Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Transcriptie van Zelensky's interview met CBS 60 minutes.

'Lichte' schade aan de Rostov-na-Donu.
chrome_6Ui4KNa7ou.png

UA zou een rechtszaak tegen Polen, Hongarije en Slovakije willen aanspannen bij de wereldhandelsorganisatie.
Morgen komen Duda en Zelensky in de marge van de VN-top samen om het te bespreken.
https://www.politico.eu/article/ukraine-will-sue-poland-hungary-and-slovakia-over-agricultural-bans/

Interessant interview met het uitgaande hoofd van de Estse inlichtingendienst

Eerder vermeld door @Avondland, Chassidisch Rosj Hasjana was vorig weekend in Oeman.
Zo was er toch 1 Oekraïense stad die Rusland niet durfde bombarderen. 😁

Laatst bewerkt:
Ja die onderzeeër die is voor bij het oud ijzer.

Dat feest in Uman. Ik denk dat als de kerk in Vlaanderen wat minder aan de kindjes zou zitten en wat meer feestjes als dat bouwde dat het een pak minder erg gesteld zou zijn met de leegloop.

GVA Liveblog

Rusland vuurt kruisraketten af bij Alaska voor militaire oefeningen​

De Russische zeemacht heeft tijdens militaire oefeningen in de Beringzee, bij Alaska, verschillende kruisraketten afgevuurd. Dat zegt het Russische ministerie van Defensie maandag. Het ministerie benadrukt dat de oefeningen, die gericht zouden zijn op het beschermen van de noordelijke zeeroutes, louter "defensief van aard" zijn.

Rusland vuurde de raketten af in een eerste fase van de oefeningen, waarbij een zeeslag in het noordoostelijke deel van de Beringzee werd gesimuleerd. Bij de oefening waren de Varjag-geleidewapenkruiser, de nucleaire onderzeeër Tomsk en het Bastion-raketsysteem betrokken, zegt het ministerie van Defensie. Er werden ook Vulkan-, Granit- en Oniks-raketten afgevuurd op doelwitten die vijandige schepen moesten voorstellen. "Alle raketten troffen hun doelwit op enkele honderden kilometers afstand", aldus het ministerie.

Aan de militaire oefeningen zouden in totaal ongeveer tienduizend militairen deelnemen. Ook worden ruim vijftig militaire voertuigen ingezet, waaronder schepen, onderzeeërs, vliegtuigen en helikopters. "Elk deel van de oefening is defensief van aard", klinkt het.

En we blijven flexen. Rusland vuurt raketjes af.

En de NAVO gaat haar grootste oefening sinds de Koude Oorlog starten, met 40.000 militairen. Hopelijk geen herhaling van Able Archer '83. :unsure:

Steeds meer bewijs dat Oekraïne verantwoordelijk is voor raketaanval op markt in Kostjantynivka

Ik las het al van dag 1 op pro-Russische media, maar ik dacht het hier niet te delen omdat het 1. toch zou worden afgedaan als propaganda en 2. ik zelf erg twijfelde aan de framing van die pro-Russische media. Het onderzoek moet het nog uitklaren - al is het geen zekerheid dat die eerlijk zal gevoerd worden - maar het ziet er meer naar uit dat de raketaanval op die markt het gevolg is van een verdwaalde Oekraïense raket.

Steeds meer bewijs dat Oekraïne verantwoordelijk is voor raketaanval op markt in Kostjantynivka

Ik las het al van dag 1 op pro-Russische media, maar ik dacht het hier niet te delen omdat het 1. toch zou worden afgedaan als propaganda en 2. ik zelf erg twijfelde aan de framing van die pro-Russische media. Het onderzoek moet het nog uitklaren - al is het geen zekerheid dat die eerlijk zal gevoerd worden - maar het ziet er meer naar uit dat de raketaanval op die markt het gevolg is van een verdwaalde Oekraïense raket.

Ik heb het hier nog al ooit geschreven, maar naar mijn mening is Oekraïne nog altijd niet 'verantwoordelijk' zelfs als het hun raket was.

Waarom moet Oekraïne luchtafweerraketten afvuren? Omdat de Russen continu raketten afvuren op hun steden.
Geen Russische aanvallen = geen afweerraketten nodig = geen ongelukken, geen slachtoffers

Wat wil je anders dat Oekraïne doet? In dit specifiek geval? Gewoon de Russische rakettenregen aanvaarden, omdat de kans bestaat dat 1 van hun afweerraketten verkeerd terecht komt?

Ik heb het hier nog al ooit geschreven, maar naar mijn mening is Oekraïne nog altijd niet 'verantwoordelijk' zelfs als het hun raket was.

Waarom moet Oekraïne luchtafweerraketten afvuren? Omdat de Russen continu raketten afvuren op hun steden.
Geen Russische aanvallen = geen afweerraketten nodig = geen ongelukken, geen slachtoffers

Wat wil je anders dat Oekraïne doet? In dit specifiek geval? Gewoon de Russische rakettenregen aanvaarden, omdat de kans bestaat dat 1 van hun afweerraketten verkeerd terecht komt?
Natuurlijk niet. Dit hoort er ook gewoon bij: een verdwaalde raket met collateral damage. Dit is geen opzet. Net zoals die ene raket die in Polen was beland.

Maar ondertussen stapt de VRT wel leuk mee in dat verhaaltje over verantwoordelijkheid.

Maar ondertussen stapt de VRT wel leuk mee in dat verhaaltje over verantwoordelijkheid.
"Verantwoordelijkheid" klinkt nogal vingerwijzend, maar ik weet niet of we snel gaan weten van wie die raket echt kwam. Indien het een misfire is vanuit Oekraïnse zijde zie ik Kiev daar niet snel mea culpa over slaan omdat dit een cadeau is voor Kremlinpropagandisten.

Polen stopt wapenleveringen aan Oekraïne​

Polen zal geen wapens meer leveren aan Oekraïne, omdat het zich concentreert op zijn eigen bewapening. Dat heeft de Poolse eerste minister Mateusz Morawiecki gezegd. De spanningen tussen Warschau en Kiev waren de voorbije dagen opgelopen door een conflict over graanleveringen vanuit Oekraïne. Polen verbood de invoer ervan om zijn eigen landbouwers te beschermen.
Kiev diende een klacht in bij de Wereldhandelsorganisatie. De Oekraïense president Volodimir Zelenski zei dinsdag dat sommige landen solidariteit met Oekraïne 'veinzen'. Polen riep daarop de Oekraïense ambassadeur op het matje. De Poolse premier verduidelijkte niet wanneer de wapenleveringen aan Oekraïne precies zijn gestopt. Hij sprak zich ook niet uit over een link met het graanconflict.
'We gaan ons voornamelijk toeleggen op de modernisering en snelle bewapening van het Poolse leger, zodat het een van de machtigste landmachten wordt van Europa. En dat moet op erg korte termijn gebeuren', legde Morawiecki uit.

Polen laat zich niet doen nu Oekraïne ze aanklaagt :p. zelenski moet soms wel wat meer oppassen de allies te vriend te houden. Sommige van zijn taal klinkt vaak nogal ondankbaar.

Laatst bewerkt:
Polen laat zich niet doen nu Oekraïne ze aanklaagt :p. Żeleński moet soms wel wat meer oppassen de allies te vriend te houden. Sommige van zijn taal klinkt vaak nogal ondankbaar.
Of Oekraïne laat zich niet afkopen? 't Is maar hoe je't beziet. Die klacht had er ook gekomen als er geen oorlog was geweest. Dus ik zie niet in waarom Oekraïne die niet mag indienen omdat Polen wapens levert. Wapens brengen geen geld op voor de boeren die het graan telen. Die willen centen voor hun waren. De vraag is ook of Polen sowieso was doorgegaan met hun wapenleveringen gezien ze al veel van hun oude wapens hebben gedoneerd. De smiley lijkt me dus wat misplaatst.

Ja, ze mogen wel niet vergeten dat er in Polen al >1 miljoen Oekraïense vluchtelingen zitten, dat is toch ook al een gigantische kost voor hun maatschappij.

Is voor een (groot) deel een politiek spel.
't Zijn bijna verkiezingen in Polen en boeren/plattelanders zijn een belangrijk segment, dus komt dit PIS goed uit om zich over te profileren.
Ze sturen al een tijd geen wapens meer uit hun eigen militaire stock maar hun industrie krijgt nog wel contracten en levert nog altijd nieuw materiaal.
Blijft natuurlijk wel iets dat UA diplomatischer had kunnen afhandelen.
En er is effectief graan bedoeld voor export in Polen gebleven vorig jaar, zoals altijd zijn er mensen en bedrijven (UA en PL) die makkelijke winst willen opstrijken.

"We are no longer transferring weapons to Ukraine, because we are now arming Poland with more modern weapons," the prime minister said.
He was adamant Poland was helping Ukraine defeat the "Russian barbarian" by maintaining a military hub, but would not agree to Poland's markets being destabilised by grain imports, Polish news agency Pap reported.
"Our hub in Rzeszow, in agreement with the Americans and Nato, is fulfilling the same role the whole time as it has fulfilled and will fulfil."
Poland's military has depleted its own military by about a third through transfers to Ukraine and is in the process of replacing it with modern Western-produced hardware.
Arms exports to Ukraine will not stop completely as Polish manufacturer PGZ is due to send about 60 Krab artillery weapons in the coming months.

Asked about the prime minister's comments, Polish state assets minister Jacek Sasin told Radio Plus on Thursday that "at the moment it is as the prime minister said - in the future we will see".

Waar ik me ook vragen bij stelde: Ontkende Rusland daar iets mee te maken hebben? Heb toch nooit iets gelezen daarover. Waarom deden ze dat niet? Omdat ze hun troepen niet onder controle hebben en het zelf niet zeker wisten (er moesten maar eens Russische brokstukken gevonden zijn)? Of omdat niemand hen toch zou geloven?

Of Oekraïne laat zich niet afkopen? 't Is maar hoe je't beziet. Die klacht had er ook gekomen als er geen oorlog was geweest. Dus ik zie niet in waarom Oekraïne die niet mag indienen omdat Polen wapens levert. Wapens brengen geen geld op voor de boeren die het graan telen. Die willen centen voor hun waren. De vraag is ook of Polen sowieso was doorgegaan met hun wapenleveringen gezien ze al veel van hun oude wapens hebben gedoneerd. De smiley lijkt me dus wat misplaatst.

Zonder de oorlog zou de EU dat graan niet binnen hebben gelaten, dus dan zou het geen issue zijn.

Wat heeft dit met afkopen te maken ? Polen blokkeerde het overspoelen van zijn markten met goedkoop Oekraïnse graan omdat Europa hun plea om het te stoppen genegeerd heeft.

En dan zegt zelenski impliciet dat Polen slechts 'doet alsof' dat ze Oekraïne steunen, terwijl Polen juist 1 van de grootste steuners is. Correcte reactie dan van Polen lijkt me.

Laatst bewerkt:
Hoe dan ook speelt dit in de kaarten van Putin. Dit is bovendien deel van het Russisch plan. Uithouden, uithouden, en hopen dat de collectie uit elkaar valt.

Terug
Bovenaan