Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Er wordt al een kamp voorzien voor ca. 8000 Wagnertroepen in Wit-Rusland. Ik denk niet dat het gaat om een zomerkamp. Ik heb al de theorie zien circuleren dat Wagner een push richting Kiev zou wagen vanuit het noorden, want dat is maar 100 km van de grens en dat wordt bewaakt door niet zo strijdbare reservisten van het Oekraïense leger. Zal intussen wel zwaar gemijnd zijn, misschien gelijkaardig met de Russische verdedigingswerken maar dan op kleinere schaal. Die push vanuit het noorden lijkt me eerder wishful thinking te zijn van die geruchtenverspreiders, maar als er een eenheid is die zo'n slow grind aan zou gaan is het Wagner wel. Het zou Oekraïne dwingen om troepen naar het noorden te sturen.
En waarom zouden ze dat überhaupt doen?
Ze zouden beter hun push naar Moskou herhalen, hebben ze tenminste nog iets aan hun ondergang

Er wordt al een kamp voorzien voor ca. 8000 Wagnertroepen in Wit-Rusland. Ik denk niet dat het gaat om een zomerkamp. Ik heb al de theorie zien circuleren dat Wagner een push richting Kiev zou wagen vanuit het noorden, want dat is maar 100 km van de grens en dat wordt bewaakt door niet zo strijdbare reservisten van het Oekraïense leger. Zal intussen wel zwaar gemijnd zijn, misschien gelijkaardig met de Russische verdedigingswerken maar dan op kleinere schaal. Die push vanuit het noorden lijkt me eerder wishful thinking te zijn van die geruchtenverspreiders, maar als er een eenheid is die zo'n slow grind aan zou gaan is het Wagner wel. Het zou Oekraïne dwingen om troepen naar het noorden te sturen.

De Russische legertop blijft gewoon op post, terwijl hun verwijdering de primaire reden was van Wagner hun 'rebellie'. En nu zouden ze plots weer dikke vriendjes zijn en het Russische leger willen helpen door Noord-Oekraïne binnen te vallen? Prigo is zo zot als een deur, maar zijn die huurlingen dat ook?

Wacht, ze hebben de "keuze" om te vechten rechtstreeks voor het Russisch leger (aan een veel lager loon natuurlijk.) of in feite verbannen worden naar Wit-Rusland.

Je gaat ze goed moeten betalen om ze te motiveren nog eens te vechten in Oekraïne nadat hun collega's gebombardeerd werden door eigen Russische troepen :p.

En waarom zouden ze dat überhaupt doen?
Ze zouden beter hun push naar Moskou herhalen, hebben ze tenminste nog iets aan hun ondergang

De Russische legertop blijft gewoon op post, terwijl hun verwijdering de primaire reden was van Wagner hun 'rebellie'. En nu zouden ze plots weer dikke vriendjes zijn en het Russische leger willen helpen door Noord-Oekraïne binnen te vallen? Prigo is zo zot als een deur, maar zijn die huurlingen dat ook?
Het zijn ook maar geruchten die ik heb zien circuleren, soms richting meme-achtige toestanden neigend maar soms weet je met dat soort mensen niet of ze het werkelijk menen of dat ze er mee aan het zwanzen zijn. "Kijk hoe geniaal Poetin is, gisteren stond Wagner op 200 km van Moskou en morgen hé, zie eens aan, op 100 kilometer van Kiev!".

Volgens DS liveblog:

'Russische geheim agenten bedreigden familie van Prigozjin om opmars te stoppen'​

Russische inlichtingendiensten zouden de opmars van de Wagner-groep richting Moskou hebben stopgezet, onder meer door familieleden van hun kopman Jevgeni Prigozjin te bedreigen. Dat schrijft de Britse krant The Telegraph op basis van bronnen binnen de Britse veiligheidsdiensten. Indien dat het geval was, kan dat verklaren waarom Prigozjins 'mars voor rechtvaardigheid' op zaterdag abrupt ten einde kwam via een 'deal' waarbij hij naar Wit-Rusland zou verhuizen.
Volgens Londen namen ook geen 25.000 Wagner-huurlingen deel aan de colonne richting de Russische hoofdstad. Het zou om zo'n 8.000 strijdkrachten gaan, schatten ze.

Zou me ook niet verbazen eerlijk gezegd...

Volgens DS liveblog:

Zou me ook niet verbazen eerlijk gezegd...
Het verbaast me dan weer wel dat hij zijn eigen familie niet in veiligheid zou gebracht hebben alvorens die mars op Moskou in te plannen.

Het is ook in voorwaardelijke wijs geschreven met als bron de Britse veiligheidsdiensten. Als, dan, ...

De geruchten rond de opbouw van een bruggenhoofd op de linkerbank blijven wel aanzwengelen.

Verder nog heel wat interessante updates. Wagner heeft precies wel wat "leuke" dingen neergehaald.

(en ook nog een hoop minder goed nieuws en vort die je beter niet open klikt)

Laatst bewerkt:
De geruchten rond de opbouw van een bruggenhoofd op de linkerbank blijven wel aanzwengelen.

Verder nog heel wat interessante updates. Wagner heeft precies wel wat "leuke" dingen neergehaald.
Tussen die updates ook een behoorlijk visceraal filmpje van een Oekraïense soldaat die een onfortuinlijke sprong uit een Bradley neemt en recht op een antipersoonsmijn belandt. Been kwijt.

Dat is die vort waar je beter niet op klikt. Er circuleert een veel langer filmpje waarin je een hele hoop gasten benen ziet verliezen dat eindigt met die medic die recht op een mijn springt. Ziek gevoel van medelijden, kwaadheid en onmacht en ja ook gewoon gortig ofc.

Zot wel hoe die meteen ingrijpt en zichzelf een tourniquet aanbrengt, straffe kerel. Training en overlevingsinstinct.

K begin te denken dat dit opgezet spel zou zijn.. putin is mssn ten einde raad en wilt ons doen geloven dat Prigozijn moskou wou aanvallen. Putin zou zulke verraders normaal altijd gevangen nemen en zelf doden. Hier mag hij naar wit rusland. Zeer rare situatie

K begin te denken dat dit opgezet spel zou zijn.. putin is mssn ten einde raad en wilt ons doen geloven dat Prigozijn moskou wou aanvallen. Putin zou zulke verraders normaal altijd gevangen nemen en zelf doden. Hier mag hij naar wit rusland. Zeer rare situatie
Erdogan 2016

Tussen die updates ook een behoorlijk visceraal filmpje van een Oekraïense soldaat die een onfortuinlijke sprong uit een Bradley neemt en recht op een antipersoonsmijn belandt. Been kwijt.
Ik (en blijkbaar nog mensen) begin mij toch serieuze vragen te stellen bij de leiding van de 47ste. Elke keer dat er een filmpje opduikt van UA troepen die klappen krijgen gaat het over die brigade. Ofwel is de lokale Russische commandant zeer goed ofwel kunnen de UA troepen daar nog wat training gebruiken.

Blijkbaar ironisch genoeg omdat die grote dam is opgeblazen is de Dnjeper veel smaller geworden en nog amper een rivier te noemen?
(waardoor ze deze sneller kunnen oversteken)

Al lijkt het mij toch geen evidentie om daar aan te vallen, omdat de grond er daardoor ook erg drassisch is?

Wit-Rusland 'wil leren' van Wagner-groep​

Wit-Rusland kijkt helemaal niet angstig naar de komst van Wagner-leider Jevgeni Prigozjin. Wit-Russisch president Aleksandr Loekasjenko is optimistisch. 'Als hun commandanten naar hier komen en ons helpen, weten waar we de klemtonen moeten leggen. Dat is waardevol.' Hij hoopt dat zijn land van de huurlingen iets kan leren. 'We zullen ze goed in de gaten houden.'
(DS liveblog)

Allez, het is om te leren. Laatste keer dat er werd geoefend werd een land binnengevallen. Zoals je hier en daar leest "stinkt het zaakje". Vanuit het noorden hoeft er niet eens een grootschalig offensief opgezet te worden om troepen van Oekraïne af te leiden en zo het offensief in gevaar te brengen, maar dan moet Loekasjenko wel de stap nemen om de oorlog te verklaren of op zijn minst een ... eh ... "speciale militaire operatie" te lanceren tegen Oekraïne.

(DS liveblog)

Allez, het is om te leren. Laatste keer dat er werd geoefend werd een land binnengevallen. Zoals je hier en daar leest "stinkt het zaakje". Vanuit het noorden hoeft er niet eens een grootschalig offensief opgezet te worden om troepen van Oekraïne af te leiden en zo het offensief in gevaar te brengen, maar dan moet Loekasjenko wel de stap nemen om de oorlog te verklaren of op zijn minst een ... eh ... "speciale militaire operatie" te lanceren tegen Oekraïne.
Warschau naar Minsk is ongeveer 560km dus ongeveer 12uur voor de Polen in Moskou staan :oi22:

Blijkbaar ironisch genoeg omdat die grote dam is opgeblazen is de Dnjeper veel smaller geworden en nog amper een rivier te noemen?
(waardoor ze deze sneller kunnen oversteken)

Al lijkt het mij toch geen evidentie om daar aan te vallen, omdat de grond er daardoor ook erg drassisch is?
Stroomafwaarts vd. dam is alles +- hoe het ervoor was. Het reservoir zelf is van km's breed naar een 400+m brede rivier gegaan, met een drassige vlakte errond. (heck, het drassige gedeelte heeft kanalen die wij rivieren zouden noemen)

Artikel gaat er niet rechtstreeks over maar als je op de onderste foto links en rechts schuift krijg je een idee.

Terug
Bovenaan