w00tw00t
Well-known member
Tegen alle verwachtingen in en alle doemberichten uit 2022 blijven ze maar doordoen. We zitten al aan dag 602 en de munitie is nog steeds niet op, de tanks/btrs en noem maar op blijven van de banden rollen en de soldaten/conscripten/huurlingen blijven toestromen. Of het allemaal hi tech is, is natuurlijk iets anders. Aan gesanctioneerde producten geraken is nog steeds mogelijk, al is het moeilijker geworden. Ze produceren 7 keer meer munitie dan het westen. Nog steeds niet genoeg om het verbruik aan te vullen vandaar dat men ook gaat schooien bij o.a. NK. Het kost ons 10 keer meer om dezelfde 155mm shell te produceren. Netto export ziet er ook niet meer goed uit maar of dit op korte termijn een impact gaat hebben, is twijfelachtig. Een oorlogseconomie kan je ook niet vergelijken met een normale economie. De indicatoren zijn geen correcte weerspiegeling van de situatie. Op lange termijn zal het duidelijk zijn wat de gevolgen zijn maar op korte termijn, vermoed ik, zal er niet veel veranderen. Het leven is duurder aan het worden, dat is een feit. Maar hier ook...spijtig genoeg.Ik vind het ongelofelijk dat we nog altijd denken dat Rusland gigantisch veel kan maken.
Het GDP van Rusland was, voor de oorlog, gelijk aan dat van de BeNeLux. 3 van de kleinste landjes in de EU.
Nederland heeft 50 gevechtsvliegtuigen (F-35 en F-16), 7 tankers, 5 transportvliegtuigen, 79 helicopters en 13 trainingsvliegtuigen
Belgie heeft 43 F-16's, 8 transportvliegtuigen, 18 helicopters en 28 trainers.
Dan hebben we het nog niet over schepen, tanks, artillerie, ... en een ruimtevaart programma wat Rusland heeft en wij amper.
Productie kost geld, (goed) onderhoud nog veel meer.
Russische Federatie is ongelofelijk uitgestrekt, moet toch gewoon veel geld kosten.
Natuurlijk is productie in Rusland goedkoper dan spul van de US kopen of in de BeNeLux maken, maar dan nog.
Zelfs met Purchasing Power Parity (PPP), is de economie van Rusland niet groter dan die van Duitsland.
Niet klein, maar we verwachten nu toch ook niet meer dat Duitsland de halve wereld aan kan.
Rusland heeft duizenden vliegtuigen en helicopters, zeker de helft nog gebouwd in Soviet tijden. Daar teren ze op.
Onze regering zegt dat de F-16's aan het einde van hun vlieguren komen, die Russische dus ook.
Zelfs met de gewone Rus die niets krijgt, zelfs niet weet wat een toiletpot is, snap ik niet hoe Rusland dit allemaal kan betalen.
Oligarchen trekken gigantisch veel geld uit de economie, waarvoor niets terugkomt.
Voor wie oud genoeg is om de implosie van de Soviet Unie meegemaakt te hebben:
Putin is prachtig op weg om de Russische Federatie net zoals de Soviet Unie te laden imploderen omwille van economische redenen.
Gaat dat morgen gebeuren? Neen, maar ik denk dat het wel binnen 10 jaar of zelfs 5 jaar kan gebeuren.
Dat is toch wat ik denk.
Laatst bewerkt: