Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Er zijn al ~3 dagen Russische geruchten dat UA troepen heeft op de linkeroever van de Dnipro en dit bruggenhoofd langzaam uitbreidt.
Vandaag zijn er video's uitgekomen van gevechten rond de Antonovsky brug en praten Oekraïense kanalen ook over een bruggenhoofd.
Iets om in de gaten te houden.

Dat kan toch nooit een volwaardige aanvalsas worden? De Russen hadden het al moeilijk om Kherson vast te houden mét bruggen en nu gaat Oekraïne hetzelfde proberen, maar dan wellicht met pontonbruggen terwijl de Russen véél meer middelen hebben om die bevoorrading onder vuur te nemen? Dit lijkt me eerder een irritanten speldenprik te zijn om de Russische eenheden verder te verdelen of in verwarring te brengen, eerder dan de aanzet van een volwaardig offensief richting de Krim.

Al kan het snel gaan en hebben de Oekraïeners iedereen al verrast in deze oorlog. Maar ik weet niet of we teveel kunnen verwachten. Ze moeten wel iets proberen. Het zuidelijke front is een taaie noot. Dat is alsof Duitsland via de Maginotlinie naar Parijs had willen oprukken. Dus een bruggenhoofd via de Dnipro lijkt logisch, maar dan toch niet iets op grote schaal.

Een guerilla-oorlog zonder frontlijnen en amper open gevechten, dat kan je al niet vergelijken met wat er in Oekraïne gebeurt.

Plots onderhandelen zal wel niet gebeuren. Maar als er op een bepaald moment geen vooruitgang kan gemaakt worden, is het kiezen of delen. Hoewel ze wapens krijgen van het Westen, moeten ze ook nog volk hebben om die te gebruiken. Als je aan de limiet zit, geraak je niet vooruit en is't beter om toegevingen te doen. Enkele oblasten verliezen ten koste van de toekomst van je land of onder de voet worden gelopen.

Ik vergelijk het type oorlog niet, maar merk gewoon de volharding van de Taliban op: 20 jaar strijd om hun land te bevrijden.

Wat je zegt is natuurlijk een dooddoener: natuurlijk zal men ooit onderhandelen. Er is, bij mijn weten, geen indicatie dat Oekraïne onvoldoende soldaten heeft of een recruteringsprobleem én krijgt hoogtechnologisch materiaal.

Rusland daarentegen heeft momenteel geen strategische reserves meer in Oekraïne. Zie laatste bericht Britse MoD + bv. Russische bronnen die zeggen dat bruggenhoofd bij Cherson (zie boven) is ontstaan omdat de troepen aldaar zijn weggehaald en naar Zaporizhzhia zijn gestuurd.

Laatst bewerkt:
Ik vergelijk het type oorlog niet, maar merk gewoon de volharding van de Taliban op: 20 jaar strijd om hun land te bevrijden.

Wat je zegt is natuurlijk een dooddoener: natuurlijk zal men ooit onderhandelen. Er is, bij mijn weten, geen indicatie dat Oekraïne onvoldoende soldaten heeft of een recruteringsprobleem. Rusland heeft momenteel geen strategische reserves meer in Oekraïne.
Oekraïne krijgt momenteel nog volop steun van het westen, zowel economisch als militair. Hun offensief is bovendien nog niet afgelopen, dus de oorlog kan nog in positieve richting uitgaan voor hen. Dit is echt niet het moment om te gaan onderhandelen. Dat gebeurt pas wanneer een van de twee met de rug tegen de muur staat en uitgetelt is. In dat laatste geval: waarom zou de andere partij dan niet doordrukken om meer te veroveren zodat ze met betere kaarten aan de onderhandelingstafel kunnen zitten?

IMHO zal Rusland nooit onderhandelen over wat ze nu hebben, dat is veroverd en komt nooit meer terug naar Oekraine ... ze hopen de storm van een Oekraiens offensief met zo weinig mogelijk verlies te overleven, dan in de tegenaanval te gaan en zo Oekraine te dwingen aan de onderhandelingstafel te komen praten en de verloren gebieden te accepteren als een voldongen feit.
Iemand die een beetje bij de zaak is weet dat Rusland zijn wonden likt en misschien een jaar of later wederom Oekraine binnenvalt.
Wie gaat hen tegenhouden? De enige paraplu die hen kan beschermen is de NATO en ik vrees dat die ook niet staan te springen (voor W.o. III)

IMHO zal Rusland nooit onderhandelen over wat ze nu hebben, dat is veroverd en komt nooit meer terug naar Oekraine ... ze hopen de storm van een Oekraiens offensief met zo weinig mogelijk verlies te overleven, dan in de tegenaanval te gaan en zo Oekraine te dwingen aan de onderhandelingstafel te komen praten en de verloren gebieden te accepteren als een voldongen feit.
Iemand die een beetje bij de zaak is weet dat Rusland zijn wonden likt en misschien een jaar of later wederom Oekraine binnenvalt.
Wie gaat hen tegenhouden? De enige paraplu die hen kan beschermen is de NATO en ik vrees dat die ook niet staan te springen (voor W.o. III)
Tsjetsjenië is een zeer duidelijk precedent daarvoor hé. In 1996 droop het Russische leger terug naar Rusland met de staart tussen de benen en in 1999 keerden ze terug met de sloophamer. De onderdrukking van Tjsetjsenië heeft ervoor gezorgd dat Poetin zijn macht met succes kon consolideren.

Er is nog wel dat dingetje met die terreurbombardementen op appartementsblokken in Moskou in 1999 die de aanleiding waren voor die tweede oorlog met Tjsetjenië. Volgens geruchten heeft FSB dat als een false flag uitgevoerd, maar dat is nooit hardgemaakt.

Maar wat jij (en iedereen hier) weet, weet de VS en het Westen ook wel he. Toch als men leert van het verleden.

Ik durf niks meer te voorspellen. Ik ga gewoon zitten op ne stoel, naar deze oorlogsfilm kijken met popcorn en ik zal wel zien wat de finale zal worden. Als gewone burger ondergaan wij dit toch, wat er ook gebeurt.

Ik weet het niet echt hoor. Oekraïne zou na een oorlog zich waanzinnig blijven bewapenen, moderne toestellen allerhande aankopen en zeer stevige verdedigingslinies aanleggen. Ze staan qua organisatie, kennis en opleiding al ver voor op Rusland. Ze zijn daar zelfs al tankfabrieken aan het bouwen.

Verder vrees ik voor Rusland dat er bij verlies wel eens opstandige gebieden zouden kunnen zijn. Feitelijk moet dat de vrees voor Rusland nu reeds zijn. Als ze 25.000 man van wagner niet kunnen tegenhouden zie ik wel een aantal separatisten die wel eens hun kans gaan nemen.

Tsjetsjenië is een zeer duidelijk precedent daarvoor hé. In 1996 droop het Russische leger terug naar Rusland met de staart tussen de benen en in 1999 keerden ze terug met de sloophamer. De onderdrukking van Tjsetjsenië heeft ervoor gezorgd dat Poetin zijn macht met succes kon consolideren.

Er is nog wel dat dingetje met die terreurbombardementen op appartementsblokken in Moskou in 1999 die de aanleiding waren voor die tweede oorlog met Tjsetjenië. Volgens geruchten heeft FSB dat als een false flag uitgevoerd, maar dat is nooit hardgemaakt.

We gaan Oekraïne nu toch niet vergelijken met Tsjetsjenië? Oekraïne krijgt volop wapens en heeft een grote bevolking, Tsjetsjenië kreeg geen serieuze steun (buiten van wat jihadisten uit Turkije en zo met hun zelf gefabriceerde wapens) en heeft een bevolking van hoeveel, één miljoen?

Als Rusland in de toekomst nog eens binnenvalt gaan ze de Oekraïners echt niet even onvoorbereid meer kunnen pakken.

We gaan Oekraïne nu toch niet vergelijken met Tsjetsjenië? Oekraïne krijgt volop wapens en heeft een grote bevolking, Tsjetsjenië kreeg geen serieuze steun (buiten van wat jihadisten uit Turkije en zo met hun zelf gefabriceerde wapens) en heeft een bevolking van hoeveel, één miljoen?

Als Rusland in de toekomst nog eens binnenvalt gaan ze de Oekraïners echt niet even onvoorbereid meer kunnen pakken.
Dat hangt er -naar mijn mening- vanaf hoe sterk of zwak Oekraïne uit deze oorlog komt en of Oekraïne veel terreinwinst kan boeken of niet.
+
Dat hangt er -naar mijn mening- vanaf hoe sterk of zwak Rusland uit deze oorlog komt en of Rusland het verlies kan beperken of niet.

Enzovoorts

Ik vind het persoonlijk veel te vroeg om voorspellingen te doen. (op dat vlak)

Op zich waren de Oekraïners ook niet echt onvoorbereid... echter ipv javelin's zullen er nu gewoon gigantische hoeveelheden gepantserde eenheden klaarstaan.

Dat hangt er -naar mijn mening- vanaf hoe sterk of zwak Oekraïne uit deze oorlog komt en of Oekraïne veel terreinwinst kan boeken of niet.
+
Dat hangt er -naar mijn mening- vanaf hoe sterk of zwak Rusland uit deze oorlog komt en of Rusland het verlies kan beperken of niet.

Enzovoorts

Ik vind het persoonlijk veel te vroeg om voorspellingen te doen. (op dat vlak)

En zelfs dan nog. Tsjetsjenië had objectief echt een walk in the park moeten zijn. Maar ook daar zagen we dat de Russen totaal niet in staat zijn deftig een oorlog te voeren. Tsjetsjenië hebben ze uiteindelijk ook enkel maar kunnen winnen door er mannen en materieel tegenaan te blijven gooien. En gezien de kleine demografie van Tsjetsjenië was een overwinning op die manier ook een zekerheid.

Op zich waren de Oekraïners ook niet echt onvoorbereid... echter ipv javelin's zullen er nu gewoon gigantische hoeveelheden gepantserde eenheden klaarstaan.

+ Oekraïne kan rekenen op het hele Amerikaanse, Britse (en Europese, hoewel dat niet veel voorstelt) inlichtingenapparaat.

Gaan ze Prigo nu toch gewoon vervolgen?
Wat had je dan gedacht. Dat Putin met een ego tot aan Jupiter dat zo maar aan zich voorbij laat gaan? Prigootje kent Putin natuurlijk beter dan zichzelf en het zou me wel heel erg verwonderen dat hij hier geen rekening mee gehouden heeft. Wordt vervolgd.

Rivnopil is veroverd door Oekraïne, daar zijn ze al enkele weken over aan het vechten. Voor de rest zie ik dat Oekraïne aan de stadsgrenzen van Bakhmut zit? En Rusland heeft hier en daar ook weer wat terrein gewonnen.

Een KC-135 en twee Typhoons werden vandaag onderschept door twee SU-27's boven de Zwarte Zee, ditmaal zonder trolling.

Poetin live.

Samenvatting:
  • De organisatoren van de rebellie moeten berecht worden.
  • Het is de schuld van het Westen en Kiev.
  • Lukashenko wordt door Poetin bedankt.
  • Wagnerites kunnen een contract tekenen bij het leger of naar huis terugkeren.

Laatst bewerkt:
Poetin live.

Samenvatting:
  • De organisatoren van de rebellie moeten berecht worden.
  • Het is de schuld van het Westen en Kiev.
  • Lukashenko wordt door Poetin bedankt.
  • Wagnerites kunnen een contract tekenen bij het leger of naar huis terugkeren.

VRT heeft een andere interpretatie precies:
"De opstandelingen hebben hun land en hun volk verraden", zo sprak de president. "Maar ik hou mijn belofte: Wagnersoldaten die naar Wit-Rusland willen, mogen dat doen."

Al is er ook nog een andere optie: "een contractuele verbintenis aangaan met het Russische leger", stelt de president voor. Zich aansluiten bij de Russische troepen dus. "Of je mag ook terugkeren naar je familie en vrienden", belooft Poetin. "Ik zal die keuze blijven herhalen, al ben ik zeker dat Russische soldaten, als ze hun fout nu eenmaal hebben ingezien, zullen verhuizen naar Wit-Rusland."
hier: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/26/poetin-speech-reactie-wagner/

Dus het is ofwel contract tekenen bij Russisch leger, ofwel naar Wit-Rusland verbannen worden, ofwel... terug naar huis maar... binnenkort uit een raam vallen? Zeggen "ga maar naar huis wagnerites", dat zal toch ook niet goed vallen bij de gewone Russische soldaten, of wel?

Vreemde Russen.

Er wordt al een kamp voorzien voor ca. 8000 Wagnertroepen in Wit-Rusland. Ik denk niet dat het gaat om een zomerkamp. Ik heb al de theorie zien circuleren dat Wagner een push richting Kiev zou wagen vanuit het noorden, want dat is maar 100 km van de grens en dat wordt bewaakt door niet zo strijdbare reservisten van het Oekraïense leger. Zal intussen wel zwaar gemijnd zijn, misschien gelijkaardig met de Russische verdedigingswerken maar dan op kleinere schaal. Die push vanuit het noorden lijkt me eerder wishful thinking te zijn van die geruchtenverspreiders, maar als er een eenheid is die zo'n slow grind aan zou gaan is het Wagner wel. Het zou Oekraïne dwingen om troepen naar het noorden te sturen.

Terug
Bovenaan