De noodzaak voor ATACMS lijkt meer en meer weg te vallen als je ziet hoe Oekraïne links en rechts bombardementen uitvoert op de Krim.
Beter Duitsland onder druk zetten om ASAP Taurus raketten te leveren. Die zullen op hun beurt de VS wel onder druk zetten om ATACMS te leveren zoals dat met de tanks gebeurd is.
https://www.theguardian.com/world/2...etrol-and-diesel-to-stabilise-domestic-market
Lijkt me beter dat UA de druk op de Russische olie-installaties blijft opvoeren gedurende de herfst en de winter. Ze hebben nu al weinig marge op de civiele markt en als je er dan nog een paar raffinaderijen uitvallen door "ongevallen met sigaretten" dan zitten ze daar met een zeer groot probleem en al helemaal als men plots de Krimbrug zou veranderen in een onderzeese tunnel.
Ik hoor hier en daar al meningen opduiken dat het huidige tegenoffensief geen enkel doel heeft maar puur plaatsvindt om de de druk op de Russische strijdkrachten te behouden om te voorkomen dat zei zich kunnen herbewapenen en herstructureren.
-Continue aanvallen op de Zwarte Zeevloot met een focus op landingsschepen
-Continue aanvallen op de Krimbrug en andere bottlenecks op de Krim.
Mocht men het onmogelijk maken om de Krim te bevoorraden door het afsnijden van de aanvoer via de Krimbrug en via amfibische schepen dan verplicht men de Russen om al hun bevoorrading via Tokmak te sturen wat mij onhoudbaar lijkt zowel op logistiek vlak als op de verdedigbaarheid van de spoorlijn.
Wie weet waar dat toe kan leiden? Verlies van de Krim en alles ten westen van Melitopol? Tokmak? Berdiansk?