" militaire basis.
Dat restaurant was een populaire ontmoetingsplaats voor buitenlandse journalisten en soldaten in verlof, dat is hun excuus. Dat daar een tweeling van 14 jaar bij zat wiens leven nog ten volle moest losbarsten, kan hen niet veel schelen.

Je kan aan alles een draai geven hé, maar op den duur wordt dat een cynisch spel met holle woorden.

Dat is allemaal relatief hé.
Veel van het Russische videomateriaal is ofwel fake ofwel wordt het verschillende keren hergebruikt.
En het is niet omdat er verliezen zijn dat er op andere plekken geen vooruitgang is.
Tuurlijk, noem het allemaal maar fake, daarom dat ze constant smeken achter nieuw materiaal en maar een gebied veroverd hebben die ik doorkruis met mijne velo in 20 min.

T'is niet omdat ge iets niet leuk vind dat het daarom minder waar word eh. Propaganda en leugens zijn er trouwens langs beide kanten.

Tuurlijk, noem het allemaal maar fake, daarom dat ze constant smeken achter nieuw materiaal en maar een gebied veroverd hebben die ik doorkruis met mijne velo in 20 min.

T'is niet omdat ge iets niet leuk vind dat het daarom minder waar word eh. Propaganda en leugens zijn er trouwens langs beide kanten.

Ik dacht dat ze ondertussen 130km2 hadden veroverd https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...-overzicht-met-kaarten-en-grafieken~b1aa4eef/. Dat doorkruis ik op mijne velo niet op 20 minuten zunne.

Voor de rest zie ik echt niet in wat smeken voor nieuw materiaal te maken heeft met het feit dat ze op een stenen muur zijn gestoot.

Dat het niet evident is, dat begrijpen mijn klompen ook. Maar geduld is nu eenmaal een schone deugd. We zullen later wel zien wat het effectief is terwijl we blijven materiaal erinpompen.
Ik zie nog altijd geen reden waarom we niet zouden bijspringen met materiaal.

Terug
Bovenaan