Euh...ja, zonder de VS zouden wij inderdaad Ruslands en nu ook China's bitch zijn, vandaar dat wij al jaren in de VS hun hol kruipen en braaf de andere kant opkijken als ze in het midden-oosten gaan oorlogje spelen voor oliebelangen. En als Rusland iets doet roepen we: Stout! Stout!
Je gaat me nu nog meer pro rusland vinden, maar die wij-zij doctrine is er via de amerikaanse films blijkbaar goed ingedrongen. Elke grootmacht misbruikt zijn macht nu eenmaal, ook de grootmacht aan wiens tiet wij hangen, ook qua MAD principe.
En wij kunnen leven met het eventuele misbruik dat Amerika heeft gedaan. Al vind ik persoonlijk dat dit allemaal nogal meevalt.
Al is het belangrijkste dat waar Amerika dit doet, het een ver van mijn bed show is, terwijl waar Rusland dit doet... dit minder een ver van mijn bed show is. Als Amerika Nederland of Frankrijk zou binnenvallen (allez Nederland zouden we misschien nog eens goed mee lachen) voor een arbitraire reden dan zouden wij ook zeggen stout stout stout.
Voor de rest, om eerlijk te zijn heb ik geen probleem met de Rus. En zeker niet met de Russische vrouwen... ook al zijn die soms stout. Noch heb ik een probleem met het feit dat Rusland gekozen heeft voor een autocratisch systeem. Ze doen voor mijn part in Rusland hetgeen ze zelf willen. En wij dienen ons daar niet te gaan moeien.
Maar de inval in de krim en nu verder... dat is gewoon fout fout fout. Dus ja... voor mij heeft dat dan ook geen sikkepit te maken met Amerika of het feit dat wij in het hol van Amerika kruipen.
En de grote stok was dus een toverstok waarmee je een groot modern Europees leger tevoorschijn tovert, nu ben ik mee.
Onze grote stok tot op heden is Amerika altijd geweest. Al ben ik van overtuiging dat we onze eigen grote stok moeten hebben. En mijn antwoord ging dan ook over het sentiment dat langzaamaan er lijkt gegroeid te zijn dat we eigenlijk zelf onze plan moeten trekken. Ipv altijd op de grote stok van de Amerikanen te rekenen terwijl we kritiek zitten te spuiten over het feit dat Amerika zo'n groot leger aanhoudt. En dat we eigenlijk ook een stuk van onze welvaart terug daarin gaan moeten steken.
Al is dat sentiment er met een eerste schok gekomen tijdens Trump. Waarna we met Biden terug in slaap gewiegd werden. Om daarna door Rusland terug wakker geschud te zijn waarna in mijn ogen ook Europa langzaamaan zijn valse tanden aan het laten zien is, terwijl hij die aan het laten plomberen is om ze terug echt te maken.
Dan zouden we niemands bitch meer zijn, dat klopt inderdaad.
Je gaat altijd water bij de wijn moeten doen. Maar onze systemen hebben meer raakpunten met Amerika dan met Rusland of China. Dus het is vanuit onze zienswijze een pak erger om hun bitch te zijn dan van een land dat gelijkaardige principes heeft als onze maatschappij.
Waardoor het ook niet zo erg voelt.
Net zoals dat de Russische bevolking, of tenminste een significant deel, het niet zo erg vind of lijkt te vinden om Poetins bitch te zijn.
Zelenski gaat de Georgische ambassadeur het land uit sturen vanwege de behandeling van een uitgemergelde Saka in Georgie.
Zo lees ik dat niet hé, hij sommeert die bij hem om met zijn superieurs te gaan overleggen in persoon. Dat is iets totaal anders als zoals jij het lijkt voor te stellen. Dat hij niet zou mogen terugkeren.
Dus als je iets van bedenkingen of een mening hebt over de houding van de EU, ben je direct een Putin fanboy? Een vrij digitale manier van denken is dat.
Neen, om die reden niet. Je kan kritisch zijn. Maar jij focust u op zaken die er geen zak toe doen. Om dan de rhetoriek die de Russen plegen te gebruiken toe te passen.
Niets is zwart of wit. Alles is grijstint. En als iemand 100 perc wit zegt, en ik zie de kans groter dat het maar 80 is, zal ik 60 percent zeggen om mijn punt te maken.
Maar dat is het juist, jij hebt geen punt. Jij weet niet hoe die is. Je maakt enkel aannames, en claimt dan dat we dan maar actie moeten ondernemen op een manier wat ONS recht NIET is om zo'n actie te ondernemen.
Daarnaast is dit eenzelfde rhetoriek als degene van fake news. Er zijn overweldigende bewijzen dat vaccins de bevolking helpt. Om dan af te komen met jamaar in 0.0001% van de bevolking kan dat vaccin een allergische reactie geven. Dus we moeten een slag om de arm houden en dus ervoor zorgen dat die vaccinatie enkel vrijwillig is. En als het dan niet vrijwillig kan dan is dat bewijs voor het feit dat dit een complot is.
Terwijl die volledige redenering er gewoon niet toe doet en je reinste BS is in plaats van het toonbeeld van kritisch denken.
Of anders gezegd, die ganse redenering doet er gewoon niet toe.
Rusland misschien niet rijk, maar wel groot is, dus een silo of sub hier of daar is rap over het hoofd gekeken, maar kan je veel pijn doen.
Ik heb die redenering al gemaakt. Iemand die een gevecht in gaat met de panische angst om iets te verliezen. Die zal gegarandeerd verliezen. Maar ja, realistisch zal je iets verliezen. MAAR je gaat een pak meer verliezen als je u laat dicteren wat te doen door de angst om iets te verliezen.
Of door uit schrik niets te doen.
Ik vind jullie allemaal vrij zeker hier dat we Rusland zo dood knijpen als we willen. Okay, voor een grondoorlog is hun materiaal hopeloos verouderd, dat weet iedereen. Maar dat zijn de echte knikkers niet. Niemand is gewoon bereid dat risico al te nemen, en tot dan moeten we er wel mee onderhandelen.
Tuurlijk zijn we bereid om dat risico te nemen. We willen dat risico gewoon niet nodeloos nemen. Daarom worden die rode lijnen ook zodanig gecommuniceerd.
Al helpt het natuurlijk wel dat als je rode lijnen communiceert dat je die ook aanhoudt. Wat een beetje het probleem is geweest van Rusland. Ze hadde 1+ jaar geleden al atoombommen moeten gebruiken indien ze hun dreigement als realistisch wenste te slijten.
Al zullen wij toch nog altijd een beetje terughoudend zijn maar desondanks toch stap voor stap escaleren zonder dat het ineens een enorm zware escalatie is.
Een groot defensiebudget moet renderen tegenwoordig. Dat is inderdaad degoutant, maar wij zijn geen haar beter onder de vleugel van de VS die net hetzelfde doet.
Je kan een groot defensiebudget ook gewoon afschrijven als een noodzakelijke kost voor onze veiligheid of van ons leven. Meer als dat moet dat echt niet renderen.
Voor de rest zie ik echt niet in waarom de rest van de conclusie ook maar iets waard zou zijn.
En ik heb absoluut niets tegen Zelensky, en wil die man gerust alle voordeel van de twijfel geven. Maar stel gewoon, STEL dat hij door persoonlijke redenen ietsje minder gemotiveerd zou zijn om te onderhandelen. En we hebben nu de leverage om dat uit sluiten. Dan vind ik nog steeds dat we dat moeten doen, ook al is het een toffe peer enal. Als jullie vinden dat we ons beter niet moeien is dat jullie mening, en ik respecteer die.
Doet er niet toe. Het is niet onze taak om hen te leveragen. Wij hebben geen zak te zeggen in Oekraïene. En eigenlijk is het erg dat je zoiets post in dezelfde post dat je zojuist nog zit te fulmineren tegen ons omdat we geen haar beter zouden zijn dan Rusland omdat wij onder de vleugel van VS hetzelfde zouden doen. Als we dan claimen dat wij vinden dat wij dit niet horen te doen, en dus ook ons niet te moeien hebben in hoe Zelensky het regelt of Oekraïene het regelt... dan vind jij dit abnormaal.
Weet wat je wil zou ik zeggen...